Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Jeg har en form for ferieautomasjon. I Home Assistant har jeg lagt inn to dato/tid felter for feriestart og ferieslutt. Når det er ferietid så slås varme av, VVB slås av, ventilasjon slås ned på sakte fart og varme på den slås av, vann stenges osv. I tillegg har jeg et system for å lure kjeltringer med at det spilles musikk på Sonos og at lys inne går på når det mørkner ute. Om kjeltringer lar seg lure, er jeg usikker på.

Det som er nytt nå er at jeg har lagt inn et felt for hvor mange timer i forkant varme kan slås av. Det er jo ikke nødvendig med varme på helt til vi går ut døren. Så når det er X timer igjen, slås varme av.

image.png.63bf393a8a21321f740d0a7527fb3c2c.png

 

- binary_sensor:
    - unique_id: soon_travelling
      name: soon_travelling
      state: >-
        {% set v=states('input_datetime.travel_start')|as_timestamp - states('sensor.date_time_iso')|as_timestamp %}
        {{ v >= -60 and v <= states('input_number.soon_travelling_hours')|int(0)*3600 }}

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått lagt inn en sensor som viser nivå på strømstøtte og som gjør det enkelt å følge med når strømmen er billig/gratis.

Foreløpig så viser den ca. 15 øre feil i forhold til den offisielle fra kraftlaget så en liten feilsøking må nok til.

image.png.3130d3248befa504bd43f35f0ed57a91.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katla skrev (35 minutter siden):

Foreløpig så viser den ca. 15 øre feil i forhold til den offisielle fra kraftlaget så en liten feilsøking må nok til.

Da jeg hadde tilsvarende feil var det fordi jeg beregnet månedssnitt til inneværende time, mens strømselskapet inkluderte kjente fremtidige timer. Verdt å sjekke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (5 minutter siden):

Satsen for strømstøtte beregnes jo etterskuddsvis, bruker du gjennomsnitt siste 30 dager eller noe slikt som grunnlag inntil fasit er på bordet da?

jeg beregner strømstøtten løpende ,fra starten av måneden til nå og beregnes på nytt hver time.

Så den er jo veldig usikker i starten av måneden men gir etterhvert en god indikasjon

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NUCen min, som har kjørt både HS4, NodeRed, Pi-Hole og annet, utviklet en stygg lyd i viften og ble sendt til reparasjon. Dustin ga ordre om at enheten skulle sendes inn med mest mulig utstyr og mest mulig komplett. Den dukket opp på fredag etter å ha vært på tur i et par uker men der manglet festeskruene på bakplaten slik at jeg ikke fikk hengt den opp på original festeplate. Nåja, det kan jeg jo fixe men skruene må jeg ha. Fyrte den i gang bare for å dobbeltsjekke at den ellers var ok før jeg etterlyste spesialskruene men den var død, kun 3 blink i power-lampen. Et nettsøk indikerte RAM-feil så jeg åpnet opp og der manglet både RAM og SSD... Ikke min tabbe men om noen ser en rødglødende epost skrense forbi så er nok den fra meg...

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (22 timer siden):

Du sendte inn en maskin med minne og harddisk, og fikk tilbake en maskin UTEN minne og harddisk?!

Fikk tilbakemelding fra Dustin i dag om at de ikke sjekker hva brukeren har stappet inn i maskinen men når jeg får klar beskjed om at enheten skal sendes inn mest mulig komplett så gjør jeg jo det. En NUC uten RAM og disk er jo ikke brukende til noe...

Sitat

Her har produsent valgt å bytte ut produktet, og det blir dessverre ikke kontrollert at om det er tilleggsprodukter inni.

