Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

5 minutter siden, NilsOF skrev:

Jeg vil tro at @Moskussin plassering inne i et hjørne under ett glasstak er trygg.

Ja, jeg håper det. Vi har nok mindre snø, men mer saltvannsråk når det er dårlig vær. Vi får se. :) 

 

AeoTech påstod jo at grunnen til at Multisensor 6 hadde dårligere vannbeskyttelse enn den forrige versjonen (som har overlevd årevis ute her) er at "det er ikke behov for det". Må blitt vurdert av noen som ikke har vind og vær samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Moskus said:

Multisensor 6 er genial mtp strømtilkobling, men jeg skulle ønske de brukte skrukoblinger istedenfor microUSB...

Hadde man funnet denne med vinkel-plugg så kunne den funket: https://www.aliexpress.com/item/33005342630.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6e7f7f42dRUDmb&algo_pvid=71f56780-4924-4de5-a9d9-9e4d7ab3e8d2&algo_expid=71f56780-4924-4de5-a9d9-9e4d7ab3e8d2-0&btsid=0ab6fa8115873683169146742eeda3&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

 

Endret av Mathias
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutes ago, Moskus said:

Ja, jeg håper det. Vi har nok mindre snø, men mer saltvannsråk når det er dårlig vær. Vi får se. :)

Ja, saltet er nok den største utfordringen her også.

 

Ble bare rot hos meg her... Endte tydeligvis opp med dobbelpost.. :)

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Moskus said:

Multisensor 6 er genial mtp strømtilkobling, men jeg skulle ønske de brukte skrukoblinger istedenfor microUSB...

Hvordan løser du strømtilkoblingen da?

Om jeg har forstått det rett så har du "sentral strømforsyning" og 5v (eller 12V med DC-DC stepdown ute i koblingsboksen?) til koblingsboksen? Klipper du den medfølgende USB-kabelen og kobler direkte i koblingsboksen, eller har du koblet opp en USB A hunnkontakt i boksen som du plugger kabelen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hillmar skrev:

Hvordan løser du strømtilkoblingen da?

CAT6 er lagt til hjørnet bak Multisensoren, og trukket ned til teknisk skap (sammen med alle de andre). Lasket 5V sammen der.

 

15 minutter siden, Hillmar skrev:

Klipper du den medfølgende USB-kabelen og kobler direkte i koblingsboksen, eller har du koblet opp en USB A hunnkontakt i boksen som du plugger kabelen i?

Det siste. USB-til-skrukontakt-kobling i boksen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/04/2020 at 09:58, stigvi said:

image.png.934a27fa4ba0757822eb2f27933c2a9a.png

Det er ganske avslørende når en ser det svart på hvitt. Betaler 2 kroner for strømmen og resten opp til 20 kroner er nettleie og faste kostnader. Den variable andelen er så ubetydelig at å styre strømforbruk til tider på døgnet der strømmen er "billigst", er bortimot meningsløst.

I mitt tilfelle har eg 30øre/kW i fastledd på nettleige + strømpris + en variabel effektprising, som blir rekna ut av den timen med størst forbruk i mnd. Her er det hundrelapper å hente hver mnd.

 

Får du til å ta høgd for dét,  kan eg kanskje bruke dine data til å angi en variabel snittverdi for når eg skal kutte forbrukstopper.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg vel si meg ferdig så langt med automatiseringen av det som har med vann å gjøre. Skulle svært gjerne hatt vannforbruk med her og jeg klarer å lese dataene vannmåleren sender trådløst hver time. Men det er kryptert og de ansatte i kommunalteknisk avdeling i Klepp kommune synes det er lettest å ikke svare når jeg spør de om de kan gi meg nøkkelen.
Data fra vannmålere burde vært regulert på samme måte som data fra strømmålere.......
image.png.b2bc10b2d6da98c73344c5f9bf9ecc6b.png
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stigvi skrev:

Men det er kryptert og de ansatte i kommunalteknisk avdeling i Klepp kommune synes det er lettest å ikke svare når jeg spør de om de kan gi meg nøkkelen.

