Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmepuck uten N og bunnlast


Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg bortskjemt med skjult anlegg så jeg har hittil ikke hatt så mye behov for å filosofere over hvordan diverse pucker virker eller ikke virker.  Men ifm montering av en taklampe så passet det seg slik at en multiboks var hensiktsmessig halvveis mellom bryter og lampe.  Tradisjonelle dimmere på vegg uten boks er ikke akkurat noe vakkert syn.  Og med en tom boks tilgjengelig så var det veldig fristende å plassere dimmeren der i stedet.  Så jeg kjøpte en elko dimmepuck.

 

Litt pussig å bare koble til L og last, i tillegg til pushbryter.  Men helt greit for meg.  Innså til og med at jeg måtte koble på lampa for at dette skulle ha potensiale for å virke.

 

Men det hele ble nokså ustabilt.  Fort gjort å drepe dimmeren (ja, ikke permanent da - men nok til at den falt av nett) ved å redusere lasten for mye.  Som jo er litt av poenget med dimming spør du meg...  Og med dimmeren av nett så var det ikke bare bare å dimme opp igjen heller. Endte opp med å investere i en bunnlast. Da er alt bare fryd.

 

Det jeg lurer på nå er om ikke dette er mer eller mindre obligatorisk?  Og i så fall - hvorfor i all verden selges slike dimmere uten?  Jeg klarer ikke helt å se at det med dagens utvalg i lyspærer er praktisk mulig å bruke en slik dimmer uten å montere bunnlast.   Pærene trekker bare ikke nok strøm til å holde liv i dimmeren.

 

Og så var det jo det andre spørsmålet da.  Tatt i betraktning at du uansett må montere bunnlasten - ville det ikke vært like enkelt med N på dimmeren?  OK, jeg ser at det i teorien kan være praktisk å kable dimmer og last separat.  Men i praksis vil jeg tro at folk fører L og N samme vei i de aller fleste tilfellene.  Eller begge faser for min del, siden nettet er like moderne som kablingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår problemet riktig:

Det betyr nok at lampen i utgangspunktet ikke er laget for å dimme i serie. Men det kan f.eks. Fibaro Dimmer 2.

 

Bjørn Mork skrev (På 22.5.2023 den 19.57):

Og i så fall - hvorfor i all verden selges slike dimmere uten? 

For de fleste nyere hus bruker inne denne måten å dimme på. Du skal dimme etter 2-wire metoden her, nyere anlegg bruker 3-wire:

 

 

 

2-wire (dimmer i serie med lasten):

image.png

 

3-wire:
image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir 2-wire figuren som stemmer best.   Ikke helt da.  Bryter-referansen nødvendigvis må være L ettersom pucket kun har de 3 nevnte kontaktene - det finnes ingen Sx eller N.  Men om vi ser bort fra bryteren (som uansett er irrelevant) så stemmer "2-wire" figuren.

 

Fra https://proff.elko.no/smartpuck/smartdim-puck-uni-200w-article3179-2982.html :

Kobl%20SmartDim%20Puck.jpg

 

 

 

Lampa er nok ikke laget for dimming. Lurer på om den er laget før noen fant opp dimmere 🙂  Men jeg tolker svaret ditt slik at noen LED-pærer støtter en "2-wire" dimmer uten ytterligere bunnlast? Dvs at de har en tilstrekkelig innebygd bunnlast?  Har du i så fall en link/peker/navn på slikt?  Eller var det bare jeg som var litt uheldig med test-pæra mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (4 timer siden):

Men jeg tolker svaret ditt slik at noen LED-pærer støtter en "2-wire" dimmer uten ytterligere bunnlast? Dvs at de har en tilstrekkelig innebygd bunnlast?


Jeg har vel 10 stk Fibaro Dimmer 2 og mener 7-8 av dem er koblet 2-wire. Ingen bunnlast på noen av dem. Noen LED-pærer fra IKEA og Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 30 Fibaro-dimmere der en god del av dem er koblet 2-wire. Så vidt jeg vet regnes dette vanligvis som en mer sikker måte å dimme på enn med 3-wire, i følge en elektriker som var innom her en gang. Det var vel også løsningen på noen av de aller første Fibaro Dimmer 2-modulene som kom, som hadde litt problemer, dvs: Koble fra 3-wire til 2-wire.

 

Men lyskilden MÅ kunne dimmes. Ellers skjer mye. Eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.