Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RFXCOM termostatstyring


mosfet

Anbefalte innlegg

Har satt opp RFXCOM termostater for de rommene jeg har wall-plugs på panelovnene og temp-sensor. Merker at termostatstyringen lever sitt eget liv. Kan plutselig bli veldig kaldt i huset, og når jeg sjekker HomeSeer, så ser jeg at alt er skrudd av, selv om det etter "planen" skulle vært på.

 

Bruker dere Timer-funksjonen, eller bruker dere events til å justere Set Point under Manual mode?

Endret av mosfet
Oppdatert tittel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke wall-plugs bruker du? 

Minusen med 433mhz produkter er jo at en ikke vet om de er blitt slått på eller av, så om "på" signalet ikke kommer fram så tror Homeseer at de er "på". Kan løses med å sende nytt "på" signal etter noen sekunders delay, og samme med "av"

 

 

Meeeen som du skriver så er alt av i homeseer, så da blir det kanskje ikke sendt noe "på" signal i det hele tatt når temperaturen er for lav? Hvordan ser eventet ditt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Minusen med 433mhz produkter er jo at en ikke vet om de er blitt slått på eller av, så om "på" signalet ikke kommer fram så tror Homeseer at de er "på". Kan løses med å sende nytt "på" signal etter noen sekunders delay, og samme med "av"

 

Dette er løst i termostat-funksjonen til RFXCOM-plugin. Den repeterer signalet hvert 5. minutt (ikke i "manual"-mode enda, men jeg har fått tilsendt en beta hvor det skal være implementert der også :)). 

 

9 timer siden, mosfet skrev:

Bruker dere Timer-funksjonen, eller bruker dere events til å justere Set Point under Manual mode?

 

Jeg bruker "Manual" og endrer set-point. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg bruker vanligvis Timer-modus, men overstyrer den ved behov.

Nå kjører jeg kun RFXplugin som virtuell mot z-wave temperatur og wall-plug, men det jeg har merket er at den fungerer perfekt i Timer-modus og i loggen sjekker den hvert femte minutt. Setter jeg derimot manuell eller day/night så stopper den å gjøre disse kontrollene. Håper det kommer en fullstendig fiks av dette, for å sette ukesplan i pluginen er ikke veldig effektivt eller bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Den sjekker jo temperaturen fortløpende, men den sender ikke nødvendigvis nytt "på" signal hvert 5. minutt slik den gjør i "Timer"-modus. Med Z-wave skal det heller ikke være nødvendig (selv om det heller ikke skader).

Problemet er at RFX-plugin ikke sender/sjekker AV-signal når den ikke står i Timer-modus.

Eksempel. Loftet har dag-settpunkt 21 gr.C og natt 17 gr.C. Har hjemmekontor på loftet, men i Timer modus så er det kun lagt inn Dag-settpunkt mellom klokken 16 og 22 på hverdager. Jeg har derfor en bryter/event for "hjemmekontor neste dag" som setter loftet til Dag-modus om når jeg står opp. Problemet er at plugin ikke sjekker AV signal, dermed blir det alt for varmt og jeg må manuelt skru av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg ser problemet. Hvis jeg setter temperaturen i stua eller soverommet til 24 grader, så skrur den jo varmekilden av når det ikke er behov for å varme mer opp... setter jeg så termostaten til "Off" skrur den jo av varmekilden selv om den står i Manual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, iceball skrev:

Setter jeg derimot manuell eller day/night så stopper den å gjøre disse kontrollene. Håper det kommer en fullstendig fiks av dette, for å sette ukesplan i pluginen er ikke veldig effektivt eller bra.

 

Det er nok det den betaen jeg har fått skal fikse - at den repeterer signalet i de modus også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg ser problemet. Hvis jeg setter temperaturen i stua eller soverommet til 24 grader, så skrur den jo varmekilden av når det ikke er behov for å varme mer opp... setter jeg så termostaten til "Off" skrur den jo av varmekilden selv om den står i Manual.

Den gjør det ikke hos meg. Mulig fordi jeg har fiklet til virtuell kobling mot z-wave og ikke 433, men den fungerer jo samtidig helt fint i Timer-modus.Hvert femte minutt i loggen kjører den følgende på begge mine virtuelle termostater i RFXcom, men det er kun så lenge mode = Timer. Den gjør rett og slett ikke sjekken hvis den står i annen modus. 

