Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan jeg finne forbruk i penger på en Z-Wave-styrt strømplugg?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt varmtvannet slått av på hytta siden det smalt med strømprisene i høst. Men jeg (og særlig fruen) har lyst til å kunne ta en dusj iblant. Vi er heldigvis kvitt alt av millennials og generasjon Z, så det blir ikke 20-minuttersdusjing. Og etter det jeg vet, vil en forholdsvis ny varmtvannsbereder (Ozo fra 2013) være brukbart isolert mot varmetap. Hytta holdes på 16 grader av varmepumpa når jeg er alene (jeg bor stort sett der, har vel ikke hatt en eneste natt i huset i år) og 20 når fruen er der (hun bruker den lille leiligheten vi selv har i huset som pendlerleilighet når hun har vakter på sykehjemmet), så det er ikke snakk om at den står i et kaldt rom. Dermed bør ikke tapet koste for mye. Men jeg vil veldig gjerne se hva det koster oss å bruke litt varmtvann her.

 

Jeg har Tibber og PowerSaver på Node-RED, i tillegg kjører jeg en Tibber Pulse. Men jeg klarer ikke å tenke meg hvordan jeg skal koble strømprisen opp mot strømforbruket på forskjellige tider av døgnet for å få den virkelige prisen. Er det noen som har gjort noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(forbruk time 0 * strømpris) + (forbruk time 1 * strømpris) osv

 

Eller fortløpende (kjøres 1 gang når timen skifter):

  • kWh += ((totalforbruk nå - totalforbruk forrige time) * strømpris)
  • totalforbruk forrige time = totalforbruk nå

 

Eksempel i NodeRed, ikke testet men bør ikke være så langt unna...

Forutsetninger:

  1. kWh teller kommer inn som msg.payload.energy
  2. Strømprisen nå finnes i flow variabel "Strompris". Strømprisen kan jo gjerne være inkl nettleie men strømstøtten blir litt vanskeligere med dagens modell... Jeg lagrer råprisen i en tabell og legger på nettleie og strømstøtte når jeg henter ut data igjen men da baller det jo litt på seg...

Funksjonsblokk:

var kWhTeller = Number(msg.payload.energy);
var pris = flow.get("Strompris")||1
var kWhForrige = context.get("kWhForrige")||0
var KrTotal = context.get("KrTotal") || 0
var KrNaa = (kWhTeller - kWhForrige) * pris;
KrTotal += KrNaa;

context.set("kWhForrigeTime", kWhTeller);
context.set("kWhForrigeTime", kWhTeller);
context.set("KrTotal", KrTotal);

msg.payload = KrTotal;
return msg;

Totalpris lagres i context og sendes ut som msg.payload

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Men jeg snublet alt i første hekk... Jeg tror jeg må gå via Home Assistant for å finne forbruket per time, det får jeg ikke ut av de enkelte Z-Wave-enhetene. Men hvis jeg bare finner ut hvordan jeg skal få Hass til å rapportere forbruk hver time, burde det gå. Jeg får snuse litt på Hass-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et helsikes kaos, med noen Z-Wave, noen Tasmota og noen Shelly. Men jeg lurer faktisk på om jeg kan klare det gjennom Hass istedenfor, energidashbordet hadde noen muligheter jeg ikke hadde sett før, med enkeltenheter. Det kan være at det er enklest. Jeg melder fra når jeg har noe nytt om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette. Denne viser kostnad for varmtvannsbereder (koblet til Aeotec Heacy Duty 40A). Stoplene er kostnaden time for time. Blå er strøm. Rød er nettleie. Strømprisen time for time inkludert nettleie og avgifter er lilla kurve.

 

image.thumb.png.193773b1a448387dc379a63b7b54124d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elegant! Det er akkurat noe sånt jeg er ute etter. Men "System: Annet" betyr vel at jeg ikke har noen sjanse til å få det fra deg... 😉

 

Edit: Men kanskje det går an å hente ut tallene fra Z-Wave JS på en måte, hvis du bruker det? Jeg har ikke funnet ut noen måte å få full oversikt fra energidashbordet til Hass, iallfall.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mastiff said:

Elegant! Det er akkurat noe sånt jeg er ute etter. Men "System: Annet" betyr vel at jeg ikke har noen sjanse til å få det fra deg... 😉

 

Edit: Men kanskje det går an å hente ut tallene fra Z-Wave JS på en måte, hvis du bruker det? Jeg har ikke funnet ut noen måte å få full oversikt fra energidashbordet til Hass, iallfall.

