Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lage Rules osv på OpenHAB / OpenHAB2. Nybegynnerspørsmål


Brian

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke helt hvor jeg skal legge dette.

Er ny her på forumet og ny på hjemmeautomasjons fronten, så ikke vært mye innom script selv om jeg har drevet en del på pc.

Har ikke mye dingser enda, men et par brytere/dimmer og sensor.

Har Openhab på Windows pcn min nå så lenge, til jeg finner ut av ting.

Lurer på hvordan jeg kan lage rules og sånn. sett folk bruke CMD og/eller OpenHAB Designer eller Eclipse. (Hva er best?)

 

Fant en "Rules" Engien inne på Localhost Paper UI. prøvde å legge til noe her, men ser ikke ut til å fungere.

Hvor legger disse Rulsa seg? ligger det på nett eller fra mappe på pcn.

 

Jeg har fått lagt inn så jeg har Tilgang til min Tellstick net lite V1 i telldus live, så dette han jeg styre igjennom Openhab vil også prøve smått å få inn TTS i sonos for eks.

noen som han hjelpe meg med "Rules" saken? hvordan begynner jeg i windows? og hvordan sette opp en designer mod openhaben?

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! 
Er relativt fersk på dette selv, og har såvidt testet Rules i PaperUI, det fungerte helt fint hos meg. 
Personlig så har jeg en RaspberryPi som kjører Openhab dedikert, og har bare mappet opp og delt filsystemet til min arbeidsstasjon. Jobber direkte med filene i typ notepad enn så lenge da jeg ikke fikk Eclipse Designer til å fungere spesielt godt (problem med lasting av filer etc). Følger innlegget ditt for å se utviklingen.

Jeg mener å huske at du også finner rules i samme mappe som du finner items så med andre ord:  ${openhab.home}/configurations/

Hos meg er "manuelle" rules i tekstfiler som heter feks sonos.rules. 

Hvis du forklarer hva du ønsker å gjøre, så kan sikkert forumetfå gitt deg noe input på hvordan du gjør det. En del med god kunnskap om OH her :) 

TJ


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! Dersom ingen av de andre gutta tar stafettpinnen og hjelper deg så kan jeg skive et mer utfyllende svar til helga. Er på ferie med kun mobilen og et særdeles ustabilt nett... 

 

Designer brukes for å redigere rules. Hvis ikke anbefaler jeg notepad ++ med openhab language filene importert (gir syntax highlighting). I OpenHAB designer klikker du på åpne knappen og velger configuration mappen. Viktig å bruke rett versjon av openhab designer(oh1)/smart home designer (oh2).

 

Rules lages i et språk kalt xtend. Søk på openhab rules i google og du finner god dokumentasjon og eksempler.

 

Rules i paper ui er eksperimentelt og kan inneholde bugs. Den eneste buggen jeg vet om er at tids triggerene ikke virker.

 

Du kan også bruke habmin til å lage rules.. men det har jeg ikke benyttet meg så mye av.

 

Rules laget i paper ui ligger i en database og er ikke lett tilgjengelige får å leses utenfor paper ui. Ander  rules ligger under configurations/rules og har .rules som filtype.

 

Anbefaler å lese litt her på forumet i de andre emnene under openhab og også ta en titt eller 3 på den offisielle dokumentasjonen på openhab.org :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for litt svar, ser ut til at jeg har fått kommet litt igang. ser litt på guider rundt omkring og har fått lagt inn Eclipse Smarthome designer og får nå åpnet Openhab "Conf" i denne :)

Tenker å ha litt styring med slukking og tenning av lys. ser man kan styre sonos og samt smart tvn min her "Samsung" hvordan vi dette fungere? for eks hvis jeg aktiverer en veggplugg/bryter så kan jeg får TTS i sonos anlegget? hadde vært kult med det for eks på Dørklokke. 

 

Men har iallefall kommet litt igang, dette blir spennende å se hva jeg får til etterhvert, må lære seg forskjellige komandoer og sånn ser det ut som i text. det er Veldig mye å sette seg inn i ser det ut som :)

 

kan nesten sammenlignes med Robot/plc programmering.

 

tenkte også på¨den HABPanel. får man App til denne å? som blir lik den du lager i nettleseren? eller fungerer det bare på windows?

