Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvis Easee går dukken...


Anbefalte innlegg

...må man vel til med PowerSaver eller noe lignende og så et relé som tåler det for å kunne lade når det lønner seg. Jeg ser at dette skal klare 40 ampere, og det er til og med rimelig:

 

https://www.eldirekte.no/aeotec-heavy-duty-bryterrele-40a/cat-p/c/p1002649004?gclid=EAIaIQobChMIuvKfuOr0_QIVBaOyCh31IQijEAQYAiABEgI2efD_BwE

 

Men det står at det er til blant annet varmtvannsberedere, som vel aldri drar mer enn 16 ampere, iallfall ikke de som er beregnet på vanlig hjemmebruk. Vil det tåle en elbillader på konstant 30 ampere? (Man kjører den jo ikke på 32 ampere, som er full guffe, det skal være litt margin.)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Mastiff said:

Vil det tåle en elbillader på konstant 32 ampere?

Tja, bør det.

Ville nok foretrekke en 40A kontaktor og så styre denne av en Fibaro Smart Module.

Kontaktor kan gjerne være 4 pol eller 3+1 (hvis 3-fas).

Da kan man benytte den ledige pol til ei kontroll lampe. 

Endret av arneolav
40A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo fornuftig ut. Sikkert da like greit å montere en dobbel smartmodul, i tilfelle det dukker opp noe annet morsomt jeg vil styre. Men Easee har jo ikke gått dukken ennå, selv om jeg syns det ser litt farlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/03/2023 at 22:09, hakons said:

Virker som de jobber aktivt først og fremt med Bluethooth styring, men også med andre lokale varianter hvis de går dukken.

Så alt som skulle til var konkursspøkelset?

 

Er det feil å ønske at det samme rammer alle andre som utelukkende selger hardware som er avhengig sky-tjenester, eller er det litt slemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er nok alle her på forumet på linje... 😉 Men jeg syns det er rart de jobber med Bluetooth, det ville jo vært mye mer nyttig med wifi, så Tibber og Hass kunne fått tilgang til den direkte på hjemmenettet. Bluetooth betyr jo at man må ha en eller annen bluetooth-portal for det. Det går sikkert med en Pi, men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (10 minutter siden):

Der er nok alle her på forumet på linje... 😉 Men jeg syns det er rart de jobber med Bluetooth, det ville jo vært mye mer nyttig med wifi, så Tibber og Hass kunne fått tilgang til den direkte på hjemmenettet. Bluetooth betyr jo at man må ha en eller annen bluetooth-portal for det. Det går sikkert med en Pi, men likevel...

Bluetooth funker for alle (les: de fleste) med egen mobil. Når det gjelder WiFi er gjerne kartet en anelse mer broket hva almennkunnskapen angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis hele poenget bare er å slå av og på ladingen manuelt, kan det jo like godt styres fra bilens app, det trengs ikke en egen app for den avanserte stikkontakten. Og man kan slå av og på med selve boksen. De fleste biler kan vel stoppe og starte lading på en eller annen måte. Mercedesen min har ikke av og på, men jeg kan sette maksimal ladetilstand, som i praksis gir omtrent det samme resultatet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (16 timer siden):

Men hvis hele poenget bare er å slå av og på ladingen manuelt, kan det jo like godt styres fra bilens app, det trengs ikke en egen app for den avanserte stikkontakten. Og man kan slå av og på med selve boksen. De fleste biler kan vel stoppe og starte lading på en eller annen måte. Mercedesen min har ikke av og på, men jeg kan sette maksimal ladetilstand, som i praksis gir omtrent det samme resultatet.

Jeg vil påstå det er de ferreste biler som lar seg styre. Ja, det finnes kanskje en app, men det som finnes av åpne api'er og integrasjoner mot hjemmeautomasjon er tynt. Jeg har selv en VW og integrasjonen som er laget for Home Assistant er uoffisiell og bruker samme grensesnitt som app'en. Hver gang VW gjør en endring av betydning så virker det som om integrasjonen mot HA må modifiseres.

I tillegg baserer min bil seg på 3G nettet som snart legges ned i Norge og da mister jeg muligens styringen av bilen. Den kobler seg opp på hjemmets wifi så kanskje det virker der. Men poenget mitt er at styring av biler direkte virker ganske dårlig og lite utviklet. Produsentene tenker først og fremst på å lage en app for telefon og stopper med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigvi Akkurat mitt poeng. Styring fra mobiltelefon fins allerede, derfor er det bortkastet tid å jobbe med bluetooth-styring av Easee-laderen, og de burde fokusert på et opplegg som kan styres via wifi. Det blir omtrent som Hass og Tellstick Znet, man kan styre den både via skyen og ved å gå direkte på sticken på det lokale nettverket, så den funker selv om skyen er nede.

