Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

System AJ i nytt hus.


Arne Johnny

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Jeg er ny på forumet men har brukt ett drøyt år på å forske på smarthus og automasjonssaker for hjemmet. (selvgooglet) Grunnen var i utgangspunktet at jeg skulle bygge nytt hus.

 

Det var jo spennende å se hva elektrikeren sa om mine tanker og løsninger side det er de som skulle til slutt stå inne for dette. Og det startet jo ikke helt bra. Deres løsning er Xcomfort og i min verden var jeg ikke intressert i å låse meg fast til ett system. Jeg vill ha muligheten til å koble på  det jeg ville når det kom på markedet og jeg hadde behov for det.

 

Det begynte faktisk med Philips hue i mitt gamle hjem og søkeordene på nettet begynte å hagle. Jeg endte til slutt opp i en bra nettside (synes jeg) intellihome.be. De har alt (så og si) men jeg veit ikke hvorfor men jeg forelsket meg litt i konseptet til Insteon.

Insteon har vært veldig flinke til å markedsføre seg i USA og de har etter mitt skjønn ett bra brukergrensesnitt. utfordringen var å få Europafisert Insteon. Intellihome hadde disse produktene. Så Insteon ble utgangspunktet etter Philips hue. Men jeg fant ut at dette måtte jeg teste før jeg gikk til innkjøp og samtidig måtte jo dette godkjennes i Norge. Klinka til med ett par pluginmoduler og bevegelsessensor og en hub. Leveransen fra intellihome kom og jeg begynte og fikk dette til å fungere. Insteon har jo kommunikasjon via strømnettet og via RF nå. Siden jeg hadde en liten bolig så fungerte dette tilsynelatende bra, men merket fort at det kun var RF signalene som nådde igjennom da signaler vi strømnettet på den norske måten fungerer aldri eller sjeldent optimalt. (kanskje noen har prøvd bredbånd vi strømkabler?)

 

litt skuffet over at det ikke fungerte optimalt begynte jeg og se etter alternativer og det var først etter en liten stund jeg kom over fibaro og z-wave. Hadde egentlig slått det i fra meg siden det kun gikk på RF og var i mine øyner usikkert da jeg liker "redundans" men fant ikke noe bedre alternativer foreløpig. Endte opp med å kjøpe en fibar homesenter lite og ett par pluginmoduler. Dette fungerte knirkefritt. Helt til jeg skulle få dette inn i Homeseer som jeg da hadde fått tips om å prøve. Jeg tenkte at dette skulle virke på samme måten som med Insteon at huben koblet man til HS. Men nei funka ikke så etter mer lesing så var det faktisk en liten usb pinne som skulle fikse den biffen. 1500 kroner ut i lufta :P mot for ett par hundrelapper for UZB stikken jeg endte opp med.

 

Men etterhvert som tiden gikk og Fibaroen funka så la jeg frem dette til elektriker når tiden var kommet til å prosjektere nyhuset. Ikke noe han hadde hørt om men skulle sjekke litt. Han gjorde sikkert og det men jeg fant i hvertfall at deres leverandør av varmekabler forhandlet fibaro og da ble alt plutselig veldig mye lettere :) jeg fikk ett møte med produksjefen der og vi begynte å prosjektere huset. Bogboxer i alle lysbrytere og kontakter som kunne være aktuelt å putte micro enheter i i fremtiden.

 

Så nå sitter jeg med nytt hus med en blanding av produkter og hubber og controllere som til slutt styres av HS.

 

Det jeg bruker i dag er:

Fibaro microdimmere og releer til alle lys og kontakter med fast tilkobling av utstyr. (ute og inne). Det er monter lysbrytere med impulsfjer på alle bryterne så man enkelt kan bruke lysbryter også.

Bevegelsessensorer i alle rom (fibaro i "offentlige rom og Insteon i boder etc.)

