Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

10 hours ago, Moskus said:

... fordelene med en egen tråd er at 1) det er enklere å linke til, og 2) betydelig enklere å finne igjen... ;) 

 

Challenge accepted! 

 

(flytter dere den til en annen forum om det passer bedre)

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant plutselig ut at XML hstouch filene mine ikke var blitt med over til ny pc. Måtte derfor få de ut av telefonen og nettbrettene mine. Lettere sagt enn gjort uten å roote devicene, som jeg ikke orker.

 

Jaja, kvelden gikk nå. Og endelig fikk jeg frem julelys siden som jeg hadde fjernet knapp for å komme til i hstouch. Tok meg bare 2 timer......

 

Dagens læring: hstouch filene skal ligge i OneDrive mappe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt opp min første ESP på batteri i dag. En enkel sak som leser temperatur fra en DS18B20 hvert 15. minutt og drives av ett 700mA AA LifePo4 batteri.

 

Logger temperatur og spenning så får vi se hvor lenge den varer :)

 

20181223_212604.thumb.jpg.c1975d653ca77241dbb0f496e82ce8f1.jpg

Endret av xibriz
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, xibriz said:

Satt opp min første ESP på batteri i dag. En enkel sak som leser temperatur fra en DS18B20 hvert 15. minutt og drives av ett 700mA AA LifePo4 batteri.

 

Logger temperatur og spenning så får vi se hvor lenge den varer :)

 

20181223_212604.thumb.jpg.c1975d653ca77241dbb0f496e82ce8f1.jpg

LiFePo4 batteri er et godt valg for ESP8266. Jeg har en utendørssensor som lades av en liten solcelle, på en AAA celle. Har gått siden i sommer uten annen lading, men den sutrer over lav batterispenning nå i gråværsdagene i desember. Den melder inn temp, fukt, lufttrykk og egen batterispenning hvert 15. minutt før den går til ro. Bruker en ekstra strømgjerrig løsning, ikke vanlig deepsleep - så det skal være kun nA forbruk mens den hviler. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, xibriz said:

Har du en link med info om den ekstra strømgjerrige løsningen @ArnieO?

 

Og hvor mange volt anser du som lavt batterinivå?

Jeg har lånt mye fra Kevin Darrahs design Trigboard. 

http://www.kevindarrah.com/wiki/index.php?title=TrigBoard

 

Men bruker altså LiFePO4 batteri ladet fra en liten solcellemodul på ca 15x15 cm. En ferdigmodul fra Aliexpress tar seg av batteriladingen. Var litt spent på om den skulle «spise» strøm, men det har fungert.

Det ser ut for å være kvalitetsforskjell på batteriene. Jeg hadde samme celle stående i siden i sommer, inntil for ei uke siden. Da kom det så mye «low battery» meldinger at jeg satte inn en annen, nyladet celle. Men den datt til «sutrenivå» samme kveld, og ynker seg fremdeles. Men kortet virker da ennå.

 

Med forbehold om nøyaktigheten i batterimålingen (har brukt Kevins skjema) så ligger nivået nå og vipper rundt 3,10V. ESP´en ser ut for å klare seg nesten ned til 3,0 V, jeg har lagt inn varslingsgrense (i Domoticz) på 3,10 V.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt interresant lesing om spenning på ESP8266: https://forum.makehackvoid.com/t/esp8266-operating-voltage-range-and-sleep-current/286

 

Tilbake til Kevin Darrahs: så det som gjør at hans design er extreme er at han kutter strømmen totalt å bruker en ekstern sensor for å vekke ESPen i stedet for å bruke den innebygde Deep Sleep som bruker RTC for å vekke seg selv?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, xibriz said:

Tilbake til Kevin Darrahs: så det som gjør at hans design er extreme er at han kutter strømmen totalt å bruker en ekstern sensor for å vekke ESPen i stedet for å bruke den innebygde Deep Sleep som bruker RTC for å vekke seg selv?

Stemmer. Designet bruker en TPL5111, som er laget for dette formålet. Denne vekkes enten direkte med en bryter eller etter en tid som settes ved en motstand.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, xibriz said:

Her er litt interresant lesing om spenning på ESP8266: https://forum.makehackvoid.com/t/esp8266-operating-voltage-range-and-sleep-current/286

Langt (leste ikke alt...) men interessant.Jeg ser de indikerer at ESP´en kan fungere med relativt mye lavere spenning enn min modul klarer. Kortet mitt kunne kanskje vært optimalisert med mer kondensatorer på velvalgte steder. Men så er det også spørsmål om hva i2c-sensormodulene jeg bruker klarer. 

