Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er Telldus på vei ut av markedet?


MrTiger

Anbefalte innlegg

Prøvde å kjøpe en tellstick v2 lite, men de er ikke å oppdrive😱

Etter litt søk er det noe som kommer som heter tellstick flow, hva er det.

får heller ikke kjøpt denne?

ser at den ikke kommer med støtte for 433mhz og z-Wave.(skal gå med stick), men støyte for blåtann, er ikke det et skritt tilbake?

 

skulle hatt den i båten for å styre noen ovner, lamper og temperaturer, samt overvåking av 12v batteriene. Hadde Telldus live i den gamle båten, så jeg tenkte det bar et greit alternativ i den nye også.

 

Eller kan dere anbefale et annet system som er enkelt å installere og er driftssikkert som kan brukes til båt.

håper noen kan hjelpe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, MrTiger said:

Prøvde å kjøpe en tellstick v2 lite, men de er ikke å oppdrive

De har ikke satt i gang ny produksjon av v2 da nye saker/bokser er på gang.

Det er snakk om Zigbee, Matter (og Thread?) Wifi, Bluetooth, og av en eller annen grunn vil zwave behøve en stick. 433mHz forsvinner.

Litt ergelig at ny v2 ikke selges mer da den fortsatt vil være brukbar til mye og for mange.

Slik er denne verden, ny teknikk dukker opp. 

Servere, web og app vil fungere som før.

Har ikke set noen tidsplan for nye bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 433MHz og Telldus net v2, men har for det meste Nexa til styring av lys og stikkontakter etc. Nå får jeg ikke kontakt, mangler valid token. Prøvd å restarte mange ganger. Som steinardo sier, det har vært ustabilt. Jeg får ikke oppgradert til premium heller.

 

Uten å bytte alt 433MHz utstyret, hva er den beste løsningen?

Vil Nexa Bridge X fungere bedre?

Har også en sånn kina dings liggende, en BroadLink RM4 Pro RF 433MHZ + IR WIfI Universal Remote... Ikke prøvd den noe særlig, kjøpte den som back-up for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telldus har bestemt seg for å ta betalt for alt annet enn det aller mest grunnleggende.

https://telldus.com/important-announcement/

 

Det har hanglet og gått på et vis i lang tid, men jeg tviler på at det blir langlivet. De som startet selskapet ser ut til å ha hoppet av for snart to år siden.

 

For ti år siden var noen av dem synlige på telldus-forumet, men nå gidder ingen å fjerne spam som de blir varslet om.

 

Jeg luktet lunta i fjor høst, og har fått grabbet korrekt ID på alle sensorene mine og alt av 433 brytere med rf-link som jeg nå kan styre med MQTT. Jeg bruker denne https://github.com/seb821/espRFLinkMQTT

og en liten enkel ESP8266-basert broker som jeg mener å huske er denne https://github.com/martin-ger/uMQTTBroker som en sped begynnelse. Funker forsåvidt mot ekstern broker også.

 

Mangler å finne ut hvilket system jeg vil bruke, men jeg får i alle fall lest og styrt alt uten Telldus med telefonen som fjernkontroll.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tronde skrev (7 timer siden):

De som startet selskapet ser ut til å ha hoppet av for snart to år siden.

Det forklarer jo litt... Dengang jeg brukte Telldus for 5-6 år siden var supporten svært så oppegående og jeg følte at jeg fikk personlig support.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd. Det fungerer helt greit. Har for det meste NEXA bortsett fra den Telldus startpakken jeg kjøpte på clas. 433MHz brytere, aktuatorer, dimmere, temperatursensorer og støpsel er grisebillig i forhold til alt annet. 

 

Har testet ut hvordan det er å styre varmekabler i kjeller med sensor og aktuator fra NEXA i tillegg til kontaktor. Har fungert ganske bra, noen tilfeller der det ikke har fungert, ble det litt for varmt eller litt for kaldt før jeg oppdaget det. VK er satt opp som grunnvarme så romtemperatur ikke bli mer enn 24grader ved at kablene står på kontinuerlig. De bruker en del strøm, derfor jeg ville teste ut romføler istedet for å bruke gulvføler.

