Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Baderomsvifte - stillegående - smart eller smartifisere en som er "dum"? Tips?


Anbefalte innlegg

På badet har jeg en baderomsvifte som bråker mye og som ikke alltid slår seg på/av når den skal - antar fuktsensoren ikke fungerer skikkelig (dårlig potmeter eller noe). Den er antakelig ca 8 år gammel så jeg tenker å skifte den ut.

 

Det finnes veldig mange vifter på nett - noen er stillegående ned mot 19 dB, men da på laveste hastighet. Hva som er støynivået ved full blås er ikke alltid oppgitt. Hullet i veggen er ca Ø 100 mm. Jeg trenger en som kan trekke ut større mengder fuktig luft fort da badet har to dusjer. Tilluft gjennom spalte i dør.

 

På bad nr.2 som ble bygget nylig er det installert en Fresh Intellivent Baderomsvifte, litt usikker på hvilken modell. Den er veldig stillegående på lave turtall. Jeg ser det finnes en versjon av denne med blåtann (Fresh Intellivent Sky), som også har en form for integrasjon mot Home Assistant  (https://github.com/angoyd/freshintelliventHacs ) men jeg er veldig skeptisk til å bruke bluetooth. Har allerede zigbee, z-wave, 433 MHz (Telldus og RFTRX), xComfort og GPIO direkte fra Raspberry Pi'en og ønsker ikke legge til mer.

 

Antar beste løsningen er å styre en dum vifte med Fibaro switch eller liknende basert på fukt- og temperaturmåling på bad. Har allerede en haug med Aqara (Lumi) sensorer.

 

Men - hvilken avtrekksvifte kjøper jeg? Erfaringer eller forslag til noen som er bra?

Endret av mgartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også intellivent, men ikke versjonen med sky. Veldig fornøyd med viften, den har fungert stabilt og fint på hytta i drøyt 10 år før den i fjor begynte å restarte relativt hyppig. Byttet den ut med en ny av samme modell (oppdaget versjonen med sky først etter bestilling). Jeg har stilt inn en minimumshastihet og ellers variabel hastighet basert på luftfuktighet. Minimumshastigheten gjør at vi aldri møter innestengt luft når vi kommer til hytta, og fuktstyringen gjør at badet effektivt blir luftet ut etter en dusj.

Ang bluetooth er det ingen grunn til å unngå. Jeg benytter 3 stk ESP32 (M5stack) satt opp med ESP Home Bluetooth proxy for å kunne integrere bluetoothenheter i hele huset. Enkelt, billig og samtidig stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intellivent Sky bruker bluetooth som du skriver, og det er ganske dårlig rekkevidde. Selv har jeg flere ESP32 enheter som fungerer som «Bluetooth proxy» sammen med Home Assistant, noe som løser rekkevidden betraktelig for min del. På en annen side, så er denne viften ganske «smart» alene og jeg trenger ikke å justere hastigheten så ofte. Eneste jeg savner er en bevegelsessensor, så dette har jeg programmert selv (aktiverer «constant speed»).

 

Hvor stor avstand og hvor mange vegger er det mellom pcen som kjører Home Assistant og viften? Du kan teste med telefonen din og se om du har grei rekkevidde derfra. En RPI har ofte dårligere rekkevidde enn en telefon, så det blir jo selvfølgelig litt misvisende, men du får fortsatt en pekepinne på om det fungerer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre så har jeg også hatt Intellivent (på to bad og ett vaskerom) i en del år og er strålende fornøyd.  I tillegg til å være stillegående så er de enklere å rengjøre enn røkla. Og funksjonen med at de alltid går minst en gang i døgnet er kjempepraktisk for å sørge for en slags minimums luftsirkulasjon i perioder der badet ikke er i bruk (ferie f.eks).

 

På hytta gikk vi likevel for den litt kjipere "Flexit Silent Eco" med fuktsensor og timer.  Fotavtrykket passet bedre og det var ingen som var så bekymret for støy.  Ville vel heller aldri tenkt over det om vi ikke var bortskjemt med Intellivent.  Men støynivået er merkbart høyere.  Ellers fungerer den også helt perfekt.

 

Har aldri noensinne ønsket meg å gjøre disse "smartere".  Jeg ser det som en feature at de fungerer standalone med en enkel mikrokontroller og integrert sensor uten behov for batteri eller egen kabling.  Logikken virker  som den skal i forhold til fukt.  jeg ville ikke klart å programmere det noe bedre/lurere.

 

Men begge har jo inngang for en push-bryter for å trigge timer-funksjonen, og jeg har vurdert å sette en zigbee-bryter der.  Vet bare ikke helt hva jeg skal bruke den til.  Det måtte være for å starte vifta når VOC-sensoren viser behov for lufting av andre årsaker enn fukt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Har et prisvarsel på diverse Intellivent-versjoner på prisjakt.no nå. Det er vel effektivt to vegger med baderomsfliser og to innervegger mellom viften og der min Rpi som kjører Home Assistant står. Avstanden er ikke så mange meter da. Men det er jo et godt poeng at denne er ganske intelligent selv uten ekstra styring. Mulig det blir Sky-versjonen dersom prisen er ok. Skal sjekke ut ESP32 bluetooth proxy også.

Men som Bjørn skriver - den enklere versjonen har støtte for push-bryter som man kan koble en zigbee-bryter på. Da slipper jeg å sette opp blåtann. Må kanskje bytte batteri da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.