Kan man ikke bare bruke HabPanel istedet for Basic?

 

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brian skrev:

 

tenkte også på¨den HABPanel. får man App til denne å? som blir lik den du lager i nettleseren? eller fungerer det bare på windows?

Kan man ikke bare bruke HabPanel istedet for Basic?

 

Dersom du lager snarvei til HabPanel websiden på hovedskjermen så åpnes den som om den var en app. Men rent teknisk så er det et web only ui. Det gode med det er at det virker på alle plattformer. Ting ser nokså like ut men avhengig av hvordan widgetene er designet så kan noen skalere relativt dårlig.

 

1 time siden, Brian skrev:

Tenker å ha litt styring med slukking og tenning av lys. ser man kan styre sonos og samt smart tvn min her "Samsung" hvordan vi dette fungere? for eks hvis jeg aktiverer en veggplugg/bryter så kan jeg får TTS i sonos anlegget? hadde vært kult med det for eks på Dørklokke. 

 

Jeg har ikke så mye erfaring med sonos, men med chromecast plugin så kan du det. Da bruker du kommandoen say (hva som skal sies, hvilken tts motor som skal brukes, channel id til thing som skal spille av tts).

Samsung TV bindingen er veldig bra. Men Samsung deaktiverer nettverket på noen modeller når den er i standby, så noen kan du ikke skru på via nettverk. Dersom du legger den til i paper ui så ser du hvilke channels som dukker opp. De er relativt selvforklarende. :-)

Og er du heldig så kan din modell skrus på også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en lite periode hvor jeg benyttet TTS og Sonos, men i OH1 var det til tider en stygg minnelekkasje i Sonos bindingen. Det med å pause eksisterende playlist, kjøre en TTS og så resume playlist fungerte heller ikke alltid så bra. Men det er mulig alle disse problemene er løst i OH2 Sonos bindingen...

 

Jeg bruker squeezebox binding for å kjøre tts på raspberry og tabs.

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lazarus said:

 

Samsung TV bindingen er veldig bra. Men Samsung deaktiverer nettverket på noen modeller når den er i standby, så noen kan du ikke skru på via nettverk.

Og er du heldig så kan din modell skrus på også...

 

 

Har et par små Samsung TVer, og de vil ikke lystre, verken av, på, volum osv...  Finner dem i paper ui, men dætts itt

Endret av Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Øyvind skrev:

 

 

Har et par små Samsung TVer, og de vil ikke lystre, verken av, på, volum osv...  Finner dem i paper ui, men dætts itt

Du må ha remote controll enablet på tvene også får du opp en dialog på tven om å tillate openhab. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynnt å følge den tutorialen på Openhab. men får ikke div enheter til å fungere i basic UI. får disse fram i "veggplugg" og min telefon. men får ikke styrt de fra Basic ui. hva kan være problemet? samt får ikke endret icon på basic ui eller selv om jeg skriver kommandoen. eller må disse iconene legges inn i no mappe først?

 

et problem til er Rules. følger tutorialen men får feil i min text. "The method or field Wallplug1_stue is undefined"

det er dette som jeg har fulgt. http://docs.openhab.org/tutorials/beginner/configuration.html

 

Må jeg også ha noe addon som gir meg tid å dato for eks? 

 

også var det den tvn. har en [TV] UE65JU6075 denne er fra i sommmer. jeg finner all verdens med knapper i paper ui. den ser hva slags source tv er i "HDMI1 eller 2" eller TV modus. men får verken slått av eller på. mutet eller brukt volum.

 

mye spørsmål på en gang her nå ^^

 

Basic ui..PNG

Items.PNG

Rules.PNG

Sitemaps.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brian skrev:

Har begynnt å følge den tutorialen på Openhab. men får ikke div enheter til å fungere i basic UI. får disse fram i "veggplugg" og min telefon. men får ikke styrt de fra Basic ui. hva kan være problemet?

Hva skjer når du trykker på bryteren i BasicUI?  Jeg har aldri benyttet meg noe serlig av BasicUI, har benyttet meg mer av PaperUI, Habpanel, Habmin, og ClassicUI.

 

7 timer siden, Brian skrev:

samt får ikke endret icon på basic ui eller selv om jeg skriver kommandoen. eller må disse iconene legges inn i no mappe først?