Dessverre fungerer ikke dette lengre da det ikke er mulig å lage hendelser lengre. Ser meg nødt til å betale 3 euro for en måned slik at varmen fungerer til jeg finner ut en annen løsning. Heldigvis er det vår nå og gradestokken viser 17 celsius nå😀

 

(NB! Jeg er elektriker 🙂)

 

Edit: Hendelser fungere i noen dager til. 

 

Endret av Kenneth78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min minimalist proto for å lese 433 MHz sensorer og styre 433 MHz NEXA / div. andre brytere med MQTT. Bygd på et ca. 5x7 cm eksperimentkort.

 

RFLink er på arduino mega, gatewayen og broker på hver sin Wemos D1 mini klon. 433MHz mottaker er RXB6 som er god. Sender er hva som helst 433. De to små røde kortene på høykant er levelshiftere mellom ESP (3,3V) og arduinoen (5V), men de behøves trolig ikke i følge rykter på nettet...

 

Broker på ESP8266 er svært begrenset, men der finnes det jo mange mulige løsninger.

Det som mangler er egentlig noe som kan kjøre automatikken, men alt leses og skrives med MQTT. Inntil jeg får mer insp, bruker jeg IoT MQTT Panel for android som fjernkontroll.  Det har reddet meg hver gang Telldus har konket ut, med unntak av skjemaleggingen.

 

RFLink

https://www.rflink.nl/index.php

RFLink_gateway.thumb.jpg.abf2e3c9a7f713335cd84f558e330f51.jpg

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kenneth78 said:

Dessverre fungerer ikke dette lengre da det ikke er mulig å lage hendelser lengre. Ser meg nødt til å betale 3 euro for en måned slik at varmen fungerer til jeg finner ut en annen løsning.

Du har kjøpt en "boks" til en tusenlapp eller noe, og forventer å få gratis support og tilgang til "alle" funksjoner i all framtid?

Telldus har nok gjordt feil her, det burde vært en begreset prøvetid.

Uansett, 30 kroner/mnd eller 300/år bør være lite å bråke om

....

For tiden pågår det omlegging/innføring av nye servere, noe som kan ha forstyrret noe.

Her har jeg  ikke merket noe til det i normal drift, noe som vel skyldes at skjema og triggere kjøres lokalt på V2.

Men i forbindelse med denne omlegging stoppet mine API  for XML (men Json fungerte). Support svarte raskt og dette ble ordnet i løpet av noen timer.

...

Kan være litt ergelig at "gamle" medarbeidere er forsvunnet, men ny teknikk krever ny kunnskap og det virker som om de er på vei til mye nytt. 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som har mange brytere som styres va Telldus, tror jeg det kan være smart å lagre data for hver av dem i tilfelle dette ikke overlever. Da kan man konvertere senere uten å kode dem på nytt. Det er det samme hvis man har lagt inn fjernkontroller.

 

image.jpeg.6d807bfa2861a0f60a01ff42d55adada.jpeg

 

Lagre skjermbilde av dette med navn.

 

image.jpeg.433311a1026ebfe24cdf996583c50fc5.jpeg

 

Da kan det senere brukes sammen med for eksempel RFLink

 

Verdiene i Telldus er desimale, mens RFLink bruker hexadesimale.

 

image.thumb.jpeg.1856e8d65a2b4fb93959b5bc3baa7c0f.jpeg

 

Hvis man har mange sensorer, eller mange fra naboer som blander seg inn, kan det være lurt å gjemme dem også.

image.jpeg.1d6e3c8122e22705615a8d0667429f1d.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (16 minutter siden):

Du har kjøpt en "boks" til en tusenlapp eller noe, og forventer å få gratis support og tilgang til "alle" funksjoner i all framtid?

Telldus har nok gjordt en litt feil her, det burde vært en begreset prøvetid.

Uansett, 30 kroner/mnd eller 300/år bør være lite å bråke om

....

For tiden pågår det omlegging/innføring av nye servere, noe som kan ha forstyrret noe.

Her har jeg  ikke merket noe til det i normal drift, noe som vel skyldes at skjema og triggere kjøres lokalt.

I forbindelse med denne omlegging stoppet mine API  for XML. Support svarte raskt og dette ble ordnet i løpet av noen timer.

...

Kan være litt ergelig at "gamle" medarbeidere er forsvunnet, men ny teknikk krever ny kunnskap og det virker som om de er på vei til mye nytt. 

