Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste SMS-gateway-tjeneste?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til en god sms-gateway? Behovet er å sende ca 20-30 sms i måneden til et norsk nummer. Finnes endel varianter, og selv om summen ikke er den store så er mange av de ganske "dyre" (50-100 øre per sms). Jeg trenger noe der jeg kan sende en sms via en http-kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnene til at dere vil ha SMS, og ikke push? Jeg bruker Pushover, som har plug-in til HS3. Dermed er det utrolig enkelt å pushe meldinger til ulike telefoner. Jeg liker tilgjengeligheten fra HS3, selvsagt, men også at jeg kan pushe med ulik prioritering. Alarmer kan for eksempel kreve kvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

Det hender man er steder hvor push (som krever internett-tilkobling) ikke bare er hendig. SMS får man alltid. :) 

SMS-dekning, men ikke en gang bittelitt datadekning... Finnes det slike steder lengre? Men OK, i slike tilfeller ser jeg at SMS er bedre. Men, jeg må jo tillate meg å påstå at det der er et ganske sært tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når du er på båt å må betale 100kr for en megabyte så er det greit å skru av roaming/internett på telefonen. , gjelder som regel i utlandet også. Da er en tekst melding gratis iforhold [emoji3]


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, psv021 skrev:

SMS-dekning, men ikke en gang bittelitt datadekning... Finnes det slike steder lengre? Men OK, i slike tilfeller ser jeg at SMS er bedre. Men, jeg må jo tillate meg å påstå at det der er et ganske sært tilfelle :)

Du skal ikke så langt ut av landet før datatrafikken (spesielt i et historisk perspektiv) er hårreisende dyr, og for ganske mange uaktuell å bruke.

 

Nå skjer det riktignok mye med roamingprisene i Europa, men likevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/26/2017 at 20:37, psv021 said:

Hva er grunnene til at dere vil ha SMS, og ikke push? Jeg bruker Pushover, som har plug-in til HS3. Dermed er det utrolig enkelt å pushe meldinger til ulike telefoner. Jeg liker tilgjengeligheten fra HS3, selvsagt, men også at jeg kan pushe med ulik prioritering. Alarmer kan for eksempel kreve kvittering.

 

Fordelene sånn jeg ser det er at man kan gi beskjeder til folk som ikke må installere noe spesielt (kone, gjester, naboer), og push-notifications kan også bli forsinket av strømsparing. Kan selvfølgelig diskuteres om det er superviktig, men synes det er et greit supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver litt research på det samme nå, og det virker å være klart billigst å kjøpe en enkel GSM dongle, putte inn et simkort, plugge donglen i linux-boksen, og sende ut SMS'er via ymse tilgjengelig sw. 

Onlinetjenester virker fort å ta 1kr pr sms, mens det f.eks på et chess kontantkort koster 29 øre pr sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, cozmo skrev:

Onlinetjenester virker fort å ta 1kr pr sms, mens det f.eks på et chess kontantkort koster 29 øre pr sms.

 

Hmm... Nexmo og Clickatell ser ut til å ligge på i underkant av 50 øre. 

 

Hva koster GSM-dongle da? Hvor ofte må kontantkortet fylles på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg akkurat en brukt 3g GSM dongle på ebay for en drøy hundrings.

 

Hvor ofte du må fylle på er jo avhengig av hvor mange sms'er du sender ut. For min egen del sender jeg bare ut sms ved kritiske hendelser (alarmen går, vannlekkasje, temperatur i fryser for høy osv), og det kan jo telles på en hånd hvor mange ganger det skjer i året. Alle andre notifications går via Notify My Android.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cozmo skrev:

Hvor ofte du må fylle på er jo avhengig av hvor mange sms'er du sender ut.

 

Nei, alle(?) operatører har krav om en viss minimumsaktivitet (=påfyllinger), ellers deaktiveres abonnementet og nummeret gis til en ny kunde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cozmo skrev:

Å? Det var nytt for meg..Har aldri hørt om det. Vi har hatt mange kontantkort i familien med minimal aktivitet, har aldri mistet nummeret...

 

Telenor:

Sitat

Har kontantkortet noen utløpsdato?

Kontantkortet varer i 15 måneder etter siste lading. Lader du ikke kontantkorter innen den tid, vil resterende ladebeløp bli slettet og nummeret sperret.

 

Chess:

Sitat

Dette er kravene vi har for å unngå automatisk oppsigelse. Begge må oppfylles:

Kontantkortet må fylles på med minst 50,- en gang i året

Kontantkortet må brukes slik at saldoen blir belastet, minst en gang i året. 

 

F.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja 15 mnd ja, trodde du mente man måtte lade hver 5 måned eller noe. 15 mnd er jo evigheter.  Bare å spytte inn litt cash en gang i året og så tusler og går det av seg selv.  Ser ingen problemer med det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange meldinger ser du for deg å sende pr mnd da? Hvor ofte er der alarmen går, vannlekkasje, temperatur i fryser for høy osv? 3-4 ganger, maks? Dvs ca 50 mld på 15 mnd og så må du fylle på kontoen igjen. Dvs ca 1 kr pr mld...

 

I tillegg må man huske å gjøre det - du kommer nok på det når du ikke mottar SMS om utløst alarm etter 16 mnd... ;) 

 

Da betaler jeg heller 50 øre pr mld, altså rundt 30 kr på 15 mnd. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.