Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Real-time solar data without any hardware sensor


Anbefalte innlegg

Har fått det til nå selv, og det ser ut som det fungerer fint. Men mørkt her nå så for sjekke resten av dataene i morgen. :)

 

Men jeg lurere på en ting, er det en feil med kalkuleringen av tiden her?

Jeg får følgende data nå (10. des kl 20:33 lokaltid, som altså er UTC 19:33)

Alt: -25,6

AZ: 268,7

 

Når jeg kjører SunCalc (https://www.suncalc.org) på nett før jeg følgende: (20:36 UTC +1)

Alt: -36,15

Az: 299,55

 

Hvis jeg derimot velger (18:36 UTC +1) så får jeg:

Alt: -25,06

Az: 270,06

 

Samme skjer hvis jeg kjører (https://www.pveducation.org/pvcdrom/properties-of-sunlight/sun-position-calculator). Jeg må gå 2 timer tilbake i forhold til hva lokaltiden er for at jeg skal få verdier som er tilnærmet like scriptet her...

 

Så jeg tror kanskje det er noe feil i scripte her med konverteringen lokaltid til UTC der det er konvertert "feil vei". Altså der det skulle vært trukket fra en time på lokaltida for å komme til UTC, så er det lagt til en time istedenfor.

 

Noen andre som har eller kan sjekke om de har samme problem?

sun.JPG

suncalc -2hr.JPG

suncalc.JPG

sunpos.JPG

sunposit -2hr.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da fant jeg det ut, etter å ha sett litt på utregningen i .lua koden.

Jeg hadde tastet inn østlig long som en negativ verdi, da det er det jeg er vant til fra jobben. (Jobber endel med kart, og de fleste kartprogram, som ofte er lagt av Amerikanere, definerer longs øst av 0 meridianen som negative verdier, sikkert fordi de ikke gidder å skrive minus foran sine egne vestlige longs hver gang :) )

Så selv om "normen" er at østlige longs skrives med - forran, så skal det ikke gjøres i dette programmet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
På 8.3.2019 den 21.47, DeVille skrev:

Er det flere som opplever at scriptet ikke har fungert de siste dagene? 

 

ja, WU har stengt API tjenesten desverre.
Vi som bor nord for Polarsirkelen trenger både å vite når det er soloppgang, solnedgang samt mørketid og midnattsol, for å kunne styre

lys ute.
For været sin del ser det ut som HomeSeer plugin'en WeatherXML støtter Yr.no men mangler sunset og sunrise data.

Derfor har jeg mekka sammen et Python script som henter varsel.xml fra yr og henter ut disse data derfra for så å publisere det på Mqtt brokeren.
I neste omgang plukker jeg de opp via mcsMqtt plugin'en på HomeSeer. Der kjører jeg jevnlig et vb script som sjekker om det er dag eller natt ihht data fra yr.

Så da kan jeg igjen styre lysene ute. ? Har også satt opp en device for solforhold som viser om det er mørketid, midnattsol eller normale solforhold.
Dette blir brukt i logikken for å slippe å slå av lysene i mørketida og å slå dem på i midnattsol.

Legger python scripet ut på min nettbutikk for nedlasting straks jeg har fått compilert det for Windows, Mac og Linux.
Nettbutikk: http://bit.do/exscg

Endret av Rogerbl
tillegg
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 8.52, DeVille skrev:

Lufttrykket kan da ikke ha all verdens å si for lysmengden fra sola?

Nei, og man burde kunne hente lufttrykk fra andre kilder, f.eks. egen målestasjon.

 

Har lenge vurdert å ta jobben med å oversette dette mega-scriptet til vb.net. Kanskje det er på tide nå...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2016 den 19.10, ZoRaC skrev:

 

Lyd! :) 

Kan dere gi en bedre beskrivelse på hvordan jeg skal installere dette programmet.

Jeg har kopiert filene til Homeseer mappen. men jeg finner ikke dette programmet under plugins.

Noe forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/03/2019 at 09:10, Moskus said:

Nei, og man burde kunne hente lufttrykk fra andre kilder, f.eks. egen målestasjon.