De har holdt på med nye servere siden i fjor høst, og det har defineitivt ikke funket helt smertefritt.

 

Telldus har aldri klart å selge nok til at de har fått et volum som betyr noe, og når de heller ikke har noe å selge nå, går det toget veldig fort fra dem. Hvorfor skal noen kjøpe noe fra dem, når det finnes massevis av andre mer fancy muligheter? Og når de i tillegg kaster alle gamle kunder som sitter med mye utstyr som ikke støttes av det nye? 

 

Å legge inn støtte på en eller annen måte for 433 koster nada, men det er ikke "moderne" så da gir de heller f. i det.

Folk velger fritt selv hva de vil bruke penger på, men ikke bli overrasket om dette er borte om kort tid. Da funker ikke så veldig mye av Tellstick Net heller, for den henger på deres servere selv om det ikke virker sånn. Veldig genialt å selge noe med lokal styring som må ha ekstern backend... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle kundene som en gang trodde på Telldus, og betalte for deres produkt, har nå lært at det ikke var noe vits i. De kommer ikke til å kjøpe seg inn i det nye, og kaste alt det gamle bare for at Telldus synes det er smart. De kommer heller til å kjøpe noe som er mer åpent og levert av noen med mer muskler. 

 

De nye kundene må de kjempe hardt for å få tak i, for de er ikke lenger alene i den dammen som heter smarte hus.

 

Det er mange som tenker som deg, men det er langt fra alle som overlever med den tankegangen. Veldig mange har lært på en brutal måte at det er billigere å pleie gamle kunder, enn å hele tiden jakte nye. 

 

Telldus hadde en fantastisk posisjon for 10+ år siden, men de klarte aldri å utnytte den. De var ekstremt gode på support, men like ekstremt dårlige på å fange opp nye ønsker. De kunne fått veldig mye gratis ved å være aktive på sitt eget forum, men det hoppet de over. Det var nesten ingen som kjøpte den type produkter da de startet opp som ikke hadde en spesiell interesse for smarte hus. Nå har alle de med veldig mye større muskler kastet seg inn, og da har smarte hus endt opp som hyllevare. Da hejlper det ikke at de ikke har hatt noe å selge på minst ett år.

 

Det de gjør nå med å kreve penger med to ukers varsel, tyder på en veldig desperasjon. Det er i seg selv et tegn på at man skal putte pengene sine i noe annet.

Alle er fri til å velge, men jeg ville i alle fall sørget for å ha en beredskap for at ting bråstopper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19/04/2023 at 22:15, tronde said:

De gamle kundene som en gang trodde på Telldus, og betalte for deres produkt, har nå lært at det ikke var noe vits i.

Vel...som tidligere nevnt, man betalte en ganske liten sum for en boks og i praksis kjørt gratis i mange år!

Det bør være innlysende at den summen ikke kunne dekke utgiftene til drift og support i all framtid.

Servere og support er belastet, noe som ikke er gratis.

 

Når et såpass ubetydelig beløp framstilles som et kjempeproblem, da vil neppe være disse som vil være de første til å investerer i nye produkter.

Så om disse kundene forsvinner så vil det være en fordel, det vil redusere belastningen på servere og support.

Men, Telldus burde innført dette langt tidligere og i hvert fall planlagt og informert om hva som kommer.

 

På et eller annet tidspunkt må gammel teknologi fases ut og nyttt utvikles.

Til det og videre drift behøves finansiering.

 

Det er i disse dager lagt om til ny serverpark, bla Norge og Finnland er flyttet over på egne servere. 

All drift fortsetter som før, ingenting forsvinner, ingenting må skrotes. 

 

Det er altså nye produkter som ikke vil være kompatibelt med all gammel teknologi.

433mHz utstyr vil ikke kunne benyttes, men man kan altså kjøre det man har.

zwave vil fortsett og inn kommer zigbee og bluetooth + diverse.

 

Edit:

Tenkte å anskaffe en  RFXtrx433XL for å teste litt.

Den er mye benyttet i diverse systemer og skal være svært pålitelig.

Det viser seg at den ikke lengre er i handlen. 

433Mhz synes å være i ferd med å gå ut.

 

Litt ergelig når man har mange ti-talls 433 sensorer....

Så da må vi bare krysse fingrene og håpe at det vi har fungerer lenge....

