Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Real-time solar data without any hardware sensor


Anbefalte innlegg

Forsøkte meg å sette opp i Win64, men tror kanskje jeg har rotet litt med ', ", /, //...

Hvis jeg i cmd forsøker å kjøre RunScript får jeg følgende feilmelding:

C:\solar>RunScript.cmd

C:\solar>lua53.exe SolarSensor.lua
lua53.exe: SolarSensor.lua:1: unexpected symbol near '<\194>'

Er det på slutten av linje 194 i SolarSensor.lua feilen ligger?

		print("Azimuth of the sun = " .. azimuth .. "°")

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, iceball skrev:

Forsøkte meg å sette opp i Win64, men tror kanskje jeg har rotet litt med ', ", /, //...

Hvis jeg i cmd forsøker å kjøre RunScript får jeg følgende feilmelding:


C:\solar>RunScript.cmd

C:\solar>lua53.exe SolarSensor.lua
lua53.exe: SolarSensor.lua:1: unexpected symbol near '<\194>'

Er det på slutten av linje 194 i SolarSensor.lua feilen ligger?


		print("Azimuth of the sun = " .. azimuth .. "°")

 

Ser for meg ut som om det er første variabel det er problemer med. Det er ikke relatert til linje 194 men området der det står \194 eller dersom du har skrevet \194 så kan det være det skal være \\?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, takk for super modifikasjon og installasjonspakke @DiderikFrom!

 

Jeg sliter med at faktisk Octa tilsynelatende ikke stemmer med verdiene scriptet henter.
Jeg bruker WMO 01271, som er Trondheim Lufthavn, Værnes. Dermed er det også enkelt å sammenlikne Octa med oppgitt skydekke på METAR.
Akkurat i dag holdt det med en visuell observasjon - det var knallblå himmel :)
Scriptet raporterte da 8 Octa, og det gjorde det hele dagen.
Natt til i dag var det overskyet og snødde - scriptet rapporterte 0 Octa.
Ser at alle verdier er oppdatert hver time i synop-rapporten, men usikker på hvilken som er Octa i råteksten.

 

Flere som ser misforhold mellom rapportert og observert Octa?

Endret av aeklo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, aeklo skrev:

Først og fremst, takk for super modifikasjon og installasjonspakke @DiderikFrom!

 

Jeg sliter med at faktisk Octa tilsynelatende ikke stemmer med verdiene scriptet henter.
Jeg bruker WMO 01271, som er Trondheim Lufthavn, Værnes. Dermed er det også enkelt å sammenlikne Octa med oppgitt skydekke på METAR.
Akkurat i dag holdt det med en visuell observasjon - det var knallblå himmel :)
Scriptet raporterte da 8 Octa, og det gjorde det hele dagen.
Natt til i dag var det overskyet og snødde - scriptet rapporterte 0 Octa.
Ser at alle verdier er oppdatert hver time i synop-rapporten, men usikker på hvilken som er Octa i råteksten.

 

Flere som ser misforhold mellom rapportert og observert Octa?

Se link(nederst) til oversikt over målerdata vi leser i scriptet... det er ikke nødvendigvis lesevennlig, men utifra det jeg kan se så skal det ha vært mellom 4 og 8(9 reknes som 8) det siste døgnet... Dersom du lurer så er Octa verdien det tredje tallet i den andre sekvensen. og / betyr se forrige verdi.

 

SN16/01/2017 20:00-> | AAXX 16201 | 01271 25781 81203 11027 21041 30222 40244 53006 333 60005 90710 91104 90710 91203==


http://www.ogimet.com/display_synops2.php?lang=en&lugar=01271&tipo=ALL&ord=REV&nil=SI&fmt=html&ano=2017&mes=01&day=16&hora=00&anof=2017&mesf=01&dayf=17&horaf=00&send=send

 

 

Endret av Lazarus
Tror ikke forumet likte formateringen i tabellen jeg limte inn... den kuttet ut nesten alt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Lazarus sier, det ser ut som om du får inn akkurat det SYNOP-rapportene for Værnes rapporterer. Men husk at skriptet også tar hensyn til rapportert vær (f.eks. sol) der du er akkurat nå (via wunderground.com) når det beregner lux.

Jeg bruker Gardermoen, og jeg bor i Oslo. Selv om det er litt avstand synes jeg det har vært overraksende god match mellom rapportert okta og visuelt bedømt skydekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lazarus og @DiderikFrom, takk for svar!

