Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

8 timer siden, Frankis78 skrev:

Hvordan Kobler du Verisure opp mot zwave . Har du noen tips?

Han har (dessverre) ikke koblet Verisure mot Z-wave, men har koblet Verisure til Z-way (der "Z-way" er et program, men jeg er enig at det er et lite beskrivende og forvirrende navn). Til HomeSeer har vi @lilfires Verisure plugin.

 

Jeg tror ikke at FutureHome kommer til å støtte Verisure med det første, er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Z-Way er vel det verste navnet i verden. Spesielt siden det er relatert il Z-Wave protokollen.

 

Men hvis man skal koble Verisure mot Z-Wave i setningens rette betydning blir jo Fibrao FGS-222 løsningen den korrekte.

 

Det blir jo ekstremt begrenset med funksjonalitet såklart, men akkurat det man trenger for å gjennomføre mitt innlegg som jeg var så fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg implementert luftkvalitet-sensorer i domoticz :D Vet ikke helt hva jeg skal med det siden jeg ikke kjører forbi målepunktene her i Trondheim eller bor like ved... Men tenkte det var gøy å følge med på dataene nå som det har vært stopp for dieselbiler i Oslo.

 

Data henter jeg herfra:

https://api.nilu.no/docs/

 

La ved to bilder som viser oversikten + graf. Her ser man at det blir mye mer svevestøv i rush-tiden, selv i regnfulle Trøndelag.

 

Her er scriptet: (kan dere legge til python-highlighting?)

Edit: Vet det er dårlig med feilhåndtering her!

import requests

# Set the request parameters
url = 'https://api.nilu.no/aq/utd.json?areas=Trondheim'
url += '&stations=E6-Tiller;Elgeseter'
url += '&components=PM2.5;PM10;NO2'
hostname = 'http://127.0.0.1:8080'

# Fetch url
print("Fetching url..")

# Do the HTTP get request
#Verify is check SSL certificate
response = requests.get(url, verify=True)


def updateValue(idx, value):
    url = hostname + '/json.htm?type=command&param=udevice&idx='
    url += idx + '&nvalue=' + value

    session = requests.Session()
    session.auth = ('BRUKERNAVN', 'MITT_PASSORD')
    response = session.get(url)
    print(response)

# Check for HTTP codes other than 200
if response.status_code != 200:
    print('Status:', response.status_code, 'Problem with the request')

data = response.json()

for d in data:
    o = {}
    station = d['station']
    value = str(d['value'])
    component = str(d['component'])

    idx = None
    if station == "E6-Tiller":
        if component == 'PM10':
            idx = '369'
        elif component == 'PM2.5':
            idx = '372'
        elif component == 'NO2':
            idx = '374'
    elif station == "Elgeseter":
        if component == 'PM10':
            idx = '370'
        elif component == 'PM2.5':
            idx = '371'
        elif component == 'NO2':
            idx = '373'

    if idx:
        updateValue(idx, value)

 

Screen Shot 2017-01-19 at 09.15.34.png

Screen Shot 2017-01-19 at 09.16.01.png

Endret av LaStrada
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga har jeg forsøkt å sette meg litt inn i SQLite, og fått satt opp en automatisert eksport som trekker ut kWh-verdier fra Device History databasen og sender disse som en .csv en gang i døgnet til vår server på jobb. Vi leverer software for energioppfølging, så det blir interessant å se mine 30+ kWh-målinger i et litt mer profesjonelt grensesnitt enn Device History grafene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i lengre tid irritert meg over at det er så vanskelig å følge med når det kommer nye versjoner av "ting" (firmware til router, ny ESXi-patch, ny HS-versjon, osv). Noen steder kan man melde seg på mailvarsel, men det blir fortsatt veldig tungvint/uoversiktlig og mange tilbyr ikke slikt.