 

Se forørig:

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/11052-hva-bruker-folket-som-433-mottakersender/#comment-105094

 

Så da blir det å se litt på RfLlink.

 

 

 

 

 

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har frem til nå brukt Telldus Tellstick ZNet og brukt lokalt api for å hente verdier ut fra mine 433-sensorer (et par temperaturmålere).

Nå for et par dager siden stoppet det å komme mer data. Tenkte da at det var noe sertifikat e.l. som hadde gått ut, og prøvde å følge denne oppskriften på nytt:
https://tellstick-server.readthedocs.io/en/v1.0.12/api/authentication.html#step-1-request-a-request-token

Får gjort step 1, men ikke utført steg 2.


Så prøvde jeg http://live.telldus.com/, men det ser ut som den siten er helt nede...
(Ser også ut som forum.telldus.com er nede)

Er Telldus nede for godt, så det bare er å finne et alternativ?


Irriterende at jeg ikke får brukt lokal aksess til min ZNet, at det virker som jeg er avhengig av noe i telldus sin infrastruktur.
Trodde at jeg skulle kunne logge inn lokalt på min ZNet uten eksternt nett..

Dette er kanskje et godt alternativ? (Ref over):
https://www.nodo-shop.nl/en/featured/127-rflink-arduino-antenna.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telldus live er fortsatt oppe og går, i alle fall de funksjonene som ikke krever betaling. Min gamle blå/hvite Net funker fortsatt, selv om jeg ikke bruker den til noe fornuftig.

Lokalt API har jeg aldri prøvd.

 

Den Nodo-saken funker vel like godt som den jeg bygde selv av løse deler. 

Pr. i dag bruker jeg min hjemmebygde (bilder i tidligere innlegg) sammen med Node Red for å kjøre det lille jeg har mest behov for.

 

Jeg har både Pi4 og en Orange pi zero 2 liggende, men har ikke fått ut finger'n til å bygge noe rundt dem. Nå går Node Red på en desktop som uansett står på, og MQTT via den lille ESP8266 baserte brokeren som har store begrensninger når det gjelder samtidige klienter.

 

Kombinasjonen RF-link og espRFlinkMQTT på en ESP8266 

https://github.com/seb821/espRFLinkMQTT

 

er i seg selv dønn stabil med 64 stk 433 MHz sensorer som dytter ut data hele tiden. Det er broker som er i svakeste laget hos meg.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det ser ut som problemet er lokalt hos meg.
Det er visse adresser hos telldus jeg ikke når når jeg er på mitt lokale nett via min Telia-router. (telldus.com går bra, men live.telldus.com og forum.telldus.com ikke kan nås)

Når jeg har prøvd å den samme maskinen på jobben eller via delt internett på mobil når jeg sidene.


Dette gjelder alle maskiner bak min Telia-router, og tror ikke jeg har satt på noe brannmur e.l. noe sted som burde ha noe å si. 

Noe rart når jeg bruker nslookup. (Det kommer altså litt forskjellige svar på ulike kall. Noen ganger ser det OK ut, andre ganger noe timeout.)
Telia sin DNS som sliter?

Bør vel i så fall bytte til 8.8.8.8 i min router tenker jeg? (Men kommer uansett til å bitche til Telia 🙂 )

 

Edit: Prøvde nå å bytte dns til 8.8.8.8/8.8.4.4
Da får jeg ikke timeout ved nslookup noe mer, men får fortsatt ikke tilgang til live.telldus.com selv etter renew, release, flushdns...

 

 

Dette var timeoutene jeg fikk når jeg brukte Telia sin DNS, men som ble OK med Google sin DNS.:

C:\Users\PC>nslookup live.telldus.com
Server:  dnscache01.get.no
Address:  80.232.93.176

Non-authoritative answer:
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
Name:    af355885500d3476995e1a2dd34717a4-dfb8dec4eb819547.elb.eu-north-1.amazonaws.com
Addresses:  16.170.14.115
          13.51.4.86
          13.53.219.130
Aliases:  live.telldus.com


C:\Users\PC>nslookup live.telldus.com
Server:  dnscache01.get.no
Address:  80.232.93.176

Non-authoritative answer:
Name:    af355885500d3476995e1a2dd34717a4-dfb8dec4eb819547.elb.eu-north-1.amazonaws.com
Addresses:  13.51.4.86
          13.53.219.130
          16.170.14.115
Aliases:  live.telldus.com


