Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Jobber med postkasse 2.0.

 

Jeg har kjøpt en større postkasse siden så mange pakker ender opp en dag ekstra i postomløp siden postkassen vår er liten.

I tillegg har jeg satt inn brytere som igjen skal trigge ett stykk z-wave bryter og ett stykk 433MHz bryter (greit med redundans).

 

Neste steg er å få på plass elektronikken og batterier. 

 

Bilder

Spoiler

kasse.thumb.JPG.1b84581b34284b3b43ff1ff0a08f76b5.JPG

 

kasseInnvendig.thumb.JPG.a7fc980b85f4de6d927d519d85517794.JPG

 

bryter.thumb.JPG.77a1c16763fa87b1418c579de34bb874.JPG

 

 

 

 

 

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (8 timer siden):

Jobber med postkasse 2.0.

 Hei @Guahtdim
Samme postkasse og nesten lik min løsning.

Jeg bruktre read relè fra Kjell & Co og de har funger meget bra i over 1 år nå.

Jeg har kabel fra garasjen og bruker Zwave Smart implant.

Når vi er hjemme og vi får post kommer det melding i Sonos anlegget og når vi er borte så kommer en SMS.

Lykke til med prosjektet 🙂

 

Endret av Byelektrikeren
Tastefeil
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Byelektrikeren said:

 Hei @Guahtdim
Samme postkasse og nesten lik min løsning.

Jeg bruktre read relè fra Kjell & Co og de har funger meget bra i over 1 år nå.

Jeg har kabel fra garasjen og bruker Zwave Smart implant.

Når vi er hjemme og vi får post kommer det melding i Sonos anlegget og når vi er borte så kommer en SMS.

Lykke til med prosjektet 🙂

 

Hvordan gir du strøm til Smart Implant?

 

Selv har jeg gått for 2 enheter som er batteridrevet. Og disse skal jeg koble til hver sin pakke med 2 18650 i parallell. Så langt er det testet ok. Med de batteripakkene burde jeg ha greit med strøm.

 

Mulig jeg lager en egen prosjekttråd med kort beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (2 timer siden):

Hvordan gir du strøm til Smart Implant?

 

Selv har jeg gått for 2 enheter som er batteridrevet. Og disse skal jeg koble til hver sin pakke med 2 18650 i parallell. Så langt er det testet ok. Med de batteripakkene burde jeg ha greit med strøm.

 

Mulig jeg lager en egen prosjekttråd med kort beskrivelse.


Hvorfor styrer du med det når du kan få en billig zigbee enhet perfekt til formålet og som drives i minst et par år fra et lite CR2032 batteri. Lodder du på en batteripakke som tar 2 AA batterier så tipper jeg du ser 2 sifret levetid i antall år. Jeg har gjort det på en zigbee temperaturføler i fryser og det er ingenting som tyder på at den skal gå tom for strøm. Den bevegelse-sensoren i postkassen min har sunket fra 100 til 75% i løpet av et år. Men den drives av et cr2032 batteri og i kulde synker den litt på spenningen uansett.

 

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, stigvi said:


Hvorfor styrer du med det når du kan få en billig zigbee enhet perfekt til formålet og som drives i minst et par år fra et lite CR2032 batteri.

 

Fantastisk batterilevetid! Omtrent hva er rekkevidden i praktisk bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Aqara sensor som dette: Aqara Vibration Sensor | NetOnNet

Den er montert i lokket på en postkasse lagd av metall og den er montert på et felles stativ ca 30 meter fra huset. Har ingen problem med rekkevidde. Den sender data mer eller mindre kontinuerlig pga vind og små vibrasjoner. Sånn sett er det kanskje lettere å bruke en vindu- eller dørsensor med magnet. Blir det veldig mye vind så er det vanskelig å skille vind-vibrasjonene fra at lokket blir åpnet. Men noen ganger åpnes lokket av vinden så det blir vanskelig uansett......

image.png.6cc4f5f8b168f55287c6232f91fc5260.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:


Hvorfor styrer du med det når du kan få en billig zigbee enhet perfekt til formålet og som drives i minst et par år fra et lite CR2032 batteri. Lodder du på en batteripakke som tar 2 AA batterier så tipper jeg du ser 2 sifret levetid i antall år. Jeg har gjort det på en zigbee temperaturføler i fryser og det er ingenting som tyder på at den skal gå tom for strøm. Den bevegelse-sensoren i postkassen min har sunket fra 100 til 75% i løpet av et år. Men den drives av et cr2032 batteri og i kulde synker den litt på spenningen uansett.

 

Fordi jeg ikke har fått zigbee til å fungere. Jeg har en ConBee stick, men jeg klarer ikke å sette opp ting. Mulig jeg er zigbee-blind eller noe. Eventuelt at jeg bør kjøpe en ny stick.

Men inntil videre tar jeg det jeg har som fungerer og jobber med det.

 

Takk for tips ang batterilevetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladet batteriet til Luxaflex-persiennen!

 

45 cm. bred, 90 cm. lang. Går ned hver morgen når vekkingen kjøres, opp igjen 30 minutter senere.

 

Imponert, har vært i bruk siden november 2020 - første påfyll med strøm siden da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kjøkken-TV!