Sitat

 

feb-10 11.05.59   RFXCOM 33 (CheckThermostat) called with:THEM[2]v

 

Kan se ut som det snart blir ordnet heldigvis. Har forøvrig versjon 30.0.0.33

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, iceball skrev:

Mulig fordi jeg har fiklet til virtuell kobling mot z-wave og ikke 433

Det er vel ikke nødvendig å "fikle til" koblingen? Kan jo fint styre en Z-wave-enheter. :)

 

6 minutter siden, iceball skrev:

Den gjør rett og slett ikke sjekken hvis den står i annen modus. 

Den gjør jo selvfølgelig sjekken, men den hvis ovnen er PÅ sender den ikke PÅ-signalet en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Det er vel ikke nødvendig å "fikle til" koblingen? Kan jo fint styre en Z-wave-enheter. :)

Bruker virtuell temp z-wave temperatursensor, vet ikke om det kan ha noe å si.

2 minutter siden, Moskus skrev:

Den gjør jo selvfølgelig sjekken, men den hvis ovnen er PÅ sender den ikke PÅ-signalet en gang til.

Det er AV signal den ikke sjekker eller sender når den ikke står i Timer modus. Får prøve å skru på litt mer logging og se om den faktisk gjør noe eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, iceball skrev:

Det er AV signal den ikke sjekker eller sender når den ikke står i Timer modus. Får prøve å skru på litt mer logging og se om den faktisk gjør noe eller ei.

Ja, du må sjekke dette. Dette fungerer hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

 

Jeg bruker en Fibaro wall plug (Z-wave) til å styre varmeovnene. En Z-wave Fibaro multisensor (Temp/fukt) rapporterer temperatur til HomeSeer, og et event kopierer denne verdien til den virtuelle RFXcom temperatur-enheten (device).

 

Det virker som dag/natt-modusen er helt tilfeldig, eller så har jeg misforstått konseptet (jeg har huket av på alle check boxes der jeg ønsker at det skal være dag-temp).

 

Kan hende jeg skal sette den i manual mode, og styre set-point med eventer istedet.

Litt forundret over at ingen har utviklet en skikkelig termostat-plugin. Det må jo være lys/temp som flest bruker HomeSeer til. Ser stort potensiale for å selge plugin'en sin (hint-hint).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, mosfet skrev:

Det virker som dag/natt-modusen er helt tilfeldig, eller så har jeg misforstått konseptet (jeg har huket av på alle check boxes der jeg ønsker at det skal være dag-temp).

Vel... du må jo sette den i "Timer"-mode ellers fungerer det jo ikke. :P

 

Men seriøst, jeg vet ikke hva dere gjør, men dette fungerer helt fint hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/02/2017 at 20:24, mosfet said:

 

 

Det virker som dag/natt-modusen er helt tilfeldig, eller så har jeg misforstått konseptet (jeg har huket av på alle check boxes der jeg ønsker at det skal være dag-temp).

 

Kan hende jeg skalv sette den i manual mode, og styre set-point med eventer istedet.

Jeg opplever at termostaten fungerer utmerket i Timer modus, når jeg kun har et termostat. Jeg prøver å få virtuell termostat 2 til å virke, men det går bare ikke! Det ser ut som en bug, hvor tidspunktene for termostat 1 brukes og overstyrer tidspunktene som jeg har satt opp for termostat 2. 

Er det samme problem du beskriver, eller noe annet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Jeg har 5-6 slike virtuelle termostater.... 1f60f.png

Har du ulike 'schedules' på de? 

Har nå prøvd med å fjerne termostat #2, opprette ny, men uansett bruker termostat 2 samme dag/natt schedule something Termostat 1, og ignorerer fullstendig tidspunktene jeg har satt opp for termostat 2.

Litt...frustrerende dette >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, mosfet said:

Jeg skal forsøke å kjøre eventer som setter dag/natt direkte. Er kaldt om dagen, så jeg merker det er kjipt å eksperimentere med dette, kontra å la ovnene gå på fullt hele tiden med den interne termostaten.

Det er det jeg gjør nå for et av de som ikke gjør jobben i timer modus. Men irriterende er det nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.