 

Har lenge vurdert å ta jobben med å oversette dette mega-scriptet til vb.net. Kanskje det er på tide nå...

 

Heisann,

 

Lufttrykket er jo en del av dataene som allerede blir hentet fra ogimet... Hvorfor brukes ikke de?

https://www.ogimet.com/cgi-bin/decomet?ind=01415&ano=2019&mes=03&day=24&hora=12&min=00&single=yes&lang=en

 

--

Jøran

Screen Shot 2019-03-24 at 14.07.07.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune L skrev:

Kan dere gi en bedre beskrivelse på hvordan jeg skal installere dette programmet.

Jeg har kopiert filene til Homeseer mappen. men jeg finner ikke dette programmet under plugins.

Noe forslag?

 

 

Det er ikke en plugin, men et script. 

Så du må redigere noen variabler i selve scriptet først, deretter lage et event som kjører scriptet med jevne mellomrom:

5B0A3AD6-0F79-4EE4-8CDD-C687310BD895.thumb.jpeg.2eb8c69a173516de8a3601d7dcd17e9a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, nerdworks skrev:

Lufttrykket er jo en del av dataene som allerede blir hentet fra ogimet... Hvorfor brukes ikke de?

 

Ja, enig, godt observert. Scriptet må nok skrives en god del om, men det burde være mulig å få til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Weather Underground la ned API tjenesten fungerer ikke dette scriptet dessverre.
Måtte lage to script for å hente soloppgang og solnedgang fra yr.no. Det første scriptet er mqtt basert og henter data fra yr.no(varsel.xml) og sender de til mqtt brokeren.

Via mcsMqtt plugin'en så oppretter man to devicer, ett for sunset og et for sunrise.
Det andre scriptet er et vb script i hs3 som henter ut data fra disse to devicene og drar ut klokkeslett i riktig format slik at man kan sammenligne to klokkeslett.
(f.eks. hvis klokka er lik eller mer enn sunset og mindre enn sunrise, sett x device lik natt).

Dette kjører jeg regelmessig og oppdaterer to virtuelle devicer(dag og natt).
 

sundata.vb

yr2mqtt.py

yr2mqtt1.cfg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rogerbl skrev:

Etter at Weather Underground la ned API tjenesten fungerer ikke dette scriptet dessverre.
Måtte lage to script for å hente soloppgang og solnedgang fra yr.no. Det første scriptet er mqtt basert og henter data fra yr.no(varsel.xml) og sender de til mqtt brokeren.

Via mcsMqtt plugin'en så oppretter man to devicer, ett for sunset og et for sunrise.
Det andre scriptet er et vb script i hs3 som henter ut data fra disse to devicene og drar ut klokkeslett i riktig format slik at man kan sammenligne to klokkeslett.
(f.eks. hvis klokka er lik eller mer enn sunset og mindre enn sunrise, sett x device lik natt).

Dette kjører jeg regelmessig og oppdaterer to virtuelle devicer(dag og natt).
 

sundata.vb

yr2mqtt.py

yr2mqtt1.cfg

 

I HomeSeer er jo soloppgang/solnedgang tilgjengelig direkte via "hs.sunset" og "hs.sunrise"...?

Kan vel bare bruke noe sånt som dette direkte i VB-scriptet (uten at jeg da har sett på formatet scriptet bruker):

Convert.ToDateTime(hs.sunrise).ToString("h:mm tt")

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs3-hs3pro-software/hs3-event-clinic/101928-trying-to-set-a-device-to-show-sunset-time

 

EDIT:

Dette burde vel funke?

currSunset  = DateTime.Parse(Convert.ToDateTime(hs.sunset)
currSunrise  = DateTime.Parse(Convert.ToDateTime(hs.sunrise)

Linje 17-27 kan da fjernes.

 

EDIT 2:

Nå ser jeg jo at dette egentlig ikke er så relevant til denne tråden i det hele tatt - denne tråden handler jo om å beregne hvor mange lux lys det er ute (når sola er oppe), ikke om sola har gått ned eller ikke... :) 

Endret av ZoRaC
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

I HomeSeer er jo soloppgang/solnedgang tilgjengelig direkte via "hs.sunset" og "hs.sunrise"...?

