Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

I dag har jeg byttet ut en 433MHz dobbeltbryter med en ZWC-K8.

 

3 av gruppene styrer hver sin dimmer, mens den 4. gruppen slår alle lysene av/på via event ved hjelp av en Z-uno som "dummy device".

 

Jeg skulle egentlig bruke z-unoen for å lage en egen bryter, men det ble for tidkrevende i forhold til nytteverdien da jeg måtte helt ned på bitnivå med C for det meste av operasjonene på OLED-skjermen jeg skulle bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Moskus skrev:

Genialt! :D

 

Er det "lett" å sette opp?

 

Superlett.

 

Jeg tok bare en eksempelkode på en switch, uten modifikasjoner, og lastet inn på Z-Unoen.

Deretter inkluderte jeg Z-Unoen i nettverket og fikk en switch som egentlig ikke gjør noe.

Så assosierte jeg denne med gruppe 2 på ZWC'en.

Og til sist opprettet jeg event på hva som skal skje når z-unoen slår seg av/på.

 

Og til sist "kastet" jeg den opp på mørkeloftet sammen med alt annet jeg ikke trenger å se på :P

Endret av xibriz
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, xibriz skrev:

I dag har jeg byttet ut en 433MHz dobbeltbryter med en ZWC-K8.

 

3 av gruppene styrer hver sin dimmer, mens den 4. gruppen slår alle lysene av/på via event ved hjelp av en Z-uno som "dummy device".

 

Jeg skulle egentlig bruke z-unoen for å lage en egen bryter, men det ble for tidkrevende i forhold til nytteverdien da jeg måtte helt ned på bitnivå med C for det meste av operasjonene på OLED-skjermen jeg skulle bruke.

 

Lurer litt på hva du oppnår med å gjøre det på denne måten? Den ZWC-K8 kan ha 20 enheter pr. gruppe. Sikkert bare meg som ikke er helt med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag installerte jeg skybell ringeklokke med honeywell innedel

gjorde følgende,

Brukte popp røykvarselstrømforsyning 230->12V fra utelampen for å forsyne Skybell HD ringeklokke. Koplet denne så til wifi. Hadde nå ringeklokke med video HD til telefon. (Men manglet inne del for ringeklokke)

Til dette brukte jeg Qubino 1D rele zwave, som jeg paret i Futurehome hubben.

Koblet kun til N og L som strøm til Qubino rele. (Satte parameter 11 til autooff etter 1 sec)

Brukte så en innedel fra Honeywell (DW915S), som støtter manuell bryter tilkopling, og brukte potensial frie switchen Qa og Qb fra Qubino rele og koplet den til på Honeywell inne del.

 

Siden Skybell HD støtter IFTTT , fikk jeg følgende:

Når noen trykker på ringeklokke knappen ( så dinger det i telefon app og kan se hvem det er) -> Ifttt -> Futurehome -> Qubino -> Honeywell

 

Vipps så ble det en wifi HD ringeklokke med zwave innedel

 

Ps, det finnes kanskje rimeligere ringeklokker?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta ut en hub, ca mikroskopisk mulighet for gjenbruk.

74 enheter hvorav 43 z-wave enheter.

Tok samtidig jobben med å firmwareoppdatere 9 fibaro dimmere.

Bygde opp en z-way database som gir nøyaktig informasjon om hele z-wave mesh med 1:1 navn på enhetene fra Smartthings.

100% oversikt over mesh her nå, inklusive ruting.

 

 

 

Skjermbilde 2017-01-15 kl. 00.55.18.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fermate skrev:

Ja jøss. Men har du fått oppgradert den til siste firmware?

Joda ? karene i russland laget en egen firmware release til meg som så kunne opdateres med offisiell release. Så den er 100% nå. Fikk testet det jeg ønsket med den. Men kom frem til at en NodeMCU med MQTT fungerte bedre i akkuratt det prosjektet. Takker for lånet og overleverer til @Moskus neste gang vi møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg fått scriptet et par events som håndterer kommunikasjon mellom RFLink og OpenHAB, så nå har jeg kjemperespons på Milight samt at jeg kan lese av signalene til Milight fjernkontrollen. Fungerer utmerket og 10X bedre enn Wifi gateway som selges fra Milight selv.

 

Har også fått satt opp iSpy(etter at jeg innså hvor lite jeg likte Zoneminder) og har lagt inn styring i OpenHAB for dette. Får nå mail med videosnutt av siste bevegelser når alarmen går samt at kamera og opptak går av og på basert på tilstedeværelse, tid på døgnet, rom-modus, alarm-modus og manuell overstyring.

 

La inn varsling for bosstømming også, denne da basert på en google kalender ettersom at kommunen jeg bor i ikke offentliggjør tømmeplan på noe annet format enn PDF og papir...

 

Av andre ting så er en aldri så liten opprydding av nettverket snart ferdig. og jeg skal da over til å fokusere på et halvkult prosjekt som det snart blir postet noe om her på forumet. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.1.2017 klokken 0.56, Snowman skrev:

Bytta ut en hub, ca mikroskopisk mulighet for gjenbruk.

74 enheter hvorav 43 z-wave enheter.

Tok samtidig jobben med å firmwareoppdatere 9 fibaro dimmere.

Bygde opp en z-way database som gir nøyaktig informasjon om hele z-wave mesh med 1:1 navn på enhetene fra Smartthings.

100% oversikt over mesh her nå, inklusive ruting.

 

 

 

Skjermbilde 2017-01-15 kl. 00.55.18.jpg

Tør jeg spørre hvor du har funnet firmware?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, xibriz skrev:

Jeg må si at jeg er ganske fornøyd med meg selv nå. Fruen forlater huset å slår på alarmen, Z-Way ordner resten.
 (Bildet må leses nedenfra og opp).

 

 

AllOffEvent.jpg

Hvordan Kobler du Verisure opp mot zwave . Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.