 

Ser at Octa i synop-rapporten viser 9, mens METAR (som bruker samme utstyr) viser NSC (Nil Significant Clouds, eller skyfritt). Resten av perioden med 9 Octa, viser METAR CAVOK, som i praksis kan være alt fra skyfritt til overskyet - jeg observerte imidlertid skyfritt hele perioden.

Her finner jeg det merkelig at det rapporteres 9 Octa: "'9' indicating that the sky is totally obscured (i.e. hidden from view), usually due to dense fog or heavy snow."

9 Octa settes til 8 i scriptet, og skyfritt blir til overskyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aeklo skrev:

@Lazarus og @DiderikFrom, takk for svar!

 

Ser at Octa i synop-rapporten viser 9, mens METAR (som bruker samme utstyr) viser NSC (Nil Significant Clouds, eller skyfritt). Resten av perioden med 9 Octa, viser METAR CAVOK, som i praksis kan være alt fra skyfritt til overskyet - jeg observerte imidlertid skyfritt hele perioden.

Her finner jeg det merkelig at det rapporteres 9 Octa: "'9' indicating that the sky is totally obscured (i.e. hidden from view), usually due to dense fog or heavy snow."

9 Octa settes til 8 i scriptet, og skyfritt blir til overskyet.

Har ikke opplevd slike avvik her... kjører mot Sola og bor et stykke unna.. treffer ganske så bra med realiteten.

Den delen med Octa er stort sett lik den som er i orginalscriptet, vi har bare lagt inn henting av verdi fra HA systemet.

 

Kunne du testet en 24 time , for å så å sendt meg log fil + parameter du benytter på PM? anonymiser gjerne parameter... ;-)

 

Data hentes jo fra SYNOPS nettet.. dersom disse er feil, så kan vi ikke gjøre så mye med det... er det andre SYNOPS stasjoner i nærheten av deg? kanskje det er noe feil med akkurat den stasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg bruker Gardermoen, og jeg bor i Oslo. Selv om det er litt avstand synes jeg det har vært overraksende god match mellom rapportert okta og visuelt bedømt skydekke.

Finnes måler på Kjeller/Lillestrøm også. Nå har jeg ikke fått scriptet til å kjøre enda, men vil tro den treffer enda litt bedre enn Gardermoen. Er jo generelt mer tåkeproblemer der enn i Oslo i hvert fall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
54 minutter siden, Moskus skrev:

"Octa" er skydekke, sant? Med 0 er skyfritt og 8 (9) er helt tett?

Her er det nå fullstendig skyfri himmel, og har vært det i noen timer, men oktaen har vært 8 hele dagen, frem til nå kl. 14:00. Da ble den 7...

Humm.... Regner med ar du kjører mot Sola? Ser at været er spesielt lokalt i dag,.. har vært overskyet her borte... Men kan sjekke historikk på min.

 

Edit: Ser ut til at det er noe feil her... jeg må sjekke scriptet... De verdiene scriptet gir er ikke i nærheten av hva SYNOP viser....
http://www.ogimet.com/display_synops2.php?lang=en&lugar=01415&tipo=ALL&ord=REV&nil=SI&fmt=html&ano=2017&mes=01&day=26&hora=00&anof=2017&mesf=01&dayf=27&horaf=00&send=send

Endret av Lazarus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lazarus skrev:

Humm.... Regner med ar du kjører mot Sola? Ser at været er spesielt lokalt i dag,.. har vært overskyet her borte... Men kan sjekke historikk på min.

Oi, såpass lokalt. Her har det faktisk vært sol fra ca. kl 10. Men hvis det er overskyet på Sola...

 

28 minutter siden, Lazarus skrev:

Edit: Ser ut til at det er noe feil her... jeg må sjekke scriptet... De verdiene scriptet gir er ikke i nærheten av hva SYNOP viser....
http://www.ogimet.com/display_synops2.php?lang=en&lugar=01415&tipo=ALL&ord=REV&nil=SI&fmt=html&ano=2017&mes=01&day=26&hora=00&anof=2017&mesf=01&dayf=27&horaf=00&send=send

Huff da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lazarus skrev:

Edit: Ser ut til at det er noe feil her... jeg må sjekke scriptet... De verdiene scriptet gir er ikke i nærheten av hva SYNOP viser....

