Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

MrE skrev (1 time siden):

Modbus opp mot HA - the research continues.

Modbus er inkludert som standard i Home Assistant og greit nok å ta i bruk. Ikke "pek og klikk", her må en grave seg ned i modbus registre og sette opp adresser for å lese de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (27 minutter siden):

Modbus er inkludert som standard i Home Assistant og greit nok å ta i bruk. Ikke "pek og klikk", her må en grave seg ned i modbus registre og sette opp adresser for å lese de.

Inkludert ja, kostet 400 i HS.. Grave seg ned i registre, adresser og funksjoner er det vanlige på modbus så der er jeg heldigvis vant til det. :)

 

Litt tullete at man ikke kan overføre det man ser under Devices og så rett ut til Dashboard. Når jeg klikker på Add to lovelace, mister jeg litt informasjo som jeg skulle gjerne tatt med videre.. Eksempelvis:

 

image.png.183074e85e55f9670cf66978d39a7139.png

 

Trykker så på add to lovelace

 

image.png.c8a42f302caa45d2dbf53623d3c93053.png

 

så mister man volumslideren, som jeg gjerne skulle hatt med til dashboard.. Sikkert en lett løsning på det som jeg ikke har funnet enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (1 time siden):

..så mister man volumslideren, som jeg gjerne skulle hatt med til dashboard.. Sikkert en lett løsning på det som jeg ikke har funnet enda..

Velkommen i klubben! Som media-spiller bruker jeg kortet custom:mini-media-player, både for TV og musikkspillere. Ryddig og enkelt å sette opp. Du finner den her: https://github.com/kalkih/mini-media-player.

Den kan se ut f.eks. slik:

image.png.fa9bbae56ad679f3e9b54fe81def10b4.png

Og hvis du er ukjent med custom-kort etc. så er det bare å hive seg over det! Mulighetene er store, og det er ikke så komplisert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass naiv at jeg tror vi får effektledd på nettleie når denne vinteren er over. Så jeg forbereder meg fortsatt til det skjer og nå har jeg byttet ut en bråkete kontaktor for å styre VVB med en lydløs SSR. Da kan jeg slå av og på VVB så mange ganger jeg vil på nattetid for å holde meg under 5kWt/t. Uten å bli vekt opp.

Og en bieffekt er at jeg med puls-bredde-modulasjon kan styre hvor mye effekt VVB skal bruke. Kanskje den like greit kan stå på 300W døgnet rundt.

image.png.19a1f647f2c63e12f5ddac13ebb019fe.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, stigvi said:

Og en bieffekt er at jeg med puls-bredde-modulasjon kan styre hvor mye effekt VVB skal bruke. Kanskje den like greit kan stå på 300W døgnet rundt.

God idé dette! 👍

 

Men jeg mener å ha lest et sted at det da er en minste tillatte innkoblingstid man må forholde seg til. Det er sikkert andre brukere her som vet mer om dette.

 

Så vidt jeg vet driver induksjons-koketopper en form for pulsbredde-modulering, men minste tidsavstand mellom inn/utkobling er da en god del sekunder i hvert fall. Og koketopp brukes ikke permanent slik som en VVB.

 

Det er ikke bare kontaktoren (nå SSR) som stresses av stadige inn/utkoblinger men også alle kontaktforbindelser hvor der vil være en (liten) overgangsmotstand som medfører en (liten) temperatursykling ved hver av/på syklus. Temperatursyklinger vil stresse kontaktovergangene litt hver gang - og over lang tid kan ting utvikle seg til dårlig kontakt. VVBer er ulikt konstruert, jeg hadde en relativt ny 10A OSO bereder hvor kabelen hadde støpsel i ene enden og også en koblings-stikkontakt (altså ikke fastmontert) i enden mot berederen. Andre beredere er nok mer robuste på disse punktene.

