Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Official Alexa Smart Home Skill for openHAB 2


Norx

Anbefalte innlegg

Foreløbig ingenting nytt her, i forhold til hva Hue emulatoren klarer å fikse.

Håper det dukker opp noe snacks etterhvert.

Skulle gjerne hatt litt "Rules" muligheter på skills selv.

 

Endret av Norx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
23 minutter siden, tjwesterby skrev:

Noen som har klart å kontrollere Z-Wave items via OpenHab med denne? Den finner null devices når jeg prøver...

Dersom noen donerer/låner meg en Alexa enhet så tester jeg gjerne ?

 

Funker det med andre devices enn z-wave? Og hva mener du med "denne" skill eller hue emulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tjwesterby skrev:

Mente skill, men virker som den må kobles til hue emulator... Ikke at jeg helt forstår hvordan det funker foreløpig.. 

Virker noen engeter i det hele via skill? Kan være det er noe galt med tags som du må sette på de items som skal være tilgjenglige. Dersom jeg har forstått oppsettet på skillen korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer verdens korteste howto :)

 

Man må legge til enhetene i GUIet HABMIN. Også gå inn på "Configuration > Things" også velge en DEVICE, deretter finner du CHANNELS der du linker enheten til en ITEM eller redigerer eksisterende ITEM. Du er nå her:

 

habmin1.thumb.JPG.80d8dcf63933442cbcafc4e254c95126.JPG

 

Så kommer det viktige. Legge inn riktig TYPE, CATEGORY og TAGS til ITEM.

 

Eksempler på on/off og dimmer:

 

habmin2.thumb.JPG.19ba708d508d930aa60ccd53ff63de08.JPG

habmin3.thumb.JPG.e1b9048df99ceb92a3bcb5b147aac665.JPG

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke noe Hue Emulator. Men nå kjører jeg Alexa skill mot lokal openHAB, jeg er litt usikker på om det blir det samme når man kjører mot my.openhab eller hva skytjenesten heter.

 

Men prøv oppskriften min først. Hvis det fungerer skal Alexa finne enhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tjwesterby skrev:

@xibriz tusen takk! Men man må bruke tags for å kunne styre de fra Alexa direkte? Eller må man fortsatt via type Hue Emulator for at den skal forstå? Planen er å styre to lamper i første omgang, så to enkle dimmere bare. 

 

Samme tag for å styre via OpenHAB skills på alexia som via Hue Emulatoren.

 

Når man legger til OpenHAB på Alexa skills så får man mulighet for å connecte seg mot my.openhab kontoen sin i skyen.

Når det er gjort vil man med device discovery få opp de Items man har lagt på TAG på.

Dersom man velger Hue emulatoren, så må den settes till "Paring enabled" under services før man starter discovery..

Etterpå start discovery på Alexia og den kobler seg til via LAN'et til OpenHab'en.

 

Jeg bruker items filer istedenfor via GUI,

Så lignende eksempel der er:

Dimmer        TVLys1           "TV Light"     ["Lighting"]     {channel="hue:0100:0017882c743d:2:brightness" } 

 

["Lighting"]   = tag'en som er nøkkelen.

 

- Fordelen med HUE emulatoren er at da snakker Alexia lokalt til OpenHAB'en din

- Fordelen med Alexa via skyen, forhåpentligvis at "nye" kommandoer blir raskere implementert. 

 

Akkurat i dag så er det ingen forskjell i bruken, såvidt jeg har sett. Kanskje noe temperatur, men det har jeg ikke i bruk.

 

-- Skal du styre 2 lys med 1 kommando, så kan du velge på Alexia å lage en Gruppe der med de 2 lysene du har definert TAG på.

Alternativt er å lage en virtuell sak som du legger på TAG på, som igjen kan trigges med en Rule med som fikser begge lysene som du vil.

Endret av Norx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.