Da har jeg sjekket scriptet flere ganger og testet med orginalscriptet.. de viser samme data...

sååå da sjekket jeg rådata en gang til.. og tror du ikke jeg finner ut at jeg så på feil kolonne.... ?

 

Så det stemmer overens med rådata...

Kan være terskelen for å kalle det 7-8 er ganske lav... for så tett overskyet var det ikke på forus i hele dag...

 

Jeg har en mistanke.... kunne noen med Linux testet å kjøre med local WMOID = '01415' og sendt meg loggen etter 30 min? Jeg trur kanskje problemet kommer av at split() funksjonen ikke fungerer likt på Windows....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min octa fra januar:

 

_1de1aa99-b476-49d8-a85a-ea1a6a123467.png

 

 

Når jeg tenker meg om, tror jeg kanskje ikke jeg kjører den siste offisielle versjon av skriptet. Men @Lazarus, her er loggen med ønsket WMOID (og da ellers mine innstillinger), men med v2.2.1:

 

2017-01-28 15:22:17 Azimuth:223.42468676732 Height:3.4791846149606 Octa:1 KC:0.99936238972415 Direct:0.068207771927574 inDirect:23.037108679229 TotalRadiation:23.105316451157 LuxCloud:2922.86
2017-01-28 15:27:18 Azimuth:224.53205381369 Height:3.0441553969732 Octa:1 KC:0.99936238972415 Direct:0.029548605778748 inDirect:20.168367611359 TotalRadiation:20.197916217138 LuxCloud:2555.07
2017-01-28 15:32:19 Azimuth:225.63553629336 Height:2.6005098403021 Octa:1 KC:0.99936238972415 Direct:0.01083231276908 inDirect:17.235522111918 TotalRadiation:17.246354424687 LuxCloud:2181.69
2017-01-28 15:37:20 Azimuth:226.73519690023 Height:2.148442249717 Octa:1 KC:0.99936238972415 Direct:0.0032079458947904 inDirect:14.242572853874 TotalRadiation:14.245780799769 LuxCloud:1802.11
2017-01-28 15:42:21 Azimuth:227.83110649725 Height:1.6881478104604 Octa:1 KC:0.99936238972415 Direct:0.00072121956558346 inDirect:11.192695945803 TotalRadiation:11.193417165369 LuxCloud:1415.98
Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DiderikFrom skrev:

Her er min octa fra januar:

 

http://192.168.88.10/skWare/DeviceHistory/images/chart/_1de1aa99-b476-49d8-a85a-ea1a6a123467.png

 

 

Bildet ditt refererer til en lokal IP.. http://LOKAL IP/skWare/DeviceHistory/images/chart/_1de1aa99-b476-49d8-a85a-ea1a6a123467.png

Mulig du må laste den opp en annen plass? ?

 

 

Tror muligens den bruker verdi lagret i servern på akkurat det tidspunktet... For det matcher ikke med verdiene. Dersom det stemmer så bekrefter det teorien min om at split funksjonen ikke fungerer likt...

Kunne du sende meg en logg over lengre tid(noen timer) og hvilken WMOID du bruker(gjerne på PM hvis du syntes det er "oversharing"). ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Lazarus said:

 

Bildet ditt refererer til en lokal IP.. http://LOKAL IP/skWare/DeviceHistory/images/chart/_1de1aa99-b476-49d8-a85a-ea1a6a123467.png

Mulig du må laste den opp en annen plass? 1f914.png

Da har jeg redigert posten min. Så rart at det skjer med klipp&lim (og ikke copy image location, men copy).

 

29 minutes ago, Lazarus said:

Tror muligens den bruker verdi lagret i servern på akkurat det tidspunktet... For det matcher ikke med verdiene. Dersom det stemmer så bekrefter det teorien min om at split funksjonen ikke fungerer likt...

Kunne du sende meg en logg over lengre tid(noen timer) og hvilken WMOID du bruker(gjerne på PM hvis du syntes det er "oversharing"). 1f642.png

 

Jeg kan godt sende deg en lengre log, men så først på denne grafen og si om du trenger det:

_438ce403-4cfa-4fde-b17a-939797ff398e_full.png

 

Den store økningen i LUX og fallet i OCTA fra 8 til 1 skjedde da jeg byttet WMOID for å teste, og hoppet opp til octa 8 igjen, skjedde da jeg gikk tilbake til den for meg rikitge WMOID.

Dersom jeg ikke misforstår deg, bruker jeg altså ikke verdi lagret i serveren.

