Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, stigvi said:

Du kortslutter både når begge releer er på og begge er av

Du er sikker på at du har tegnet riktig? Det er mer naturlig å lage dette med "motor" og "batteri" byttet om.

 

Ble litt usikker på det nå ja. Tegnet på husken da jeg har plukket det ned og demontert. Det som er sikkert er at batteriet aldri måtte lades og det holdt lenge og i tillegg var det aldri noe varmgang i noen av ledningene eller komponenter. Jeg fjerner tegningen slik at ikke noen andre følger den. Fint at du følger med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, stigvi said:

Du kortslutter både når begge releer er på og begge er av

Du er sikker på at du har tegnet riktig? Det er mer naturlig å lage dette med "motor" og "batteri" byttet om.

Du har rett. Jeg koblet det motsatt. Motor ble koblet til COM. Måtte se på bildene for å se etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i bruk Pushover Glances på Apple Watch:

99EA1D44-3697-49BB-8F5E-CA9935C0E982.png.e38d5e39091753347c562b230af32ded.png

 

Øverst til venstre: tallet er øre/kWh denne timen. Sirkelen rundt er sannsynligheten for regn kommende time. 


Første linje: hjemme/borte/ferie og om det er auto/manuell hjemmemodus. Deretter lukket/låst på 3 dører. 

Andre linje: strømforbruk i dag. 


Tredje linje: neste søppeltømming og om det har kommet post eller ikke. 

 

Ikke Pushover, men nederst til høyre er Snarveier-knapp for å låse opp ytterdøra (de gangene de ikke låses opp av automatikken). 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gullfrode skrev (3 timer siden):

Genialt! 
Modulær infograf?
Fant selv ut at det var kjekt å sette forskjellige Watchfaces ut i fra lokalisasjon og tid(forskjellig behov hjem/arbeid/når jeg sykler til jobb. 


Jepp. :) 

Var faktisk ikke klar over den funksjonaliteten med bytte av watchface automatisk - det må jeg se på! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 06/04/2017 at 08:39, xibriz said:

 

Versjon 2 av garasjeportåpneren. Nå med egen boks og avstandsensor for å sjekke om porten er åpen eller igjen.

 

 

Her om dagen så var alle garasjeportåpnerene ute på tur å jeg kom meg ikke inn i garasjen :o Jeg presenterer versjon 3 av garasjeportåpneren.

 

 

En NodeMCU, ett relè og to DHT22 for temperatur og fukt.

 

20211123_185116.thumb.jpg.308ba40e223a353fdb7b43d28b4b0522.jpg

 

image.png.ddb3f2c0125f3f4029d353b4d8adeaef.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xibriz skrev (2 timer siden):

 

Her om dagen så var alle garasjeportåpnerene ute på tur å jeg kom meg ikke inn i garasjen :o Jeg presenterer versjon 3 av garasjeportåpneren.

 

 

En NodeMCU, ett relè og to DHT22 for temperatur og fukt.

 

20211123_185116.thumb.jpg.308ba40e223a353fdb7b43d28b4b0522.jpg

 

image.png.ddb3f2c0125f3f4029d353b4d8adeaef.png

Fuktighet på 13 og 18% er jo spesielt. Er det din egen skala du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xibriz skrev (4 timer siden):

 

Her om dagen så var alle garasjeportåpnerene ute på tur å jeg kom meg ikke inn i garasjen :o Jeg presenterer versjon 3 av garasjeportåpneren.

 

 

En NodeMCU, ett relè og to DHT22 for temperatur og fukt.

 

20211123_185116.thumb.jpg.308ba40e223a353fdb7b43d28b4b0522.jpg

 

image.png.ddb3f2c0125f3f4029d353b4d8adeaef.png

Anbefaler en Ultralydsensor i tillegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/11/2021 at 22:10, stigvi said:

Fuktighet på 13 og 18% er jo spesielt. Er det din egen skala du bruker?

