Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Nettopp said:

Ah, håpet du hadde funnet noe annet som er like bra, men ikke begrenset til 3 enheter. Jeg har 3 stykker selv, men skulle gjerne hatt flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble jeg endelig ferdig med å automatisere lyset over kjøkkenvasken (12v). Tanken er at når jeg tar hendene for å skru på vannet så slår lyset under benkeskapene seg på. 

 

Koblet også på den IR siden det er fri sikt til ventilatoren.

 

DHT er obligatotisk :)

 

20170509_231652.thumb.jpg.721e5ab22021bccb7b6cff90bebafc00.jpg

20170509_232234.thumb.jpg.c548c5fae0eaca8fa1b54e10842bb402.jpg

 

Også fikk jeg en spennende pakke fra Telenor. Får se på den i morgen. 

 

20170509_161314.thumb.jpg.693d6ec458a8c99852a55133fc177491.jpg

20170509_161357.thumb.jpg.a000ea5d452d874b5976eb20e322dfe3.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, xibriz skrev:

Da ble jeg endelig ferdig med å automatisere lyset over kjøkkenvasken (12v). Tanken er at når jeg tar hendene for å skru på vannet så slår lyset under benkeskapene seg på.

 

(...)

 

 

Nice! :D

Legg gjerne ut lenker til delene du har brukt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Nice! :D

Legg gjerne ut lenker til delene du har brukt! :) 

 

ESP-12F, 5V til 3.3V, PIR HV-SR501, DHT22, 5V rele, en IR LED og Project Case

 

Bruker å kjøpe fra "allice" på e-bay så jeg får det meste i samme pakke: http://stores.ebay.com/txhangelectronic/

 

Hadde egentlig tenkt å strekke 5V for power til en Raspberry Pi jeg har i nærheten, men kanskje jeg kjører på med en 12V til 5V å tar strøm fra samme kilde som lyset. Tror det blir mer elegant dersom jeg får plass i boksen.

 

 

Endret av xibriz
Glemte project case
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, xibriz skrev:

Da ble jeg endelig ferdig med å automatisere lyset over kjøkkenvasken (12v). Tanken er at når jeg tar hendene for å skru på vannet så slår lyset under benkeskapene seg på. 

 

Koblet også på den IR siden det er fri sikt til ventilatoren.

 

DHT er obligatotisk :)

 

Jo mer jeg tenker på den jo mindre fonøyd blir jeg :P En v2 er allerede i planlegging :)

 

Men så var jeg jo alltid den som bygget Lego men aldri lekte med den, så det er kanskje ikke så rart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, xibriz skrev:

 

ESP-12F, 5V til 3.3V, PIR HV-SR501, DHT22, 5V rele, en IR LED og Project Case

 

Bruker å kjøpe fra "allice" på e-bay så jeg får det meste i samme pakke: http://stores.ebay.com/txhangelectronic/

 

Hadde egentlig tenkt å strekke 5V for power til en Raspberry Pi jeg har i nærheten, men kanskje jeg kjører på med en 12V til 5V å tar strøm fra samme kilde som lyset. Tror det blir mer elegant dersom jeg får plass i boksen.

 

Supert! Hvordan fester du ESP til project case? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ZoRaC skrev:

@xibriz: hva bruker du til å skjære hull i projectboxen? Går det med tapetkniv, elltmå man over på Dremel, e.l?

 

På denne brukte jeg dremmel med kutteskive. Det er ganske tykke vegger så det kan fort bli unøyaktig med tapetkniv selv om jeg tror det går hvis det er det eneste man har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2017 klokken 15.13, Norseman skrev:

Har fått inn status fra Sector alarm til Homeseer via python og mqtt. 

Dette har stått høyt på ønskelisten lenge!

