Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home assistant på hytta i tillegg til hjemme


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Home assistant hjemme en god stund nå, og er godt fornøyd med det. 

 

Har nettopp kjøpt hytte og ønsker først og fremst å ta kontroll over varmestyringen (elektrisk gulvvarme), og så vil det nok snike seg på med et kamera eller to, bevegelsesensorer, brannvarsling, lekasjealarm etc. Du vet, sånn som det pleier å utvikle seg😄 Men det primære er oppvarming. Og der står valget mellom å ta kontroll på eksisterende varmekabler, eller installere en varmepumpe med app og tilknytning til Tibber.

 

Jeg har prøvd å finne svar jeg skjønner, men jeg blir ikke helt klok på dette, ikke minst siden det som ikke var mulig for noen måneder siden kanskje er mulig i dag. Er det noe her som har to lokasjoner oppe å går eller vet hva som er mulig? Vil veldig gjerne ha begge i app, men om feks hytta må styres gjennom nettleser er det en levelig løsning. Det beste hadde jo vært å hatt alt samlet med hytte og hus på hver sine dashboards. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at noe er på gang, men ikke helt i mål ennå

 

https://github.com/home-assistant/android/issues/296

 

ut ifra det jeg kan se av informasjon i denne tråden er det flere som har vært på jakt etter denne funksjonaliteten. det skrives mye om eventuelle workarounds, men det ser ut som at det er med varierende hell.
et eksempel som kom frem var bruke androids "work profile" som skiller apper og som gjør at samme app kan installeres flere ganger. men dette virker ikke på alle telefoner kan det se ut som.
for apple var det visst heller ikke helt enkelt.

 

 

helt i slutten av tråden er det en bruker som linker til en pågående beta (av android appen), som også ser ut til å bli jevnlig oppdatert:

https://github.com/home-assistant/android/pull/3332

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter å ha prøvd diverse løsninger, bl.a. uavhengige instanser av HomeSeer og HA med MQTT basert sync, funnet noe som jeg synes fungerer veldig bra for meg. Jeg har egne HomeAssistant installasjoner for hvert sted og bruker "Remote Home Assistant" for å kobble de sammen. Da velger du en HA instans som hoved-enhet og kan så velge hva du vil speile/ synkronisere inn i den fra de andre installasjonene dine. Du kan gjerne gi hver "satelitt" et prefiks slik at det er lett å se hva som hører til hvor. 

 

Med dette oppsettet er hytta en satelitt som kan kjøre selvstendig og i tillegg kan jeg integrere hytta i min hoved-instans og styre enheter derfra også

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvardgj skrev (11 timer siden):

 

 

ut ifra det jeg kan se av informasjon i denne tråden er det flere som har vært på jakt etter denne funksjonaliteten. det skrives mye om eventuelle workarounds, men det ser ut som at det er med varierende hell.

 

 

Leste litt i den tråden, og er enig med deg. Noe er på gang, men man er ikke der hvor en god stabil løsning eksisterer. Og jeg er nok ikke villig til å bruke så mye penger på et prosjekt hvis jeg ikke har forhåpninger om å bli fornøyd.

borg1n skrev (12 minutter siden):

 

Med dette oppsettet er hytta en satelitt som kan kjøre selvstendig og i tillegg kan jeg integrere hytta i min hoved-instans og styre enheter derfra også

Dette må jeg se litt nærmere på👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt opp en Intel Nuc med Zigbee usb-dongle og Zigbee2MQTT som sender alt til Home-Assistant hjemme via en VPN-tunell, har vært 100% stabilt i 2år nå.

 

Alle automasjoner etc lages som vanlig i Home-Assistant / Node-red etc.

Endret av slippern
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at HomeAssistant kan være gi en god løsning her. Har selv to HA maskiner kjørende, én hjemme og én på hytta. 
For fjernoppkobling har du jo mulighet for å gjøre det enkelt med den betalte løsningen fra NabuCasa, eventuelt sette opp selv vha. CloudFlare. Begge disse fungerer utmerket stabilt også der hvor man har mobilnett og dobbel NAT.
Siste versjon av mobilapp for Android og iOS støtter oppkobling til flere HA-servere.

Ellers er det en god løsning å hente over utvalgte data fra hytta til instansen hjemme ved hjelp av "Remote Home Assistant" som foreslått av Borg1n.
GitHub - custom-components/remote_homeassistant: Links multiple home-assistant instances together

Endret av expl
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt remote home assistant på hytta siden i fjor sommer og kan ikke skryte nok over hvor stabilt og greit det har vært. Hytten kjører for seg selv. Så når det har vært problemer med mobilnettet, fungerer all automasjon som vanlig, og alle funksjoner er tilgjengelige lokalt. Veldig greit å bare ha en egen fane i appen med hytten for å kunne styre den i samme app som hjemme.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnsteinL skrev (1 time siden):

Jeg har kjørt remote home assistant på hytta siden i fjor sommer og kan ikke skryte nok over hvor stabilt og greit det har vært. Hytten kjører for seg selv. Så når det har vært problemer med mobilnettet, fungerer all automasjon som vanlig, og alle funksjoner er tilgjengelige lokalt. Veldig greit å bare ha en egen fane i appen med hytten for å kunne styre den i samme app som hjemme.

