Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste SMS-gateway-tjeneste?


Anbefalte innlegg

Prisen pr sms er da ikke avhengig av hvor mange du sender, eller hvor ofte du fyller på. Den er 29 øre pr sms. 

 

Min erfaring er også at to kriser gjerne kommer samtidig.  Kjedelig hvis nettet er nede og du trenger å få en alarm. Men for all del, alle får finne sine måter å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, cozmo skrev:

Prisen pr sms er da ikke avhengig av hvor mange du sender, eller hvor ofte du fyller på. Den er 29 øre pr sms. 

 

Tja, men om jeg sender 1 SMS på 15 mnd og deretter må fylle på 50 kr, så har jeg så klart 49,71 kr igjen, men de får jeg ikke brukt. Så på en måte har det kostet med 50 kr for den ene mld. 

 

20 minutter siden, cozmo skrev:

Kjedelig hvis nettet er nede og du trenger å få en alarm.

 

Det er et godt poeng - jeg har UPS på serveren, men ikke modemet. Dog opplever jeg oftere nedetid på mobilnettet enn internettlinjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser poenget med at en kanskje ikke får brukt alt som er fyllt på.

 

Kanskje en bedre løsning er å ha en fallback rute ut på Internett via en 4g GSM dongle, og så basere seg på online sms tjenester... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ZoRaC said:

 

Kan du dele scriptet ditt? :) 

Her bruker jeg den for å sende alarm fra pumpestasjon. Sms koster meg ca 50øre, og det er per definisjon jun hvis noe går galt at SMS sendes. Det gjør at prisen på sms har egentlig ingen betydning.

Script er som følger (API key og API secret må erstattes med egne keys fra Nexmo). Parameter til scriptet er tlf nummer og message kode. Feks 47012345678|3

Imports System.Net
Imports System.IO
    Public Sub Main(ByVal Parms As Object)

        Dim ParmArray As String()
        ParmArray = Parms.ToString.Split("|")
        Dim PhoneNumber As String = ParmArray(0)
        Dim MsgCode As Char = ParmArray(1)
        Dim Message As String
        Dim Url As String
        Dim result As String
        Dim drens_over As String = "Alarm DRENS Overstrøm pumpe"
        Dim drens_niv As String = "Alarm DRENS Høyt Nivå"
        Dim kloakk_over As String = "Alarm KLOAKK Overstrøm pumpe"
        Dim kloakk_niv As String = "Alarm KLOAKK Høyt Nivå"

        Select Case MsgCode
            Case "1"
                Message = drens_over
            Case "2"
                Message = drens_niv
            Case "3"
                Message = kloakk_over
            Case "4"
                Message = kloakk_niv
            Case Else
                Exit Select
        End Select

        hs.WriteLog("Nexmo SMS", ParmArray(0) & "to:" & Message)

        Url = "https://rest.nexmo.com/sms/xml?api_key=MyApiKey&api_secret=MyApiSecret&from=PhoneNumber&to=" & PhoneNumber & "&text=" & Message

        result = hs.URLAction(Url, "GET", "", "")
        hs.WriteLog("Nexmo SMS", result)
        ParmArray = Nothing
        PhoneNumber = Nothing
        Message = Nothing
        result = Nothing

    End Sub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet (ikke testet ennå!) er å bruke IFTTT og lage en applet basert på Homeseer (feks device turned on) og SMS (den tjeneste ser ut til å levere 10 gratis SMS hver måned utenfor USA.

Igjen, dette er ikke testet (men har tenkt å prøve!).

Screenshot_20170306-090438.png

Endret av Asterix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Asterix skrev:

En annen mulighet (ikke testet ennå!) er å bruke IFTTT og lage en applet basert på Homeseer (feks device turned on) og SMS (den tjeneste ser ut til å levere 10 gratis SMS hver måned utenfor USA.

Igjen, dette er ikke testet (men har tenkt å prøve!).

Screenshot_20170306-090438.png

 

Genialt!

Jeg lagde en ny variant av IFTTT-scriptet mitt nå, så nå har jeg ett script for SMS og et for push-varsel. :) 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fikk en e-post fra Twilio i dag. Fra 1. juli må du begynne å betale moms på SMS som sendes om du befinner det i et land som krever dette. Klarer ikke helt å finne ut av om dette gjelder Norge, men regner nesten med dette Sendt melding til support hos Twilio for å få de til å bekrefte at dette gjelder kunder i Norge. Dere som bruker andre leverandører (f.eks BulkSms og Nexmo) har dere hørt noe lignende? Rart om det bare vil være Twilio som må begynne med dette. GSM modem for å sende SMS blir nå et alternativ som rykker opp på lista. @Guahtdim for en jobb å gjøre med å endre på TwilioSeer til SMSSeer ?

