Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Mathias skrev:

Betyr det at når den støtter 5-12v så er det en fordel å kjøre den på 12v hvis man er avhengig av størst molig dreiemoment?

Dreiemoment er stort sett proporsjonal med strøm og å øke spenningen hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cogliostrio skrev:

Har gått for en litt annen tilnærming, der alt er integrert i/på skinna


Jeg skal dit jeg også dette var bare proof of concept på at det går å dra snora.

Faktisk har jeg samme løning på rotasjon med samme type steppermotor.

Men jeg vurderer å bruke denne lille stepperen til å dra gardinene også (av plass hensyn). Om det tar 60 sek å lukke er det egetlig helt greit.

Interessant at du bruker switcher som endestopp. Testet å bruke LED sensor for å detektere at snora var var tusjet svart som endestopp. Virket dessverre bare nesten :( 

Må du da dra kabler over til den andre enden av skinna?

 

Tror jeg lander på å telle omdreininger på stepperne og heller tåle at den spinner ved en feil i endene. Har laget koblingen til lamell-vri-akslingen slik at den kan hoppe over hakk uten å skade mekanismen.

 

Tanken er å ha en "bryter" som denne

 

image.png

 

for å kunne kjøre den manuellt men også for å "lære" den ende posisjonene.

(Trykk for "learn mode")

 

 

 

9 timer siden, Mathias skrev:

Men jeg opplevde denne som relativt svak


Om du kobler den feil blir den veldig svak. om du kobler den riktig er den dritsterk etter min erfaring. (Den er giret kraftig ned)

Om du kobler pinne 1-2-3-4 på driveren til 8-9-10-11 på en arduino skal koden din ha

Stepper stepper (STEPS, 8, 10, 9, 11);

Sjekk at alle lysene blinker på driveren, om en av dem ikke er med blir den veldig svak.

 

En ting til. I de fleste av eksemplene bruker de 64 i STEPS, jeg bruker 32 (men jeg husker ikke om motorene er fra Kjell eller Aliexpress altså..)

 

Den er stemplet med 5V og jeg lurer på om selve motoren tåler mer og at det er bare driverkortet som kan ta 5-12V, men her er jeg usikker.

 

Siden det er mange som har gjort ting før her, flytter jeg meg over i en egen tråd:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Smartifisert" en frittstående spot med Zigbee fotdimmer. Ikke så lett å få tak i, så måtte be en venn i Nederland om å kjøpe den for meg https://www.robbshop.nl/idinio-zigbee-voetdimmer-50-watt

 

Kravet var at den måtte ligne den gamle og fungere både manuelt og via smarthuskontroller uavhengig av hverandre. Det er en Zigbee 3.0 dimmer. Se video https://drive.google.com/file/d/1WoMmCyo0Z2JqeXKwHuloKAdZ4L7yLmLQ/view

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2021 den 19.59, hellowlol skrev:

Tvillingene hadde burtsdag, temaet var among us. Det er spill hvor en innkaller til et emergency meeting hvis en har sett noe suspicious. Anyway, Jeg brukte en aquara knapp for å blink med alle lysene i huset og spille av lyden som kommer i spillet i alle høyttalerene i huset. Den slo an, de har trykket over 250 ganger på knappen.. den blir deaktivert i morra. 😂

Fantastisk, den skal kopieres, har hatt en Fibaro Button som har ligget i et skap siden den kom(sammen med en liten Batman-lyskast som var opprinnelig bruksområde)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, harelabb said:

Endelig fått min hjemmelavede fjernstrømbryter til å  sende koder som RFXcomm forstår (med god hjelp av @Guahtdim)

 

rfonoff.jpg

Gjerne litt mer info om hva dette er. Jeg mener jeg ser en PIR så jeg blir litt nysgjerrig på hva du har laget siden du får kjøpt endel 433MHz PIR sensorer som sikkert hadde fungert "out-of-the-box".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Guahtdim said:

du får kjøpt endel 433MHz PIR sensorer som sikkert hadde fungert "out-of-the-box".

Exactly. Jeg har laget en slik som man kan kjøpe. Men det er jo ikke noe moro.🙂

Eneste forskjellen er at jeg selv kan bestemme hvilken (eller hvilke!) kode den sender.