 

Jeg lurer på om de DHT22-sensorene jeg har er tvilsomme greier. Der lå de inne på kontoret opp mot dockingstasjonen, kanskje det er spesielt tørt der? Inne i garasjen ser det mer korrekt ut kanskje?

 

image.png.71ee5030c0770896936e3040a4425161.png

 

On 23/11/2021 at 23:16, gullfrode said:

Anbefaler en Ultralydsensor i tillegg:)

 

Versjon 2 hadde det :) Jeg tror at jeg skal utvide denne med en mikrobryter hvis jeg vil vite om porten er oppe eller igjen. Men jeg har kamera på 2 skjermer i huset så man ser det fort dersom porten er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sent ute til festen, men har de siste dagene begynt å forberede meg til nettleien 2022 :) 

 

✔️Bestilt wallplugs til VVB og konvektorovner

✔️Inkludert termostatene (hehehe)

✔️Montert HAN-leseren

 

Da mangler jeg bare å beregne forventet kWh-forbruk å holde meg under 5. Det burde være oppnåelig basert på hva jeg ser vi har brukt den siste tiden.

 

Det som irriterer meg er at dette virker litt catch-22. Man får fordelen med å kunne spare penger ved å bruke strøm i de timene det er billigst, men man må samtidig prøve å holde seg under en gitt grense så det er begrenset hvor mye man kan spare.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke så veldig spennende, men har lagd en visning for hva jeg betaler i strøm og hva min personlige strømpris er. Den bør helst være litt lavere enn Nordpool sin gjennomsnittlig pris, ellers har jeg gjort en dårlig jobb med automatiseringen.

image.png.7feb9739cfe17af9c885cfeb2877b09c.png

Hver hele time tar jeg timens pris og multipliserer med forbruk og dette legges til total kostnad. Så deler jeg dette på totalt dagsforbruk og får dermed min strømpris. Hvis jeg ikke hadde flyttet forbruk over på billige timer så ville jeg over tid endt opp med å betale Nordpool sin gjennomsnittlige pris og dermed kan jeg vise hvor mye jeg har spart. Ca 6 kroner i dag, altså. Ikke noe å bli rik av.

Endret av stigvi
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt "på blokka" i lang tid at jeg skulle samle dingser som har florert litt rundt omkring avhengig av funksjon osv. Rommet der switch osv står er i kjelleren, og egner seg følgelig dårlig til alle dingser som må ha trådløse signaler. Samtidig skjuler dette opplegget en inspeksjonsluke for sikringsskapet som kan komme til nytte ved senere anledning.

 

Det er plass øverst til venstre for utvidelse, eventuelt en 7" skjerm til Raspberry for litt info. Dette er jo fremdeles plassert inne i et kott, og relativt lavt på veggen, så jeg vet ikke hvor nyttig en skjerm her vil være (men det er klart det vil se kult ut.. :) )

 

Syns bildet dokumenterer hvor dumme smarthus og smarthusleverandører er i dag. Herregud så unødvendig med så mange dingser hvis vi bare kan enes om en eller to standarder..

 

Starter øverst og går med klokka:

  1. Tibber Pulse for overvåkning av strømforbruk
  2. Raspberry Pi som foreløpig kun kjører Pihole. Har tidligere servet UPS-data via NUT og et par andre scripts, men det er erstattet av andre ting nå. Her er det altså mulig det blir noe mer etterhvert
  3. Værstasjon
  4. Sure Hub for kattedør
  5. Raspberry Pi:
    1. Tilkoblet værstasjonen med WeewX for å få dataene over MQTT inn til Homeseer. 
    2. Zigbee2MQTT
    3. UZB som serves til Homeseer via ethernet
    4. Easee2MQTT
    5. Airthings2MQTT
  6. Aeotec ringeklokke / Sirene
  7. Gardena hub for robotklipper, eventuelt vanningsutstyr senere
  8. Airthings hub for et par Wave plus

 

Tanken bak to Raspberries er både å kunne dele litt tjenester, men også fordi disse på sikt vil havne på ulike VLANs når jeg får somlet meg til det..