Det er vel en viss sannsynlighet for at de bruker samme nøkkel over hele fjøla, så da blir svaret helt sikkert "nei" hvis du får et...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Det er vel en viss sannsynlighet for at de bruker samme nøkkel over hele fjøla, så da blir svaret helt sikkert "nei" hvis du får et...

 

Hvis det er disse nye målerene med trådløs M-Bus har vi alltid satt egne mekaniske målere med pulsmåling i tillegg til den kommunale når vi skal ha det inn på byggets automatikkanlegg. Noe dritt egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MrE skrev:

Hvis det er disse nye målerene med trådløs M-Bus har vi alltid satt egne mekaniske målere med pulsmåling i tillegg til den kommunale når vi skal ha det inn på byggets automatikkanlegg. Noe dritt egentlig..

Man må altså gå over bekken etter vann (bokstavelig talt)? Sånt burde være unødvendig i 2020...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "moderne" måler fra iPerl med mbus. Irriterer meg bittelitt over at data er utilgjengelig for meg. Hadde vært greit å kunne brukt informasjon i forbindelse med vanningsanlegg. Kanskje har de en felles nøkkel i hele kommunen, men tviler på det fordi det virker som om produsenten leverer de ferdig satt opp med en egen nøkkel for hver enhet. Og jeg mistenker nøkkelen kan utledes fra et serienummer / QR kode på enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Man må altså gå over bekken etter vann (bokstavelig talt)? Sånt burde være unødvendig i 2020...

Dette var Sensus iPerl målere, som er den jeg har sett blir mest brukt i nybygg idag. Det finnes pulsteller/adaptere for trådløs m-bus for å ta dette inn i automatikk-anlegget, men det ble kostnadsdrivende iforhold til å montere en mekanisk måler mens man holdt på å bygge vanninntaket. En mekanisk måler koster ikke mange kronene, og så vet man at det fungerer..

 

@stigvi Hvis det er en Sensus måler du har, kan du prøve å ta kontakt med Axflow hvis du ikke har prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote
Vi har sjekket statusen på HAN-porten etter at du rapporterte at den ikke sendte verdier. Det viste seg at den var blitt lukket av uviss årsak. Vi har derfor åpnet denne på nytt i dag slik at du kan ta i bruk porten og utstyret du benytter til denne.
 

 

Grrrr.. Hvor mye tid jeg brukte på å feilsøke dette...

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2020 den 11.54, Moskus skrev:

Hang opp en Multisensor 6 under "glasstaket" ved inngangspartiet. Skal primært brukes til måle Lux før jeg evt kjøper en Hue-Lux-måler etter tips fra @stigvi.

Får se om jeg klarer å lure koblingene inn under kledningen istedenfor å ha den store boksen (som heldigvis er mindre synlig i virkeligheten enn jeg hadde trodd)...

 

image.png

 

Multisensor 6 er genial mtp strømtilkobling, men jeg skulle ønske de brukte skrukoblinger istedenfor microUSB...

 

Hvis du måler LUX, kan jeg da anta at du bruker den for å styre solskjerming?

 

Kan jeg da spørre hvordan du styrer dette med event?

Har fundert lenge nå på hvordan jeg skal styre screen ut ifra lux. Var bare hvordan sette det opp uten at screen skal gå opp og ned hver gang det kommer en sky foran sola.

Har du en lur løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JohnMartin skrev:

 

Hvis du måler LUX, kan jeg da anta at du bruker den for å styre solskjerming?

 

Kan jeg da spørre hvordan du styrer dette med event?

Har fundert lenge nå på hvordan jeg skal styre screen ut ifra lux. Var bare hvordan sette det opp uten at screen skal gå opp og ned hver gang det kommer en sky foran sola.

Har du en lur løsning?

 

Har ikke testet selv, men HomeSeer har en event-trigger som baserer seg på at en tilstand har vart i en gitt tid. Bør da kunne sette at dersom lux mindre enn egnet verdi i mer enn 30 min, så åpne solskjerm.

