Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RFXCOM termostatstyring


mosfet

Anbefalte innlegg

Har slitt med samme problemet selv. Har 4 virtuelle RFXCOM-termostater, og ved flere anledninger har en av dem sluttet å fungere i timer/auto modus. Løsningen har vært å lage ny virtuell termostat. Jeg ble til slutt lei og lar nå termostatene stå i manuell modus, og bruker events til å justere setpoint.

 

Kan egentlig ikke fatte og begripe at ikke noen har tatt seg bryet med å lage en virtuell termostat plugin, for forbedringspotensialet over RFXCOM er jo enormt, og behovet burde jo i aller høyste grad være til stede?

 

Jeg har også vurdert å bytte til slike: https://www.tronika.no/en/zwave-climate-control/189-thermostat-srt321.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, henningl skrev:

Kan egentlig ikke fatte og begripe at ikke noen har tatt seg bryet med å lage en virtuell termostat plugin, for forbedringspotensialet over RFXCOM er jo enormt, og behovet burde jo i aller høyste grad være til stede?

Jeg har begynt på en scripting-pakke og vurderer å konvertere den til plugin (Zee2 har problemer med litt mer avanserte scripts, tydeligvis). Det er ikke bare-bare. Folk må kunne stole på det, og det er en del pro.

 

Problemet er at også en "enkel" termostat er relativt komplisert, og det er en del variabler det kan være hensiktsmessig å spesifisere. Heldigvis har HS3 kommet med et par forenklinger i det siste, så det burde nå være enklere.

 

 

Kanskje jeg bare skal slenge ut det jeg har, så kan folk se om de får brukt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Kanskje jeg bare skal slenge ut det jeg har, så kan folk se om de får brukt det. [emoji4]


Gjør det! Og lag plug-in som kan selges til hele verden og bli en HomeSeer Hero ™.

Hvis det er vanskelig å få det til å virke på alle enheter, er det vel mulig å utgi det for en plattform til å begynne med?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mosfet skrev:

Gjør det! Og lag plug-in som kan selges til hele verden og bli en HomeSeer Hero ™.

Scriptet er relativt enkelt. Man kjører en rutine (med litt avanserte parametre), og scriptet genererer de devicene og eventet det trenger. Eventet trigges hvert 5. minutt eller på hver temperaturforandring (sistnevnte må du sette opp selv), og scriptet skrur av og på ovnen slik du ønsker. :) 

 

Men du må selv lage Eventene som styrer hvilken temperatur du ønsker deg. Sånt sett er man like langt...

 

 

En plugin er litt mer avansert. Logikken for styring av enheter er den samme, men man må lage et UI for at det skal fungere, legge til actions og triggers, etc, og det hadde vært veldig, VELDIG interessant å få det til å identifisere seg som en hvilken som helst termostat (da må man jobbe litt mer med HomSeer sine termostat-API'er). Det er i det hele tatt litt jobb. Ikke nødvendigvis vanskelig, men det tar tid...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Moskus said:

... SÅ lang tid burde det ikke ta. Hvilket brukernavn har du?

Samme som her.

Lurer på om jeg må prøve en gang til...

Edit: nå er det på plass (bekreftelse kom jo aldri, kunne ha ventet lenge...!)

Endret av Asterix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tverfyll said:

Jeg RFXCOM-termostaten med dag/nattmodus, og det fungerer smertefritt for meg. Jeg bruker event til å bytte mellom dag/natt ut fra tid på døgnet, og tilstedeværelse i leiligheten.

 

 

Det er timer modus som er problemet i kombinasjon med flere termostater. Så lenge du ikke bruker timer,så går det fint ja

Endret av Asterix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, henningl said:

Har også 1 sånn, som fungerer fint, dog det er noen ulemper:

- Koster vel ca 800 per enhet. Dyrt!

- har ingen schedule funksjon. Må lage events for å endre setpoints

- ser 'gammelt' /kjedelig ut (passer best hos mormor...)

- var litt styr å sete den opp

Med andre ord, hvis det krever å lage events uansett, er man bedre tjent med RFXCOM sin virtuell termostat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Asterix skrev:

Har også 1 sånn, som fungerer fint, dog det er noen ulemper:

- Koster vel ca 800 per enhet. Dyrt!

- har ingen schedule funksjon. Må lage events for å endre setpoints

- ser 'gammelt' /kjedelig ut (passer best hos mormor...)

- var litt styr å sete den opp

Med andre ord, hvis det krever å lage events uansett, er man bedre tjent med RFXCOM sin virtuell termostat!

