Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lagre function node config til fil


MHR

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et oppsett for å styre en varmekabel, men foreløpig slår jeg den bare av og på ut i fra gitte tidspunkt. Jeg ønsker i stedet å skru ned temperaturen på natten, øke den litt ekstra på morgenen, og sette til dagtemperatur etter en viss tid. Alt dette får jeg til. Problemet er hvis Node-Red eller Home Assistant restarter på dagtid, da vil temperaturen øke ekstra og vil gå ned igjen etter x minutter. Jeg har et config json parameter i noden som heter actionTaken, men dette hjelper jo ikke hvis verdien av denne nullstilles ved en restart av det ene eller det andre. Jeg vil da tro at å lagre staten til fil, og lese staten fra fil igjen er eneste løsning?

 

Vet dere hvordan jeg går fram for å lagre til fil i en function node?

 

Oppsettet mitt er en function node med en json struktur i "On Start" hvor jeg setter den med 

flow.set("config", config);

 

I On Message leser jeg denne configen slik

const config = flow.get("config");

 

Endret av MHR
Beskrivelse av oppsett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-persist

Den noden har ein liten error som kan fikses med å redigere ei fil i ein text editor.

 

https://github.com/DeanCording/node-red-contrib-persist/issues/11

Quote

go to the folder where the package is installed
for me ( .....node-red\node_modules\node-red-contrib-persist
Make a copy of the File persist.js and give it another name
open the original file and search for "nodes-started" and replace it with "flows:started"
Restart NodeRED and see there is no error any more

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker fint uansett, kommer bare opp ein feilmelding i debug vinduet når Node-Red starter...

 

Quote

"[RED.events] Deprecated use of "nodes-started" event from "/.node-red/node_modules/node-red-contrib-persist/persist.js:164:20". Use "flows:started" instead."

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.