 

Bruker slik "forsinkelse" til andre ting, og det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, JohnMartin said:

Kan jeg da spørre hvordan du styrer dette med event?

Har fundert lenge nå på hvordan jeg skal styre screen ut ifra lux. Var bare hvordan sette det opp uten at screen skal gå opp og ned hver gang det kommer en sky foran sola.

Har du en lur løsning?

 

Ikke OP, men her er min løsning. Jeg styrer etter om yr melder klarvær/lettskyet, det fungerer ikke så godt, så jeg skal også få en lysmåler. Uansett vil jeg da bare endre trigger i eventene mine.

 

Prinsippet er at jeg har virtuelle enheter:

image.thumb.png.5bddb7cc9f0c784bc4241685c20f1cbf.png 

 

Når automatikken senker/hever solskjermingen settes denne til "Timeout" som gjør at det går en time før automatikken igjen får lov til å styre. 

 

Hvis vi manuelt overstyrer har jeg satt dette til 2 timer slik at ikke automatikken tar over igjen med en gang vi har gjort en manuell endring.

 

"Sikkerhet" bruker jeg for å sette de i trygg posisjon ved for høy vind eller ved utløst brannalarm. Dette må manuelt skrus av igjen. (de tåler 40m/s så dette er ikke noe som skjer ofte)

 

image.thumb.png.cb73b20d0bb875b49b87406f1587142d.png

 

Når timeren når 1t går dette tilbake til automatikk. Kunne vel vært løst med en ventetid i eventet, men jeg føler jeg har bedre kontroll slik.

image.thumb.png.afe5c889b8d9051204b4cd71b1d829f3.png

 

Manuell overstyring ser slik ut. Den trigges altså av at screen kjører, men ikke hvis timeren er under 1 minutt. Det gjør altså at screen får kjørt ferdig.

image.thumb.png.eb537276d89da62fb4810d144b7232c5.png

 

EDIT: Har blandet litt her nå ser jeg. Trigger 1 og 2 er hvis solen går ned, eller forsvinner over på neste fasade. Jeg bruker ikke solskjerming på sørfasaden etter at solen har gått over på vestfasaden.

 

Blitt ganske komplekst etterhvert, men med hjemmekontor kan jeg overvåke og rapportere at logikken fungerer helt utmerket. Det som ikke fungerer er at status fra Yr ikke er helt på ballen alltid. Det vil fikses med en lysmåler.

 

Slik ser event ut for senking av solskjerming. Trigger er altså solens posisjon som oppdateres hvert 5 minutt av et annet event.

image.thumb.png.7b77297ffd86ae730b1d5e763067a605.png

Endret av Fredrick
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, JohnMartin skrev:

Hvis du måler LUX, kan jeg da anta at du bruker den for å styre solskjerming?

Bingo. :)

 

Jeg har gjort det litt anderledes enn @Fredrick, og forenklet det med en parameter som bestemmer om det er et behov for solskjerming.

 

Dette er med EasyTrigger-plugin'en for å forenkle det litt:

 

image.png

 

 

Og deretter er det bare å styre solskjerming på ulike fasader:

image.png

 

image.png

 

Tilsvarende for øst-fasaden, men med andre klokkeslett.

 

Egentlig burde jeg bruke vinkelen på sola istedenfor klokkeslett.

Hvordan har du gjort det @Fredrick? Er det det "gamle" python-scriptet? Sluttet ikke det å fungere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det flere gode forslag, ja. 

 

Takk!
Spørs om jeg må studere litt og se hva jeg får her. :)

 

Men vedr. sol azimuth, så fungerer det ihvertfall hos meg:
image.png.cc2d343204a7616718f6df77f46ab69d.png

 

Har et event der jeg har prøvd litt, men føler ikke det fungerer optimalt.

Spørs om jeg må gå over til lux måling og ikke bruke strømproduksjon nå som jeg har en skikkelig lux måler.

