Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Jeg pusser opp, dvs. er borte og lar håndverkerne være i fred.

 

Fikk status fra elektrikeren:

 

2C3DF6E5-6A40-44C0-9B44-4079C48B7B4C.thumb.jpeg.ab41bcdd734ea0db95479dfc3d852e9d.jpeg

 

Måtte ofre punkt til vannkoker på kjøkkenet, slik at de fikk tynnere kabel/lavere sikring og de fikk dermed plass til cat 6 + strøm til utlys i samme rør. Cat 6 er til Doorbirden mens strøm er til statuslys etter @Moskus sin status vedr. Teams-aktivitet.

 

🤡

 

If bevegelse @ dass

   the rødt lys

If nattmodus @ på

   then oransje lys

Else grønt lys

 

🤓

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Erling said:


Sikkert jeg som rota, men de måtte ta gjenbruk av et rør fra blokka ble bygget.

 

Full tillit til de, viktig med en god elektriker.

Er nok ikke helt iht. NEK da det er krav om at alle kabler/ledere i samme rør har isolasjon godkjent for spenningen i den kabelen/lederen med høyest spenning...

 

Men i praksis sikkert ikke noe problem.

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erling skrev:

Måtte ofre punkt til vannkoker på kjøkkenet, slik at de fikk tynnere kabel/lavere sikring og de fikk dermed plass til cat 6 + strøm til utlys i samme rør. Cat 6 er til Doorbirden mens strøm er til statuslys etter @Moskus sin status vedr. Teams-aktivitet.

Ville nok benyttet meg av 12V eller 24V lys. Da blir det iht. NEK 400.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp fargevalget på pn(?) kablene tilsier dette en dc forsyning, mest sansynlig under 50v. Det er uansett ingen grunn til å bastant påstå at dette er ulovlig. 

 

etter en rask tur på google finner jeg cat6 kabler som er rated til 300v, så det skal ikke være noe problem å ha denne i samme rør.

 

 Da er det bare ringeledningen igjen, og den er vanskelig å se type på utfra bilde.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de måtte gå ned på sikring, for å kunne gå ned på tverrsnitt, forsto jeg det som at det er dratt 230v helt ut. Men enig i at fargene kan antyde DC...

 

Synes hverken Byelektrikeren eller jeg er spesielt bastante, men ser at jeg kunne vært tydeligere på at det er teoretisk mulig at dette er iht. NEK dersom både nettverkskabelen og ringeledningen er ratet for driftsspenning >230V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod og gomla på en riskake på kjøkkenet i dag, sånn for å ødelegge matlysten litt før middagen (for det kan man når man er voksen).  Og plutselig sa det *knekk*, og så stod jeg med en svær bit av en jeksel i hånda.

 

Så... Ettersom alt som kan smartifiseres skal smartifiseres i dag, hvordan kan man smartifisere en jeksel?  Noen ideer til hvordan jeg kan få en smart-tann? 😁

 

EDIT: Tror ironilampa mi har røket eller noe.  Ønsket om en smart-tann var bare fjas. 😄

Endret av ØysteinHJ
  • Haha 4
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid like lett å få gitt beskjeder til ungdommer i huset som gamer med headsett..

 

Løsning: OpenHAB->MQTT->Discord  !

 

Lagde en liten liten Python-kode (samtidig som man lærer async-koding med prøv-og-feil) som klarer plukke

opp et gitt MQTT-topic og sender den videre til en Discord-kanal som poden abonnerer på.

 

Så nå kommer beskjeder som "Noen ringte på døra", "Noen ringte på døra og ingen har åpnet!", "Garasjen ble åpnet", "Mye CO2 - åpne et vindu!" og selvsagt den viktigste, "Leggetid!", fram. Tiden får vise hvor mye det hjelper..

Endret av berland
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, berland skrev:

Løsning: OpenHAB->MQTT->Discord  !

 

Lagde en liten liten Python-kode (samtidig som man lærer async-koding med prøv-og-feil) som klarer plukke

opp et gitt MQTT-topic og sender den videre til en Discord-kanal som poden abonnerer på.

Vi kan jo godt få litt mer detaljer der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Moskus skrev:

Vi kan jo godt få litt mer detaljer der. :) 

Hehe, hvis noen vil grave seg inn i hullet så kommer koden her!

 

Laget fra hovedeksempelet på: 

 

https://github.com/sbtinstruments/asyncio-mqtt

 

og så brukt slegge for å få inn Discord via:

https://discordpy.readthedocs.io/en/latest/api.html

 

Har ikke klart å forene async-event-loopene til disse to bibliotekene, så jeg har juksa litt. Men det ser ut til å funke på tross av noen warnings.