 

PXL_20211211_121208877.thumb.jpg.40c79cea912fc8e17331dc74132c8e65.jpg

 

 

605563008_PXL_20211211_105158173(1).thumb.jpg.c6d71cf1ccb5ecf9831b2616298d5ee2.jpg

 

Sånn ser baksiden ut, det er altså plass til noe kabelføring her, men jeg måtte stappe det meste i veggen for at den skulle ligge flatt mot veggen. Jeg kunne også skjult alle stikkontaktene, men syns det er veldig greit å kunne boote alle disse dingsene av og til, og da er det kjipt om jeg ikke kommer til uten mye jobb.. :)

PXL_20211211_110535897.thumb.jpg.c0a70ca1f5e3f0c7855d2983e7985ba3.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg laget en iOS-widget for Tibber. [emoji4]
 
Hvordan du kan legge den til på din egen telefon/iPad kan du lese her:
https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/9453-guide-tibber-widget-for-ios/ 
 

Gøy! God guide, tok 1 minutt så var widget på skjermen [emoji106]
Ønske: Er det mulig å vise nåværende forbruk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaz skrev (2 minutter siden):

Ønske: Er det mulig å vise nåværende forbruk?


Man kan ikke velge hvor ofte en Widget skal oppdatere seg - iOS avgjør det selv og det ser ut til å være ca 2-3 ganger pr time. Så live forbruk vil gi et veldig tilfeldig resultat, siden det svinger hele tiden. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterte meg over at jeg måtte ha MyHS Premium for å kunne kjøre Alexa på 2 systemer.

Så irriterte jeg meg over at jeg ikke kan bruke samme HomeSeer system på 2 lokasjoner i MyHS Premium.

 

Kjørte ned til Kjell&Company, kjøpte ny z-wave stick, la inn Home Assistant på en gammel laptop, og la inn Alexa og taklyset i stuen.

 

Nå har jeg 2 systemer, Home Assistant for lyset i stuen + Alexa, og HomeSeer på resten av leiligheten + utleiedelen...

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MrE said:

Irriterte meg over at jeg måtte ha MyHS Premium for å kunne kjøre Alexa på 2 systemer.

Så irriterte jeg meg over at jeg ikke kan bruke samme HomeSeer system på 2 lokasjoner i MyHS Premium.

 

Kjørte ned til Kjell&Company, kjøpte ny z-wave stick, la inn Home Assistant på en gammel laptop, og la inn Alexa og taklyset i stuen.

 

Nå har jeg 2 systemer, Home Assistant for lyset i stuen + Alexa, og HomeSeer på resten av leiligheten + utleiedelen...

Sjekker ut Home Assistant om dagen jeg også, da jeg synes Homeseer begynner å henge etter på ny funksjonalitet og brukervennlighet.

Men sitter langt inne å begynne migrasjonen av Z-Wave utstyr, så pr. nå kjører jeg «HomeSeer Custom Integration for Home Assistant». Ikke på noen måte ideelt så jeg må bestemme meg for hvilken hest jeg skal ri videre.

Frykter litt at «nytt og blinkende» effekten til HA kan dabbe av etterhvert også…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har jeg gjort denne uka?

  • Fått og koblet opp en Prusa 3D-printer
    https://www.instagram.com/p/CXjQRq4MhQl/ 
  • Installert OctoPrint på en RPi3b
  • Plassert en av ungene i isolasjon, oss andre i karantene. (Automasjon er konge! HDMI-matriser er genialt i mix'en!)
  • Integrert i HomeSeer via MQTT i HomeSeer:
    (Jon00 har selvfølgelig en pakke, men den bruker polling. Kan fint styre skriveren med den, dog).
    image.png
  • ... og dermd også med notifikasjoner.
    image.png

 

 

Nå gjenstår bare å få fatt i enda en RPi, sånn at jeg kan gå @Fermate en høy gang når det gjelder kontroll av CNC-freser på web! 😁

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er en liten milepæl i min smarthushistorie.