Der var en mengde andre "dessverre" også men det hjelper dessverre ikke meg... Nå har de vist sitt sanne ansikt så der blir ikke flere bestillinger fra Dustin på meg...og det har de fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har jeg laget script for å hente timesprisene for strøm fra Tibber sitt API, og å beregne gjennomsnittspris hittil i måneden.
Ut ifra dette kan en regne ut hva strømstøtten ligger an til å bli, og da igjen finne ut når det er sannsynlig et en tjener på å bruke strøm. (Så absurd det nå enn er...)

Da blir temperaturen på varmekablene satt opp.

 

Som nevnt i et tidligere innlegg så er antakelsen ikke veldig nøyaktig i starten av måneden, men blir bedre og bedre jo lenger ut i måneden en kommer.


Jeg hadde aldri trodd at jeg ville kunne tjene penger på å drive med hjemmeautomasjon, men nå begynner det snart å nærme seg 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSv skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde aldri trodd at jeg ville kunne tjene penger på å drive med hjemmeautomasjon, men nå begynner det snart å nærme seg 🙂 

Slik strømmarkedet har utviklet seg så er det mye penger å tjene på  å flytte forbruk til de billigste timene. Nå koster jo hjemmeautomasjonen en del så hvor en går i balanse er ikke så lett å vite men det er jo gøy å holde på med også da... De som har "dum-hus" må betale for det nå (og det gjelder nok de aller fleste hus fremdeles...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSv skrev (4 timer siden):

 

Jeg hadde aldri trodd at jeg ville kunne tjene penger på å drive med hjemmeautomasjon, men nå begynner det snart å nærme seg 🙂 

Jeg har til og med tatt i bruk en gammel bitcoin-mining maskin som egentlig er utrangert, men siden det er perioder der en får betalt for å bruke strøm så gir den no en trippel gevinst: betalt for strømmen, gratis varme i kjelleren og bitcoin innbetalinger for miningen.  :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (5 minutter siden):

... sa han uten å dele det! :o

 

;) 

Det er dessverre ikke så mye å dele - ennå er det et VB.net script som kjører et par perl-script (siden jeg er MYE stødigere på perl enn på vb... Når kommer Perl-script native i HS...? 🤔)
Skikkelig hårete saker som må forbedres betraktelig før det er verdt å dele.

Endret av HSv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg fått kobla min 12 år gamle "dumme" IVT nordic inverter varmepumpe opp til Home Assistant ved hjelp av Broadcom RM4 Pro fra Aliexpress(38 dollar/400 kroner med frakt og moms). Det var gjort på noen timer ved å følge prosedyren i denne videoen.  Det var litt triks fordi varmepumpa faktisk trenger to forskjellige kommandoer for å starte, så jeg måtte fange begge signalene og lagre de, og så lage et script som kaller det ene og så den andre kommandoen. Hardt nok for en fersking i HA. 

 

Broadcomen er jo fin, jeg var ikke klar over at den har innebygget temperatur og fuktighets-måler også, som er kjempepraktisk, da denne i praksis må stå litt i "blesten" til varmepumpa for å ha signal bort til den, dermed vil du kunne se effekten av varmepumpa med broadcomen. 

 

Planen videre for varmepumpe og varmekabler er å lage en logikk som flytter oppvarming til timer hvor det er billig, spotprisen virker å variere mye i forløp fra dag til dag i midt-norge, så det er ikke alltid lønnsomt å varme så mye om natta(men ofte er det slik fortsatt). 

 

Jeg tror man må kunne "styre to ting" for å få "smart strømstyring" støtte hos Enova, tror dere varmepumpe-styring kan være en av disse to? Vi har en liten ekspress-varmtvannsbereder, så jeg er litt usikker på hvor mye gevinst det er å hente på å styre den smart.

 

Jeg har også bestilt 5 billige temperatur "tuya" målere fra Ali, og disse kommer på toppen av seks smarte termostater med hver sin temperatur, så total sett så bør jeg få god koll på oppvarminga etterhvert. Tanken var kanskje å lage en "gjennomsnittstemperatur" som kanskje duger for endel formål, dette var overraskende vanskelig å få til HA, men jeg skal nok klare det til slutt. 