 

590734580b0e0_ScreenShot2017-05-01at15_01_47.thumb.png.45ef4d31937b36ec181ee09f90ffe3e9.png

 

Fikk det til jeg og nå :) Ikke så veldig stødig i vb enda så her er det ett og ett steg. Men det funker :)

 

 

' Styrer temperaturen i kjellerstuen
Public Sub Main(Parm As Object)

dim devicenumber as integer = 160 'iden på devicen du skal styre



    Dim debug As Integer = "1"

    Dim sourcecode As String

    Dim sourceString As String = New System.Net.WebClient().DownloadString("https://panelapi.sectoralarm.net/MobileAppWS.svc/PanelStatus?userName=<BRUKERNAVN>&password=<PASSORD>&panel=<PANELID>")


    If debug = "1" Then
        sourceString = replace(sourceString, "{", "")
        sourceString = replace(sourceString, "}", "")
        
        Dim arr1 As String() = sourceString.Split(New Char() {","c})
        Dim arr2 As String() = arr1(0).Split(New Char() {":"c})


        arr2(1) = Replace(arr2(1), chr(34), "")

        If arr2(1) = "disarmed" Then

            ' hs.WriteLog("Alarmstatus", "Alarm av")
            hs.SetDeviceValueByRef(devicenumber, 0, True)

        ElseIf arr2(1) = "armed" Then

            'hs.WriteLog("Alarmstatus", "Alarm på")
            hs.SetDeviceValueByRef(devicenumber, 2, True)

        ElseIf arr2(1) = "partialarmed" Then

            ' hs.WriteLog("Alarmstatus", "Skallsikring")
            hs.SetDeviceValueByRef(devicenumber, 1, True)

        End If

    End If


End Sub

alarm.thumb.PNG.f71537643a8d0f18ca0f646c26cee3a7.PNG

Endret av christofferraa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, christofferraa said:

 

Fikk det til jeg og nå :) Ikke så veldig stødig i vb enda så her er det ett og ett steg. Men det funker :)

 

 


' Styrer temperaturen i kjellerstuen
Public Sub Main(Parm As Object)

dim devicenumber as integer = 160 'iden på devicen du skal styre



    Dim debug As Integer = "1"

    Dim sourcecode As String

    Dim sourceString As String = New System.Net.WebClient().DownloadString("https://panelapi.sectoralarm.net/MobileAppWS.svc/PanelStatus?userName=<BRUKERNAVN>&password=<PASSORD>&panel=<PANELID>")


    If debug = "1" Then
        sourceString = replace(sourceString, "{", "")
        sourceString = replace(sourceString, "}", "")
        
        Dim arr1 As String() = sourceString.Split(New Char() {","c})
        Dim arr2 As String() = arr1(0).Split(New Char() {":"c})


        arr2(1) = Replace(arr2(1), chr(34), "")

        If arr2(1) = "disarmed" Then

            ' hs.WriteLog("Alarmstatus", "Alarm av")
            hs.SetDeviceValueByRef(devicenumber, 0, True)

        ElseIf arr2(1) = "armed" Then

            'hs.WriteLog("Alarmstatus", "Alarm på")
            hs.SetDeviceValueByRef(devicenumber, 2, True)

        ElseIf arr2(1) = "partialarmed" Then

            ' hs.WriteLog("Alarmstatus", "Skallsikring")
            hs.SetDeviceValueByRef(devicenumber, 1, True)

        End If

    End If


End Sub

alarm.thumb.PNG.f71537643a8d0f18ca0f646c26cee3a7.PNG

 

Dette var jo mye mer elegant og enklere enn det jeg satte opp.

Tror jeg bytter til din løsning :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Norseman skrev:

 

Dette var jo mye mer elegant og enklere enn det jeg satte opp.

Tror jeg bytter til din løsning :-) 

Ser det henger igjen en if fra feilsøkingen den som har med debug å gjøre. Den kan nok fjernes ellers virker det nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fik sat Aeon dør sensorer på de to Altandører. Fandt ud af hvordan man kombinerer 4 events i en master event i Homeseer (lidt klumpet, men sådan er det i et Event drevet system).

