Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UPS DC 12-19v? (rpi, router)


Anbefalte innlegg

Hei! Har et par 230v UPS. én til server. og én mindre PowerWalker VI SE650SE LCD til en 19v router (+rpi med openhab. tilkoblet usb fra router)

Jeg ser at SE650SE brenner av den del unødvendig strøm på å konvertere 12v til 230v. for å sette i en 19v adapter til routeren. Dette gjør den mindre effektiv enn den kunne ha vært med tanke på at den har 7AH batteri. Samtidig er den unødvendig stor.

 

Har noen anbefalinger til UPS som leverer 19v ut. Stort sett det jeg finner er tilsynelatende kinaprodukter. Lithium og Kina går sjeldent godt overens.

Kunne godt tenkte meg varianter med både 5v 12v og 19v. til drift av switcher, led belysning, IP-camera osv.

 

Eaton 3S Mini 3SM36 er vel omtrent det eneste alternativet som ikke ser ut som en brannfelle?

image.png.ac4168bb166d8b8efccd2df665babd44.png

 

 

BlueWalker PW DC UPS SecureAdapter 12V men den har veldig liten batterikapasitet. (dessuten bare 12v)

image.png.47fe5c8db3708d81df47e4ab0adf8932.png

 

PowerWalker 650

image.png.4d7d834a25cd22bd0e4d32a83d9b9172.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange anbefaler mean well AD-155 så jeg har bestilt en av dem. Det er vel kinaprodukt men skal være av grei kvalitet. Det er en strømforsyning med batteribackup (kobles til vanlige blybatterier etter ønske) og kommer i 12, 24, og 48v utgaver. Kjøpte router med POE og 48v inngang så når jeg er ferdig vil alt "kritisk" få strøm fra den via routeren og PoE.

Sjekk spec på routeren din (eller test hvis du tør), de er vanligvis relativt fleksible på spenningen selv om det ikke er oppgitt så det er godt mulig du kan kjøre den på 12 eller 24v. 12/24v til usb får man jo greit utvalg av til bil, kan bygges inn i en boks sammen med batteri og strømforsyning om man vil få det til å se mer proft ut.

Endret av thoralex
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@thoralex takk! skal undersøke den. Til tross for å være en DIY'er selv, har jeg blitt enda mer glad i ferdigprodukter. så jeg setter pris på hvis noen skulle komme over noen alternativer til disse kina-variantene.

image.png.fcea1b7b26657dcb55e0145db048fce1.png

 

 

 

 

Eventuelt powerbanks som støtter passthrough. De vil kunne funke som UPS for 5v utstyr i hvertfall. evt 12v\19v med rette USB Step up-adapter

erfaringer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, putrid said:

@thoralex takk! skal undersøke den. Til tross for å være en DIY'er selv, har jeg blitt enda mer glad i ferdigprodukter.

Har forståelse for det, DIY er gøy men ferdigprodukter vinner stort sett på enkelhet, stabilitet og driftssikkerhet så det er absolutt å foretrekke i mange tilfeller. "It just works" som de sier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.