Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HabPanel og andre UI for OpenHAB


Lazarus

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har fått testet ut HabPanel noe?

Jeg har selv sett på å lage noen widgets, og det virker som at det er særdeles dynamisk og kan bli veldig bra dersom det blir laget noen gode templates på widgets.

Tanker? Noen som har testet de andre offisielle og uoffisielle OpenHAB UIene? Tanker rundt disse?

 

For de som ikke har sett på det: 

https://github.com/openhab/org.openhab.ui.habpanel

https://community.openhab.org/t/habpanel-yet-another-implementation-of-a-no-frills-dashboard/12853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er samme som nå følger med i en standard OpenHAB2 installasjon er det ikke? Virker lovende uten at jeg har testet det så mye enda.

Fant også denne: https://community.home-assistant.io/t/dashboard-ui-project-rotini/3947 (bare tok en random tråd som hadde bilder)
Som virker spennende, ihvertfall i utseende og skal være multi-system..

TJ 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett brukt Imperihome, spesifikt for man kan sette pin kode på "widgets" (jeg benytter det som alarm panel).

Har ikke tatt steget til OH2 ennå, men har sett litt på habpanel og vet noen har laget en widet for pin/alarm så det har vært interessant å prøve....

 

Men jeg må innrømme at jeg er ikke er helt fan av det firkantige "windows" designet...

 

NB: Det rotini prosjektet blir payware

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alpøy skrev:

Har ikke tatt steget til OH2 ennå, men har sett litt på habpanel og vet noen har laget en widet for pin/alarm så det har vært interessant å prøve....

 

NB: Det rotini prosjektet blir payware

Keypad widgeten funker den, om enn noe kronglete å sette opp.

 

Det at rotini går fra gratis til i overkant dyrt er grunnen til at jeg ser på HabPanel. Begynner å få teken på å lage widgets, så kan være det dukker opp noen templates her etterhvert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lekt meg enda mer med HabPanel og må si meg fornøyd med mulighetene for tilpasning av widgets og muligheten for å lage egne er jo kjekkere enn jeg trodde.

Til nå har jeg lagt til en tilstedeværelse widget.

58a3f8df2b307_Tilstedevrelse.PNG.1ca1b019660de73ed22dae0a03825af3.PNG

Scene selector

58a3f8de6db99_Sceneselector.PNG.886b19190d7156dcee4327070bc8b6a4.PNG

og Alarm widget som viser status samt laster dashboard for alarm kontroll dersom du klikker på det.

Alarm.PNG.1c972f2f8f6bc6f30f840e8727e93e77.PNG

Alarm2.thumb.PNG.ad23997a3a103849e473cf0e59d321b5.PNG

Trenger fortsatt litt finpuss, men jeg ser at dette fort kan bli mitt nye primær UI.

 

Legger ut import fil når jeg får ryddet litt i koden på de.

Endret av Lazarus
HabPanel... ikke habmin...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt meg litt med HabPanel nå og ser at det er veldig lett å få til fine grafer.

 

Screen Shot 2017-02-15 at 01.36.02.png 

 

Den nye TimeLine widgeten kan også bli veldig nyttig fremover.

 

bb2910358b24c71cbc4f6a1ac8d1d063be6f4564_1_690x270.png

 

2c945cfc2f5ec5cdbee7baf1bdbe659b29ef609d.png

 

1 time siden, xibriz skrev:

Jeg har nå valget om å sette opp OpenHAB eller skrive en Skill til Z-Way for Alexa... lurer på hva som er minst jobb

 

Gå for openHAB + Z-Way ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tjwesterby skrev:

@Lazarus : Habmin, er det som HabPanel men mer avansert? Trodde det bare var ett adminpanel, men virker jo ikke sånn når jeg ser dine bilder :) Dette må nok sjekkes ut!

 

Habmin var den første konfigurasjons guien til openhab1 laget av Chris. Nå som openHAB2 er ute og kommer med PaperUI som standard så er det egentlig bare smak og behag om du vil konfigurere systemet med Habmin eller PaperUI (selv foretrekker jeg de gamle gode tekstfilene). 

 

HabPanel er en egen frontend for openhab2 som gjør det lekende lett å lage funksjonelle paneler for å styre og se informasjon om systemet ditt, det vil si du bruker ikke HabPanel til å konfigurere openhab2 slik som du kan gjøre med Habmin og PaperUI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tjwesterby skrev:

@Lazarus : Habmin, er det som HabPanel men mer avansert? Trodde det bare var ett adminpanel, men virker jo ikke sånn når jeg ser dine bilder :) Dette må nok sjekkes ut!

Ser jeg har en skrivefeil lenger oppe... Jeg skrev Habmin når jeg mente HabPanel. Men det @iblis skriver er korrekt ang Habmin. Jeg bruker habmin til z-wave administrering og noen grafer. Tekstfilene bruker jeg av gammel vane, men Paper UI virker forsåvidt greit den også.

 

HabPanel skal etterhvert ta over for rotini hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg oppdaget i går. Hvis jeg jobber med HabPanel på arbeidsstasjonen min, så funker alt som det skal. Men, hvis jeg prøver å gå inn på HabPanel via mobil/nettbrett så får jeg opp ett blankt HabPanel med beskjed om "how to get started". Må mitt vanlige oppsett lagres/defineres på noen måte for å fungere på andre enheter? Tenker at dette må være bra å kjøre fullscreen på en tablet når det funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tjwesterby skrev:

En annen ting jeg oppdaget i går. Hvis jeg jobber med HabPanel på arbeidsstasjonen min, så funker alt som det skal. Men, hvis jeg prøver å gå inn på HabPanel via mobil/nettbrett så får jeg opp ett blankt HabPanel med beskjed om "how to get started". Må mitt vanlige oppsett lagres/defineres på noen måte for å fungere på andre enheter? Tenker at dette må være bra å kjøre fullscreen på en tablet når det funker..

 

Det er fordi du kun har lagret det lokalt i nettleseren du brukte. 

 

Gå på Advanced Settings i HabPanel og velg Save the current configuration to a new panel configuration.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.