Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Siden flesteparten av ws2812 LED-ene kom akkurat for sent til å havne på juletreet har jeg tyvstartet med sommerdekorasjonene til hagen.


Fant ut at WS2812 led-ene passet helt perfekt i bunnen av slike solcelle lys man har i hagen, så jeg klippet opp en av de korte slyngene og koblet på 1 meter med ledning mellom hver diode, ledningen går gjennom røret og ut på undersiden.


Test oppsettet består av 10 LED (1 stk pr lampe, ble veldig overasket hvor mye lys hver LED produserte) og arduino med MySensors. Jeg koblet 5 og 5 led i serie slik at lysene på hver side av stien opp til hagen har lik effekt på hver LED. 

Dette var bare en test og skal egentlig bruke noen finere lamper med glasskule som de pleier å selge på jysk/europris, de er litt lavere så de ser mye finere ut.

På videoene kjører de bare ett testeksempel fra FastLED. De kan selvsagt styres i Domoticz ;)


http://rosander.no/lys1.mp4


http://rosander.no/lys2.mp4
 

WP_20161230_15_10_52_Pro.jpg

WP_20161230_15_11_42_Pro.jpgWP_20161230_15_12_03_Pro.jpgWP_20161230_15_22_29_Pro 1.jpg

Endret av Tore Andre Rosander
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ble sittende med mange hundre WS2812 leds fikk jeg testet IKEA LACk modifikasjonen som dere sikkert har sett rundt forbi på nettet :) 

Ikke noe særlig utfordrende utenom at det tar litt tid.

Har 2 stk arduinoer i bordet hvor den ene blir brukt til å spille tetris og den andre er koblet til domoticz og kjører forskjellige effekter.

Kommer nok til å plukke det fra hverandre etterhvert da det virket mye kulere enn det faktisk var :P 

Første test:


Effekt på den ferdige bordet (elendig videokvalitet)
 

 

WP_20161205_13_50_44_Pro.jpg

WP_20161205_14_37_59_Pro.jpg

WP_20161206_13_06_38_Pro.jpg

WP_20161206_21_13_05_Pro.jpg

WP_20161207_14_05_01_Pro.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎31‎.‎12‎.‎2016 klokken 15.02, Tore Andre Rosander skrev:

Har 2 stk arduinoer i bordet hvor den ene blir brukt til å spille tetris og den andre er koblet til domoticz og kjører forskjellige effekter.

Kult! Har du noen linker du kan riste ut av ermet for de av oss som kunne tenke oss å lese litt mer om det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går måtte jeg innse at Raspberryen som kjører Z-Way i produksjon blir litt slapp til å ekspremintere med i tillegg.

 

Jeg måtte derfor ta jobben å flytte alt annet enn Z-Way servicen til en ny Ubuntu Server som jeg kjører i VMWare.

Også innstallerte jeg Jessie på nytt, denne gangen Lite-versjonen.

 

Håper det blir litt mer fart i Web-interfacet til Z-Way nå :)

 

Det eneste problemet var at når jeg skulle restore backupen fra Z-Way så fungerte det ikke sikkelig, så jeg må legge nodene til på nytt. Nå har jeg bare 3 enheter så det er ikke noe krise, men jeg burde nok sjekke opp dette slik at det ikke blir noe problem i fremtiden når jeg har 10-talls noder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.5.2016 klokken 19.40, Moskus skrev:

Det jeg holder på med mest for tiden er å få til Bluetooth tracking i heimen. Jeg har et bar iBeacon Receivers som rapporterer til HS3 via MQTT, men foreløpig ikke alle Bluetooth-devicer. Det prøver jeg å gjøre noe med her.

 

Det er snakk om AprBrother sine "Wireless iBeacon Receiver" som benyttes og kan flashes slik at de kan lese mer enn kun iBeacons.

Hvordan gikk dette prosjektet @Moskus?

Endret av iceball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Var du redd jeg ikke skulle se posten din? ;)

Hehe, jeg svarte her først, men så tenkte jeg at jeg heller kan lage en ny post og prøve å samle litt mer i den istedenfor i denne blanda posten som det er litt klønete å finne tilbake i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte for noen dager siden Philips Hue LedStrip+ for å lyse opp ølglassene mine ? Starta først med å matche lyset med pærene jeg allerede hadde i taket taklyset, som også er Philips-pærer. Men det nye lyset som diskret skulle lyse opp ølglassene, lyste like godt som resten av pærene! Ble langt i fra så bra som jeg ville ha det. Så da lagde jeg meg et lite script som hele tiden matcher fargen til taklyset, men setter lysstyrken til 1/3 av taklyset. Dette endres sakte over en tidsperiode på 10 sekunder (innebygd funksjon i hue-boksen). For hver gang taklyset endres og/eller det nærmer seg soloppgang/solnedgang trigges scriptet.

 

Det fungerer ganske bra! Har også lagt inn en sjekk om det er lyst ute, slik at det ikke blir aktivert midt på dagen, kun etter solnedgang.

 

La med et (elendig) bilde av den ene delen av ølglassene. Er en smal Billy-bokhylle fra IKEA, mellom to andre bokhyller (som primært brukes til bøker).

IMG_0343.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.1.2017 at 16:29, Moskus said:

Kult! Har du noen linker du kan riste ut av ermet for de av oss som kunne tenke oss å lese litt mer om det? :) 



Til tetris har jeg brukt ferdig kode som du kan finne her: https://github.com/MarginallyClever/LED8x16tetris
Det er veldig mye kode i forhold til andre versjoner som jeg fant på nettet , denne har vel i overkant av 600 linjer, mens andre kodesnutter ligger på 2-300 linjer.
Men jeg hadde bare en vanlig joystick for arduino tilgjengelig så da passet den koden fint.

