Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å lage en lett konfigurerbar versjon som det skal være enkelt å tilpasse til sitt eget sted.

 

Ruter snakker jeg direkte med fra klienten og tolker svaret i javascript. For YR så har de blokkert direkte adgang, så der er det er liten proxy i PHP som går på serveren min som henter inn data og masserer det litt. Kan legge ut alle filene straks jeg har ryddet litt, her er imidlertid den enkle Ruter-koden i jQuery. Skulle bare være å bytte ut nummeret i GetDepartures-kallet med din egen stasjon, og passe på at "direction" i if-loopen er korrekt. Eventuelt legge på mer avanserte regler hvis du f.eks. bare er interessert i én av linjene. Resultatet havner i to div-er med id tubetime1 og tubetime2.

 

function getRuter() {
	
	$.getJSON( "http://reisapi.ruter.no/StopVisit/GetDepartures/3011310?callback=?", function( data ) {


		var count = 0;
		$.each( data, function( key, val ) {
			
			
			var direction = val.MonitoredVehicleJourney.DirectionRef;
			if (direction == 2) { /* Kun togene som går i retning sentrum */

				count++;

				var departuretime = new Date(val.MonitoredVehicleJourney.MonitoredCall.ExpectedDepartureTime);
				var now = new Date(val.RecordedAtTime);
				var minutesuntil = Math.floor((departuretime - now) / 1000 / 60);
				
				var tubetime = minutesuntil + '<span class="m">m</span>';
				
				if (minutesuntil == 0) {
					tubetime = "nå";
				} else if (minutesuntil > 100) {
					tubetime = '';
				} 
				
				
				document.getElementById('tubetime' + count).innerHTML = tubetime;
								
			}
			
			if (count > 1) {
				return false;				
			}
			
		});
	});
}

 

Endret av Godot
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdig for noen uker siden, men får skryte litt av meg selv:

Dette er en MySensors scene kontroller med LCD-skjerm for temperatur og fuktighet med mulighet for V_TEXT for å vise hvilken som helst tekst i displayet.
Det er 2 touchknapper på baksiden av plexiglasset som aktiverer 2 forskjellige scener, plexiglasset er semitransperent slik at lyset fra displayet lyser gjennom.
Den består av en arduino nano, LCD-skjerm, 2 touchmoduler og nrf24 for kommunikasjon, bruker den på soverommet så måtte ha antenne stikkende ut :\

Etter at bildene ble tatt har jeg også lagt en RGB ledlist som en firkant rundt rammen på baksiden slik at jeg kan bruke lyset til å indikere forskjellige varsler fra Domoticz.

Den kan enten henges rett på vegg eller stående.

Man kan ikke se det på bildene men jeg teipet hele baksiden av plexiglasset med duct tape så ikke annet lys skulle skinne gjennom, men jeg lot det være igjen en liten glipe rundt touchmodulene sånn at man kan se hvor knappene er.
 

Har en versjon 2 på gang hvor touchknappene er bakgrunnsbelyste (4 x 0.9" OLED skjermer) hvor du kan sette egne ikoner fra domoticz.
Textdisplayet vil også være OLED slik at det kun er teksten som skinner gjennom og ikke både tekst og bakgrunnsbelysningen. Jeg vil måtte bruke en PIR eller avstandsmåler som kan se gjennom plexi-en for å forhindre innbrenning når jeg bruker OLED skjermer.

 

 

WP_20160705_20_58_49_Pro.jpg

WP_20160705_17_36_12_Pro.jpg

WP_20160716_22_16_18_Pro.jpg

WP_20160716_22_14_16_Prok.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.12.2016 klokken 19.50, Godot skrev:

.......

Jeg har laget meg eget interface til en tablet ved utgangsdøra, den kommuniserer med kontrolleren via JSON, så det var bare små omskrivinger som skulle til for å bytte fra Domoticz til HomeSeer.

......

hva  laget du interfacet i/av? dette så da veldig bra ut =)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått laget til en ramme og installert min første vegghengte tablet med imperihome.

Måtte borre et lite hull til frontkamera så devicen vekkes ved bevegelse. Ble ganske stilig og veldig smarthusaktig. ?

20161210_151436.jpg

Her syntes også en lampe jeg lagde, med QI-lader og usb-port på siden. Selvfølgelig med en qubino dimmer også støpt inn i sokkelen.

 

20161210_151620.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Håvardgj said:

hva  laget du interfacet i/av? dette så da veldig bra ut =)

 

Det er HTML/CSS/jQuery, så enkel, kodet håndsøm. Har stjælt fonter, farger og ideologi fra Windows Metro, ett informasjonselement i hver boks.

Skal legge ut en pakke med alt sammen om litt hvis noen er interessert i å bruke deler av det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i går laget til noen tester av Google Home API / API.AI.

Må si at det virker intuitivt nok og forenkler arbeidet etterosm at den søttter dynamiske talekommandoer, forespørsel av manglende parametre og sender all nødvendig data til en url som JSON.

 

Ser også at man kan bruke API.AI i Alexa, cortana, GHome, Skype, Facebook chat og mye mye mer... De har også gode eksempel på kode i de fleste språk en kan ønske seg.

Kan fort bli til at jeg setter opp en Jasper sak med API.AI som "backend".

 

https://api.ai/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet om før har jeg tidligere laget meg en kalender til kjøkkenbenken, nå har jeg utvidet den med buss-tider, nå er det ikke så mye jeg tar buss, men hender om jeg skal ut å ruse meg i helgene.