Har forøvrig tatt med temperatur innendørs, for å benytte seg av litt oppvarming av sola når det er behov.

image.png.c01bb78c55f3e9fb8eab46280c027c5a.png

 

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

Hvordan har du gjort det @Fredrick? Er det det "gamle" python-scriptet? Sluttet ikke det å fungere?

 

Ikke mitt script, må oppdateres med geografisk posisjon naturligvis

 

Spoiler

'From c code posted here: http://www.psa.es/sdg/sunpos.htm
 'VB.NET Conversion posted here: http://www.vbforums.com/showthread.php?832645-Solar-position-calculator
 'converted for HomeSeer use by Sparkman v1.0

Imports System.Math

Sub Main(ByVal Parms As String)
    Dim Debug As Boolean = False
    Dim logName As String = "Solar Position"
    Dim dLatitude As Double = 60.1
    Dim dLongitude As Double = 11.1
    Dim hsAzimuthDevice As Integer = 480
    Dim hsAltitudeDevice As Integer = 479

    Dim pi As Double = 3.14159265358979
    Dim rad As Double = pi / 180
    Dim dEarthMeanRadius As Double = 6371.01
    Dim dAstronomicalUnit As Double = 149597890

    Dim iYear As Integer = DateTime.UtcNow.Year
    Dim iMonth As Integer = DateTime.UtcNow.Month
    Dim iDay As Integer = DateTime.UtcNow.Day
    Dim dHours As Double = DateTime.UtcNow.Hour
    Dim dMinutes As Double = DateTime.UtcNow.Minute
    Dim dSeconds As Double = DateTime.UtcNow.Second

    Dim dZenithAngle As Double
    Dim dZenithAngleParallax As Double
    Dim dAzimuth As Double
    Dim dAltitudeAngle As Double
    Dim dElapsedJulianDays As Double
    Dim dDecimalHours As Double
    Dim dEclipticLongitude As Double
    Dim dEclipticObliquity As Double
    Dim dRightAscension As Double
    Dim dDeclination As Double
    Dim dY As Double
    Dim dX As Double
    Dim dJulianDate As Double
    Dim liAux1 As Integer
    Dim liAux2 As Integer
    Dim dMeanLongitude As Double
    Dim dMeanAnomaly As Double
    Dim dOmega As Double
    Dim dSin_EclipticLongitude As Double
    Dim dGreenwichMeanSiderealTime As Double
    Dim dLocalMeanSiderealTime As Double
    Dim dLatitudeInRadians As Double
    Dim dHourAngle As Double
    Dim dCos_Latitude As Double
    Dim dSin_Latitude As Double
    Dim dCos_HourAngle As Double
    Dim dParallax As Double

    Try

        ' Calculate difference in days between the current Julian Day and JD 2451545.0, which is noon 1 January 2000 Universal Time
        ' Calculate time of the day in UT decimal hours
        dDecimalHours = dHours + (dMinutes + dSeconds / 60.0) / 60.0
        ' Calculate current Julian Day
        liAux1 = (iMonth - 14) \ 12
        liAux2 = (1461 * (iYear + 4800 + liAux1)) \ 4 + (367 * (iMonth - 2 - 12 * liAux1)) \ 12 - (3 * ((iYear + 4900 + liAux1) \ 100)) \ 4 + iDay - 32075
        dJulianDate = CDbl(liAux2) - 0.5 + dDecimalHours / 24.0
        ' Calculate difference between current Julian Day and JD 2451545.0
        dElapsedJulianDays = dJulianDate - 2451545.0
        If Debug Then hs.writelog(logName,"Elapsed Julian Days Since 2000/01/01: " & CStr(dElapsedJulianDays))