 

Derfor har jeg tatt i bruk HS3 og Jon00 DataScraper til dette! :)

version.PNG

 

Sender meg push-varsel om det har kommet en ny versjon av noe. :)

version-event.PNG

 

Kode til Jon00DataScraper.ini:

Spoiler

[Grab4]
Path=http://www.homeseer.com/current-downloads.html
Pattern1=(?s)<a href="http://homeseer.com/updates3/hs3_linux_3_0_.*?_(.*?).tar.gz"
Pattern2=(?s)<a href="http://homeseer.com/updates3/hs3_linux_(.*?).tar.gz"

DeviceName1=HS3
DeviceValue1=[0]
DeviceText1=[100] [replace "_", "."]

[Grab5]
Path=http://www.virten.net/repo/esxiReleases.json
Pattern1=(?s)"updateRelease":"ESXi 6.5",.*?build-(\d*)",
Pattern2=(?s)"updateRelease":"ESXi 6.5",.*?"releaseDate":"(\d*\-\d*-\d*).*?",
Pattern3=(?s)"updateRelease":"ESXi 6.5",.*?"friendlyName":"(.*?)",

DeviceName1=ESXi 6.5
DeviceValue1=[0]
DeviceText1=[200] ([100])

[Grab6]
Path=https://github.com/pfsense/pfsense/releases.atom
Pattern1=(?s)<updated>(\d*\-\d*-\d*)T
Pattern2=(?s)<entry>.*?<title>(.*?)<\/title>

DeviceName1=pfSense
DeviceValue1=[100] [replace ".", ""][replace "_", ""][replace "v", ""]
DeviceText1=[100] ([0])

[Grab7]
Path=http://www.mikrotik.com/download/changelogs/
Pattern1=(?s)Current release tree.*?<b>Release (.*?)<\/b>
Pattern2=(?s)Current release tree.*?<b>Release .*?<span class="pull-right pl">(.*?)<\/span>

DeviceName1=RouterOS
DeviceValue1=[0] [replace ".", ""]
DeviceText1=[0] ([100])

 

 

Denne er fin til å "lage" "Pattern": https://regex101.com/

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddvar skrev:

Enkel kodesnutt på server:


<?php
if (isset($_GET['id']))
{
    $id = $_GET['id'];
    exec("tdtool --off $id");
}
?>

 

 

Ville gjort slik, just in case:

$id = (int)$_GET['id'];

:) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått oppgradert kjøkkenet fra iPad 1.

Den har gjort jobben sin i mange år, men kan ikke oppdateres lengre enn iOS5, så fikk ikke brukt den til Sonos bl.a.

Den nyeste versjonen av iPad er en del mindre, så måtte skjære til noen MDF strimler på bordsaga for å få den til å passe inn i wallmount-braketten:

 

IMG_8017.jpg

IMG_8018.jpg

IMG_8020.jpg

IMG_8022.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/19/2017 klokken 9.23, LaStrada skrev:

I går fikk jeg implementert luftkvalitet-sensorer i domoticz :D 

 

Takk for inspirasjon, etablerte noe liknende i HomeSeer med Jon00 Data Scraper. Skal forsøke å få på plass varsel, osv etterhvert.

 

luft.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.1.2017 klokken 9.23, LaStrada skrev:

I går fikk jeg implementert luftkvalitet-sensorer i domoticz :D Vet ikke helt hva jeg skal med det siden jeg ikke kjører forbi målepunktene her i Trondheim eller bor like ved... Men tenkte det var gøy å følge med på dataene nå som det har vært stopp for dieselbiler i Oslo.

 

Fancy, skal få teste ut det her etterhvert :D

Synn stasjonen i nærområdet er litt ustabil.

ChartImage.axd?UseSession=true&ChartID=f5b222da-ede7-4b44-8ccf-a3d6fbb1ed50_chart_ctl00$cph_Map$ctl00$radChartGraph&imageFormat=Png&random=0,640977430455842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.1.2017 klokken 9.23, LaStrada skrev:

I går fikk jeg implementert luftkvalitet-sensorer i domoticz :D Vet ikke helt hva jeg skal med det siden jeg ikke kjører forbi målepunktene her i Trondheim eller bor like ved... Men tenkte det var gøy å følge med på dataene nå som det har vært stopp for dieselbiler i Oslo.

