Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Verisure binding


xibriz

Anbefalte innlegg

Se der ja, nå ble det andre boller :)

Hvis jeg nå kjører:

python /etc/openhab2/verisure-mqtt/publish_devices.py

Så får jeg liste over enheter i MQTT.fx på verisure/#

 

Men jeg får ikke noen meldinger hvis jeg gjør ting i Verisure app'en, som å låse opp dør, eller sette delsikting av/på.

 

Har også testet:
mosquitto_pub -t 'verisure/doorLock/YourLock/set' -m 'unlock'
mosquitto_pub -t 'verisure/armState/set' -m 'DISARMED'
 

Meldingene dukker opp i MQTT.fx på verisure/# men det skjer ingen ting i Verisure app'en.

 

Er det noe mer jeg mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer nå å låse opp døren og sette av/på alarm med vsure kommandoer :)  Går fremover!
Forresten, jeg har jo ikke bare 1 Verisure anlegg og 1 dør...

Er det støtte for 2 verisure kontoer i MQTT skriptet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat kommet en commit i git med en ny oppdatert versjon av jarlebhs' native binding for verisure; https://github.com/openhab/openhab2-addons/issues/4788 - her er også en link til en ferdigkompilert versjon som kan brukes. bruker selv jarlebh's versjon enda, men har planer om å bytte til denne så snart jeg får tid ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant til slutt link til Jar filen i denne tråden:
https://community.openhab.org/t/testers-for-verisure-openhab-2-binding/7499/133

 

Kopierte den til addons mappen og tok en reboot.

Etter et par minutter var den klar og aktiv.

 

La inn brukernavn/passord/pin og da dukket alle verisure ting opp i innboks :)

 

Takker for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 01/02/2019 at 19:51, Cirion said:

Mosquitto MQTT broker installert via opehabian-config

 

MQTT.fx installert på Windows PC.

Kan koble til  Mosquitto får grønn ball.

 

Subcribe til  #
Publisher noen mellinger, og det funker.

 

verisure-mqtt lastet ned og flyttet til /etc/openhab2/

/etc/openhab2/config/prod.cfg redigert ip og brukernavn/passord

redigert verisure-mqtt.service med rett lokasjon og kopier til /etc/systemd/system/ (debian)
Så aktivert og startet tjenesten.

 

Subscribe til verisure/#

Aktiverer alarm, låser opp dørlås, skjer ingen ting.

 

Litt n00b på dette.

Hvordan setter jeg opp en MQTT Broker?
Har lagt opp en MQTT Binding (MITTHOSTNAVN/paperui/index.html#/configuration/bindings/mqtt)

 

Prøver å legge til en MQTT Broker som en "Thing" i OpenHab, men får da en feilmelding:
 


Status: OFFLINE - COMMUNICATION_ERROR io.netty.channel.AbstractChannel$AnnotatedConnectException: Oppkobling nektes: /MIN.IP.ADRESSE:1883

 

Må jeg installere noe for å få MQTT til å virke? 

 

(Jeg må vel få denne opp før jeg kan kjøre publish-skriptene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, PutiPlot said:

 

Litt n00b på dette.

Hvordan setter jeg opp en MQTT Broker?
Har lagt opp en MQTT Binding (MITTHOSTNAVN/paperui/index.html#/configuration/bindings/mqtt)

 

Prøver å legge til en MQTT Broker som en "Thing" i OpenHab, men får da en feilmelding:
 


Status: OFFLINE - COMMUNICATION_ERROR io.netty.channel.AbstractChannel$AnnotatedConnectException: Oppkobling nektes: /MIN.IP.ADRESSE:1883

 

Må jeg installere noe for å få MQTT til å virke? 

 

(Jeg må vel få denne opp før jeg kan kjøre publish-skriptene?)

 

For å svare på meg selv, så ser det bedre ut når jeg installerte Mosquitto (apt-get install mosquitto)
Da byttet Brokeren til "Online"

PS:

Jeg kjører Ubuntu, men har ikke noe /etc/systemd/service/
La service-filen under /etc/systemd/system/ og det så ut til å fungere...

Endret av PutiPlot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/07/2020 at 19:30, PutiPlot said:

 

For å svare på meg selv, så ser det bedre ut når jeg installerte Mosquitto (apt-get install mosquitto)
Da byttet Brokeren til "Online"

 

Får ut data når jeg kjører:
vsure UN PW armstate

Da gjelder det bare å skjønne hvordan sette det opp i /paperui/index.html#/configuration/things
 

men hva nå i OpehHab?
Channels under MQTTBroker, men sliter der det er et array.
Noen måte å se hva som er tilgjengelig for OpenHab?