 

Når det gjelder 3G (jeg antar at du har E-golf, den er vel den eneste elbilen som er påvirket av dette, muligens også E-up, de nyere har vel 4G?), så kommer VW med et ombyggingssett for å bruke 4G istedenfor. Imens kan den vel bruke 2G fram til 2025, når det slås av.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt store ønske er at de åpner for MQTT over WiFi til hvilken broker man selv ønsker (og som man da typisk har i sitt eget nett likevel). De bruker jo allerede MQTT til skyen sin i dag (Amazon AWS), så det å legge til rette for at man kan kjøre mye av det samme selv, burde ikke være noen ekstrem jobb.

 

Håper virkelig at det er dette som blir løsningen, og at de får det på plass før siste mann lukker døra (som jeg tror er uunngåelig, dessverre). Jeg er ellers enig med dem som sier at løsninger som utelukkende baserer seg på sky er noe herk, og at de som gjør det fortjener buksevann og det som verre er.

 

Forutsatt at det ikke blir bruksforbud, så tror jeg også at noen vil se verdien i skyen deres, og kjøpe det opp fra konkursboet og deretter tilby det som en abonnementsbasert tjeneste til eksisterende Easee-eiere. Mange vil jo hoppe på dette, men hvis de bare får på plass en brukbar lokal løsning i tide, så kan i hvert fall vi som har kunnskap og utstyr slippe fri den hersens skyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksforbud blir det ikke uansett, i verste fall må man smekke et B-vern i sikringsskapet. Men jeg tror egentlig at Easee har rett og tolkningen av reglene er feil. Løsningen de har valgt, er ny og framoverlent, og den bør være like sikker som noe annet. Det sier jeg ut fra diverse tester jeg har sett både på Youtube og andre steder. MQTT støttes fullt ut! Det trengs jo egentlig bare en mulighet for å endre broker og offentliggjøring av formatet for meldingene, så kan det styres så enkelt som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (8 minutter siden):

Bruksforbud blir det ikke uansett, i verste fall må man smekke et B-vern i sikringsskapet. Men jeg tror egentlig at Easee har rett og tolkningen av reglene er feil. Løsningen de har valgt, er ny og framoverlent, og den bør være like sikker som noe annet. Det sier jeg ut fra diverse tester jeg har sett både på Youtube og andre steder. MQTT støttes fullt ut! Det trengs jo egentlig bare en mulighet for å endre broker og offentliggjøring av formatet for meldingene, så kan det styres så enkelt som bare det.

Slik jeg tolker dagens artikkel i Stavanger Aftenblad i intervjuet med Elsikkerhetsverket så har Easee en svært dårlig sak. Største ankepunkt er vistnok at releene har for liten åpning mellom kontaktene på kun 2,3mm. Dette er det svært vanskelig å dokumentere seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Mastiff said:

Bruksforbud blir det ikke uansett, i verste fall må man smekke et B-vern i sikringsskapet. Men jeg tror egentlig at Easee har rett og tolkningen av reglene er feil. Løsningen de har valgt, er ny og framoverlent, og den bør være like sikker som noe annet. Det sier jeg ut fra diverse tester jeg har sett både på Youtube og andre steder. MQTT støttes fullt ut! Det trengs jo egentlig bare en mulighet for å endre broker og offentliggjøring av formatet for meldingene, så kan det styres så enkelt som bare det.

 

Jeg er ikke like sikker, og spesielt ikke der det er plassert flere ladebokser på samme kurs. Jeg har to bokser hos meg, og i skapet er det en standard jordfeilautomat. Jeg er overhodet ikke bekymret for løsningen rent teknisk, men frykter enten bruksforbud eller at det kreves egne sikringer (type B) per ladeboks. Da blir det stress.

 

At Easee har dummet seg ut er hevet over enhver tvil, de skulle ikke erklært samsvar med standarder de åpenbart ikke følger, selv om de muligens/forhåpentligvis oppfyller forskriftene som ligger til grunn for standardene.

 

4 minutes ago, stigvi said:

Slik jeg tolker dagens artikkel i Stavanger Aftenblad i intervjuet med Elsikkerhetsverket så har Easee en svært dårlig sak. Største ankepunkt er vistnok at releene har for liten åpning mellom kontaktene på kun 2,3mm. Dette er det svært vanskelig å dokumentere seg unna.

 

Forskriften krever visstnok at utstyret skal tåle 4kV, og det greier man også med 2,3 mm under normale forhold. De må derfor dokumentere det, og underbygge det med relevante riskoanalyser. Gjør de det, så trenger de ikke å oppfylle kontaktavstanden som er beskrevet i standarden.