Fibaro og Insteon plugger til varmeovner der det er panelovner

Multireg termostater på alle varmekabler

Insteon pluginmoduler og bevegelsessensorer i deler av huset (begrenset område grunnet rekkevidde, men funker fint)

Philips hue spottere i stemningslys og lyskinne i en gang (og dette er litt kult siden jeg har en skinne med 8 spottere fordelt på ca 5 meter. Når jeg satte pærene i riktig rekkefølge fra der jeg kommer så "løper" lysene bortover når jeg kommer inn i gangen. etter som det er litt delay per operasjon i HS)

philips hue bloom som lyser opp ved siden av TVen sammen med ambilighten på Philips TVen

Harmony hub for TV, Get boks, apple TV osv.

MyQ garasjeportåpner koblet til HS, IFTTT geostyrt og button på Iwatchen

Somfy RTS blendingsgardiner

Sonos i flere rom

 

For å lette litt på bruken for øvrige beboere (fruen og en 8 åring) bruker jeg homkeit plugin med tilhørende App for enkel bruk og styring av eventer.

Har nå begynt å designe i HStouch design også. Må jo få opp noen Informasjonskjemer og ;)

 

Alt dette (utenom gardinene og sonosen til rundt 60000,- i nyinstallasjon + det jeg brukte opp igjen fra gammelt hus.

 

Alternativet var 150000 med Xcomfort.

 

Jeg er veldig ny i gamet men ser at det blir spennende å følge med på formuet her. Og hvem veit, kanskje jeg kan hjelpe noen en gang også ? :)

 

AJ

 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye en kan Google men enkelte ting må en finne ut the hard way :-P litt mer behagelig sum du endte opp med enn om du skulle gått for xcomfort ja,

Artig feature med løpende lys i spotter, kanskje det kan lett overføres til hue ledstrips i trapp, men funker vel bare en vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Mye en kan Google men enkelte ting må en finne ut the hard way :-P litt mer behagelig sum du endte opp med enn om du skulle gått for xcomfort ja,

Artig feature med løpende lys i spotter, kanskje det kan lett overføres til hue ledstrips i trapp, men funker vel bare en vei?

Jeg har bevegelsessensor i begge ender av gangen. så kommer an på hvilket av sensorene som ser meg først :) da starter lyset i den enden jeg går for å si det slik. Aner ikke om ledstrips fungerer slik men med en og en pære som aktiviserer seg etterhverandre er det kanskje litt annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Christian skrev:

MyQ mot IFTTT og geostyrt. Har du noen flere detaljer rundt det ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Jeg har satt opp Myq gatewayen mot HS og Myq pluginen. Samtidig har jeg IFTTT appen på telefonen og Apple Watchen. HAr satt opp en applet i IFTTT som aktiverer Garasjeport opp når jeg kjører inn i nabolaget. Den apletten som heter garasjeport er satt opp til å togle garasjeporten og laget knapp som ligger på decken på klokka. Ligger også som en knapp i widget på telefonen. Så da åpner garasjeporten seg automatisk når jeg nærmer meg hjemme, så lenge jeg har telefonen min med. eventuelt at jeg kan manuelt åpne porten med klokka eller telefonen.

 

 

Veit ikke om det var oppklarende men.

do button.png

geofence.png

Endret av Arne Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Christian skrev:

Men da skjer det ikke noe når du beveger deg innenfor dette området eller ?F.eks går innenfra og ut til garasjen ?

Helt riktig. Du må passere en definert linje på kartet (som du setter selv).

 

Man kan jo også bruke dette når man forlater en adresse til for eksempel oppvarming. At når du forlater jobben så starter oppvaringen av huset.feks.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 2017-2-15 klokken 18.39, Arne Johnny skrev:

Fikk du det til å fungere eller?

 

AJ

Jeg fikk det til å fungere, men det tok tid før den reagerte, av og til så har jeg parkert bilen og vel så det, før den åpner porten. Kan dette skyldes at det er bare edge dekning i området mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christian skrev:

Jeg fikk det til å fungere, men det tok tid før den reagerte, av og til så har jeg parkert bilen og vel så det, før den åpner porten. Kan dette skyldes at det er bare edge dekning i området mitt

Jeg har 3g/4g og det fungerer som bare det for min del altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.