C:\Users\PC>nslookup live.telldus.com
Server:  dnscache01.get.no
Address:  80.232.93.176

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Request to dnscache01.get.no timed-out

C:\Users\PC>nslookup live.telldus.com
Server:  dnscache01.get.no
Address:  80.232.93.176

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Request to dnscache01.get.no timed-out


 

 

Endret av PutiPlot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være Telias DNS som hikker. Jeg er på Altibox, og har opplevd tilsvarende mot andre sider i blant. Googles (8.8.8.8) har da funket.

 

Når det gjelder Telldus, er det tydelig at mange svensker også har byttet til noe annet, så mye av hjemmemarkedet som de en gang hadde må nok bygges på nytt. Det kan bli krevende nå som det er flere fisker i hjemmeautomasjonsdammen.

 

Hvis man har mye 433-utstyr som funker greit nok, synes jeg RF-link gjør en god jobb. Spesielt med espRFlinkMQTT  på en ekstra ESP8266. RF-link er i utgangspunktet ment for USB mot en PI eller PC, men når alt går over trådløs MQTT er man mye friere til å velge en gunstig plassering av radiodelen.

 

RF-link har vært neglisjert siden siste versjon kom i 2017, men nå er det noen som har fått en ny versjon for testing står det på nettsiden deres, og det lover godt.

 

Det var et sted det sto noe som kunne tolkes som om at det skulle bli mulig med direkte kopling mot en zigbee dongle også. Det burde være mulig å få til uten omveien med dongle i en MQTT broker som jeg forstår man må nå.

 

Det skal vel være mulig å bruke tellsticken på samme måte som RF-link, men RF-link støtter flere protokoller. Jeg har aldri prøvd, så andre får fylle på med info hvis de har.

 

Noen foretrekker å kjøpe noe som funker rett ut av boksen, men hvis man, som jeg gjør, liker å fikle med hardware, finnes det mange muligheter som ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en resetting av routeren min så jeg at Telia har byttet DNS (før het den noe med get, nå heter den noe med Telia) og da får jeg ikke nslookup feil noe mer.

Uansett er nok ikke dette rotårsaken da det ikke fungerer bedre med 8.8.8.8.
Jeg kan fortsatt ikke nå live.telldus.com (eller forum.telldus.com) og authUrl": http://x.x.x.x/api/authorize?token=osv... fungerer fortsatt ikke. Får timeout.

Har vært i chat med diverse hos Telia, og de fraskriver seg alt ansvar, selv om jeg kukn hadde min bærebare PC koblet til deres router med kabel, etter en fullstendig resetting av routeren deres...

(Og det fungerer jo supert med en gang jeg kobler den samme PC'en på delt internett på telefonen, eller bruker et annet wifi utenfor min egen router til den samme PC'en eller alle andre PC'er eller mobiler jeg har.)

Det kan godt være at det er hos telldus feilkonfigureringen egentlig ligger, men det er jo litt rart at det fungerer ALLE andre steder? Da må det jo være noe i infrastrukturen til Telia som blokkerer noe?


Men Telia tar null ansvar. "ikke noe vi støtter"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke noe om dette...

Men telldus.com er ikke på samme server som live og forum, etter hva jeg kan forstå.

 

https://www.nslookup.io/domains/telldus.com/webservers/

https://www.nslookup.io/domains/live.telldus.com/webservers/

https://www.nslookup.io/domains/forum.telldus.com/webservers/

 

Kan noen bli klokere av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tronde skrev (På 7.11.2023 den 18.13):

.....

 

Hvis man har mye 433-utstyr som funker greit nok, synes jeg RF-link gjør en god jobb. Spesielt med espRFlinkMQTT  på en ekstra ESP8266. RF-link er i utgangspunktet ment for USB mot en PI eller PC, men når alt går over trådløs MQTT er man mye friere til å velge en gunstig plassering av radiodelen.

 

RF-link har vært neglisjert siden siste versjon kom i 2017, men nå er det noen som har fått en ny versjon for testing står det på nettsiden deres, og det lover godt.

 

Det var et sted det sto noe som kunne tolkes som om at det skulle bli mulig med direkte kopling mot en zigbee dongle også. Det burde være mulig å få til uten omveien med dongle i en MQTT broker som jeg forstår man må nå.