 

Sitat

You are receiving this notice because your business’ service address is located in a country that, by law, requires us to collect Value Added Tax (VAT) on the services provided which includes Electronically Supplied Services & Telecommunications. Starting July 1st, 2019, we will be applying VAT to purchases of Twilio services. VAT will appear on your August bill for July usage. Going forward, VAT will continue to be applied to your account on the first day of the month for the previous month’s usage.

How is VAT determined?

VAT for Twilio’s products is applied based on where you consume our products, which is determined by your service address. These VAT rates will be consistent with what you currently pay for relevant goods and services in your jurisdiction.

Twilio uses the billing address that you have provided to us as your service address. If your billing address is not where you consume Twilio’s products, you can update your service address in Twilio Console. Instructions to update your service address can be found at our FAQ page.

Tax Exemption

You may be considered tax exempt depending on your country’s jurisdiction for VAT on Twilio services. Twilio is only required to impose VAT on Business to Customer (“B2C”) transactions. Business to Business (“B2B”) customers are tax exempt with a valid VAT number. B2B transactions are subject to self-assessment (reverse charge). Please note, for Switzerland, Lichtenstein, and Ireland customers contracted with Twilio Ireland, we are required to apply VAT for both B2B and B2C customers. If you are a VAT registered B2B customer, please login to your Console to enter your VAT number as required for a valid tax invoice and for self-assessment (reverse charge) before July 31st when we will begin to apply taxation on July usage. You will find the designated VAT field on the same page to update your service address. 

For more details on this change and a listing of countries impacted by this change, please visit our FAQ page or reach out to our support team at https://www.twilio.com/help/contact. 

Thank you for being a Twilio customer. We appreciate your business. 

Team Twilio

 

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette var noe som ikke truet så bestilte jeg ett billig ett fra Aliexpress. Ingen anelse om det engang vil fungere (jeg anbefaler ingen å kjøpe siden jeg ikke vet om det vil fungere)

HUAWEI E226 3G Mobile broadband Modem Dongle 7.2Mbps 3G HSDPA USB MODEM

https://www.aliexpress.com/item/HUAWEI-E226-3G-Mobile-broadband-Modem-Dongle-7-2Mbps-3G-HSDPA-USB-MODEM/32890466433.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.230b4c4dfC7RPO

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Guahtdim skrev:

Ingen anelse om det engang vil fungere (jeg anbefaler ingen å kjøpe siden jeg ikke vet om det vil fungere)

Tror jeg avventer litt med å bestille. Kan være greit å undersøke om det finnes andre (gode og billigere) alternativer til Twilio. Skjønner poenget med "Modem dongle", men i mitt tilfellet er det ikke så viktig å ha backup om nettet går ned siden hele "løsningen" som du og jeg har laget baserer seg på å hente informasjon fra aktiviteter i Google Calender. Om pc'en som HomeSeer er installert på ikke har kontakt med nettet er du like langt.

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sannhet med modifikasjoner. GCalSeer henter ned alle oppføringer for de kommende 24 timene framover, så hvis det kun er internett som går ned så har man en lokal kopi i minnet. Hvis også strømmen så har man ingenting.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av nett for å nå "Site #2" hvor etterhvert 3 låser skal stå som er koblet opp via P2P VPN mot nettet til "hovedkontoret" hvor HS står. Uten nett er jeg f..cked uansett. Men ja kommer nok til å gå for lokalt modem, men da vil det være pga kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel prøve å lage en slags kontroll på om du har kontakt over VPN. Slik jeg ser det har du følgene feilkilder:

Du mangler kontakt mot Google

Du mangler kontakt mot Twilio

Du mangler kontakt mot VPN Site#2

Og alle kombinasjoner av disse.

 

Med andre ord bør du ha en eller flere kontroller som passer på disse feilkildene og foretar korrekt handling basert på hva som feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guahtdim skrev:

Du bør vel prøve å lage en slags kontroll på om du har kontakt over VPN

Det blir litt off-topic dette her, men jeg har PC på begge lokasjoner og overvåker de via 24x7 free forever plan 5 URLs/servers. Om en av PC'ene går ned/eller det ikke er kontakt får jeg varsling via e-post og det holder for meg. Heldigvis er det sjelden at dette skjer. Orker rett og slett ikke å lage masse sjekker og regler i HS for noe som kan skje 1-2 ganger i løpet av et år. Har vært MYE HS i det siste og kan være greit å holde på med noe annet også ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.