 

Kjører denne som en service på Ubuntu-serveren.

 

import asyncio
from contextlib import AsyncExitStack, asynccontextmanager
from random import randrange
import threading
import time

import asyncio_mqtt
import discord

DISCORD_TOKEN = "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"
DISCORD_GUILD = "OpenHab"
DISCORD_CHANNEL = "openhab"

MQTT_SERVER = "xxxxxx.xxx"

DISCORD_CLIENT = discord.Client()


async def mqtt2discord():
    disc_login = DISCORD_CLIENT.login(DISCORD_TOKEN)

    await disc_login
    disc_starter = DISCORD_CLIENT.start(DISCORD_TOKEN)
    disc_task = asyncio.ensure_future(disc_starter)
    time.sleep(2)  # Klarer ikke vente på futuren på annet vis.. :(
    mqtt_client = asyncio_mqtt.Client(MQTT_SERVER)
    await mqtt_client.connect()
    # (får en unclosed client session på første await, den
    # kommer vel fra den andre tråden som kjører start() )

    await push_discord("OpenHAB-Discord integration ready!")

    async with AsyncExitStack() as stack:
        # Keep track of the asyncio tasks that we create, so that
        # we can cancel them on exit
        tasks = set()
        stack.push_async_callback(cancel_tasks, tasks)

        topic_filters = ("discordmessage/send",)

        for topic_filter in topic_filters:
            manager = mqtt_client.filtered_messages(topic_filter)
            messages = await stack.enter_async_context(manager)
            template = f'[topic_filter="{topic_filter}"] {{}}'
            task = asyncio.create_task(push_many_to_discord(messages))
            tasks.add(task)

        # Subscribe to topic(s)
        await mqtt_client.subscribe("#")
        await asyncio.gather(*tasks)


async def push_many_to_discord(mqtt_messages):
    async for mqtt_message in mqtt_messages:
        await push_discord(mqtt_message.payload.decode())


async def push_discord(msg):
    guild = discord.utils.get(DISCORD_CLIENT.guilds, name=DISCORD_GUILD)
    if guild is not None:
        channel = discord.utils.get(guild.channels, name=DISCORD_CHANNEL)
        if channel is not None:
            await channel.send(str(msg))
        else:
            print("channel was None")
    else:
        print("guild was None")


async def cancel_tasks(tasks):
    for task in tasks:
        if task.done():
            continue
        task.cancel()
        try:
            await task
        except asyncio.CancelledError:
            pass


async def main():
    # Run the advanced_example indefinitely. Reconnect automatically
    # if the connection is lost.
    reconnect_interval = 3  # [seconds]
    while True:
        try:
            await mqtt2discord()
        except asyncio_mqtt.MqttError as error:
            print(f'Error "{error}". Reconnecting in {reconnect_interval} seconds.')
        finally:
            await asyncio.sleep(reconnect_interval)


asyncio.run(main())

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 16.17, ØysteinHJ skrev:

Stod og gomla på en riskake på kjøkkenet i dag, sånn for å ødelegge matlysten litt før middagen (for det kan man når man er voksen).  Og plutselig sa det *knekk*, og så stod jeg med en svær bit av en jeksel i hånda.

 

Så... Ettersom alt som kan smartifiseres skal smartifiseres i dag, hvordan kan man smartifisere en jeksel?  Noen ideer til hvordan jeg kan få en smart-tann? 😁

 

EDIT: Tror ironilampa mi har røket eller noe.  Ønsket om en smart-tann var bare fjas. 😄

Hehe, er det som er kjekt å faktisk kunne ødelegge matlysten når en er voksen 😅 men kom på en Mikke Mus historie fra gamle dager, altså når vi som kan ødelegge matlysten var liten, sa hadde Langbein fått en telefon operert inn i en tann, og på den tiden (80-90 tallet?) var nok det det nærmeste en kom smart tann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

var nok det det nærmeste en kom smart tann.

Tja. Det var vel noen på Kvitsøy som var nærmeste nabo til de enorme radiosenderene der som fikk NRK inn på plombene. Men om det var smart, vet jeg ikke. Jaffal ikke hvis det var midt på natta og en ville sove. Men ellers på døgnet var det jo smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, berland skrev:

[mqtt2discord]

Hehe, hvis noen vil grave seg inn i hullet så kommer koden her!