 

Så hvordan får jeg så fancy grensesnitt, akkurat som ei ekte bussbu? jo AKT legger ut disse skjermene helt åpent på nettet:

http://www.akt.no/info/reise/sanntidsinformasjonssystem/sanntidskjerm-for-din-bedrift/

20161212_201435.jpg

 

EDIT:

Fikset litt på oppsettet slik det ser bedre ut:

kjøkken.jpg

Endret av Evelen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Evelen said:

Som jeg har skrevet om før har jeg tidligere laget meg en kalender til kjøkkenbenken, nå har jeg utvidet den med buss-tider, nå er det ikke så mye jeg tar buss, men hender om jeg skal ut å ruse meg i helgene.

 

Så hvordan får jeg så fancy grensesnitt, akkurat som ei ekte bussbu? jo AKT legger ut disse skjermene helt åpent på nettet:

http://www.akt.no/info/reise/sanntidsinformasjonssystem/sanntidskjerm-for-din-bedrift/

20161212_201435.jpg


Har de endelig åpnet opp? Husker jeg prøvde å få ut API fra dem men det eneste jeg fikk var tilgang til en silverlight stream.
Har også vurdert å hente infoen fra google maps (de har jo startet med sanntid rett i maps).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Evelen said:

Bare hyggelig :)
Etter litt fikling ser jeg at den bare viser avganger neste time, jeg har sendt en henvendelse til AKT, så får vi se.


Går det ikke bare busser 1 gang timen forbi mosby da? :D

Men jeg ser buggen, jeg får bare opp de neste 6 avgangen uansett om jeg velger 10 eller 20 avganger og om jeg ser på tidspunktene så ser det ut som at "sperren" ligger på 1 time frem i tid som du sier.
De skal uansett ha litt kudos for at de åpner opp. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått koblet opp et Fibaro relè i en Beha koblingsboks som kan monteres på skinna bak panelovnen, og slå ovnen av og på med Z-wave. 

Forhåpentligvis kan det erstatte ubrukelige iJaz systemet jeg investerte i for tre-fire år siden. 

Prøvekjører dette i et rom i kjelleren, det ser ut som den virtuelle RFXCom termostaten klarer å regulere temperaturen ganske så bra.

IMG_7662.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tore Andre Rosander skrev:


Går det ikke bare busser 1 gang timen forbi mosby da? :D

Men jeg ser buggen, jeg får bare opp de neste 6 avgangen uansett om jeg velger 10 eller 20 avganger og om jeg ser på tidspunktene så ser det ut som at "sperren" ligger på 1 time frem i tid som du sier.
De skal uansett ha litt kudos for at de åpner opp. 
 

Sendte en mail til AKT i går og ble faktisk oppringt av en fyr akkurat nå.

Hadde en del spm, men hovedsaklig to stk relevante:

- Viser alltid "Nå", selv om ingenting går nå, dette forsvant dog utover kvelden.

Vedkommende jeg snakket med sa at han ikke hadde klart å fremprovosere den feilen selv.

- Spurte om 1-times begrensningen

Per nå er det ikke mulig å få til lengre tidsrom, men han skulle ha det i bakhodet til videre utvikling av tjenesten.

 

Løsningen finnes forøvrig i HTML5 og Silverlight, hvor jeg tolket HTML5 til å være foretrukket. Det er også dette som genereres fra BETA løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et veldig kult prosjekt på gang. Er nok ikke klart før ute i januar (trenger noen ting først).

Vil egentlig ikke avsløre noe enda, da det vil ødelegge litt av moroa når dere får se resultatet :)

 

Men stikkord er overvåking og bevegelsessensor.

 

(selvom de 2 ordene virker kjedelig mtp at de fleste her inne har dette i systemene sine, så kan jeg garantere at dere vil sikkert synes det er litt kult. ;) )

 

Skal lage filmklipp av det når det er ferdig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.12.2016 at 19:50, Godot said:

Jeg har laget meg eget interface til en tablet ved utgangsdøra, den kommuniserer med kontrolleren via JSON, så det var bare små omskrivinger som skulle til for å bytte fra Domoticz til HomeSeer.

/snipp

 

Lekkert!

 

Er dette en egen app, eller er det et webinterface som kjører fullscreen nettleser på tab?

VIL HA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg egentlig burde ha lest mer til morgendagens eksamen klarte jeg ikke holde meg unna da jeg fikk nytt utstyr i postkassen i dag :) Ble installasjon av en zipato mini keypad, skal brukes til å sette hus i "borte" modus. Viste seg at jeg ikke hadde undersøkt denne godt nok så får ikke dra nytte av RFID funksjonen som var hele grunnen til at jeg kjøpte den. Men får nøye meg med å taste kode for å sette boligen i borte modus. 

 

Akkurat nå fungerer den bare til å slå av alle lys og låse opp døra, har irritert meg å måtte skrike til alexa i stua hver gang jeg skal ut av døren så dette blir bra. Forhåpentligvis kommer resten ila uken så jeg kan få fart på varmestyringen når jeg ikke er hjemme + alarmanlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ordnet slik at jeg kan snakke til klokken, slik at den kan utføre kommandoer.

Eksempelvis "Skru av lyset i stua". Også norsk feedback på kommandoene. Må bare tenke ut hvilke høytalere jeg ønsker i de forskjellige rommene.. hmm.

 

Fordelen med klokka fremfor mikrofon rundt om kring er jo at man ikke må "skrike" til mikrofonen om man er på litt avstand. Bare bruke vanlig stemme så fanger mikrofonene det opp :P  Må bare finpusse på kodinga, så lage et system slik at jeg enkelt kan legge til nye kommandoer uten at det må hardkodes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.