 

Kanskje jeg kunne brukt en av de tuyanen til å måle ute-temperatur, temperatur på varmtvannsbereder, eller faktisk temperatur på kryp-loftet. 

 

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fra Tibber til Gudbrandsdal-Energi rett før helga og det medførte jo diverse problemer i Node-Red det alt av strøm og strøm-priser kom fra Tibber :P

 

Så har satt opp Tibber Pulse mot egen MQTT broker der eg fekk ut forståelig data... not! men etter litt prøving, feiling og søking kom eg over ein AMS node til Node-Red så da var alt fryd og gammen der :)

 

Så lastet eg ned ein Nordpool node og fekk satt den opp mot Power-Saver noden så da virker også scheduling for vvb og elbilen igjen også :) 

 

Har gått noen timer med arbeid men nå sparer eg 39,- i måneden og er ikkje lenger avhengig av at Tibber sine servere er oppe å går :) 

Endret av hflatoey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinker skrev (På 7.10.2022 den 9.18):

Idag har jeg fått kobla min 12 år gamle "dumme" IVT nordic inverter varmepumpe opp til Home Assistant ved hjelp av Broadcom RM4 Pro fra Aliexpress(38 dollar/400 kroner med frakt og moms). Det var gjort på noen timer ved å følge prosedyren i denne videoen.  Det var litt triks fordi varmepumpa faktisk trenger to forskjellige kommandoer for å starte, så jeg måtte fange begge signalene og lagre de, og så lage et script som kaller det ene og så den andre kommandoen. Hardt nok for en fersking i HA. 

 

Broadcomen er jo fin, jeg var ikke klar over at den har innebygget temperatur og fuktighets-måler også, som er kjempepraktisk, da denne i praksis må stå litt i "blesten" til varmepumpa for å ha signal bort til den, dermed vil du kunne se effekten av varmepumpa med broadcomen. 

 

Planen videre for varmepumpe og varmekabler er å lage en logikk som flytter oppvarming til timer hvor det er billig, spotprisen virker å variere mye i forløp fra dag til dag i midt-norge, så det er ikke alltid lønnsomt å varme så mye om natta(men ofte er det slik fortsatt). 

 

Jeg tror man må kunne "styre to ting" for å få "smart strømstyring" støtte hos Enova, tror dere varmepumpe-styring kan være en av disse to? Vi har en liten ekspress-varmtvannsbereder, så jeg er litt usikker på hvor mye gevinst det er å hente på å styre den smart.

 

Jeg har også bestilt 5 billige temperatur "tuya" målere fra Ali, og disse kommer på toppen av seks smarte termostater med hver sin temperatur, så total sett så bør jeg få god koll på oppvarminga etterhvert. Tanken var kanskje å lage en "gjennomsnittstemperatur" som kanskje duger for endel formål, dette var overraskende vanskelig å få til HA, men jeg skal nok klare det til slutt. 

 

Kanskje jeg kunne brukt en av de tuyanen til å måle ute-temperatur, temperatur på varmtvannsbereder, eller faktisk temperatur på kryp-loftet. 

 

Forsøkte litt i fjor å teste varianter av oppvarming med varmepumpe, men kjørte enkel logikk hvor jeg senket temp med en grad litt før leggetid og økte med en grad før jeg sto opp, usikker på hvordan man mest hensiktsmessig kan styre dette basert på strømpriser for tar jo en stund før rommet når gitt temp.

 

Vet det ligger noen noder på powersaver som heter heat capasitator, kjører man denne med kaskadekontroll kan man kanskje nærme seg noe, men har ikke hatt overskudd / tid til å kikke noe på det selv enda.

Angående Enova er ikke varmepumpe støttet, samt det som skal flytte strømforbruk (feks vvb og varmekabler) må være installert av fagpersonell.

 

Når det kommer til snittemp tror jeg man kan lage en template som regner det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.