 

Dersom VVBen brukes på "vanlig måte" vil jo termostaten uansett koble av/på en god del ganger hvert døgn, så jeg tenker at så lenge man praktiserer veldig langsom pulsbredde-modulasjon skal det være uproblematisk. Målet er jo først og fremst å holde seg unna timelastgrensene som (enig med vurderingen din!) vil komme på ett eller annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare et varmeelement, ikke så mye å tenke på med inn/utkoblingstider. 

 

I industrien bruker vi gjerne pwm tid på 1 sekund. Dvs 50% pådrag er på i 500ms og av i 500ms. Ingen problemer med det du skriver om overgangsmotstander på kontaktpunkter. 

 

Spørsmålet er jo.. er 300watt nok energi til noe som helst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnieO skrev (8 minutter siden):

God idé dette! 👍

 

Men jeg mener å ha lest et sted at det da er en minste tillatte innkoblingstid man må forholde seg til. Det er sikkert andre brukere her som vet mer om dette.

 

Så vidt jeg vet driver induksjons-koketopper en form for pulsbredde-modulering, men minste tidsavstand mellom inn/utkobling er da en god del sekunder i hvert fall. Og koketopp brukes ikke permanent slik som en VVB.

 

Det er ikke bare kontaktoren (nå SSR) som stresses av stadige inn/utkoblinger men også alle kontaktforbindelser hvor der vil være en (liten) overgangsmotstand som medfører en (liten) temperatursykling ved hver av/på syklus. Temperatursyklinger vil stresse kontaktovergangene litt hver gang - og over lang tid kan ting utvikle seg til dårlig kontakt. VVBer er ulikt konstruert, jeg hadde en relativt ny 10A OSO bereder hvor kabelen hadde støpsel i ene enden og også en koblings-stikkontakt (altså ikke fastmontert) i enden mot berederen. Andre beredere er nok mer robuste på disse punktene.

 

Dersom VVBen brukes på "vanlig måte" vil jo termostaten uansett koble av/på en god del ganger hvert døgn, så jeg tenker at så lenge man praktiserer veldig langsom pulsbredde-modulasjon skal det være uproblematisk. Målet er jo først og fremst å holde seg unna timelastgrensene som (enig med vurderingen din!) vil komme på ett eller annet tidspunkt.

Jeg har satt periodetid til 5 minutter. Men jeg kommer nok til å varme mest mulig med 2kW effekt bare for å utnytte billige timer mest mulig. En SSR gir meg først og fremst muligheten for å slå den av og på ofte for å holde meg under en effektgrense. 

I mangel av noe bedre så har jeg knyttet det opp mot PID regulator for hele huset. Er PID regulator på 100% så er VVB på 100%. Er PID regulator på 80% så er VVB på 0 og innimellom der er det en linær sammenheng. I tillegg er VVB på 0 i de dyreste 18-23 timene i døgnet.

Kim123 skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er jo.. er 300watt nok energi til noe som helst?

Det er 7,2kWt i døgnet og masse nok til å dekke vårt behov. Vanligvis bruker vi varmtvann for ca 4kWt i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (16 timer siden):

Og en bieffekt er at jeg med puls-bredde-modulasjon kan styre hvor mye effekt VVB skal bruke.

Min bereder er kun ett trinn på 3kW men jeg har en viss modulering via Aeotec Heavy Duty relay som for tiden gir 50% effekt ved å slå av eller på hvert minutt. Ikke helt ideelt men i alle fall bedre enn kun full effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (Akkurat nå):

wtf er en ssr?  (norsk) Wikipedia gir meg ingen åpenbart riktige svar, selv om jeg kan ha sansen for det første alternativet: https://no.wikipedia.org/wiki/SSR

Solid State Relay. En halvledersak som finnes i mange varianter. Jeg hadde en esp8266 sak med et 5V rele som igjen ga strøm til en kontaktor. Jeg fant en SSR som hadde 5V inngang. Så loddet jeg ut releet og satte i en liten motstand i parallell med SSR sånn at de to bruker like mye strøm som releet brukte. SSR har også nullgjennomgangsdeteksjon av spenning og slår av og på når spenning er null volt. Den krever litt kjøling og det hindrer litt av hvor anvendelig den er.