 

Jeg har skrevet min egen Z-Wave kontroller fra bunn av i .Net og C#, så den er ikke tilgjengelig for andre pt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ufattelig irriterende med folk som er mye flinkere enn meg! 🤣 Men er neste skritt også kodet av deg selv, eller er det et eller annet sted jeg kan lure meg inn? Jeg kan tenke meg at du sender alle endringer i strømforbruket, og så legger du sammen strøm forbrukt mellom forrige sending og den nye. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Mastiff said:

Det er så ufattelig irriterende med folk som er mye flinkere enn meg! 🤣 Men er neste skritt også kodet av deg selv, eller er det et eller annet sted jeg kan lure meg inn? Jeg kan tenke meg at du sender alle endringer i strømforbruket, og så legger du sammen strøm forbrukt mellom forrige sending og den nye. Kan det stemme?

Akkurat den logikken kan være litt komplisert. Z-Wave dingsene rapporterer typisk antall forbrukte kWh siden dingsen ble resatt (typisk når den er ny eller om en velger å nullstille den). Rapporteringsintervallene kan variere en del. For å beregne forbruket en gitt time tar jeg målepunktene som er tilgjengelig i aktuell time (pluss punktene rett før og etter aktuell time) og regner ut differanser og ekstrapoleringer (det er jo ikke sikkert jeg har måleverdier som treffet start / slutt for en gitt time). Så multipliseres forbruket som er beregnet for timen med strømpriser, nettleie og beegnet strømstøtte. Så kan dette vises grafisk.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/03/2023 at 08:30, Mastiff said:

Skjønner. Er det en del av Z-Wave-kontrolleren din, eller er det et eget program? Kjører alt på Pi, eller går det på pc? Og driver du og lager noe som skal ut på markedet?

Beregningene av strømforbruk / pris er en web applikasjon med tilhørende business logikk (skrevet i .net 6) som leser sensordata som er lagret. Denne kjører i en nettsky (Microsoft Azure Container Apps / Table Store). Controlleren kjører på en Raspberry Pi med Silicon Labs UZB7 Z-ZWave stick.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (På 18.3.2023 den 17.46):

Takk! Men jeg snublet alt i første hekk... Jeg tror jeg må gå via Home Assistant for å finne forbruket per time, det får jeg ikke ut av de enkelte Z-Wave-enhetene. Men hvis jeg bare finner ut hvordan jeg skal få Hass til å rapportere forbruk hver time, burde det gå. Jeg får snuse litt på Hass-forumet.

Har du forsøkt node-red-noden tibber-query?

Med query 

{
  viewer {
    homes {
      consumption(resolution: HOURLY, last: 1) {
        nodes {
          consumption
          consumptionUnit
        }
      }
    }
  }
}


eller noe sånt, som du kan trigge f.eks hver time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Mastiff skrev (På 17.3.2023 den 16.40):

Jeg har hatt varmtvannet slått av på hytta siden det smalt med strømprisene i høst. Men jeg (og særlig fruen) har lyst til å kunne ta en dusj iblant. Vi er heldigvis kvitt alt av millennials og generasjon Z, så det blir ikke 20-minuttersdusjing. Og etter det jeg vet, vil en forholdsvis ny varmtvannsbereder (Ozo fra 2013) være brukbart isolert mot varmetap. Hytta holdes på 16 grader av varmepumpa når jeg er alene (jeg bor stort sett der, har vel ikke hatt en eneste natt i huset i år) og 20 når fruen er der (hun bruker den lille leiligheten vi selv har i huset som pendlerleilighet når hun har vakter på sykehjemmet), så det er ikke snakk om at den står i et kaldt rom. Dermed bør ikke tapet koste for mye. Men jeg vil veldig gjerne se hva det koster oss å bruke litt varmtvann her.

 

Jeg har Tibber og PowerSaver på Node-RED, i tillegg kjører jeg en Tibber Pulse. Men jeg klarer ikke å tenke meg hvordan jeg skal koble strømprisen opp mot strømforbruket på forskjellige tider av døgnet for å få den virkelige prisen. Er det noen som har gjort noe sånt?

Det enkle svaret er å bruke Homey Pro med appen Power by the Hour kan du få opp time, dags, måned og års kost pris pr enhet. Det kan enten regnes ut intern strømmåler i hver enhet eller ved at du legger inn effekten enheten bruker når den står på. Det beste med innebygd strømmåler i hver enhet. Om du skal smartstyre vvb så må det gjøres med smartrele og fast installasjon. Det å bruke en smart plugg er for det første ikke lovlig og for det andre stor risiko for brann. Jeg har selv sett en smatr plug som var smeltet etter bruk på en 2kw vvb, og det selv om den var beregnet for last opptil 16A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@Ruben_L Enkelt, men dyrt. En boks til drøyt 4000 for å beregne strøm blir i meste laget. 😉 Når det gjelder relé har du selvsagt rett, og jeg skal bytte det ut både hjemme og på hytta. På hytta er smartpluggen på 16A allerede fjernet, for den ble varmere enn jeg satte pris på. I huset må jeg ha trikker til å ta seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.