 

To dager etterpå klarer jeg endelig søke på riktig frase på Google og finner:

https://tekkieramblings.blogspot.com/2020/06/discord-gateway-for-mqtt.html

 

Jeg hadde vel heller gått for den om jeg hadde funnet den i tide. Bruker ikke discord.py, og unngår alt async-dillet som er litt overkill for min enkle anvendelse.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lagt ut "Smart Flexit ventil"en min var det en fyr på FB som utfordret meg om en batteri versjon med bare servo.
Ideen er jo god men så var det dette med batteritid da.

Etter å ha lest litt rundt ser jeg at Z-Uno supporterer "FLiRS" som skulle gjøre det mulig å la den sove med et strømforbruk på 70-100uA og våkne på 1sek varsel.

 

Se feks denne artikkelen.

Å jobbe med prosessorer i "deep sleep" mode er imidlertid en utfordring og jer er også usikker på hvor moden z-uno'en er på at ting faktisk virker som det skal i FW'en.

Er det noen av dere som har kikket på noe av dette eller lingende løsninger for batteridrift av annet enn sensorer (som jo sender når de vil og ikke trenger å respondere på kall utenfra når de sover) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Guahtdim skrev:

Sleep-greien er utfordrende. Så langt har jeg ikke lykkes de stedene hvor jeg har prøvd det.

Samme her. Har lest litt om at det er en del esp-varianter som har en bug på deepsleep. De fortsetter å bruke >100mA uansett. Noen har jo til og med en LED som lyser i deepsleep, noe som ikke akkurat er positivt for batteriene. Men den er det bare å klippe bort.

Noen skryter av at de kommer ned i 3-4 mikroampere i deep sleep.

Så kanskje vi bare har vært uheldige. Jeg har noen prosjektplaner, så jeg gir ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 typer utfordringer her:

  • Det ene er sensorer som bare våkner en gang i blant (enten på tid eller når en verdi endrer seg (evnt. interupt))
  • Det andre er devicer som sover og blir vekket med radio (og som blir det relevante her)

Det siste må feks være dørlåsen min, og @Moskus tipser om at det skyldes "beaming" på Z-wave. (FLiRS)
På Zigbee må jo feks rullegardinene til IKEA ha samme funksjon (?)

 

Så vidt jeg kan se er det beste alternativet for meg da å gå for en Z-Uno om ingen andre har noe bedre forslag?
Skal sette opp en tråd for det et sted og dele erfaringen når jeg kommer igang.
Men jeg gidder ikke å finne opp kruttet om noen allerede har løsninger eller kompetanse...

Jeg er bare redd at dette kommer til å forsinke "Styring av JYSK panelgardiner" prosjektet mitt som har ligget på is siden dama forlangte prioritet på "frisk luft på soverommet" prosjektet ;)

 


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/10/2020 at 15:55, berland said:

Det er ikke alltid like lett å få gitt beskjeder til ungdommer i huset som gamer med headsett..

 

Løsning: OpenHAB->MQTT->Discord  !

 

 

Har tenkt på dette en stund, men ramlet ned på en litt enklere løsning - om ikke like elegant :)

 

Hey Google: Aktiver middag

 

Da sier Sonosene i huset "Nå er det middag", og det blinker i lyset på podens gaming-rom.

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/10/2020 at 10:57, Fermate said:

Så vidt jeg kan se er det beste alternativet for meg da å gå for en Z-Uno om ingen andre har noe bedre forslag?

 

Helt ærlig tror jeg noe enkelt og rimelig 433MHz til dette vil spare deg for endeløse netter. Du vet jo aldri om servoen hopper av sporet uansett, så skikkelig feedback kan du fikse med en liten magnetsensor, typ Aqara, og sende kommandoen igjen på 433MHz on luka ikke skulle åpne eller lukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, petersv skrev:

 

Helt ærlig tror jeg noe enkelt og rimelig 433MHz til dette vil spare deg for endeløse netter. Du vet jo aldri om servoen hopper av sporet uansett, så skikkelig feedback kan du fikse med en liten magnetsensor, typ Aqara, og sende kommandoen igjen på 433MHz on luka ikke skulle åpne eller lukke.

Poenget er integrerbarhet. Færre og færre smarthussystemer støtter 433 Mhz (dessverre), og dermed er det ikke like enkelt å integrere.

 

Og man kommer nødvendigvis ikke til dekket bord da heller. En mottaker må jo tross alt lytte til signaler, og det bruker også en del strøm. Sensorer er enklere for de bruker bare strøm når de må og sender i blinde.

 

 

Jeg prøvde å lage en mottaker i 2008-2009... fikk det ikke til, men det har nok like mye med kunnskap å gjøre. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.