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble forvirret av tidsforskyvningen(UTC).. gikk en time tilbake og plutselig dukket Octa = 1 opp.. så vi får samme verdiene... og orginalscriptet gir samme verdi... og SYNOP standarden sier at den verdien står for Octa... så ingen feil i script blir konklusjonen, men kanskje det er noen rare verdier i SYNOP systemet til tider...? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har holdt på litt med dette i kveld, og ser ut til at jeg har fått det til å virke nå - dog stusser jeg noe på 0 lux i kveld/natt, det er vel omtrent fullmåne nå..

Måtte gjøre som Moskus og lage en snarvei som kjøres som administrator (Windows Server 2012 R2, heller ikke Task scheduleren klarte dette.. ingen feilmeldinger, men heller ingen oppdaterte verdier i  HS3...) 

Dette blir bra, og jeg ser for meg endel muligheter her fremover :)

 

Når en først holder på med noe slikt - hvor mye skal til for å få en temperatur også?

Weather Underground har antagelig det. Til tross for at jeg (nesten) "utmerket godt" kan lese masse kildekode, forstå den, og av og til endre den, er jeg ikke i stand om å skrive stort annet enn HTML og CSS fra scratch enda, så her håper jeg noen med litt mer erfaring kan gi meg et lite hint :)

Jeg har tempsensor ute, men sliter tidvis med forbindelsen, og en virtuell enhet med en "virtuell verdi" ville i første omgang vært mer enn godt nok for det bruksområdet jeg ser for meg i første omgang, f.eks moderat jutsering av setpunkt på div. termostater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bjwanvik skrev:

Når en først holder på med noe slikt - hvor mye skal til for å få en temperatur også?

Weather Underground har antagelig det.

 

Du kan installere WeatherXML-plugin - den kan hente data fra Weather Underground. :) Da krysser du bare av for hvilke enheter du vil ha (temp, fukt, vind, regn, osv). 

 

Et annet alternativ er Jon00 DataScraper, hvis du har en annen kilde å hente fra. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

... eller hvis du kaster noen kroner på det får du yr.no-plugin mer eller mindre ferdig oppsatt. Personlig synes jeg plugin'en er for dyr, men jeg orker ikke gjøre alt heller lenger... ;) 

Du får jo alt ferdig fra WeatherXML også og den er gratis... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bjwanvik skrev:

Når en først holder på med noe slikt - hvor mye skal til for å få en temperatur også?

Weather Underground har antagelig det. Til tross for at jeg (nesten) "utmerket godt" kan lese masse kildekode, forstå den, og av og til endre den, er jeg ikke i stand om å skrive stort annet enn HTML og CSS fra scratch enda, så her håper jeg noen med litt mer erfaring kan gi meg et lite hint :)

Jeg har tempsensor ute, men sliter tidvis med forbindelsen, og en virtuell enhet med en "virtuell verdi" ville i første omgang vært mer enn godt nok for det bruksområdet jeg ser for meg i første omgang, f.eks moderat jutsering av setpunkt på div. termostater.

Det skal ikke så mye til. Jeg kan se om jeg får sett på det i morgen(har ikke tid i dag), Har tenkt litt på å lage en ny versjon som lar deg velge hvilke variabler den skal hente ut på en "enkel" måte.

 

Må også legge inn versjonen jeg bruker som har forbedret støtte for OpenHAB2 og er litt ryddigere i koden. Faren her er at vi begynner å bevege oss bort fra originalscriptet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lazarus skrev:

. Faren her er at vi begynner å bevege oss bort fra originalscriptet...

Godt poeng! 

 

 

Nå viste det seg at jeg faktisk hadde WeatherXML installert, bare avglemt og ikke konfigurert.

Løste alt der, men har tenkt på dette i natt og kommet frem til at for min egen del skal jeg benytte det som en case for å se om jeg kanskje kan lære meg litt enkel programmering, så jeg skal gjøre et forsøk på å få temp inn i scriptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, bjwanvik said:

Har holdt på litt med dette i kveld, og ser ut til at jeg har fått det til å virke nå - dog stusser jeg noe på 0 lux i kveld/natt, det er vel omtrent fullmåne nå..

1) Skriptet tar kun hensyn til lys fra solen.

2) Fullmåne under «bra» lysforhold gir typisk ikke mer enn 0,1 lux, og maksimalt kan man (ved ekvator) oppnå 0,26 lux (wikipedia).

Endret av DiderikFrom
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.