Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Verisure binding for Z-Way


xibriz

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg endelig testet Verisure-bindingen mot Z-Way. Koden kommer nok på GitHub når jeg får pusset den litt.

Den støtter seg på PHP-biblioteket mot Verisure som jeg også holder på å lage.

 

Nå kan jeg styre følgende funksjoner til Verisure-alarmen fra Z-Way:

- Slå av /på alarmen (Frakoble/Helsikring/Delsikring)

- Låse/Låse opp Yale Doorman

- Slå av/på Smart Plug

- Lese temperatur og fuktighet fra alle sensorer (Brannvarslere/Vanndetekorer)

 

I tillegg har jeg opprettet to virtuelle enheter for Helsikring og Delsikring som kan brukes i Eventer for å trigge hva som skal skje når man er hjemme med alarm på eller borte med alarm på.

 

Med tanke på sikkerhet må man vite litt om hva man holder på med før man begir seg ut på dette prosjektet.

 

 

alarm.JPG

doorlock.JPG

smartplug.JPG

temp.JPG

virtuell.JPG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter er gode nyheter!

 

Har selv en bråte med verisure røykvarslere, 2 smartlock, men kjører heatit/multireg termostater sammen med en Vera edge. Håpet på at på en eller annen måte det gikk å kombinere disse systemene. Er nybegynner på z-wave, og er ikke overbevist om Vera var det rette valget. Lurer på å sette opp homeseer, domoticz eller noe annet på en linux maskin. Nå kan det se ut som om rasperry med z-way kan være riktig retning å gå? Anbefalinger?

 

MVH

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to for gode svar!

Viste ikke at det allerede fantes plugin for dette.

Skal lese meg mer opp på de forskjellige systemene. Hva mener du du, xibris med at event-delen blir for dårlig etterhvert på Z-way?

Det jeg liker minst med Vera er det dårlige og forenklede UI (UI7) og mangel på mulighet for å tilpassing, vet det er apper for alternativ UI osv, men... Bruker en Edge og den er treg som sirup, dessuten har den bestemt seg for å krasje ca hver 48 timer, uten noe spesiell grunn. Løsningen ble reboot script som kjører hver 24 timer, ikke ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kjetilsn skrev:

dessuten har den bestemt seg for å krasje ca hver 48 timer, uten noe spesiell grunn

Du er ikke den første som sier dette, dessverre.

 

Kan jeg spørre om hvor mange noder du har i Z-wave-nettverket ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Moskus,

 

Jeg har ikke det største nettverket; 6 stk multireg/heatit termostater, en fibaro wall plug, og en dimmer..

Det jeg har gjort, (som kanskje kan være en "krasjfaktor") er å lage en hel del scenes som regulerer opp og ned temp i forskjellige rom, samt en luup-scene som henter temp fra gulv føler og mater det til "vist verdi" på termostatene hvert femte min, og så har jeg installert datamine2 som logger 17 verdier til en USB pinne, holder en knapp på det siste er årsaken.. Men likevel, ingen grunn til å drive å krasje.. Kan også nevene at jeg ikke har satt opp noe logging for å prøve å finne kilden til feil enda.

 

MVH

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kjetilsn skrev:

Men likevel, ingen grunn til å drive å krasje..

Nåja, hvis man bruker bokser til funksjoner som de egentlig ikke er laget til, så er det vel kanskje ikke uventet, selv om det er langt fra ønskelig... ;)

 

Du høres jo ut som en som har lyst på noe mer "hack-bart". Velkommen til oss skal du være! :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, kjetilsn skrev:

Hva mener du du, xibris med at event-delen blir for dårlig etterhvert på Z-way?

 

Det han mener er at event motoren til Z-Way kan ikke sammenlignes med f.eks HomeSeer HS3 eller Indigo Domotics som har en av de kraftigste og enkleste event motorene i bransjen. OpenHAB sin event motor er like kraftig, men langt i fra like enkel da alt er tekstbasert og altså ikke "pek og klikk" som i HS3/ID ;)  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, iblis skrev:

OpenHAB sin event motor er like kraftig, men langt i fra like enkel da alt er tekstbasert og altså ikke "pek og klikk" som i HS3/ID ;) 

Alt blir strengt tatt like kraftig hvis man kan/må scripte det... men da er det jo også greit å velge et program hvis språk er noe man trives med. Det er vel kanskje den største forskjellen for de større, og mer avanserte systemene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Alt blir strengt tatt like kraftig hvis man kan/må scripte det... men da er det jo også greit å velge et program hvis språk er noe man trives med. Det er vel kanskje den største forskjellen for de større, og mer avanserte systemene.

 

Men det nærmer seg :) 

 

Nå er vi forresten langt utenfor emne her (igjen) ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode svar karer!

 

Jeg gir meg nå, og bruker tiden på å teste de nevnte alternativene. Begynner nok med en Domoticz eller HomeSeer installasjon på en ubuntu server som jeg allerede har stående og surre.

 

MVH

Kjetil

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, iblis skrev:

 

Men det nærmer seg :) 

 

Nå er vi forresten langt utenfor emne her (igjen) 1f601.png

Siden dette er så off topic så laget jeg et eget emne. Trenger mer aktivitet på OpenHAB området... 

 

 

Endret av Lazarus
Fjernet bilde som ikke skulle vært der...
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.