Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Et lurt tiltak. Og så er det også dumt å bruke elektrisitet på å varme opp stue fra klokken 1300 for at det skal være varmt til vi er hjemme fra jobb når solen gjør jobben helt alene fra klokken 1500 til 1600. Jeg vurderer noe av det samme som du gjør, men heller bruke værmeldingen. Er det skyfritt, da kan en droppe forvarmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, stigvi skrev:

Et lurt tiltak. Og så er det også dumt å bruke elektrisitet på å varme opp stue fra klokken 1300 for at det skal være varmt til vi er hjemme fra jobb når solen gjør jobben helt alene fra klokken 1500 til 1600. Jeg vurderer noe av det samme som du gjør, men heller bruke værmeldingen. Er det skyfritt, da kan en droppe forvarmingen.

Jeg vurderte å bruke værmeldingen til YR, men den blir for unøyaktig for meg. Det er flere ganger det er en differanse på opp mot 5 grader fra yr og faktisk måling fra netatmoen min. I går var det lettskyet iflg sensoren til YR, men allikevel varmet sola opp huset ganske godt, så litt usikker på hvordan dataene kan brukes når det er en del unøyaktighet. Mulig det må lages en AI i python så den kan tenke selv basert på endel faktorer og historiske data, evt teste ut bayesian sensoren.

 

En ting jeg også kom på nå som jeg merket det, er jo at når temperaturen er synkende fra 23 grader, slik som nå, så ønsker jeg at varmepumpe skal begynne å gå for å minimere at fallet blir for stort, samt å utnytte "restvarmen" til å blåse ut mot den nordvendte siden av huset hvor temp synker raskere enn på sørsiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble Inspirert av Rune Sandnes sin løsning med magnetsensor på ytterdøra som åpner sykkelboden i ett minutt etter at ytterdøra har vært åpen. Jeg likte ideen, men var ikke helt fornøyd med at døra åpnet seg også når jeg gikk inn i huset. Jeg ønsker jo bare at boden skal åpnes automatisk når jeg går ut! Jeg har et kamera som overvåker inngangspartiet og som er koblet til Blue Iris. Med det kan jeg trigge en virtuell device når bevegelse er registrert. Etter 60 sekunder settes devicen tilbake til "standby". På den måten kan jeg ha et event som kun trigges om utgangsdøra åpnes og det ikke har vært aktivitet foran døra de siste 60 sekundene. Postkassen åpner også boddøra som før slik at det er enkelt å åpne døra når man kommer hjem.

 

Lag en hotspot zone i Blue Iris på kameraet

1893078639_2020-02-1923_10_19-Editmotionzones.png.fbc300033155252cc7f96e39cbe3b00a.png

 

Legg inn 60 sec i Break time som vil gjøre at virtuell device i HS settes til "standby"

196017074_2020-02-1923_11_36-Teskjeinngang.png.35d5f4fabc13f92bbfc9afa2ddc3a93f.png

Lag en alert som sender en web request og setter virtuell device til "On" når bevegelse er registrert

769393541_2020-02-1923_12_31-Actionset.png.5da7ceca263b27be23b79855951b0ae2.png

Virtuell device settes til On

648437261_2020-02-1923_30_55-HomeSeerWebControl.thumb.png.c93da29952e881c71e2f1da960b9ebd8.png

 

Lag en alert som sender en web request og setter virtuell device til "Off" når alert nullstilles (on reset).

170338108_2020-02-1923_13_22-Actionset.png.252d50437965b3f2b6bbefd75661032c.png

Virtuell device settes i "standby" modus (Off)

2111959112_2020-02-1923_14_49-HomeSeerWebControl.png.40f69d54133fcf0ca52cd54144f759a3.png

Eksempel på event som vil gjøre at det kun trigges når du går ut og ikke inn av døra.

956568813_2020-02-1923_15_49-HomeSeerWebControl-Ev....png.24c720c48f7d2994f572592cbd9d1624.png

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fått loddet tilnærmet ferdig to ulike arduino-shields. Det ene er gass-sensor-shield jeg har skrevet om tidligere , det andre er neste generasjon av minidrivhus-prosjektet mitt. Denne gangen skalert ned til å monitorere og vanne to planter og styre ett vekstlys.

I begge prosjektene har jeg gått over til å bruke en ferdig IC for multipleksing (74HC5041), som har kraftig forenklet opplegget rundt begrensningen med kun én analog pin på ESP8266.

IMG_20200306_091148.jpg

IMG_20200306_092615.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de automatiske lukeåpnererne i drivhuset ikke tåler stort mer enn flau fis så måtte litt heftigere utstyr til. En gammel portmotor, noen meter rør-i-rør, et Nexa z-wave rele og et par z-wave magnetbrytere og voila, lukene går av seg selv etter temp fra en Aeotec Multisensor ?

 

 

  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SveinHa skrev:

Når de automatiske lukeåpnererne i drivhuset ikke tåler stort mer enn flau fis så måtte litt heftigere utstyr til. En gammel portmotor, noen meter rør-i-rør, et Nexa z-wave rele og et par z-wave magnetbrytere og voila, lukene går av seg selv etter temp fra en Aeotec Multisensor ?

Wow! Det var kult! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne, med 100n kraft 24V og1000mm slag

 

https://www.aliexpress.com/item/32994017416.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d8UG6mk

 

I tillegg har jeg brukt disse til å stoppe, hvis noe kommer i veien. De er laget for å stoppe heisdører.

