Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en 22" touch skjerm og begynt å leke med brukergrensesnitt for å overstyre ting å tang, alt styres jo automatisk selvfølgelig :)

 

Tanken er at jeg plotter forskjellige ting, å trykker på de for å endre.

 

Her har jeg lagt inn noen lys, temperatursensorer og lamellene :)

 

image.png.53358217c30ded5d1c845d0930347a7b.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Hvorfor dør sensor? 

 

Flere ting:

• vite om noen faktisk har tatt vasken når den er ferdig, ellers må systemet «mase» på oss ;) 

• hvis noen dunker borti maskinen mange ganger i løpet av en dag, så kan sensoren tro maskinen er i gang (siden den teller hvor mange ganger den har «vibrert» for å finne ut at maskinen er i gang) - nå teller den bare vibrasjoner inntil 2,5 time etter døra ble lukket

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset skal være ferdig innendørs til påske, det nærmer seg! :D 

 

Jeg har i løpet av helgen lagt til 4 stk. HeatIt Z-TRM2fx'er og 7 stk Fibaro Dimmer 2. Alt fungerte knirkefritt og gikk rett inn. Ingen krangling på noen av dem.  (Ja, jeg ser at Z-TRM2fx sender info mye oftere enn parameter 21 skulle tilsi, ca hvert 15-20 sekund istedenfor 60, dette er visst løst i ny FW). Mangler et par dimmere og en termostat til, så er det elektriske ferdig. :) 

 

Garasjeport blir montert på onsdag. Skal bruke en Fibaro Smart Implant til å styre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Moskus skrev:

Hvordan ser de ut i HomeSeer? :) 

 

Tenker du på vibrasjonssensoren? Den blir totalt endret i neste versjon av deCONZ og JowiHue, med helt nye child devicer. I dag er det én device med status shaken, tilted, dropped. 

 

Ref: https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/jowihue-w-vuyk/1257415-xiaomi-vibration-sensor?p=1297113#post1297113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en «ladestasjon» til tre nettbrett bestående av IKEA Lörby, og Cleverio-kontakt fra Kjell.com. 

 

Når huset er i «hjemme»-modus kan enheter koblet til USB-saken fra ikea lades. Settes huset i «borte/natt»-modus tar det to timer, så slås ladingen av. 

(Har en plan om å kjøpe kontakt som rapporterer forbruk, slik at forbruket kan brukes som trigger til å evt slå av lading)

 

 

For noen dager siden; 

Latskapen lenge leve:

 

Hvis huset står i «borte/natt»-modus, og det merkes bevegelse i senga på min side, noe som detekteres av Aqara vibrasjon/tilt/rist-sensor, slås kontakten som telefonladere står i, på. Slås av etter to timer. Det vil si at når jeg legger meg, slås laderen på, så slipper jeg å strekke meg alle de 32centimeterne til kontakten selv..

Endret av Tor Aage
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor Aage skrev:

Laget en «ladestasjon» til tre nettbrett bestående av IKEA Lörby, og Cleverio-kontakt fra Kjell.com. 

 

Kloke hoder tenker likt. ;) 

image.thumb.jpg.ab2007145db73156b2afa2915cc46faf.jpg

 

Vår slås av umiddelbart ved borte/natt. :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tor Aage skrev:

Laget en «ladestasjon» til tre nettbrett bestående av IKEA Lörby, og Cleverio-kontakt fra Kjell.com. 

 

13 timer siden, ZoRaC skrev:

Kloke hoder tenker likt. ;) 

 

Da er vi tre! :D

 

Har også en ladestasjon i kjelleren for gressklippere, driller, hekksakser, etc (Bosch sitt system). Den kutter strømmen når ladingen er ferdig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2019 den 9.21, Moskus skrev:

 

 

Da er vi tre! :D

 

Har også en ladestasjon i kjelleren for gressklippere, driller, hekksakser, etc (Bosch sitt system). Den kutter strømmen når ladingen er ferdig.

Hvordan har du løst at den kutter ved ferdig lading? Skal ha en ladestasjon for det samme i garasjen etterhvert og vil gjerne at den ikke står og trekker uten at det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tjwesterby skrev:

Hvordan har du løst at den kutter ved ferdig lading? Skal ha en ladestasjon for det samme i garasjen etterhvert og vil gjerne at den ikke står og trekker uten at det er nødvendig. 

Om du bruker fibaro wallplug kan du f.eks se på hvor mye strømtrekket er på og skru det av når det går under en gitt grense.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Morten B skrev:

Om du bruker fibaro wallplug kan du f.eks se på hvor mye strømtrekket er på og skru det av når det går under en gitt grense.

 

Smart, men vil den detektere behovet for å skru seg på igjen hvis man putter ett tomt batteri inn i laderen? Eller må den da "resettes" for å forstå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tjwesterby skrev:

Smart, men vil den detektere behovet for å skru seg på igjen hvis man putter ett tomt batteri inn i laderen? Eller må den da "resettes" for å forstå dette?

Jeg skrur den selv på ikke-automatisk. Eller "manuelt" som det heter. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en styring mot Altibox dekoder. 

https://github.com/mdhiggins/ESP8266-HTTP-IR-Blaster

 

Kan peke fjernkontroll mot slik at den lærer koden. Kan dermed sende koden tilbake via en URL som IR dioden sender ut.

5V får den fra USB fra Altibox TV dekoder.

 

Funker veldig bra, stabil og fin.

Alt i alt. Kom den på 40 - 50,-

 

 

Screenshot_20190412-194011.png

 

Screenshot_20190412-194015.png

IMG_20190412_193529899.jpg

Screenshot_20190412-193951.png

Endret av deve87
  • Like 4
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testkoblet Fibaro Smart Implant for garasjeport. Dette var en genial liten sak! :)

 

Input 1 brukes kobles videre til utgang som er koblet til garasjeport. Åpneren får kun en 0,2 sekunders puls uansett hvor ivrig man trykker, så ingen fare for at noe henger seg opp. Input 2 har jeg tenkt å koble til en magnetbryter for å lese status på porten.

 

image.png

 

image.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på denne, og et "vanlig relé" som f.eks. Nexa AN-179 som jeg bruker på min garasjeport?

 

Jeg har aldri helt skjønt fra denne Smart Implant gjør. Det står at man kan gjøre gamle enheter smarte, men hvordan egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TMB skrev:

Hva er forskjellen på denne, og et "vanlig relé" som f.eks. Nexa AN-179 som jeg bruker på min garasjeport?

Denne skrur av reléet av seg selv etter 0,2 sekunder, slik at det alltid kun blir en puls. Den har også to innganger, der en kan brukes til å styre døren og den andre kan kobles til en garasjeport. Alt dette kan du stille.

 

Et par hundrelapper med mer funksjonalitet.

 

Den har i det hele tatt ganske mye forskjellig, men enheten som skal "smartifiseres" må allerede ha bra med innganger og utganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.