Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

OpenHab sin nye regelmotor


Lazarus

Anbefalte innlegg

OpenHAB2 introduserer en ny regelmotor som lar deg konfigurere regler grafisk i stedet for å gjøre det i rules filene.

Den har fortsatt status som eksperimentell, men jeg har enda tilgode å oppleve at den feiler.

http://docs.openhab.org/configuration/rules-ng.html

 

Det jeg har sett til nå av den så liker jeg den bedre enn rules motoren i HS, og dersom de får alle funksjonene inn og uten bugs så tror jeg dette kan bli bra!

 

Capture.thumb.PNG.f0a514e70aabc773570247839207ad2f.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, iblis skrev:

Fantastisk! Dette skal jeg se på nærmere når jeg kommer hjem fra jobb. 

 

Blir reglene laget i .rules filer slik at man kan gå over og modifisere de eller blir alt lagt i json databasen?

Nope... konfigureres i Paper UI og lagres(som alt annet i Paper UI) kun i databasen.

Men du kan lage en template(til for eks lysstyring) og gjenbruke den. du kan også legge inn egne beskrivelser og navn på hendelser,betingelser og handlinger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare å lage reglene, lagre dem, så er man good to go? 

 

Har laget et par testregler, og begge står som idle, noe som er fornuftig nok.  Ingen av dem ser ut til å kjøre sånn helt uten videre.

 

Kjører de rett ut av boksen hos dere?  Noe annet som må settes opp før man tar det i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Øyvind skrev:

Er det bare å lage reglene, lagre dem, så er man good to go? 

 

Har laget et par testregler, og begge står som idle, noe som er fornuftig nok.  Ingen av dem ser ut til å kjøre sånn helt uten videre.

 

Kjører de rett ut av boksen hos dere?  Noe annet som må settes opp før man tar det i bruk.

Må ærlig inrømme at jeg ikke bruker disse aktivt. Er "av den gamle skolen" som bruker text filene til å lage regler.

Kan teste i løpet av kvelden. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Øyvind skrev:

Gidder du poste en en simpel tekstfilregel for eksempelets skyld?

Kan jeg vell..

 

Tekstfilene legges under "[configpath]\rules\" og skal ha ".rules" som filending.

eksempelinnhold:

Sitat

rule "SuperNameOfThisExampleRule"
when 
    Item SuperAwesomeDevice received update
then
    if(DisableRomanticModeInTheRoom.state != ON){
        TheMoodInTheRoom.sendCommand("Romantic")
    }
end

 

Disse reglene kan bli noe mer avanserte:

Sitat

import java.util.HashMap

var HashMap<String, String> Playlist  =
        newLinkedHashMap(
            "P7 Klem"            ->    "http://stream.p4.no/p7_aac_hq",
            "Off"            ->    "Off"
        )

rule "Music startup"
when
    System started
then
    logInfo("Music","Started")
     Playlist =
        newLinkedHashMap(
            "P7 Klem"            ->    "http://stream.p4.no/p7_aac_hq",
            "Off"            ->    "Off"
        )
end

rule "Squeezebox_All_Playlist"
when
    Item Squeezebox_All_Playlist received command
then
    if(receivedCommand!="Off"){
        playStream("chromecast:chromecast:d7b01a18-4265-4891-b94e-2569096df6f9", Playlist.get(receivedCommand))
    }else{
        Player_ChromecastAll.send(PAUSE)
    }
end
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øyvind skrev:

Er det bare å lage reglene, lagre dem, så er man good to go? 

 

Har laget et par testregler, og begge står som idle, noe som er fornuftig nok.  Ingen av dem ser ut til å kjøre sånn helt uten videre.

 

Kjører de rett ut av boksen hos dere?  Noe annet som må settes opp før man tar det i bruk.

Jeg testet nå og den virker ut av boksen. Jeg klikket på "play" ikonet en gang for å teste først, så kan være det aktiverer noe... men trodde ikke det..

har du forsøkt å disable og enable en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en regel i går kveld for å teste, ekstremt enkel - men den sender POWER signal til Pinell radioen som står på kjøkkenet når klokken er 06.00 fra Mandag til Fredag.
Kom ned i dag morges og der var det lyd gitt :)

Såvidt jeg forstår så er "idle" at reglen er på og venter på at vilkårene skal inntre. Jeg lagde reglen, trykket "play" og da sto den som "idle" men kjørte da når klokken ble som angitt. 