 

https://www.aliexpress.com/item/32535164611.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d8UG6mk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, myrene skrev:

Denne, med 100n kraft 24V og1000mm slag

 

https://www.aliexpress.com/item/32994017416.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d8UG6mk

 

I tillegg har jeg brukt disse til å stoppe, hvis noe kommer i veien. De er laget for å stoppe heisdører.

 

https://www.aliexpress.com/item/32535164611.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d8UG6mk

... hvordan kobler du det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Moskus said:

... hvordan kobler du det? :) 

Med Qubino Flush Shutter DC, og med lysgardinene følger det med releutganger.

Jeg ser at frakten har blitt 4 ganger det jeg betalte, men det finnes sikkert andre som leverer billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en ganske ekstrem og kortvarig hetebølge på Laksevåg i Bergen for noen dager siden:

 

173126544_2020-03-0921_50_42-haserver.local_Device_History_Chart.png.b088cea7d2d7c70cc7b517c36546e35d.png

 

Vi har slitt med dårlig temperatur i oppvaskmaskinen i det siste.  Så når fruen sa at hun skulle ønske hun visste hvilken temperatur det var inni oppvaskmaskinen, tenkte jeg vi kunne prøve med uteproben på temperatursensoren på kjøkkenet.  Det fungerte heller dårlig vil jeg påstå, ettersom jeg er ganske sikker på at vannet i oppvaskmaskinen ikke holder 163 grader Celsius.

 

Etter å ha ligget på kjøkkenbenken og furtet en stund, kom sensoren seg igjen.  Og den har fungert greit siden.  Men spørs om ikke kombinasjonen av >100% luftfuktighet og oppvaskmiddel var mer enn temperaturproben var interessert i å håndtere. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse koronatider med en arbeidsgiver som oppfordrer til hjemmekontor så må en jo sørge for at det er varmt i huset grytidlig.
image.png.f1ab42e83d8d854698ff3aa96ff81109.png
 

Og 

- prob_given_true: 0.64
  platform: 'template'
  value_template: >-
   {{ states('binary_sensor.preheat_night') == 'on' and states('input_boolean.home_office') == 'on' }}

er lagt til den bayesiske sensoren som styrer varme i stua

 

    - platform: bayesian
      name: 'Panelovner stue'
      prior: 0.35
      probability_threshold: 0.5
      observations:
        - entity_id: input_boolean.travel_enabled
          prob_given_true: 0.001
          platform: 'state'
          to_state: 'on'
        - entity_id: binary_sensor.noen_er_hjemme
          prob_given_true: 0.7
          platform: 'state'
          to_state: 'on'
        - entity_id: input_boolean.sleeptime
          prob_given_true: 0.32
          platform: 'state'
          to_state: 'on'
        - entity_id: binary_sensor.soonsleeptime
          prob_given_true: 0.32
          platform: 'state'
          to_state: 'on'
        - entity_id: binary_sensor.preheat_day
          prob_given_true: 0.66
          platform: 'state'
          to_state: 'on'
        - entity_id: binary_sensor.preheat_night_weekend
          prob_given_true: 0.64
          platform: 'state'
          to_state: 'on'
        - entity_id: binary_sensor.heatlimit_morning
          prob_given_true: 0.4
          platform: 'state'
          to_state: 'on'
        - entity_id: input_boolean.soonhome
          prob_given_true: 0.66
          platform: 'state'
          to_state: 'on'
        - entity_id: input_boolean.visitors_comfort_temp
          prob_given_true: 0.64
          platform: 'state'
          to_state: 'on'
        - prob_given_true: 0.64
          platform: 'template'
          value_template: >-
            {{ states('binary_sensor.preheat_night') == 'on' and states('input_boolean.home_office') == 'on' }}

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2020 den 22.27, ØysteinHJ skrev:

Ja, har en på en ESP8266 som er tiltenkt en kompostbinge.  Den er nok mer egnet til den bruken. ?

Oppdater med batteritid etc da. Ble så jeg selv tok en Telldus 433mhz inne/utesenosr på tre AAA til egen binge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gullfrode skrev:

Oppdater med batteritid etc da. Ble så jeg selv tok en Telldus 433mhz inne/utesenosr på tre AAA til egen binge. 

Ja, ESP8266 er virkelig ikke egnet til batteridrift. ESP32 er langt bedre. Har kjøpt noen Wemos Lolin D32 som har gode specs på deep sleep. Men har ikke hatt tid til å ferdigstille måleren enda. Hvordan synes du Telldus-måleren funker da? Og hvordan utformet du temperatursensoren så den skulle funke i bingen? Er fremdeles litt på gjerdet om hvordan jeg skal lage sensoren. Tenker innstøping i enden av et PVC-rør eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lagt proben løst inni.
Har dobbelt lag med isopor(XPS), og har laget luke i front delt i to, for å kunne åpne kun nederst. Har bare smettet proben imellom isoporen.
Ble for langt unna rfxtrx’en min, så «måtte» lage en ser2net med en rfxtrx til for å få dekning.
Eneste problemet er at jeg lagde bare et innerlokk med isopor, slik at ved mye nedbør/snøsmelting så kommer det litt for mye vann nedi. Får utbedra snart.
Fordel at tempsensoren er i fri luft øverst, det er der tempen stiger. «Den følelsen» når den er over 50°[emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.