 

50BD821A-54BC-4382-B8E8-9341D53DAC4E.thumb.jpeg.dcfdae612fb74bb250dc30c9d37a588d.jpeg

 

Var i det kreative hjørnet, har en «PC» integrert i touch-skjermen på kjøkkenet som kjører HS-Touch.

 

Lagde 3 «knapper» med hver sin kommando:

 

C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe https://tv.nrk.no/direkte/nrk1_rogaland

C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe https://play.tv2.no/direkte-tv

taskkill /IM firefox.exe /F

 

Alt utenom autoplay på NRK fungerer, men et lite trykk på «pila» og Dagsrevyen starter.

 

I versjon 2 kommer det full skjerm, kanskje…

 

🤡

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Erling said:

har en «PC» integrert i touch-skjermen på kjøkkenet som kjører HS-Touch.

Oi, nå ble jeg nysgjerrig.  Hvor fikk du tak i den skjermen hen?

 

Det er jo en skjerm som er ment for personer med bevegelseshemming/lammelse.  Det er integrert IR-sender/mottaker for sporing av øyebevegelse i skjermen.  Jeg vet det fordi jeg har jobbet på oppdrag for TobiiDynavox med utvikling av en øyestyrt nettleser. 😊

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikkje akkurat i dag men det siste 2 ukene :)

 

Har byttet fra HomeSeer 4/HSTouch til ZWave2jsMQTT/Node-Red og angrer ikkje ett sekund, at noe som er gratis er så bra er ganske utroligt spør du meg.

 

Er fortsatt nybegynner på Node-Red men har fått til det samme automasjonene som eg hadde i HS4, som lys, temperatur, hjemme, borte, lading av el-biler, osv...

 

zwave2jsmqtt.thumb.png.39b104ed4be7ef8c08c57cbe74c4aa41.png

 

 

node-red.thumb.png.096ab90a8852455c9a4f1b977fb1b1a0.pngdashboard1.thumb.jpg.a2d05f69eb46a104dc0038ee48e82be7.jpgdashboard2.thumb.jpg.2abb16c81fcf7bec51f1678ebe854547.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Satt sammen en Aidon HAN port leser til BACnetIP for de som er kjent med det.

Hardware er Raspberry PI 3b

 

Leser 2xHAN og kan lese 3xHAN med USB - M-Bus adapter.

Er kodet i python sammen med eget program for software serial. Slik at GPIO også kan brukes.

Monteres i skap og er ment for bygg og tilpasset målere med trafoer

 

IMG_20220520_102233.jpg

IMG_20220520_102240.jpg

Endret av deve87
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge ønsket meg SMS når det er strømbrudd eller om skrikingen til dataracket skulle ryke.

SMS gatewayen er en Raspberry Pi med Huawei E3372h modem med Kannel (https://kannel.org)

Raspberry Pien fungerer også som 4G internett backup om fiberen skulle ryke.

 

Med Kannel får du et HTTP API, så du kan sende SMS-er via en URL, feks:

192.168.1.1:13002/cgi-bin/sendsms?username=sms&password=password&smsc= smsc2&to=81549300&text=En%20tekstmelding%20er%20%dette.

 

Har en Eaton UPS-en er integrert med Home-Assistant via SNMP.

image.png.be0648414010cdb0720571ea38455625.png

 

Og en enkel Node-Red flow sørger for og fyre av SMS-ene:

image.thumb.png.12916490c9cfd85464fdbea0b369622a.png

 

For at jeg ikke skal få kontinuerlig SMS-er fra "SMS når strømmen returnerer" flowen, siden volten varierer, og dermed trigger flowen, så er betingelsen at tidligere tilstand var 0.

 

image.thumb.png.bb4e4fad24ce9fe1dd5c4922be318888.png

 

 

Skal videreutvikle flowen litt, der også spenningen fra AMS-leseren skal hensyntas.

Slik at: Om spenning fra AMS-leser OG UPS = 0, så har strømmen gått.

            Om spenning fra AMS-leser > 200 OG UPS = 0, så kan man anta at sirkingen har gått.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Istedenfor en kjedelig stolpe som viser pådrag i fra 0-100% på effektbegrensingen så har jeg erstattet denne med en rekke med ikoner som viser status. Grått hvis de ikke bruker strøm og rødt hvis de drar strøm. Da blir det lettere å se hva som er slått av for at jeg skal klare å holde meg under enten 5 eller 10kWt/t

PS. Jeg har ikke slått av eller på toalettet, men varmekablene i det rommet toalettet står. I tilfelle noen ville pirke på det......

image.png.1c66b6397ede66ddcb2b9d71b077a9ed.png

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (13 minutter siden):

Da blir det lettere å se hva som er slått av

Jeg forundrer meg ofte på HVOR jeg bruker strøm og tenker å lage noe lignende. Mye av mitt utstyr har ikke strømmåling men jeg har liggende noen ESP32 og en haug med strømtrafoer til en mørk og regntung dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, stigvi said:

PS. Jeg har ikke slått av eller på toalettet, men varmekablene i det rommet toalettet står. I tilfelle noen ville pirke på det......

 

Mitt toalett går på strøm, trekker ~2kW når det er i bruk så det hadde ikkje vært utenkelig 🤣

  • Like 2
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.