Og jeg kan bruke en hvilkensomhelst sensor, ikke bare PIR.

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smartifiserte viftekonvektor i åpent stue/kjøkken ved bruk av Fibaro Switch 2 og Heatit Z-temp2.
Styrer foreløpig en inngang på styringsenhet til vidtekonvektoren som setter den i bortemodus/av.
Testet først med virtuell termostat via SDJ-VSAT i HS3, men den fikk jeg ikke inn i Homebridge.
Åpen terrassedør skrur av Mode på z-temp2.

Kommer nok til å bytte ut switch 2 med en Heltun - HE-RS01 Bryter 5-veis,som gjør det mulig å styre alle 3 steg på viften.

dd13753a42712ae904364608e374795e.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått satt opp en "PHP-MQTT-bridge" som "lytter" til MQTT-meldinger og trigger noe basert på meldingene. Primært bruker jeg dette til å trigge ting hvor det finnes kommandolinje-verktøy, men ikke HomeSeer-plugin. F.eks Roborock, Sensibo og Lay-Z-spa - alle disse kan fint styres fra kommandolinje, men å implementere den styringen via event i HomeSeer var jo litt tungvint. Nå kan jeg enkelt legge til nye funksjoner i et lite script og få på plass styring direkte fra devicene. :)

 

Eks:

image.png.01a049dbc37894cc8b46c0e989211225.png

 

Justering av temp sender rett og slett en "do/spa/temp_set=$$VALUE:" via mcsMQTT og PHP-scriptet responderer og kjører kommanden "heatzy -set-state temp_set <payload>". :) 

 

Har også koblet spa-oppvarmingen til Google-kalenderen med GCalSeer, sånn at den starter oppvarmingen automatisk basert på tidspunkt den skal være klar. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert ny server/workstation HP Z640 med Unraid OS idag. Denne kjører Plex og en del andre multimedia applikasjoner. Blue Iris via en Win 10 Vm og Home Assistant som en VM. 6core Xenon CPU, 2stk GPU, 48GB Ram, 2x SSD, 5x HDD.

Samt montert en ekstra UPS til denne maskinen.

fefbe642080fa828693044af0a7e5370.jpg
5d743c2f8cd0c11e32ebe314964f3e76.jpg
28f13fb2b6dc5373b1b035001cca0709.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png

 

Har begynt å forske på enkle SVG-grafer. Ser ganske hendig ut og er lynkjapt, men litt jobb å programmere til ettersom jeg ikke har funnet noen ferdige pakker for det som ikke krever en haug med referanser... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Moskus skrev:

image.png

 

Har begynt å forske på enkle SVG-grafer. Ser ganske hendig ut og er lynkjapt, men litt jobb å programmere til ettersom jeg ikke har funnet noen ferdige pakker for det som ikke krever en haug med referanser...  

Jøss, må man programmere for å få frem grafer i HomeSeer?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etablert varsel til mobilen!

 

Ingen stor greie, men siden jeg glemmer å aktivisere Arlo Ultra når jeg går ut. Atlo støtter ikke z-wave og Ifttt med Homeseer er ustabilt.

 

Pushover er en glimrende plug-ins, sender varsel til IOS-enheter som bare det. Den er koblet opp mot både Fibaro’s magnetdetektor (dere skjønner hva jeg mener) og Sensative Strips.

 

Sliter med en nysgjerrig formann med 1-er-nøkkel som tidligere har tatt seg til rette.

 

Vil være sikker på at jeg får varsel om noen tar seg inn.

 

Jaja, jeg må klare å huske å ta med mobilen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solcelle panel på campingvognen, solcelleregulatoren har en wifi-dongle koblet til seg, ved hjelp av litt IPSEC og en 4G router får jeg nå dataene inn i HA:

image.png.5ed392561756d5213f2ffc85398aa750.png

 

Skal sette opp noen automasjoner der HA sender varsel om spenningen på batteriet blir for lavt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

Oi, sånt er jo ikke greit! Vurdert et kamera?  


Har det, det er Arlo Ultra. Er vel Netgear som er eier.

 

Glimrende kamera men ikke kontrollerbart av noe «fornuftig». 🙃 Som jeg skjønner…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.