Jeg har (for nå i alle fall) slått av min NUC som kjører(kjørte?) HomeSeer for godt. 

Har i de siste ukene kjørt Home Assistant, først i en virtualbox vm i test, deretter installert Hass OS på en Wyse tynnklient.

Denne snakket med Homeseer via en integrasjon, over 10 dager nå, og det har fungert veldig bra. Har fått såppass kontroll på HA nå at jeg i dag tok å plugget over UZB`n fra NUC`n. Den gled rett inn i homeassistant, måtte bare få med meg S0 keys som finnes i zwave.ini. Så var det å vente litt til alle noder var intervjuet og gjenkjent, slik at "child devices" ble oppdaget som entities i HA.  Siden det gikk så smertefritt så gjorde jeg det samme med conbee`n. Her måtte jeg til med en backup fra phoscon, og kjøre restore på den i HA.

 

Hovedgrunnen var rett og slett at GUI/UX er helt fraværende i Homeseer. Jeg har hold meg til HS alikevel da jeg stort sett har klart meg med HSBuddy. Men nå som vi gjør noen større grep her hjemme for å holde effekttrinn på strømforbruket under 10kw, så trenger samboer også en enkel måte å følge med på dette på. WAF faktoren til HS er ganske laber.. Eller så savner jeg også støtte for Tesla i homeseer (teslaseer har vært ikke-fungerende en stund nå) 

 

Jeg har en HS lisens, med en haug av betalte plugins, så kommer vel til å følge litt med på hva som skjer i den leiren en stund til.

  • Like 2
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Gjelsvik said:

Denne snakket med Homeseer via en integrasjon, over 10 dager nå, og det har fungert veldig bra. Har fått såppass kontroll på HA nå at jeg i dag tok å plugget over UZB`n fra NUC`n. Den gled rett inn i homeassistant, måtte bare få med meg S0 keys som finnes i zwave.ini. Så var det å vente litt til alle noder var intervjuet og gjenkjent, slik at "child devices" ble oppdaget som entities i HA. 

Fortell mer! Får du med deg hele Z-Wave nettverket over uten å eksludere/inkludere alle noder?

Hvilken Z-Wave integration kjører du i HA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hillmar said:

Fortell mer! Får du med deg hele Z-Wave nettverket over uten å eksludere/inkludere alle noder?

Hvilken Z-Wave integration kjører du i HA?

Ja alt ble med over. Tok imidlertid litt tid å få på plass all info for hver enhet, men alt er der uten at jeg gjorde noe manuelt utenom å legge inn S0 keyen. Jeg bruker ZwaveJS integrasjonen, OpenZwave er vel ute av bildet i HomeAssistant nå.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tullet litt rundt i HA de siste dagene. Flyttet over noen lys og varmekabler. At HA er ett system hvor man må kode og programmere er ihvertfall bare tull, grensesnittet "pek og klikk" er jo sålangt mye bedre enn HomeSeer sitt.

edit: for eksempel endre konfigurasjonsparametere på Z-Wave rett i grensesnittet er nydelig. Tungvindt i HS, altfor enkelt i HA.

 

Litt skuffet når jeg tenker over hvor langt bak HS er HA egentlig. Ser HS kommer først nå med mulighet for å kjøre HS som win service... Jeg kommer nok til å flytte (ekskludere og så inkludere) både leiligheten og hytten over til HA. og så kjører jeg HS videre på utleieleiligheten - greit å få skilt det på system uansett.

 

Men først må jeg finne ut en del plugins jeg har idag på HS, blant annet InfluxDB og Modbus opp mot HA - the research continues. :) 

 

HA er i utgangspunktet gratis, men jeg valgte å abonnere på HA Cloud også, selv om jeg hater abo-tjenester..

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.