Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer 2 med vanlig dimmer?


Anbefalte innlegg

Mens det ligger relativt mye litteratur på hvordan en kan koble en fibaro dimmer (2), så finner jeg ikke info om hvilken type fysisk dimmer som kan brukes til det...

I dag var elektriker på besøk (for noe annet), og jeg spurte om han kunne koble 2 fibaro dimmer som jeg hadde kjøpt tidligere til eksisterende installasjon. Da tenkte jeg at de kunne lett kobles bak minne eksisterende (fysiske) dimmere. Vi kom ikke så langt, da han mente at det fungerer kun med dimmer som har impulsfjær/vippestk. Jeg har trykk/vri dimmer (Elko eller tilsvarende, feks RS16/315).

Vil Fibaro dimmer kun kunne brukes bak dimmer med impulsfjær (gitt at jeg trenger fysisk dimmer i tillegg til Fibaro'en)?

Endret av Moskus
Litt mer klargjørende tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Asterix skrev:

Vi kom ikke så langt, da han mente at det fungerer kun med dimmer som har impulsfjær/vippestk. Jeg har trykk/vri dimmer (Elko eller tilsvarende, feks RS16/315).

Elektrikeren din har rett. Du kan ikke benytte dine eksisterende dimmere, du må bytte dem ut med brytere + impulsfjær.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Asterix skrev:

Takk for bekreftelse! (Selv om at jeg kjenner noen som ikke blir fornøyd med svaret 1f615.png)

det ordner seg, hvis du får opp noen bevegelsessensorer, så slipper dere borti brytere :)

 

alternativt med noe haccking kan du jo lage en  dimmer med hjul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Asterix said:

Takk for bekreftelse! (Selv om at jeg kjenner noen som ikke blir fornøyd med svaret 1f615.png)

 

(Relativt) Flate brytere ser mye finere ut enn store klumpete dimmere, så jeg tror ikke "noen" kommer til å klage så mye som du tror ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men fruene har en tendens til å like hjul istedenfor brytere som må holdes inne... men når automatikken først er på plass, så tenker de ikke så mye over det lenger. [emoji6] 

Stemmer veldig bra med sjefen her. Så lenge alt går automatisk så har hun vært fornøyd.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare til å begynne med det føles litt anderledes å trykke i stedet for å skru. Når ting er oppe å gå, så bruker man ikke brytere lengre. Lenge siden noen trykket på en bryter her hjemme.

Hus status slår av og på lys og varme i huset, i tillegg er det bevegelsessensorer i mange rom, og dimming og scener i stua styres stort sett via Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det, men har tenkt å få på plass dimmere i første omgang (da jobber elektriker mer effektivt), og automatisere etterhvert. Ved ubegrenset budsjett og tid, ville jeg fikse et rom først ferdig, før jeg jobber med et annet rom.

Uansett takker jeg for innspill deres. Enig at dette på sikt ikke vil være et problem. Blir bare litt krøll i mellomtiden (før alt er ferdig montert).

 

Et annet spørsmål siden vi snakker om dimmer. Er det omtrent samme funksjonalitet / kvalitet, om man går for Fibaro eller Qubino? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte Denne i går, og er veldig fornøyd. Den ser pen ut, og funker greit med å dimme til flere forskjellige nivåer uten å måtte holde inne noe knapp som man må på andre dimmere. Jeg monterte en fibaro dimmer 2 i stikkontakten ved taket som dimmeren er assosiert med.

Endret av Tverfyll
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.