Hvordan legger jeg til det scriptet i Domoticz? Jeg har lagt til en Dummy hardware og opprettet en virtuell føler som Custom sensor. Men hvordan knytter jeg denne til scriptet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Venin said:

Hvordan legger jeg til det scriptet i Domoticz? Jeg har lagt til en Dummy hardware og opprettet en virtuell føler som Custom sensor. Men hvordan knytter jeg denne til scriptet?

 

Jeg kjører dette scriptet hvert 15. minutt, men dataene oppdateres bare hver time, så det er litt unødvendig. La det til under crontab:

 

Kjører kommando:

crontab -e

 

Og så la jeg inn dette:

*/15 * * * * python3 /home/pi/domoticz/scripts/python/luftkvalitet.py >/dev/null

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å leke meg med "Hjemme/Borte", "Natt/Dag" og "Alarm Av/På" for å få støvsugeren til å starte på dagtid når alarmen er på.

 

Det endte med at jeg våknet på Søndagsmorgen klokken 08:00 av at støvsugeren startet :P

 

Da innså jeg at det holder ikke å vite om alarmen er av eller på, jeg må faktisk vite om den er i helsikring eller delsikring.

 

Jeg begynte derfor å skrive en app til Z-Way som gir meg ett par switcher som skrur seg av/på til formålet. Jeg tok i tillegg med status på dørlåsene siden det er i samme request mot Verisure.

 

 

vs_zway.JPG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

1f602.png

 

Vi kjører derfor støvsugeren om natten. ;) 

 

Smart. Men jeg insisterer på å støvsuge når ingen er hjemme for å være sikker på at ingen våkner når den starter.

 

Vi har stuen i 1. etasje å soverom i kjelleren så man hører det godt i taket på soverommene når den durer over gulvet oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, xibriz skrev:

Smart. Men jeg insisterer på å støvsuge når ingen er hjemme for å være sikker på at ingen våkner når den starter.

Ja, det gjorde vi også. Men unger er unger, så selv om du rydder om kvelden så klarer de å rote nok til at støvsugeren setter seg fast før du har gått ut om morgenen.

 

Men ja, hvis du har soverom (uten tilstrekkelig trinnlydisolasjon) så blir fort en slik dur ganske irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, det gjorde vi også. Men unger er unger, så selv om du rydder om kvelden så klarer de å rote nok til at støvsugeren setter seg fast før du har gått ut om morgenen.

 

Men ja, hvis du har soverom (uten tilstrekkelig trinnlydisolasjon) så blir fort en slik dur ganske irriterende.

 

Jeg har lekt med tanken om å ha en radiostyrt bil med plog og kamera som kan skuffe bort gjenstander og redde støvsugeren ved behov ?

 

I tillegg til en vaskerobot såklart, som kjører etter støvsugeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg endelig fått Domoticz skikkelig opp å kjøre etter at jeg byttet ESXi host for noen uker siden.

- USB-kontroller puttet i ESXi host. Etter en uvanlig lang boot svarte den endelig på ping

- Konfigurert passthrough direkte til PCI-kortet

- Rebootet

- Reservert minne (som man vist må ved passthrough til PCI(e)), deligert til rett VM (viser til https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=2002779)

- Bootet VM, satser på dette "Windows only"-kortet bare ville funke på min ubuntu, og yepp, det bare funket.

- Plugget i UZB og RFXtrx443E og dem har ihvertfall fungert supert siste 15 minutter. 

16326484_10154022842231739_45294730_o.jpg

Endret av Evelen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ser ett økende behov for å rette opp mine automasjonstabber på farten har jeg sett meg nødt til å sette opp VPN i helgen.

 

 

I tillegg monterte jeg en 2 meter lang LED-stripe med Fibaro sin RGBW-enhet under senga til kidden. Knappene var noe jeg hadde liggende fra før. Brukte bare svarte ledninger siden de uansett ikke er riktig fargekodet på LED-stripen :D

 

20170128_181450.jpg20170128_183046.jpg20170128_181501.jpg20170128_183952.jpg20170128_211449.jpg20170128_212613.jpg

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.