 

Akkurat nå nyter modulen julaftenssol, og rapporterer 3,69V (full sol rett på solcellen - så lenge det varer). Men jeg mistenker som nevnt at noen av mine kinesiske LiFePO4 batterier har intern strømlekkasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge irritert meg over hvor dårlig deCONZ fungerer med mine Trådfri-pærer. Noen ganger er det ett herk å inkludere de, i tillegg så mister random pærer kontakt med gateway slik at det i beste fall hjelper å ta strømmen på de for å få de tilbake å i verste fall så fungerer det bare ikke.

 

Så nå har jeg endelig fått testet at `ggravlingen/pytradfri` fungerer å implementert MQTT slik som jeg alltid gjør. Nå er det bare å få alle Trådfri-pærer over på Ikea sin gateway. Hvis det er noen som har en bryter å donere bort så tar jeg gjerne imot :) Jeg har kun ett dimmehjul å en PIR siden deCONZ ikke krever at man parrer pæren med en bryter først slik som Ikea sin gatewayen gjør.

 

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg har lenge irritert meg over hvor dårlig deCONZ fungerer med mine Trådfri-pærer. Noen ganger er det ett herk å inkludere de, i tillegg så mister random pærer kontakt med gateway slik at det i beste fall hjelper å ta strømmen på de for å få de tilbake å i verste fall så fungerer det bare ikke.

 

Jeg hadde samme problem til jeg oppgraderte til .50 og siste firmware. Mistet en vilkårlig pære 1-2 ganger i uka før det. Når er det dønn stabilt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg hadde samme problem til jeg oppgraderte til .50 og siste firmware. Mistet en vilkårlig pære 1-2 ganger i uka før det. Når er det dønn stabilt. :) 

 

Jeg ser at jeg kjører Version 2.05.48 / 11/18/2018

 

Men nå blir jeg bare å ta fram deCONZ hvis jeg får noe ZigBee som ikke er Trådfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, xibriz skrev:

Jeg ser at jeg kjører Version 2.05.48 / 11/18/2018

 

I følge manup (utvikleren) var .40-.50 helt «krise» for IKEA-utstyr. Jeg har ikke opplevd problemer med å legge til devicer eller at det ikke hjelper å ta strømmen av/på, men har kanskje hatt flaks. :) jeg får e-postvarsel om hver eneste issue/comment på deCONZ repo. Vurderer nøye basert på hva som skrives der i forhold til hvilke versjoner jeg velger å installere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste var her for noen uker siden da jeg bare skulle legge til en pære som hadde vært i bruk noen uker uten å være inkludert til noe. Etter 2.5 time gav jeg opp. Jeg testet den mot en Ikea PIR og de funket med en gang. Jeg måtte finne frem en ny pære for å få den inkludert i deCONZ. Det var nok siste dråpen for meg og deCONZ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2018 den 10.40, ArnieO skrev:

Hva er det denne dingsen gjør - vanner juletreet?

Den sier ifra når jeg må vanne treet.

 

 

11 timer siden, Automatikk skrev:

Ser du har merket treet ditt. Er dette tre 1 av....?

Det er sensoren som er merket, ikke treet... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt 3 kvelder på å skrive om alle items i openHAB for å støtte versjon 2.4 av MQTT bindingen. Resultatet er det samme som før.. bare nyere versjon.

 

Det er første gangen jeg har måtte gjort en sikkelig omskriving siden jeg startet på versjon 2.0, men jeg fikk i det minste ryddet litt opp i eksprimentene mine :)

Endret av xibriz
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, xibriz skrev:

Nå har jeg brukt 3 kvelder på å skrive om alle items i openHAB for å støtte versjon 2.4 av MQTT bindingen. Resultatet er det samme som før.. bare nyere versjon.

Vurderer det samme, men gjør det sikkert ikke før jeg må..

 

Er det en god grunn til å begynne å lage ESP8266-kode som sender ut MQTT med "Homie"-konvensjonen? Det er vel her oppsdiden med 2.4-bindingen ligger, men jeg har ikke tenkt å bruke Paper UI uansett til å konfigurere tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, berland skrev:

Vurderer det samme, men gjør det sikkert ikke før jeg må..

 

Er det en god grunn til å begynne å lage ESP8266-kode som sender ut MQTT med "Homie"-konvensjonen? Det er vel her oppsdiden med 2.4-bindingen ligger, men jeg har ikke tenkt å bruke Paper UI uansett til å konfigurere tingene.

 

Jeg ser ikke noe poeng med det med mindre man vil bort fra teksfilene (noe jeg heller ikke vil). Jeg bruker MQTT meldingene mot flere systemer enn OH så for meg er det ikke noe poeng.

 

Jeg har jo begynt å eksprimentere med batteridrevene ESPer. Da ser jeg heller for meg at jeg går over på en annen meldingsprotokoll som støtter køer. F.eks. så vil jeg ikke klare å kjøre FOTA på en ESP som bare våkner for å sende ut data. Men hvis jeg sender en instruks om oppgradering til en kø så kan ESPen sjekke den når den våkner.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.