Sat op så jeg får en mail hvis dørene åbner uden jeg er hjemme. Indbrud eller mig der glemmer at sætte Home=On (Men det sidste kan jeg godt regne ud uden Homeseer)

 

Skruet Z-wave Danfoss termostater på radiatorene. Kan nu stille på varmen (som er slukket fordi det er sommer, men så er det klar til efteråret). Lidt skuffet over at Danfoss ikke returnere Temperatur, men at man kun kan stille den.

 

Næste step af få LED der kan dæmpes i entreen. Fibaro RGBW er anskaffet, venter på LED Spotsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Moskus skrev:

Du må jo gjerne kode hvis du vil. :) 

Men jeg har ingen anelse om hvordan man scripter i Homeseer.

 

Selv om jeg er læge har jeg nu kodet i C, Fortran, Pascal og gammeldags Bascic, men det der med objekt orienteret programmering er ikke min spidskompetence. Kan godt se at det er noget VisualBasic man programmerer i, men aner ikke hvordan jeg skal begynde. Alene jeg ikke aner hvor jeg skal lægge scriptet, endsige hvordan jeg får det ind i min Hometroller. Lyder som en høj risiko procedure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i dag, men i går:

 

Den ene Rollertrol'en på stuegardinene tok kvelden, litt krise siden sola plutselig har begynt å virke igjen - hadde heldigvis en annen liggende som jeg fikk byttet den med.

 

Monterte to hue-pærer og bevegelsessensor i gangen, stor stas å endelig få tidsstyring på lyset også her, med lav intensitet på natten etc. Det ble hue i vaskekjelleren også, led-strips her, disse ga fantastisk mye bedre lys enn den gamle ebay-stripen jeg hadde før. Hue-greiene ble forresten kjøpt på Kjell med -20% (ref. tilbud i forrige uke).

 

Nå skal det sies at noen timer etter montering av hue-utstyret sluttet det å fungere (også det jeg hadde fra før), men et lite kanalskifte løste problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk byttet ut 2 stk 433 med Z-Wave :) Det var bra forskjell i størrelsen på disse to:

 

20170524_201748.thumb.jpg.d807dd466a3dbe54481c36c0f14528a5.jpg20170524_201823.thumb.jpg.64a2542c39c819e7782dcebe385f7f98.jpg

 

I tillegg fikk jeg en liten refresher på hvordan ting hang sammen.. tror det var i Februar sist jeg styrte med noe Z-Wave.

 

1. Naviger til Telldus for å fjerne 433-enhetene

2. Naviger til Z-Way for å legge til Z-Wave-enhetene

3. Naviger til openHAB for å slette de fysiske 433-enhetene og legge til de fysiske Z-Wave-enhetene og endre item-linkingen

 

Forhåpentligvis så er jeg ute av Telldus i løpet av året.. ett mindre system å tenke på :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, xibriz said:

Jeg fikk byttet ut 2 stk 433 med Z-Wave :) Det var bra forskjell i størrelsen på disse to:

 

I tillegg fikk jeg en liten refresher på hvordan ting hang sammen.. tror det var i Februar sist jeg styrte med noe Z-Wave.

 

1. Naviger til Telldus for å fjerne 433-enhetene

2. Naviger til Z-Way for å legge til Z-Wave-enhetene

3. Naviger til openHAB for å slette de fysiske 433-enhetene og legge til de fysiske Z-Wave-enhetene og endre item-linkingen

 

Forhåpentligvis så er jeg ute av Telldus i løpet av året.. ett mindre system å tenke på :D

 

Hva koster de Telldus Z-wave kontaktene? Jeg har endel 433 kontakter fordi jeg syntes Fibaro wallplug var litt råflott for 5W led stripe, men liker å ha 2-veis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.