 

Det skal vel være mulig å bruke tellsticken på samme måte som RF-link, men RF-link støtter flere protokoller. Jeg har aldri prøvd, så andre får fylle på med info hvis de har.

 

Noen foretrekker å kjøpe noe som funker rett ut av boksen, men hvis man, som jeg gjør, liker å fikle med hardware, finnes det mange muligheter som ikke koster skjorta.


Spennende.
Nå har jeg en MQTT kjørende på Ubuntu-NUC'en min (mosquitto), og det å få inn støtte for ZigBee i oppsettet mitt hadde vært kjekt.

Det finnes en del kule ting som ikke er så lett å få tak i i ZWave-versjon. (Alt av lys og varmekabler styres per nå med ZWave-enheter) 

 

Hvis enheten kan plasseres et annet sted enn NUC'en min hadde det vært en fordel (Den står gjemt bort i kjelleren).

Får jeg støtte for både 433 og ZigBee på en enhet som garantert er uavhengig av andre sin infrastruktur ville dette vært gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i lærefasen, og er ikke softwaremann.

 

Det jeg i alle fall har klart å lese meg til, er at det skal gå an å kople en av de mange USB-donglene som støtter zigbee til en broker.

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/getting-started/#prerequisites

 

 

Min plan er å ha kun mosquitto med støtte for zigbee på den Orange pi zero 2 som jeg har. Den er liten, og kan ha både kablet og WiFi nettverk. Flere av de donglene har rykte på seg for å ha dårlig dekning, men mye tyder på at det er mer et problem med at de står for nær noe som forstyrrer, enn et radioproblem. Flere har redusert problemet ved å ha en kort USB skjøtekabel mellom dongle og prossessorenheten, enten det er en Rpi eller noe annet.

 

Jeg kunne sikkert hatt broker på den Rpien jeg har tenkt å ha resten på, men det kan være gunstig å la broker leve helt i fred også, etter hva jeg har lest.

 

Pr. idag har jeg kun 433, og der går alt via den lille prototypen som er vist tidligere. Når jeg får igang mosquitto, kopler jeg bort mikrobrokeren som er på prototypen. Den er helt trådløs, men står der, for det var allerede strøm tilgjengelig. RF-link er på WiFi mot broker, og alt ligger i vinduskarmen med god dekning. Med RF-link på WiFi er man jo brukbart fri til å plassere den der det passer best.

 

Hittil har jeg bare konsentrert meg om å erstatte Telldus med Node-red, og så lenge jeg ikke skal styre noe fra utsiden av huset funker det helt fint selv om Node-red er mer krøkkete å sette opp. Mobilen med IoT MQTT Panel for android funker strålende som fjernkontroll.

 

Nå funker det grunnleggende for meg, så da blir det nok mosquitto på egen broker som ligger som neste punkt. Mikro-brokeren er ikke egnet for mer enn et par klienter.

 

Uansett hva man går for, er det i alle fall fullt mulig å beholde alt av 433 hvis Telldus skulle bli borte uten at det koster skjorta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har hatt litt dialog med Telia, hvor de skal undersøke i sitt nett og de tjenestene de bruker.
Usikker på om de har gjort noe for å fikse det, men nå fungerte live.telldus.com igjen, og jeg kunne dermed genere opp lokale nøkler.

 

Men fortsatt ikke helt fornøyd med at man MÅ via live.telldus.com for å få generert opp nøklene for kun lokal bruk, så kommer nok til å snuse på alternative enheter. (Og RFLink ser fristende ut)

 

Ser på kommentarer i sosiale medier at det har vært en del rot hos Telldus i det siste, og de er ikke så veldig flinke til å svare tilbake. 


De skal visstnok også bytter adresse for internett-api'et:
 

Fra Telldus sin Facebook-side (fra 22.november):

Sitat

Information for those of you who use api.telldus.com

For a longer period of time we have switched from pa-api.telldus.com to api.telldus.com to improve functionality.

You who have a connection to api.telldus.com through, for example, HomeAssistant or your own solution must point to pa-api.telldus.com as soon as possible.

All traffic to api.telldus.com will be shut down shortly.

You who only use Telldus Live! don't need to do anything.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.