Godt oppsummert. En ulempe med RFXCOM plugin er at den ikke følger Thermostat API til HS og dermed ikke direkte kan styres eller kommer opp i f.eks. ImperiHome (antar det gjelder HS Touch også).

Thermostat APIen er dessverre dårlig dokumentert, men fant denne posten med foreløpig beste beskrivelsen om hvordan man kan få det til å fungere. Men det er såpass mye som må på plass at det burde ligget i et plugin vil jeg tro.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, iceball skrev:

Thermostat APIen er dessverre dårlig dokumentert, men fant denne posten med foreløpig beste beskrivelsen om hvordan man kan få det til å fungere. Men det er såpass mye som må på plass at det burde ligget i et plugin vil jeg tro.

Det er ikke (praktisk) mulig å implementere Termostat-APIen i et script, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15/02/2017 at 13:02, Asterix said:

Det er timer modus som er problemet i kombinasjon med flere termostater. Så lenge du ikke bruker timer,så går det fint ja

Har fått tilbakemelding fra RFXCom, og vi skal prøve sammen å finne ut hva som ikke fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

IMG_0283.thumb.JPG.04421172ad5b604c01b1a3381ff25b9b.JPGHei fant dere noen løsning på dette. Har samme problemet her. 1 stua har jeg 2 panelovner med fibere wallplugg 1 varmekabel.

Har satt opp virituell Device på alle 3 men det ser ut som bare den ene oppdaterer og starter. legg ved bilde.  Temp er satt til 17 på natt og når vi ikke er hjemme. 23 grader når vi er hjemme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, oddm said:

IMG_0283.thumb.JPG.04421172ad5b604c01b1a3381ff25b9b.JPGHei fant dere noen løsning på dette. Har samme problemet her. 1 stua har jeg 2 panelovner med fibere wallplugg 1 varmekabel.

Har satt opp virituell Device på alle 3 men det ser ut som bare den ene oppdaterer og starter. legg ved bilde.  Temp er satt til 17 på natt og når vi ikke er hjemme. 23 grader når vi er hjemme.

 

 

Jeg har en sak med RFXCOM / Bert. Han ser på det. Kan være greit å melde problemet ditt og, slik at han ser at det er andre som har tilsvarende problemer, og kan også analysere det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 07/03/2017 at 19:53, Asterix said:

Jeg har en sak med RFXCOM / Bert. Han ser på det. Kan være greit å melde problemet ditt og, slik at han ser at det er andre som har tilsvarende problemer, og kan også analysere det

Jeg har nå fått testet en ny RFXCOM plugin som Bert sendte meg siste lørdag. 

Så langt jeg kan se er problemet mitt løst!

Vil tro at den vil publiseres om ikke så lenge for dere og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Asterix skrev:

Jeg har nå fått testet en ny RFXCOM plugin som Bert sendte meg siste lørdag. 

Så langt jeg kan se er problemet mitt løst!

Vil tro at den vil publiseres om ikke så lenge for dere og ;)

 

Bra! Jeg fikk den samme i helga, men ikke rukket å teste den enda. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Asterix said:

Jeg har nå fått testet en ny RFXCOM plugin som Bert sendte meg siste lørdag. 

Så langt jeg kan se er problemet mitt løst!

Vil tro at den vil publiseres om ikke så lenge for dere og ;)

Topp.. .Har tilsvarende problem 2 av 5 som virker, så håper han legger ut en oppdatering fort :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hvordan kobler jeg på temp sensoren i en fibaro multisensor til temp på Virtuell termostat? har fått den til å slå av/ på wallpluggen til ovnen men får ikke inn temp matingen fra sensoren.

Noen som kan guide meg i riktig retning? Hvor finner jeg adressen som skal inn? jeg får ingen valg i menyen for å velge temp sensor:/

image.png.1a5a54a9f298b2654b216f8ac54de9df.png

 

image.thumb.png.29447e83a1709c8228b181869b3ef141.png

Endret av Arne Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Arne Johnny said:

Hvordan kobler jeg på temp sensoren i en fibaro multisensor til temp på Virtuell termostat? har fått den til å slå av/ på wallpluggen til ovnen men får ikke inn temp matingen fra sensoren.

Noen som kan guide meg i riktig retning? Hvor finner jeg adressen som skal inn? jeg får ingen valg i menyen for å velge temp sensor:/

image.png.1a5a54a9f298b2654b216f8ac54de9df.png

 

image.thumb.png.29447e83a1709c8228b181869b3ef141.png

Ta en titt på denne tråden.. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.