 

Er usikker på BasicUI her, men sjekk om ikonene er rett i ClassicUI? Vet ikke om Basic støtter custom ikoner.

 

7 timer siden, Brian skrev:

et problem til er Rules. følger tutorialen men får feil i min text. "The method or field Wallplug1_stue is undefined"

det er dette som jeg har fulgt. http://docs.openhab.org/tutorials/beginner/configuration.html

Forsøk å lagre alle filene du har oppe, for så å åpne designeren på ny. Nye Items blir av en eller annen grunn ikke lastet før du åpner konfig mappen på ny, kan enten gjøres ved å lukke og åpne designer eller ved å åpne konfig mappe på ny via åpne knappen.

 

7 timer siden, Brian skrev:

Må jeg også ha noe addon som gir meg tid å dato for eks? 

Dato for hva? Dagens dato? 


Dagens dato kan hentes via for eks. NTP binding:
DateTime CurrentDate "Date [%1$tA, %1$td.%1$tm.%1$tY]" <calendar> { channel="ntp:ntp:[ChannelID]:dateTime" }

Eller via script, men det blir å gjøre ting verre enn de trenger å være.

Soloppgang og nedgang via Astro binding:

DateTime Sunrise_Time "Sunrise [%1$tH:%1$tM]" <sunrise> { channel = "astro:sun:home:rise#start" }

DateTime Sunset_Time "Sunset [%1$tH:%1$tM]" <sunset> { channel = "astro:sun:home:set#start" }

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brian skrev:

også var det den tvn. har en [TV] UE65JU6075 denne er fra i sommmer. jeg finner all verdens med knapper i paper ui. den ser hva slags source tv er i "HDMI1 eller 2" eller TV modus. men får verken slått av eller på. mutet eller brukt volum.

Er tven på når du forsøker å teste dette? Alle disse virker hos meg. Har du koblet channel(for eks Mute) mot et item?

Er remote controll skrudd på i instllinger på tven? og har du tillatt OpenHAB å fjernstyre den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er tven på når du forsøker å teste dette? Alle disse virker hos meg. Har du koblet channel(for eks Mute) mot et item?

Er remote controll skrudd på i instllinger på tven? og har du tillatt OpenHAB å fjernstyre den?"

 

ja har testet i classic ui og paper ui. får bare source info, ikkeno mer. har også fått opp en popup på tvn der jeg har tillat Openhab med remote control på tvn. så skjønner veldig lite. hvordan koblet channel? har gjort det i rules på paper ui. muten aktiveres på bryter i paper ui men ikke på tvn.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

guiden får meg til å lage ting til BAsic ui. blir ikke dette det samme som kommer på appen på iphone?

 hvordan får jeg det til å komme inn i classic ui? må jeg skrive en annen tekst da eller? på classic ui så fungerer veggpluggene iallefall, men ikke tv og sonos. "sonosen" vises det bare en overskrift på når jeg går inn.

 

Virker ikke som at iconene er rettet til Classic UI da jeg bare får fra m "Things" der :/

 

har prøvd å lukke alt og gå inn på nytt, samme greia,

 

ja for eks Dagens dato :)

takk for info der :)

 

 Edit.

Prøvde også å sette Classic UI som default. men det samme skjer her i denne UI også. ingen reaksjoner når jeg trykker på veggplugg for eks.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brian skrev:

guiden får meg til å lage ting til BAsic ui. blir ikke dette det samme som kommer på appen på iphone?

 hvordan får jeg det til å komme inn i classic ui? må jeg skrive en annen tekst da eller? på classic ui så fungerer veggpluggene iallefall, men ikke tv og sonos. "sonosen" vises det bare en overskrift på når jeg går inn.

Inne i instillingene for classic UI setter du default sitemap.

ClassicUI bruker samme sitemaps som basic viser det seg.

BasicUI skal sikkert ta over for Classic.

Hvordan har du definert Sonosen din i Items?

 

3 timer siden, Brian skrev:

Virker ikke som at iconene er rettet til Classic UI da jeg bare får fra m "Things" der :/

Jeg bruker ikonene i classicUI, i forrige versjon av OpenHAB var classic UI den eneste tilgjengelige og ikonene som tilbys nå er en videreutvikling av de gamle ikonene.

