Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SCRIPT: VirtualThermostat.vb (beta) - En virtuell termostat med programfunksjon


Moskus

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Actibus skrev:

Enheten som skal styre alternativ timeplan, sjekker den bare om enheten er ON/OFF eller går den etter verdier?

Godt spørsmål. Det sjekkes her::

hs.IsOff(s.AlternativeScheduleDeviceReference)

… og jeg er ikke helt sikker på hvordan IsOff sjekke om den er av. Sannsynligvis om verdien er 0 eller ikke.

 

Så: 0 er off. Alle andre verdier er "not off".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Moskus

Takk for alt du gjør for oss her på forumet. Jeg er helt i startgropa når det gjelder Hjemmeautomasjon, men har fått til en del morsomme ting og motivasjonen er høyere enn noen gang. Dessverre er jeg ganske blank på programering, men veldig lærevillig. I dag styrer jeg en IVT varmepumpe med ZXT-120 og lurer på om dette scriptet kan brukes til å kontrollere varmepumpa/ ZXT-120. Har en Aeon Labs Multilevel Sensor som jeg vil bruke som sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Box skrev:

I dag styrer jeg en IVT varmepumpe med ZXT-120 og lurer på om dette scriptet kan brukes til å kontrollere varmepumpa/ ZXT-120.

Joda, det er mulig. :)

Men du må lage deg en virtuell device med to kommandoer: On og Off.

On setter varmepumpa til ønsket modus (Heat, 28 grader). Off er selvforklarende.

 

Så er det bare å referere temperatur-devicen fra multisensoren og den virtuelle devicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei @Moskus

Jeg kommer ikke videre etter punkt 4 i guiden din. Skjer ingenting som jeg kan se når jeg kjører eventet, men står dette i loggen.

Jeg har ikke noe særlig greie på script, så setter pris på litt hjelp her.

Har du noen formening om hva dette betyr?

 

947954004_Skjermbilde2018-11-10kl_16.21_16.png.457458f5993067aabede8e4e41e2caf5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett eller annet i scriptet som ikke skal være der. Ett tegn som du har kopiert inn som ikke er riktig. Eventuelt så har du ikke riktig versjon av .Net installert.

Det vi trenger av info er følgende:

Hvilket operativsystem kjører du?

Har du mulighet til å ta noen screenshots av oppsettet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2018 at 17:38, Guahtdim said:

Det er ett eller annet i scriptet som ikke skal være der. Ett tegn som du har kopiert inn som ikke er riktig. Eventuelt så har du ikke riktig versjon av .Net installert.

Det vi trenger av info er følgende:

Hvilket operativsystem kjører du?

Har du mulighet til å ta noen screenshots av oppsettet ditt?

4 hours ago, Moskus said:

Windows eller Linux?

 

Oppdaterte akkurat .NET til 4.7.2. Ingen endring.

Kjører Windows 7 Pro.

Hva trenger dere å vite om oppsettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kjører windows og har mer enn bra nok .Net versjon så kan det nesten virke som om scriptet du kopierte og limte inn kanskje fikk med seg noe ekstra som ikke skal være der eller at du har mangler noen tegn.

Men dette er litt skudd i blinde for min de. Jeg tipper @Moskuser den rette til å guide videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Edit: fekk det til å fungere. Sjå endringslogg nedst i innlegget.

 

Takk for at du offentleggjer ditt fantastiske arbeid, Moskus!

 

Prøvde meg på dette scriptet no for å styre varme på mellom anna soverommet med stikkontaktplugg+Arduino-basert temperatursensor. Kjem ikkje lenger enn til punkt 3 i prosedyra før det stoppar opp. Når eg trykker "Save Script Edits" skjer det ingenting med innhaldet i tekstboksane for "Sub or Function" og "Parameters", sjå skjermdump under.

 

OS: Windows 8.1.

NET Framework: 4.7.1 (461310)

 

Tips?

 

image.png.51192af74e9c253d65574f332a5046ab.png

 

Edit: fekk det til å fungere. Eg la inn verdiar i tekstboksane "Sub or Functions" og "Parameters" manuelt, og når eg køyrde eventen skjedde alt som det skulle, sjølvsagt. Av ein eller annan grunn så tolka eg det som om desse verdiane skulle dukke opp automatisk etter at scriptet blei køyrt/lagra, men men. Ikkje flaut i det heile tatt ?

 

Igjen: takk Moskus!

Endret av Zulboom
Manglande info + at eg fekk det til.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, 

 

Supert script! Men er det noen her som har testet dette I Homeseer 4?

 

Thermostat blir riktig lagt inn ihht til guide og regulerer som den skal.

image.thumb.png.9037c53ed6b390f6c0b9cf0c6d66b617.png

Men etter en restart av HS4 server forsvinner alle "features".

image.thumb.png.a72c76eafe1aece87c62a2b932fcfc2e.png

 

Er dette en bug i betaversjonen? Eller må det gjøres endringer i scriptet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, roki skrev:

Er dette en bug i betaversjonen? Eller må det gjøres endringer i scriptet?

Sannsynligvis bug i betaen siden de dukker opp først. Med til HomeSeer Tech, så kan de se på det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Sannsynligvis bug i betaen siden de dukker opp først. Med til HomeSeer Tech, så kan de se på det. :) 

 

Ja?Men uansett så fungerer thermostat etter config parametere så lenge den blir satt til Auto før restart av hs. 

 

Jeg tar det med en tech?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, roki skrev:

 

Ja?Men uansett så fungerer thermostat etter config parametere så lenge den blir satt til Auto før restart av hs. 

 

Jeg tar det med en tech?

Supert! Gi meg gjerne en lyd hva de sier, jeg bruker jo hs.DeviceScriptButton_AddButton() ganske mye (det er den som lager knappene som forsvinner)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.