        ' Calculate ecliptic coordinates (ecliptic longitude and obliquity of the ecliptic in radians but without limiting the angle to be less than 2*Pi
        ' (i.e., the result may be greater than 2*Pi)
        dOmega = 2.1429 - 0.0010394594 * dElapsedJulianDays
        dMeanLongitude = 4.895063 + 0.017202791698 * dElapsedJulianDays ' Radians
        dMeanAnomaly = 6.24006 + 0.0172019699 * dElapsedJulianDays
        dEclipticLongitude = dMeanLongitude + 0.03341607 * Math.Sin(dMeanAnomaly) + 0.00034894 * Math.Sin(2 * dMeanAnomaly) - 0.0001134 - 0.0000203 * Math.Sin(dOmega)
        dEclipticObliquity = 0.4090928 - 0.000000006214 * dElapsedJulianDays + 0.0000396 * Math.Cos(dOmega)
        If Debug Then hs.writelog(logName,"Ecliptic Longitude: " & CStr(dEclipticLongitude))
        If Debug Then hs.writelog(logName,"Ecliptic Obliquity: " & CStr(dEclipticObliquity))

        ' Calculate celestial coordinates ( right ascension and declination ) in radians but without limiting the angle to be less than 2*Pi (i.e., the result may be greater than 2*Pi)
        dSin_EclipticLongitude = Math.Sin(dEclipticLongitude)
        dY = Math.Cos(dEclipticObliquity) * dSin_EclipticLongitude
        dX = Math.Cos(dEclipticLongitude)
        dRightAscension = Math.Atan2(dY, dX)
        If dRightAscension < 0.0 Then
            dRightAscension = dRightAscension + (2 * pi)
        End If
        dDeclination = Math.Asin(Math.Sin(dEclipticObliquity) * dSin_EclipticLongitude)
        If Debug Then hs.writelog(logName,"Declination: " & CStr(dDeclination))

        ' Calculate local coordinates ( azimuth and zenith angle ) in degrees
        dGreenwichMeanSiderealTime = 6.6974243242 + 0.0657098283 * dElapsedJulianDays + dDecimalHours
        dLocalMeanSiderealTime = (dGreenwichMeanSiderealTime * 15 + dLongitude) * rad
        dHourAngle = dLocalMeanSiderealTime - dRightAscension
        If Debug Then hs.writelog(logName,"Hour Angle: " & CStr(dHourAngle))
        dLatitudeInRadians = dLatitude * rad
        dCos_Latitude = Math.Cos(dLatitudeInRadians)
        dSin_Latitude = Math.Sin(dLatitudeInRadians)
        dCos_HourAngle = Math.Cos(dHourAngle)
        dZenithAngle = (Math.Acos(dCos_Latitude * dCos_HourAngle * Math.Cos(dDeclination) + Math.Sin(dDeclination) * dSin_Latitude))
        dY = -Math.Sin(dHourAngle)
        dX = Math.Tan(dDeclination) * dCos_Latitude - dSin_Latitude * dCos_HourAngle
        dAzimuth = Math.Atan2(dY, dX)
        If dAzimuth < 0.0 Then
            dAzimuth = dAzimuth + (2 * pi)
        End If
        dAzimuth = dAzimuth / rad

        If Debug Then hs.writelog(logName,"Azimuth: " & CStr(dAzimuth))
        hs.setdevicevaluebyref(hsAzimuthDevice,dAzimuth,True)

        ' Parallax Correction
        dParallax = (dEarthMeanRadius / dAstronomicalUnit) * Math.Sin(dZenithAngle)
        dZenithAngleParallax = (dZenithAngle + dParallax) / rad
        dAltitudeAngle = (dZenithAngleParallax * -1) + 90

        If Debug Then hs.writelog(logName,"Altitude Angle: " & CStr(dAltitudeAngle))
        hs.setdevicevaluebyref(hsAltitudeDevice,dAltitudeAngle,True)

    Catch ex As Exception
        hs.WriteLog(logName, "Exception " & ex.ToString)
    End Try

End Sub

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stigvi skrev:

Har ikke lest alt her, men hvis dere bruker dark sky sine data så kan jeg nevne at Apple har overtatt og da er det ingen moro lenger.

https://blog.darksky.net/dark-sky-has-a-new-home/
 


Dritt... ?

Sitat

Our API service for existing customers is not changing today, but we will no longer accept new signups. The API will continue to function through the end of 2021.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.