 

3 timer siden, Brian skrev:

har prøvd å lukke alt og gå inn på nytt, samme greia,

Hum... og disse filene ligger under samme config mappe? prøv med:

Sitat

rule "wallplug_pc ON"

when

Item Brians_Mobil changed from OFF to ON

then

Wallplug_Pc.sendCommand(ON)

end

 

rule "wallplug_pc OFF"

when

Item Brians_Mobil changed from ON to OFF

then

Wallplug_Pc.sendCommand(OFF)

end

tror du har liten c der det skal være stor C.

Du kan også bruke .send(ON/OFF) for on off kommandoer.

 

sendCommand("ItemName", "Command") kan brukes dersom du vil bruke en string variabel for Item.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lazarus said:

Inne i instillingene for classic UI setter du default sitemap.

ClassicUI bruker samme sitemaps som basic viser det seg.

BasicUI skal sikkert ta over for Classic.

Hvordan har du definert Sonosen din i Items?

Dette har jeg prøvd nå, fikk opp likt oppsett i Classic UI nå som i Basic UI, men skjer fortsatt ingenting når jeg prøver å aktivere veggpluggene mine gjennom Basic/Classic :/

Sonosen har jeg ikke satt i Items enda.

 

1 hour ago, Lazarus said:

Jeg bruker ikonene i classicUI, i forrige versjon av OpenHAB var classic UI den eneste tilgjengelige og ikonene som tilbys nå er en videreutvikling av de gamle ikonene.

 

ser ikke ut til at de kommer fram. ikke basic eller classic. ligger disse i noen mapper som man kaller dem fram ifra?

 

1 hour ago, Lazarus said:
Quote

rule "wallplug_pc ON"

when

Item Brians_Mobil changed from OFF to ON

then

Wallplug_Pc.sendCommand(ON)

end

 

rule "wallplug_pc OFF"

when

Item Brians_Mobil changed from ON to OFF

then

Wallplug_Pc.sendCommand(OFF)

end

tror du har liten c der det skal være stor C.

Du kan også bruke .send(ON/OFF) for on off kommandoer.

 

sendCommand("ItemName", "Command") kan brukes dersom du vil bruke en string variabel for Item.

prøvde å kopiere dette uten hell.

 Kan det være noe feil med text(channelnavnet) da? har jo bare kopiert rett ifra Paper UI.

Configeration --> Things --> eks. Device:Wallplug1 --> ok kopierer channel på switch eks.  tellstick:switch:e97eb955:1585941:state

                                              (fra telldus live)

 

Samme skjer jo når jeg skal ha inn Datoen du skriev. får ikke date bare den rare texten.

 

 

 

Dato.PNG

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Brian skrev:

Dette har jeg prøvd nå, fikk opp likt oppsett i Classic UI nå som i Basic UI, men skjer fortsatt ingenting når jeg prøver å aktivere veggpluggene mine gjennom Basic/Classic :/

Sonosen har jeg ikke satt i Items enda.

Jeg tror du har noe som ikke leses helt korrekt fra items fila. Kunne du fjernet { channel="..."} delen fra item-ene og deretter gå inn i paperUI og åpne thing-en for så å ekspandere thing-en og klikke på sirkelen ved siden av channel som du vil assosiere? da skal du kunne velge item å binde den til. se om det fungerer bedre?

 

52 minutter siden, Brian skrev:

ser ikke ut til at de kommer fram. ikke basic eller classic. ligger disse i noen mapper som man kaller dem fram ifra?

De skal ligge i en intern database(tror jeg), men du kan legge til dine egne under conf/icons/classic/. les mer her: http://docs.openhab.org/configuration/items.html#icons

 

56 minutter siden, Brian skrev:

 Kan det være noe feil med text(channelnavnet) da? har jo bare kopiert rett ifra Paper UI.

Configeration --> Things --> eks. Device:Wallplug1

 

Prøv den nevnte metoden for å koble thing-channel mot item. kanskje det hjelper?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Lazarus said:

Jeg tror du har noe som ikke leses helt korrekt fra items fila. Kunne du fjernet { channel="..."} delen fra item-ene og deretter gå inn i paperUI og åpne thing-en for så å ekspandere thing-en og klikke på sirkelen ved siden av channel som du vil assosiere? da skal du kunne velge item å binde den til. se om det fungerer bedre?