Det virker som dette dekker behovet mitt. Kan du gi noen tips på hvor jeg starter? Det er jo litt reisevei mellom hjem og hytte, så hvor mye får jeg gjort hjemme? Kan jeg sette opp den nye RPI4 med HA hjemme og så ta den med til hytta og koble den til der, eller må jeg gjøre alt på hytta (og rive meg i håret når jeg kommer hjem og finner ut at jeg har glemt ditt eller datt...)?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte opp HA med alt oppsett for fjernstyring og ekstern innlogging osv hjemme, og testet at alt virket. Vil anbefale å ha muligheten for å logge seg inn fjern også, for å kunne justere på lokale automasjon o.l. Men oppdateringer og slikt ordnes via hoved HA. Fjernpålogging var også greit i starten for å kunne tyvkikke litt når jeg satte opp fanen i hoved HA slik at de ble like. Og ikke minst når en har glemt å legge til enheter 😛  Pass på at IPer og slikt blir riktig, jeg bruker annet subnett på hytten f.eks.

 

Når alt virket slik jeg ville tok jeg den med på hytten en helg og la til alt lokalt, lagde lokal fremvisning, automasjoner osv. (Men dette kan en jo også gjøre hjemmefra etterpå hvis en har ekstern pålogging). Og kunne da sjekke i appen på telefonen at ting dukket opp i enhetslisten på Hoved HA hjemme.

 

Jeg fant infoen for å komme i gang på disse 2 sidene:

 

 

https://github.com/custom-components/remote_homeassistant

 

Så er det bare å passe på å kunne begrense seg for hvor mye rart en finner ut at en vil overvåke på hytten....... 😄 

 

image.thumb.png.b5ab040ede2c60752c709ab304e02777.png

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to helt separate installasjoner på hver sin server. I iPhone appen så kan man svipe med tre fingre for å bytte mellom to Home Assistant-servere, dette fungerer veldig fint! Kanskje ikke helt det du ser etter, men jeg ser ikke helt den store utfordringen med å skille ting helt av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnsteinL skrev (7 timer siden):

 

Så er det bare å passe på å kunne begrense seg for hvor mye rart en finner ut at en vil overvåke på hytten....... 😄 

 

 

Begrense meg er jeg god i et veldig kort tidsvindu😆Hjemme så har jeg noe i den gaten du viser til der, og på hytta skal jeg bare styre gulvvarme...men både jeg og kona vet hvordan det pleier å bli....😅

 

Takk for tips og starthjelp, da er det bare å få tak i en RPI4 til blodpris😒 og sette i gang✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man får vesentlig mer om man styrer unna RPi. Og så må man jo i tillegg ha en SSD-disk e.l. fordi minnekort både er tregt og har kort levetid. 

Bruker selv Intel NUC. Da kan man få en 5-6 år gammel brukt med flerdobbel ytelse av RPi til samme eller lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører SSD disker jeg på begge HA RPiene mine jeg iallefall, etter at det gikk et minnekort hjemme med snaue 6 måneders bruk. Men totalkostnaden for det var under 1000kr tilsammen da. Trenger ikke akkurat noen monster store disker for HA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, ArnsteinL said:

Jeg kjører SSD disker jeg på begge HA RPiene mine jeg iallefall, etter at det gikk et minnekort hjemme med snaue 6 måneders bruk. Men totalkostnaden for det var under 1000kr tilsammen da. Trenger ikke akkurat noen monster store disker for HA

 

Det er nok billigere og enklere å fikse til en RPi enn da jeg startet for et par år siden  🙂 Brant også et minnekort etter kort tid, og har holdt meg unna RPi siden det. Ytelsen på en liten Intel-prosessor er uansett overlegen og så får du gjerne med 128 eller 256 disk som gir mulighet for å lagre litt media også. Nyttig om man f.eks. bruker MusicAssistant som jeg gjør på hytta for spare litt mobildata 🎶

Endret av expl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har Rpi4 med SD på hytta og hjemme. Bruker appen, og det er native støttet å ha flere servere i appen (jeg har iOS). Bytter mellom dem med på swipe med tre fingre til høyre.

 

SD er ikke mindre stabilt enn SSD, men du trenger et SD-kort beregnet på 24/7 bruk. Nå er det vel Western Digital Purple som er blant de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Samme her. Har skilt ut home Assistant på hytten mot hjemme da jeg har en gammel rpi (med nytt minnekort) og ville ikke at minnekortet eller få noe ekstra last på den. Har kjørt i 2-3 år nå uten problemer. Gikk på en smell og oppdaterte den hjemmefra og da fikk jeg ikke kontakt med den igjen. Har siden kun oppdatert på hytten, og det virker kjempebra. 
 