 

Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.

Endret av mroek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste vel et svar på den med millimeterene også, men jeg husker det ikke.

 

@mroek Sikringer type B? Mener du kombinert jordfeilautomat da? Det er vel enklere å sette på en ren B-jordfeilbryter, når det alt sitter en sikring der.

 

Uansett, hvis man ikke har kjøpt direkte fra dem, vil man vel ha krav om retting opp mot den man kjøpte av. Det er jo aldri importør/produsent en sluttbruker skal rette krav mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mastiff said:

Jeg leste vel et svar på den med millimeterene også, men jeg husker det ikke.

 

@mroek Sikringer type B? Mener du kombinert jordfeilautomat da? Det er vel enklere å sette på en ren B-jordfeilbryter, når det alt sitter en sikring der.

 

Uansett, hvis man ikke har kjøpt direkte fra dem, vil man vel ha krav om retting opp mot den man kjøpte av. Det er jo aldri importør/produsent en sluttbruker skal rette krav mot.

 

Jeg har en standard jordfeilautomat type A på ladekursen. Problemet hos meg er at det er helt fullt i skapet, jeg har ikke plass til noe mer eller større.

 

Jeg kjøpte ellers boksene selv, og har montert dem selv. Elektriker gjorde jobben i skapet (jeg førte kabelen dit) og kikket over det jeg hadde gjort (uten anmerkninger forøvrig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, fullt skap kan være kjipt, ja. Da må du vel i så fall bruke en normkapsling et eller anent sted på veien. Det er tillat å bruke ifølge trikkeren min, som satte opp en CEE-kontakt til å lade bilen (før det ble "forbudt"). Han tok strømmen fra den nærmeste stikkontakten innenfor veggen på en lavt belastet 16-amperes kurs (den gikk bare til oppvaskmaskinen), nedsikret til 10 ampere og satte på B-vern.

 

Men kjøpte du dem direkte fra Easee eller i en butikk? I så fall er det selvsagt et større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Mastiff said:

Aha, fullt skap kan være kjipt, ja. Da må du vel i så fall bruke en normkapsling et eller anent sted på veien. Det er tillat å bruke ifølge trikkeren min, som satte opp en CEE-kontakt til å lade bilen (før det ble "forbudt"). Han tok strømmen fra den nærmeste stikkontakten innenfor veggen på en lavt belastet 16-amperes kurs (den gikk bare til oppvaskmaskinen), nedsikret til 10 ampere og satte på B-vern.

 

Men kjøpte du dem direkte fra Easee eller i en butikk? I så fall er det selvsagt et større problem.

 

Jeg kan sikkert få en underfordeling på veggen i garasjen ved den første ladeboksen hvis det virkelig kniper, men jeg vil jo helst slippe. Kabelen fra skapet er dobbelisolert (TFXP 3G6), så den kan helt sikkert brukes som den er.

 

Jeg kjøpte den ene på nett (Eldirekte, tror jeg), og den andre i lokal butikk (Elektroimportøren). Altså ikke direkte fra Easee, men jeg kan ikke helt se at det spiller noen rolle i mitt tilfelle. Med mindre det blir bruksforbud på selve ladeboksen (uansett andre tiltak), da er det vel reklamasjonsgrunn, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på den. For du har kjøpt en vare som ikke kan brukes som den skal, av en offisiell forhandler. Dermed bør du ha rett til retur eller retting. I det tilfellet er det jo retting, med riktig jordfeilbryter som er mest aktuelt, det vil koste forhandleren mye mindre. Jeg vil tippe at det må selgeren dekke kostnadene ved, og så rapportere inn krav til et eventuelt konkursbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
5 minutes ago, jkaberg said:

Noen som har hørt noe mer ang lokalt api? Ser at de gamle brukerforumet er tatt ned, samtidig er det varslet oppsigelse på 200 stk og CEO går av/bytter stilling.

 

Jeg tipper at de har bestemt seg for å droppe lokalt API, siden det på sett og vis reduserer verdien på skyen deres. Den har jo en opplagt salgsverdi hvis/når de havner i skifteretten, og jeg gjetter på at en tredjepart vil kjøpe hele skytjenesten og deretter innføre abonnement på den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mastiff said:

Kjipe jævler... Med MQTT vil kanskje noen hacke den etter hvert.

Det hjelper lite, problemet er at alt er TLS, altså kryptert. Det hjelper ingenting å kjenne MQTT-strukturen deres med mindre man får hacket hver enkelt enhet til å kommunisere ukryptert med ens egen broker (eller eventuelt få den til å akseptere et egengenerert sertifikat). Ingen enkel oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.