 

da var dette prøvd også. virker som jeg ikke finner noe å sette dette opp mot.

 

Kanskje jeg burde slette alt å begynne på scratch? :P

Tekniske ting bruker ikke være noe problem. er jo Automatiker selv xD

tydelighvis litt dum på dette området..

 

trykker meg inn på denne på Things.

device1.thumb.PNG.a3f125e5bd1a1389568fe40d70459fe3.PNG

 

 

Så går jeg inn på blyanten. (hvos jeg trykker på rundongen ved Switch så Unlinker jeg noe. ikkeno mer.

58bde952f1b2e_device2.PNG.b10fba663d0dd59d748f36ea8cd512a6.PNG

 

 

etter blyanten kommer dette. får ikke gjort noe på bridge selection. den er blank når jeg prøver å trykke på den.

vet ikke om Device ID har noe å si siden NTP ikke har samme instillinger.

 

58bde96021992_device3.thumb.PNG.0b8f64752c0b0718b4116224442c1b17.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brian skrev:

da var dette prøvd også. virker som jeg ikke finner noe å sette dette opp mot.

 

Kanskje jeg burde slette alt å begynne på scratch? :P

Tekniske ting bruker ikke være noe problem. er jo Automatiker selv xD

tydelighvis litt dum på dette området..

 

trykker meg inn på denne på Things.

Så går jeg inn på blyanten. (hvos jeg trykker på rundongen ved Switch så Unlinker jeg noe. ikkeno mer.

etter blyanten kommer dette. får ikke gjort noe på bridge selection. den er blank når jeg prøver å trykke på den.

Da er linken enda aktiv. Har du slettet Channel info på items og lagret? Kan hørest ut som du trenger å restarte OpenHAB. filene virker ikke til å laste når du lagrer...

Lag eventuellt en ny items fil. kan være det er ett eller annet rart i filen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Lazarus said:

Da er linken enda aktiv. Har du slettet Channel info på items og lagret? Kan hørest ut som du trenger å restarte OpenHAB. filene virker ikke til å laste når du lagrer...

Lag eventuellt en ny items fil. kan være det er ett eller annet rart i filen du har.

 

Tusen Takk!! :D

ser ut til at ve ble bedre da jeg lagde en ny Items fil ! fikk en annen logo på den fila nå og nå får jeg fram plugger og funksjon!

da er det bare å prøve seg vidre fram da :)

 

og prøve å få tv styringa til å fungere.

Fungerer.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. ? lurer på om det kan komme av at du hadde stor "i" i .items filendingen? ?

 

Leste på den forrige bindingen til Samsung TVene(for OH1). der står det at nyere modeller enn 2012 modellene ikke er støttet.. men ser ikke noen sånn referanse på Samsung TV binding for OH2.

 

Kan være at det lager problemer. Kan du styre tven fra samsung tv remote app?

 

Rart at den klarer hente info men ikke sette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Flere sprøsmål :)

Er det noen som vet hvordan jeg fikser Notifications via openhab?

Kanskje også SMS om dette går?

til nå aktiverer jeg bare Notification igjennom Telldus live sitt system. koster jo penger med SMS..

har sett noe som heter IFTTT, har sett litt på det, men skjønnte ikke hvordan jeg kunne lage regel/Oppskrifte der xD kan tenke meg det koster penger?

 

Har også skaffet meg Philips hue som jeg har prøvd litt. denne pakka https://www.elkjop.no/product/data/smarte-hjem/HUEAMBE27KITW/philips-hue-startsett-m-hue-bridge-hueambe27kitw

lurte litt på styring via grupper her. får det til i HABpanel men ikke classic UI. og har også bare fått til gruppestyring med varmt til kaldt lys. ikke på dimming..

 

Ser også det er en Alert string jeg kan bruke, men vet ikke hvordan jeg kal få kalt frem dette. til for eks alarm til innbrudd. slik at lampene blinker da.

og hvordan Effect fungerer

http://docs.openhab.org/addons/bindings/hue/readme.html

 

en del spørsmål, men håper noen kan svare på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brian skrev:

Flere sprøsmål :)

Er det noen som vet hvordan jeg fikser Notifications via openhab?

