Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Disruptive sensorer i smarthus?


Anbefalte innlegg

https://www.tu.no/artikler/norske-disruptive-technologies-har-ambisjoner-om-a-dominere-fremtidenes-autonome-internett/376768

Regner med flere har lest om Disruptive sine sensorer på TU.no, flere ganger...

Høres jo ut som noe som hadde vært greit å få tilgang til i et smarthus system. Enig?

Må vel til en API mod deres skyløsning i tilfelle...

 

tonheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at det koster rundt 10kr pr sensor pr mnd. 
Og kommunikasjonen mellom sensor og gateway er egenutviklet (LES: låst, lukket og utilgjengelig) så du er tvunget til å hente data fra deres nettsider.

Så utenom batteritiden så ser jeg ikke så mye unikt med dette systemet, det kan jo hende de også har god og stabil rekkevidde men jeg kan se noe særlig informasjon om dette.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tore Andre Rosander skrev:

Legg merke til at det koster rundt 10kr pr sensor pr mnd. 

Oi, det var jo litt. Med 30-40 sensorer (og det er jo ikke mye, jeg har mye mer selv), så blir det jo fort penger av det. Hadde det kostet 1 kr pr sensor, så hadde jeg tenkt "småpenger".

 

10(!) kr virker overraskende høyt i forhold til den jobben det skal gjøre. Inkluderer det prisen på selve sensoren også?

 

Litt skuffet nå. ?

 

@Fermate, vet du noe om pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Oi, det var jo litt. Med 30-40 sensorer (og det er jo ikke mye, jeg har mye mer selv), så blir det jo fort penger av det. Hadde det kostet 1 kr pr sensor, så hadde jeg tenkt "småpenger".

 

10(!) kr virker overraskende høyt i forhold til den jobben det skal gjøre. Inkluderer det prisen på selve sensoren også?

 

Litt skuffet nå. 1f61e.png


Jeg vil tro man må betale for maskinvaren i tillegg men det står ingenting om dette i artikkelen.

" Nå tidlig tar vi i overkant av en dollar per sensor per måned. Men det er bare en start. Dette kommer til å bli vesentlig billigere etterhvert, sier han. "

Det ser ut som de skal tilby en form for hardware-as-a-service og de sammenligner seg med infrastrukturen ett teleselskap drifter.
Så kun basert på artiklene jeg har lest kan det se ut som forretningmodellen er å selge tilgang til data-en som sensorene samler inn noe som får meg til å spekulere i at dette er beregnet på bedrifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Guahtdim skrev:

Dette blir ikke noe for hjemmeautomasjon.

Tja... da er valg av brikketyper merkelig, for det er neppe så stor etterspørsel etter disse typer sensorer (en knapp, magnetbryter og temperatur, samt potensiell vannsensor) for bedrifter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 minutes ago, Moskus said:

Tja... da er valg av brikketyper merkelig, for det er neppe så stor etterspørsel etter disse typer sensorer (en knapp, magnetbryter og temperatur, samt potensiell vannsensor) for bedrifter.

 

 

Jeg hørte iallefall "kun bedriftsmarkedet". La oss håpe at jeg tar grundig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Guahtdim skrev:

Jeg hørte iallefall "kun bedriftsmarkedet". La oss håpe at jeg tar grundig feil.

Det er jo godt mulig du har rett. Men da er spørsmålet om behov høyst reelt plutselig...

 

Har du fått dem presentert et sted? Hvor hørte du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå kan man forhåndsbestille trialkit - $5000 (200 sensorer

https://www.disruptive-technologies.com/preorder/

 

Men som sagt så satser de desverre ikke på vanlige folk, men enterprise-løsninger. Jeg mener at vi nå er forbi NDA etc siden vi igår hadde visning av dette for folk utenfor firmaet.

Imponerende at disse små brikkene er beregnet å holde i 15 år ved 100 meldinger i døgnet.

Alle data blir sendt kryptert fra brikke via cloud connector (gateway/router ting) og opp i skyen til DT. Og så må man koble seg mot denne skyen for å få tilgang til sine data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.