Kan vel bare bruke noe sånt som dette direkte i VB-scriptet (uten at jeg da har sett på formatet scriptet bruker):


Convert.ToDateTime(hs.sunrise).ToString("h:mm tt")

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs3-hs3pro-software/hs3-event-clinic/101928-trying-to-set-a-device-to-show-sunset-time

 

EDIT:

Dette burde vel funke?


currSunset  = DateTime.Parse(Convert.ToDateTime(hs.sunset)
currSunrise  = DateTime.Parse(Convert.ToDateTime(hs.sunrise)

Linje 17-27 kan da fjernes.

 

EDIT 2:

Nå ser jeg jo at dette egentlig ikke er så relevant til denne tråden i det hele tatt - denne tråden handler jo om å beregne hvor mange lux lys det er ute (når sola er oppe), ikke om sola har gått ned eller ikke... :) 

Problemet mitt er at jeg bor nord for polarsirkelen og her stemmer ikke homeseer sin beregning av soloppgang og nedgang.
Det blir helt tullerusk verdier på dette! ? Derfor må jeg desverre bruke min metode....
Den xml fila som jeg henter med mqtt scriptet finnes også i underkatalogen \data\weatherxml til weatherxml plugin'en hvis man har installert denne i Hs3.
WeatherXML støtter yr.no og gir det meste av værdata.

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26/03/2019 at 12:03, Rogerbl said:

Problemet mitt er at jeg bor nord for polarsirkelen og her stemmer ikke homeseer sin beregning av soloppgang og nedgang.

Edit: Glem det, jeg tenkte feil.

Men dersom du trenger altitude og azimuth, kan du bruke dette: https://forums.homeseer.com/forum/developer-support/scripts-plug-ins-development-and-libraries/script-plug-in-library/1286064-solar-position-script

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg oppdatert første post med informasjon om at skriptet ikke lenger fungerer, dessverre.

 

Jeg har ambisjoner om å skrive om skriptet slik at det igjen fungerer. darksky.net kan være en mulig kilde til værdata.

Dessverre har jeg ikke så mye ledig tid, så progresjonen kan nok bli langsom. Fordi jeg av helt andre grunner trenger å bli bedre på python, er det mulig jeg tar dette som en øvelse og skriver skriptet i python (men tilrettelagt for integrasjon med homeseer).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen løsning for å få tak i rene værdata men også dag/natt sol opp/nedgang mm.
Det er et python script.

Data hentes fra  weather.com og printes ut på skjermen samtidig som de publiseres til en MQTT broker.

Viktig at man legger inn egen bredde og lengdegrad i config fila.

weather2mqtt.py

weather2mqtt1.cfg

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rogerbl skrev:

Her er en annen løsning for å få tak i rene værdata men også dag/natt sol opp/nedgang mm.

Data hentes fra  weather.com og printes ut på skjermen samtidig som de publiseres til en MQTT broker.

Viktig at man legger inn egen bredde og lengdegrad i config fila.

weather2mqtt.py

weather2mqtt1.cfg

 

Får man også ut lux, octa, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Får man også ut lux, octa, osv?

Dessverre, har skanna nettet etter en løsning på det men ikke funnet noen hittil. En får nøye seg med pålitelige data om dag og natt... spennende hva som vises etter vi går inn i midnattsoltida her nord. Da burde det stå permanent dag, håper også på at det blir permanent natt i mørketida. Vi får se.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 8.55, DiderikFrom skrev:

Edit: Glem det, jeg tenkte feil.

Men dersom du trenger altitude og azimuth, kan du bruke dette: https://forums.homeseer.com/forum/developer-support/scripts-plug-ins-development-and-libraries/script-plug-in-library/1286064-solar-position-script

Ser ikke ut til at  dette scriptet viser riktige data her på min bredderad. Stort avvik fra suncalc.org og suncalc.net.. Mulig at man kan grabbe data fra en av disse med jon00s datascraper...

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.