Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flic bryter


Bronson

Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...

Har et par sånne, og var tidlig ute med å bestille Flic 2 da den ble lansert på Kickstarter. Har kommet fram til at jeg synes alle de offisielle Flic app-løsningene er begrenset i forhold til potensialet, og tester ut dedikert Flic websocket-server med Jquery/javascript-klient nå. Flic 2 kommer til å støtte Bluetooth Midi og i tillegg være HID-kompatibel, så det blir nok veldig mye bedre enn de knappene som finnes per i dag :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Atchoo skrev:

Flic 2 kommer til å støtte Bluetooth Midi

Jeg har seriøst vurdert å skrive en Midi-plugin til HomeSeer, men jeg sliter med å se bruken til dette. Og jeg har brukt deler av livet på å presse så mye audio- og midi-utstyr som studentbudsjettet tillot inn på en hybel.

 

Skulle hatt flere muligheter, så kunne det imidlertid blitt en god midi-controller. :)
Men kun én funksjon blir litt lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Jeg har seriøst vurdert å skrive en Midi-plugin til HomeSeer, men jeg sliter med å se bruken til dette. Og jeg har brukt deler av livet på å presse så mye audio- og midi-utstyr som studentbudsjettet tillot inn på en hybel.

 

Høres unektelig kjent ut, begge deler. Comboen midi/musikkutstyr og en til tider løpsk entusiasme for smarte gadgets og dingser...it's a blessing and a curse (og fører ganske ofte til trange studenthybler og enda trangere økonomi). Og ang å slite med å se bruken i midi-plugins til Homeseer, må jeg bare nevne at jeg har hatt disse Flic-knappene liggende i over to år, og ENDA ikke funnet noe smart å bruke dem til. Tror hovedgrunnen for min del, er at jeg ikke finner det ENE bruksområdet som jeg virkelig trenger noe sånt til. Kan liksom brukes til alt og ingenting...litt vanskelig å forklare greia. Hva skal jeg med nok et script som viser meg temperaturen ute, pauser musikken min (men aldri der jeg vil), sender en SMS eller hva som helst trivielt -  når prisen er at WiFi-nettverket mitt lagger,  CPU'en og tålmodigheten min blir gradvis og fort spist opp, og jeg må ha 2 datamaskiner og en mobiltelefon i drift for å få alt til å snakke sammen? Det blir litt det samme som det du var inne på med midi-plugins. Tror bare man må være kritisk ift hvor man legger energien ift sånne ting. Går fort mye tid på å finne opp kruttet hver gang. 

 

6 timer siden, Moskus skrev:

Men kun én funksjon blir litt lite...

 

Nå skal det sies at den nye varianten har events for både klikk, dobbelklikk, knapp "ned" og "opp", RGB-LED, er adresserbar (som Midi-instrument eller via HTTP-api)  og er velocity-sensitiv, så jeg ser definitivt et slags potensiale ?‍♂️ Men i det store bildet er det jo kun én knapp, som du jo var inne på. Åpner ikke akkurat for radikalt nye musikalske uttrykk  ?

Endret av Atchoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Atchoo skrev:

Tror bare man må være kritisk ift hvor man legger energien ift sånne ting. Går fort mye tid på å finne opp kruttet hver gang. 

Det er sant, men jeg har faktisk reelle bruksområde for en MIDI-plugin. Min enkle, motoriserte miksepult vil da kunne styre lys (det hadde vært kult), samt at julelysene våre bruker MIDI som konverteres til DMX-signaler.

 

5 timer siden, Atchoo skrev:

Nå skal det sies at den nye varianten har events for både klikk, dobbelklikk, knapp "ned" og "opp", RGB-LED, er adresserbar (som Midi-instrument eller via HTTP-api)  og er velocity-sensitiv, så jeg ser definitivt et slags potensiale ?‍♂️ Men i det store bildet er det jo kun én knapp, som du jo var inne på. Åpner ikke akkurat for radikalt nye musikalske uttrykk  ?

Det hjelper iallfall på! :) 

Burde da kunne brukes til enkle ting som play/pause, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Atchoo skrev:

DER snakker vi! Hvordan konverterer du MIDI til DMX? Det har jeg lurt på i evigheter.

 

Med bruk av DMXking eDMX Pro og programmet Q Light Controller Plus.

Har da en del lys og ferdige programmer mappet til ulike MIDI-noter. Kan spille av lysene med et keyboard, eller bruke nevnte motoriserte mix. :)

 

image.png

 

image.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.