Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Virkningsgrad varmeveksler


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Flexit VG400 stående i den uisolerte kneveggen på loftet, og nå har jeg installert Aqara temp. og fuktsensorer i avtrekkskanalen (badet), tilluftskanalen (kontoret), avkastet etter kryssveksleren og i inntaksluften. Tanken er å kjøre noen beregninger for virkningsgrad på veksleren for å se om det kan svare seg å investere ca 30' i et nytt aggregat med roterende veksler.

Formelen jeg bruker har jeg funnet på Byggebolig.no-forumet, og den er som følger:

N= (T2 - T3) / (T2 - T0)
T0 = inntaksluften, T2 er avtrekksluften før veksleren, T3 er avkast, dvs. avtrekksluften etter veksler.

Spørsmål nr 1: er formelen rett?
Spørsmål nr 2: bør T2 hentes fra et punkt i aggregatet rett før veksleren, eller er det ok å hente den fra avtrekksventilen på badet slik jeg gjør nå?

Endret av storeulv
rettet skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n= (Avtrekkstemperatur - avkasttemperatur) / (Avtrekkstemperatur - Inntak). Formelen stemmer så lenge utetemperatur ligger under avtrekkets duggpunktstemperatur.

 

Avtrekkstemperatur er temperatur som går inn i gjenvinner. Å måle denne kun på badet vil ikke være representativt for avtrekkstemperaturen i anlegget, men dette er avhengig av hvor mange avtrekksventiler du har. Har du 18 grader i huset, vil avtrekkstemperatur være 18 grader. Er avtrekkstemperatur i huset 18, men badet er 25, vil du måle avtrekkstemperatur på 25 når du måler kun på badet, og da vil ikke virkningsgraden være riktig.

Virkningsgraden er jo hvor mye gjenvinneren klarer å gjenvinne (forskjell  på inn og ut av gjenvinner), og ved å kjøre kunstig høy temperatur på avkast vil virkningsgraden du regner ut være lavere enn virkelig. 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lekt litt med dette, og har satt opp en flow på Homey'en som logger data til et regneark i Google Sheets.image.thumb.png.eabe15e5f5fbc5eace421fb3ebb5e980.png

Det store droppet i T1 og T2 er da jeg slår av ettervarming på tilluften. Jeg har ikke plottet virkningsgraden N, men som dere ser ligger den på tett oppunder 50 % for drift uten ettervarme, og på tett oppunder 60 % for drift med ettervarme. I det siste tilfellet er vel kanskje virkningsgrad et feil uttrykk da jeg tilfører ekstra varme, men jeg kan ikke nok om dette til å gjøre det mer korrekt.

Uansett så viser dette at jeg har en varmeveksler (en Flexit VG400 med kryssveksler) som har virkningsgrad på ca 50 % under de gjeldende værforhold, dvs temperaturer mellom -5 og +5, og en del regn og fuktig luft.
Flowen i Homey leser data fra sensorene og beregner N hver halve time gjennom hele døgnet, og den ser slik ut:

image.thumb.png.ad65dcde118c5bfb7ebbaced8f8bd273.png

Jeg har en egen app for Homey som plotter data til Google Sheets som så langt funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min formel er 

return 100.0 * (id(heat_recovery_wheel_temperature).state - id(outdoor_temperature).state) / (id(exhaust_air_temperature).state - id(outdoor_temperature).state);



Virkningsgrad ligger stort sett mellom 80 og 85%. Det er et Østberg Heru 160 aggregat med roterende varmeveksler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (53 minutter siden):

Min formel er 

return 100.0 * (id(heat_recovery_wheel_temperature).state - id(outdoor_temperature).state) / (id(exhaust_air_temperature).state - id(outdoor_temperature).state);



Virkningsgrad ligger stort sett mellom 80 og 85%. Det er et Østberg Heru 160 aggregat med roterende varmeveksler.

Hvor i veksleren her wheel_temp hentet fra? Er det temperaturen på tilluften, altså luften du sender ut i boligen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (3 minutter siden):

Hvor i veksleren her wheel_temp hentet fra? Er det temperaturen på tilluften, altså luften du sender ut i boligen?

Det er rett bak varmeveksler, mellom varmeveksler og elektrisk ettervarmer.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 minutter siden):

Det er rett bak varmeveksler, mellom varmeveksler og elektrisk ettervarmer.

Altså tilsvarende min T1. Antar da videre at exhaust=T3 og outdoor=T0.
Altså har du en formel N=(T1-T0)/T3. Det gir eksempelvis for min gamle VG400 N=(14,3-6)/12=0,69, altså en virkningsgrad = 69 %.

Hmm...litt usikker på hva som er rett beregningsmodell her, for 69 % er mye for en gammel kryssveksler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant min formel i et svensk forum og "min" beregning samsvarer med det som vises på Østberg sin fjernkontroll. Så da er jeg fornøyd.

storeulv skrev (5 minutter siden):

Altså har du en formel N=(T1-T0)/T3

Det var ikke det jeg oppga i mitt innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (14 minutter siden):

Jeg fant min formel i et svensk forum og "min" beregning samsvarer med det som vises på Østberg sin fjernkontroll. Så da er jeg fornøyd.

Det var ikke det jeg oppga i mitt innlegg

Jeg har:
T1=luften mellom veksler og ettervarmer
T0=inntaksluften målt rett etter inntak i aggregatet
T3=avkastluften

Jeg leser din formel som ("lufte mellom veksler og ettervarme" - "inntaksluften") / "avkastluften". Leser jeg feil? I så fall hvor? Jeg er ikke veldig god på disse ventilasjonsgreiene 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.