Om du skal lage noe lignende selv vil jeg anbefale å ha ett rutenett på minimum 12x12, jeg har 10x10  og det blir litt lite rom for å bevege klossene.

Denne koden er hakket bedre og inneholder også snake og kan brukes med en Xbox kontroll :D 
https://github.com/klaasdc/led-table
https://sites.google.com/site/klaasdc/led-table

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg endelig fått bootet opp den nye serveren etter en del kluss med cpu-kjøler(e)

Kjører "bare" med en CPU per nå, men så fort jeg får enda en kjøler kommer det inn en til (nettbutikken hadde bare en på lager)

Denne skal kjøre VMWare ESXi, jeg har allerde en slik server, men den gamle skal bli FreeNAS.

Domoticz zom kjører virtuelt på den andre skal migreres og kjøres fra denne.

15992296_10153983559556739_675827723_o.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installert dimmer på kjøkkenet, Fibarodimmer taklet gamle 12v-trafoer med LED-pærer aldeles utmerket. :) Satt opp en bevegelsessensor for aut. styring av lyset på kjøkkenet.

 

Har også fusket litt med Philips Hue og Jowihue plugin til HS. Er egentlig nokså imponert, og det løste et praktisk problem jeg hadde på badet på en utmerket måte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens prosjekt, Installere vmware ESXi 6.5 på ny server og migrere Domoticz over fra gammel ESXi 5.5 server. Ikke nok plass i racket til to servere + de andre greiene jeg har der, så planen er et nytt rack, inntil videre får den stå ved siden av.

15967394_10153990498721739_1727770618_o.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag eller rettere sagt i natt har jeg forsket på hvordan jeg kan få homeseer og Control4 til å snakke sammen. Jeg fikk til å sende http kommandoer med verdier til og fra Control4, så da er det bare å få til det samme i homeseer, men det er det kanskje noen som har ett tips om


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått test-koblet et Webrelay jeg hadde til overs til Moistex vannstoppventilen. Inspirert av denne artikkelen.

Kan foreløpig bare lese av vanntrykket, men på sikt styre og lese status på ventilen.

 

Nå må jeg bare finne ut en fornuftig måte å få Webrelay til å snakke med HomeSeer :-)

Ser ut som XML kan fungere for å polle status, og snmp traps for å varsle om stengt ventil.

IMG_7978.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg har endelig fått en RPi til å snakke med Anova sous vide-maskinen! :D

Dessverre via bluetooth... :(

 

 

Men nå må jeg bare finne en fornuftig måte å få RPien til å snakke med HomeSeer. Tips, anyone?

WebAPI? REST/JSON?

eller lage en plugin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lazarus skrev:

WebAPI? REST/JSON?

Gjerne!

 

6 minutter siden, Lazarus skrev:

eller lage en plugin?

Ja. Men plugin'en er ikke problemet. Kommunikasjonen er problemet! ;)

 

Foreløpig får jeg kontrollert Anovaen med forskjellige Python scripts. Noen tips om hvordan jeg setter det opp?

Det finnes et rest.py script men det fungerer jo selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Gjerne!

 

Ja. Men plugin'en er ikke problemet. Kommunikasjonen er problemet! ;)

 

Foreløpig får jeg kontrollert Anovaen med forskjellige Python scripts. Noen tips om hvordan jeg setter det opp?

Det finnes et rest.py script men det fungerer jo selvfølgelig ikke.

hum... kan du bruke SSH/telnet fra HomeSeer? da kan du jo sende kommandoen derifra?

 

eller du kan se på dette prosjektet? http://webpy.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lazarus skrev:

hum... kan du bruke SSH/telnet fra HomeSeer? da kan du jo sende kommandoen derifra?

Må programmere det i så fall. Du skulle ikke vite om noe praktisk .NET kode?

 

EDIT: Hey-hey! Fant SSH.NET :) 

Hmm! Kanskje det blir en ren SSH-plugin, istedenfor en Anova-plugin. Eller begge deler.

 

1 time siden, Lazarus skrev:

eller du kan se på dette prosjektet? http://webpy.org/

Hmmm... joda, da må jeg lage både frontend og backend selv. Men det er jo en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens prosjekt: styre varmepumpe.

 

Etter jeg skaffet meg Harmony Companion, så har min Global Cache Flex mistet mye av nytteverdien for meg (mht at companion støtter IFTTT).

Derfor har jeg funnet et annet bruksområde. Ved å bruke IFTTT på min Pebble 2 (et trykk og talekommando) så sender IFTTT en autoremote beskjed til min

mobil, som igjen sender autoremote beskjed til min stasjonære android enhet (har ikke fast IP, så jeg får ikke kontakt utenfor nettverket hjemme).

Den bruker Tasker til å sende kommando til min Flex. Tilslutt så sendes det en ny autoremote beskjed tilbake til min mobil att oppgaven er utført.

 

Tipper samboeren blir fornøyd når hun slipper å komme hjem til et iskaldt hus når vi har vært bortreist :) 

 

 

 

IMG_20170113_112120.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Hvis det er 1-wire finnes det jo mange måter. :) 

 

I artikkelen jeg linket til, brukte han 1-wire.

Selv bruker jeg en annen approach, da Webrelay-boksen går på vanlig ethernet (POE), og støtter xml/http/modbus/snmp (men den har også mulighet for fire 1-wire temp-sensorer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.