Har satt opp automasjoner som sender push hvis noen temperaturer går under grenseverdier og lignende. Kamera er utenom home Assistant. 

ikke store systemet, men alle ovner og gulvvarme, varmtvann og litt temperarurovervåking. 
 

Bare å kjøre på; så legger du den inn i appen som ny server.

 

Hvis du bruker minnekort så kjøp noe kvalitet, jeg har hatt mine runder (ikke med HA) med å gjenopprette data

 

Endret av Kim123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (12 timer siden):

Samme her. Har skilt ut home Assistant på hytten mot hjemme da jeg har en gammel rpi (med nytt minnekort) og ville ikke at minnekortet eller få noe ekstra last på den. Har kjørt i 2-3 år nå uten problemer. Gikk på en smell og oppdaterte den hjemmefra og da fikk jeg ikke kontakt med den igjen. Har siden kun oppdatert på hytten, og det virker kjempebra. 

 

 

Jeg har også gått på en smell med oppdatering, så nå har jeg samme praksis som deg med at slikt venter til jeg er på stedet.

 

Hva bruker du for å få tilgang til HA på hytta? Hjemme bruker jeg DuckDNS og det fungerer knirkefritt, men da jeg prøvde meg med det på hytta fikk jeg det rett og slett ikke til. I tillegg måtte jeg betale månedlig for statisk ip hos internettleverandøren, noe jeg synes så veldig om. Så det endte med at jeg ga opp det prosjektet og gikk over til Nabu Casa. Det fungerer for så vidt fint, men jeg skulle ønske at jeg kunne hatt begge HA systemene i Nabu Casa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (12 timer siden):

med nytt minnekort

Har nevnt det ørten ganger før, men kan gjerne gjenta - det er viktig å velge et kort med stor kapasitet. SD kort har det som heter "wear levelling" og belastningen på hver celle blir halvert for hver gang du dobler lagringskapasiteten. Hvis et 2GB kort er utslitt etter 6 måneder, vil et 128GB kort vare i 32 år. Og der ligger mye av årsaken til at SSD har godt rykte, mens SD kort har dårlig rykte. Ingen kjøper en SSD på 2GB, men de kan gjerne bruke et SD kort på 2GB (og forvente at det varer like lenge som en 500GB SSD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Kal-El said:

 

Hjemme bruker jeg DuckDNS og det fungerer knirkefritt, men da jeg prøvde meg med det på hytta fikk jeg det rett og slett ikke til. 

 

Hvis du bruker mobilt bredbånd, så må du gjøre noen endringer. Har du f.eks. telenor, må du endre APN fra telenor.smart til telenor.fwa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn R skrev (3 timer siden):

 

Hvis du bruker mobilt bredbånd, så må du gjøre noen endringer. Har du f.eks. telenor, må du endre APN fra telenor.smart til telenor.fwa.

Jeg har fiber fra Eidsiva bredbånd på hytta og fiber fra Viken fiber hjemme. Jeg er ikke den smarteste på området, men jeg klarte å knote (og google) meg fram til løsningen hjemme. Der måtte jeg også navigere meg gjennom Orbi mesh-nettverket, men fikk det til. På hytta sliter jeg, og finner ikke ut hva jeg gjør feil. Har fått statisk ip og begge leverandørene går gjennom Altibox så jeg skulle jo tro at den delen var noenlunde lik.

stigvi skrev (3 timer siden):

Har nevnt det ørten ganger før, men kan gjerne gjenta - det er viktig å velge et kort med stor kapasitet. 

 

Dette har jeg hørt ørten ganger fra deg😅 og tatt til etterretning. Kan bekrefte det du sier at et kort med god kapasitet og kvalitet (type video klasse) så fungerer SD som en drøm. Min lokale Power butikk hadde bommet på varebeholdningen så min bestilling på 128gb kunne de ikke levere, men fikk et 256gb kort av samme kvalitet (til samme pris!) så for min del forventer jeg at det kortet blir en del av arven til ungene🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal-El skrev (På 24.5.2023 den 8.01):

 

Jeg har også gått på en smell med oppdatering, så nå har jeg samme praksis som deg med at slikt venter til jeg er på stedet.

 

Hva bruker du for å få tilgang til HA på hytta? Hjemme bruker jeg DuckDNS og det fungerer knirkefritt, men da jeg prøvde meg med det på hytta fikk jeg det rett og slett ikke til. I tillegg måtte jeg betale månedlig for statisk ip hos internettleverandøren, noe jeg synes så veldig om. Så det endte med at jeg ga opp det prosjektet og gikk over til Nabu Casa. Det fungerer for så vidt fint, men jeg skulle ønske at jeg kunne hatt begge HA systemene i Nabu Casa.


på akkurat samme måte som hjemme. Med ngnix (Reverse proxy), og duckdns. Du trenger ikke statisk up adresse. Du bruker duckdns som oppdaterer ip adressen mot din duckdns adresse. 
Porter og slikt åpnet i i routeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.