Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aqara Single Switch Module - praktisk talt ulovlig?


Anbefalte innlegg

1029735840_AqaraSingleSwitchModule.jpg.407b929b04be10ced5d054fa2d67131e.jpg

 

Jeg kjøpte inn en Aqara Single Switch Module når de var på tilbud på elektroimportøren nylig, og kikket litt i brukerveiledningen i kveld. Der oppdaget jeg til min overaskelse disse advarslene (side 2):

 

Sitat

Warnings
1.Do not cover it when the device is working.
...
8.Do NOT place this product near a heat source. Do NOT place it in an enclosure
unless there is normal ventilation. Do NOT attempt to repair this product by
yourself. All repairs should be performed by an authorized professional.

 

De færreste har vel "normal ventilasjon" i veggboksene sine, og dermed er det strengt talt ikke lov til å montere disse i veggbokser, eller andre tette koblingsbokser for den saks skyld. Siden det er vanlige skruterminaler på den, vil det være berøringsfare når den er tilkoblet, og dermed må den monteres i kapsling som er minimum IP 2X (beskyttet mot inntrengning av faste gjenstander ≥ 12,5 mm). Disse motsetningene gjør at det er svært få steder der disse kan monteres lovlig/ i tråd med produsentens anvisninger.

For litt ytterligere forvirring har Aqara en illustrasjon der denne er montert i det som ser ut til å være en helt tett kapsling.

 

12938651_AqaraSingleSwitchModule2.png.0c6fd8d3c32501610a52daa3210efdaf.png

 

Han som betjener chatten hos Elektroimportøren ble svar skyldig, og skulle sjekke hva Aqara egentlig mener her. Inntil videre skal denne få ligge i hylla hos meg i alle fall.

 

 




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke særlig vanlig her på berget med så store veggbokser som den på illustrasjonen...

 

Jeg ville vel mistenkt at den store boksen er brukt for ansvarsfraskrivelse, putter du Aquaraen inn i en mindre boks har du ikke fulgt bruksanvisningen og har deg selv å takke for evt. problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SveinHa said:

Det er vel ikke særlig vanlig her på berget med så store veggbokser som den på illustrasjonen...

 

Jeg ville vel mistenkt at den store boksen er brukt for ansvarsfraskrivelse, putter du Aquaraen inn i en mindre boks har du ikke fulgt bruksanvisningen og har deg selv å takke for evt. problemer.

 Jeg har alle mine smartdimmere (riktignok ingen fra Aqara) inni Elko BigBox, håper de er store nok 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg tolker det må det være ventilasjonshull i selve kapslingen, eller at kapslingen ikke er helt tett på andre måter sånn som en del sikringsskap. Er den tolkningen riktig kan man vel spørre seg om Elektroimportøren burde fortsette å selge produktet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (På 12.5.2023 den 9.45):

 Jeg har alle mine smartdimmere (riktignok ingen fra Aqara) inni Elko BigBox, håper de er store nok 😬

Jeg har alle mine smartdimmere (Fibaro, stort sett) i vanlige bokser. Det er stort nok. 🙂 

 

Aqara blir tydeligvis litt varmere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.