20211229_121829.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (24 minutter siden):

Min bereder er kun ett trinn på 3kW men jeg har en viss modulering via Aeotec Heavy Duty relay som for tiden gir 50% effekt ved å slå av eller på hvert minutt. Ikke helt ideelt men i alle fall bedre enn kun full effekt.

Du får vel strengt tatt fortsatt full effekt, bare halvparten av tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan du vel likegodt slå av og på hvert tiende minutt, så lever releet ti ganger lenger?

Men da kan du vel likegodt slå av og på hvert tiende minutt, så lever releet ti ganger lenger?

 

Edit: med ssr/ pulsbreddemodulering så tar en vel bare ut strøm på deler av sinusen, da blir vel reell spenning og dermed effekt lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (3 minutter siden):

Edit: med ssr/ pulsbreddemodulering så tar en vel bare ut strøm på deler av sinusen, da blir vel reell spenning og dermed effekt lavere?

Da må en grave litt i spek og finne en slik. Min SSR kobler bare inn og ut i nullgjennomgangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (15 minutter siden):

så tar en vel bare ut strøm på deler av sinusen,

Mange SSR kobler bare inn/ut i nullgjennomgang, skal en ta deler av sinusen er det vanligere med transistor/thyristor/triac i stedet for SSR. Litt av problemet med disse er at de lager mye radiostøy når de kobler med strøm i kretsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30/12/2021 at 00:25, blablabla said:

"ho ho ho, merry christmas" (endelig kom støtte til custom ringtones)

Ah! Endelig! Har ventet på det! 

Kan man må egen ringelyd på selve doorbird'en også?

 

 

 

Jeg har fått opp CNC.js på en Pi, må bare få å plass MQTT-støtten også så har man full kontroll fra HomeSeer. :)

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19/12/2021 at 12:09, MrE said:

HA er i utgangspunktet gratis, men jeg valgte å abonnere på HA Cloud også, selv om jeg hater abo-tjenester..

Man betaler for fjerntilgang, ala VPN, så gir mening at det er slik. Overskuddet går direkte til å lønne de få utviklerne som er ansatt på heltit for å jobbe med HA, så det gjør det hele mer spiselig ift. å sponse aksjonærene i andre store selskap ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt skrittet og flytter det meste av ZWave over til ZWavejs2mqtt og samtidig følger mye av automasjonene med over fra HS til NodeRed. Prøver å være litt strukturert og få ting på plass helt ferdig rom for rom... Bygger samtidig opp et enkelt grensesnitt i IoTMQTTPanel slik at de mest vanlige betjeningene er lett tilgjengelige. Ikke så mye som betjenes manuelt, bare 3-4 lys, garasjeporter, espressomaskin og sette huset i Dag/Natt-mode.

 

...men plutselig kom kraftlaget og stengte strømmen... Nåja, det var annonsert men det var jo flere dager siden... så da blir det opptil 4 timer med annet arbeid.

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsforsettet for meg selv var å avslutte 1 prosjekt før jeg startet på et nytt.

 

Sensative-strips begynte jeg med i 2016, fortsatte i mars 2019 og fullførte* i dag.

 

+

 

Samsung har en plug-inn til Homeseer 4, da ble den lagt inn og slettet fra en altfor lang ToDO-liste.

 

Fungerer som ei kule, inkludert og veldig enkel å sette opp.

 

1137483324_Skjermbilde2022-01-08kl_14_44_07.thumb.png.5f8a8c460f3fdbd61d43b92c597b7049.png

 

84247747_Skjermbilde2022-01-08kl_14_44_48.thumb.png.d78819d0303ea23b27d33752ef25f4e3.png

 

PS: Nå gjenstår bare Altibox, finne utav dekoderen opp mot Logitechen. Men det blir ikke i dag.

 

* Gav opp, blir skrullete av z-wave… 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.