Edit:
Og hva er fordelen med å bruke dette Python-oppsettet i stedet for en ferdig Jar-addon?


Jeg prøvde meg på denne:
https://github.com/jannegpriv/openhab2-addons/tree/4788-verisure/bundles/org.openhab.binding.verisure
Den fungerte supert ut av boksen

 

(Eneste problemet jeg støtte på var at den krever Oracle JDK for å bygge, men etter at jeg installerte Oracle JDK 11 gitt alt som smurt.)

Endret av PutiPlot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@PutiPlot av ukjente årsaker så har jeg ikke fått e-post om aktivitet her :o 

 

Denne "Python-metoden" er litt mer komplisert enn en standard binding i OpenHab. Man må blandt annet definere opp Things og Items manuelt (jeg gjør det i tekst-filer, vet ikke om man kan gjøre det i PaperUI).

 

Men siden du har fått noe annet å fungere så er det jo ikke noe å tenke på :)

 

Fordelen med og ha de forskjellige integrasjonene sine separat fra OpenHab og heller la de kommunisere over MQTT er at det er mer skalerbart og mindre risiko for at en liten del tar ned hele systemet.

I tillegg så kan informasjonen gå mer direkte dit den skal, f.eks. så har jeg ett GUI som bruker informasjon fra MQTT istedet for OpenHab, selv om det er OpenHab som styrer alt.

 

Også er ikke denne metoden knyttet til OpenHab, men MQTT, så hvis man vil bytte system så trenger det bare støtte MQTT ikke Verisure OG Telldus OG Hue OG annet som man måtte bruke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordeler og ulemper ved å bruke script - MQTT kontra standard binding. Det blir jo "flere bevegelige deler" som kan feile (scriptet kan stoppe, Mosquitto-serveren kan feile, og OpenHAB kan feile) til motsetning fra når alt kjøres i OpenHAB, og det strengt tatt er bare OpenHAB som kan feile. (Så kan vi selvfølgelig si at bindingen også kan feile, men hvis det er det eneste du bruker MQTT-bindingen til, kan du jo fjerne den, så har du bare byttet en binding med en annen. -Men har du først begynt å bruke MQTT, er sannsynligheten stor for at du finner flere bruksområder. )

Med MQTT 2.x - bindingen kan MQTT settes opp i Paper UI, men jeg er enig i at det blir litt mer komplisert og uoversiktlig med MQTT og broker, things og items som må defineres og knyttes sammen. Bindingen vil også høyst sannsynlig oppdateres av "noen" etter hvert som Verisure eventuelt endrer API og sånt. Jeg har noen script jeg har kjørt i en del år, mot Miele cloud og mot EnTur sitt API (opprinnelig Ruter sitt API, inntil det ble erstattet av EnTur), og utfordringen med script, er at det typisk er litt færre brukere, og litt mindre sannsynlighet for at det oppdateres hvis du ikke kan gjøre det selv. -Og oppdaterer du selv, havner du fort litt skevt ut i forhold til å oppdatere til den "offisielle" versjonen senere.

Fordelene ved å bruke script / MQTT er, som Xibriz er inne på, fleksibiliteten. Du er da helt uavhengig av hvilket smarthjem-system du bruker. Du kan til og med bruke flere samtidig, for eksempel i en master / backup - situasjon, eller hvis du holder på å evaluere at annet system i tillegg til OpenHAB. Skal du lage integrasjoner selv, er det også MYE kjappere å skrive et script som snakker MQTT enn å utvikle din egen binding selv. -Og hvis du skal lete etter integrasjoner på nett, har sannsynligvis en eller annen laget en MQTT-integrasjon før du klarer å finne en OpenHAB binding. I tillegg, kan du typisk ha bedre oversikt over hvordan brukernavn/passord/tokens håndteres i et script, enn du vil ha i kompliert kode.

 

Inntil for et par år siden, hadde jeg to OpenHAB-installasjoner, en master, som kjørte virtuelt i XenServer, og en "slave" som kjørte på en Rapberry PI, med Z-Wave og ZigBee USB sticks. Der ble jeg etter hvert lei av MQTT-integrasjonen fordi det stadig var noe som feilet. Enten var Raspberry'en nede, ellers kunne OpenHAB stoppe på Pi'en, eller så ble det tull og faktisk forsinkelser med Mosquitto. -Og samboeren var klar på at det var på tide å ordne så lyset i huset til enhver tid bare "funker".

 

-Så fordeler og ulemper. Det er bare viktig å gjøre noen valg på hva som er viktig for deg :-)
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.