Hendig, og superenkelt :)


TJ

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har installert Openhab2 på min raspberry med Razberry og Zwave binding for å se om det er noe for meg, med denne nye rulenginen.

 

Jeg har fått inn devicene mine under "things" med channels for alle funksjoner, men disse reglene defineres jo på "items", og jeg skjønner ikke helt koblingen mellom things og items .... - er det noe som kan peke meg i riktig retning? - Har forsøkt å lese Wikien men ble ikke så mye klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kjetilkl skrev:

Jeg har installert Openhab2 på min raspberry med Razberry og Zwave binding for å se om det er noe for meg, med denne nye rulenginen.

 

Jeg har fått inn devicene mine under "things" med channels for alle funksjoner, men disse reglene defineres jo på "items", og jeg skjønner ikke helt koblingen mellom things og items .... - er det noe som kan peke meg i riktig retning? - Har forsøkt å lese Wikien men ble ikke så mye klokere.

skal vi se,

OpenHAB2 strukturerer enheter slik:

Thing er selve enheten - for eks en Samsung TV

Channel er en kapabilitet - for eks volumkontroll eller power toggle

Item er en bryter eller tallverdi linket mot en channel - for eks slider koblet mot volumkontroll

 

Du definerer item ved å klikke på sirkelen ved siden av channel og definere nytt item eller søke opp en eksisterende item.

Item kan også defineres i Items seksjonen.

 

Eller dersom du liker tekstfiler, så har du muligheten for det. men da begynner vi å gå inn i en myye lengre guide.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lazarus said:

skal vi se,

OpenHAB2 strukturerer enheter slik:

Thing er selve enheten - for eks en Samsung TV

Channel er en kapabilitet - for eks volumkontroll eller power toggle

Item er en bryter eller tallverdi linket mot en channel - for eks slider koblet mot volumkontroll

 

Du definerer item ved å klikke på sirkelen ved siden av channel og definere nytt item eller søke opp en eksisterende item.

Item kan også defineres i Items seksjonen.

 

Eller dersom du liker tekstfiler, så har du muligheten for det. men da begynner vi å gå inn i en myye lengre guide.

 

 

Hm, ok - da skjønner jeg litt mer, og jeg skjønner grunnen til at jeg ikke skjønner noe. - Det skjer nemlig ikke noe når jeg trykker på den blå ringen ved siden av en thing, og hvis jeg trykker "+" i items så kan jeg ikke søke eller velge noe - bare skrive inn.

 

Har prøvd å sjekke loggen, men kunne ikke se noe feil ... - noe tips her, eller må jeg bare prøve en reinstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kjetilkl skrev:

 

Hm, ok - da skjønner jeg litt mer, og jeg skjønner grunnen til at jeg ikke skjønner noe.

Åpne tingen og klikk på rundingen ved den kanalen du ønsker å linke et item til. Da skal du få opp en visning der du skal velge eller lage ny item.

 

9 timer siden, kjetilkl skrev:

og hvis jeg trykker "+" i items så kan jeg ikke søke eller velge noe - bare skrive inn.

 Det stemmer at + åpner en ny item dialog. Dersom du fyller den ut så vil du finne den igjen ved kanal linking.

Normalt lager jeg nye items via kanalen.

PS. dersom du har en switch kanal så kan du ikke linke en string Item til den. Item må ha en støttet type i forhold til kanal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I PaperUI har man også en "Simple mode" under Configuration > System > Item Linking som oppretter Items til Things automatisk.

 

Persoling likte jeg Habmin bedre enn PaperUI når det kom til Items, men nå er jeg jo ny i OpenHab og kan ikke det med tekstfiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, xibriz skrev:

I PaperUI har man også en "Simple mode" under Configuration > System > Item Linking som oppretter Items til Things automatisk.

Jeg liker ikke simple mode ettersom jeg da får en hel del items jeg ikke trenger. Og at jeg ikke har kontroll på navn og IDer. Lager forsåvidt også Things selv ettersom jeg gjerne vil sette ID på den til noe leselig( for eks. chromecast.audio.bed istedenfor chromecast.audio.1D48fA123581233321321231333). men for nybegynnere så er det muligens letter for å komme i gang.

 

1 time siden, xibriz skrev:

Persoling likte jeg Habmin bedre enn PaperUI når det kom til Items, men nå er jeg jo ny i OpenHab og kan ikke det med tekstfiler.

Jeg har faktisk ikke testet Habmin i OH2 enda, har ikke hatt tid til det... Må kanskje ta en titt siden du er fornøyd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.