Kanskje også SMS om dette går?

til nå aktiverer jeg bare Notification igjennom Telldus live sitt system. koster jo penger med SMS..

har sett noe som heter IFTTT, har sett litt på det, men skjønnte ikke hvordan jeg kunne lage regel/Oppskrifte der xD kan tenke meg det koster penger?

OpenHAB hadde tidligere en mulighet for å sende SMS gratis via myopenhab.org, men dette ser ut til å være fjernet. Du kan bruke IFTTT gratis dersom du holder deg under 10 SMS i måneden(har ikke gjort dette selv, men mener å ha lest det en plass).

 

For å bruke Openhabs innebygde notifikasjonsmuligheter så kreves to ting.

1. at du har satt opp myopenhab.org

2. at telefonen har habdroid appen installert og koblet mot myopenhab.org

 

Notifikasjoner til en enkelt bruker av myopenhab.org gjøres i regler ved å bruke kommandoen, 

sendNotification("navn@domene.no", "Melding!")

og melding til alle brukere registret mot din myopenhab instans

sendBroadcastNotification("Melding!")

Disse kommandoene gir feilmelding i designeren, men de fungerer.

 

3 timer siden, Brian skrev:

Har også skaffet meg Philips hue som jeg har prøvd litt. denne pakka https://www.elkjop.no/product/data/smarte-hjem/HUEAMBE27KITW/philips-hue-startsett-m-hue-bridge-hueambe27kitw

lurte litt på styring via grupper her. får det til i HABpanel men ikke classic UI. og har også bare fått til gruppestyring med varmt til kaldt lys. ikke på dimming..

 

Kunne du lagt ut itemdefinisjonen og konfig du har i sitemap for disse?

 

3 timer siden, Brian skrev:

Ser også det er en Alert string jeg kan bruke, men vet ikke hvordan jeg kal få kalt frem dette. til for eks alarm til innbrudd. slik at lampene blinker da.

og hvordan Effect fungerer

http://docs.openhab.org/addons/bindings/hue/readme.html

 

en del spørsmål, men håper noen kan svare på de :)

 

Slik jeg forstår det(har ikke benyttet meg av dette selv) så må du koble channel Alert til et string Item, som du da setter til enten, "NONE"/"SELECT"/"LSELECT".

Hva de forskjellige verdiene gjør aner jeg ikke. Test gjerne og kom tilbake til med konklusjon. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Lazarus said:

For å bruke Openhabs innebygde notifikasjonsmuligheter så kreves to ting.

1. at du har satt opp myopenhab.org

2. at telefonen har habdroid appen installert og koblet mot myopenhab.org

 

Notifikasjoner til en enkelt bruker av myopenhab.org gjøres i regler ved å bruke kommandoen

Okei, så dette vil ikke fungere på Iphone IOS?

 

Har du brukt IFTTT? fant ikke ut hvordan jeg kunne lage oppskrift selv der jeg :(

 

13 minutes ago, Lazarus said:

Kunne du lagt ut itemdefinisjonen og konfig du har i sitemap for disse?

 

Item 
Dimmer Lys_Gang                 "Ganglys [%d %%]"          <slider> (Alle)    ["Lighting"]    {cahnnel="tellstick:dimmer:e97eb955:1323336:dimmer"}
Switch Lys_gangb                 "Ganglysb"                  <light>  (Alle)    ["Lighting"]    {channel="tellstick:dimmer:e97eb955:1323336:state"}

Switch Stuelampe1_Toggle         "Stue trapp"                <light>   (Alle, StueLamper_T)                    { cahnnel="hue:0220:0017884a2949:1:brightness" }
Dimmer Stuelampe1_Dimm             "Stue trapp [%d %%]"         <slider>  (Alle, StueLamper_D)                     { cahnnel="hue:0220:0017884a2949:1:brightness" }
Dimmer Stuelampe1_ColorTemp        "Stue trapp  [%d %%]"         <slider>  (Alle, StueLamper_CT)                     { channel="hue:0220:0017884a2949:1:color_temperature" }

Switch Stuelampe2_Toggle         "Stue Midt t"                <light>   (Alle, StueLamper_T)                    {cahnnel="hue:0220:0017884a2949:2:brightness"}
Dimmer Stuelampe2_Dimm             "Stue Midt d [%d %%]"         <slider>  (Alle, StueLamper_D)                     {cahnnel="hue:0220:0017884a2949:2:brightness"}
Dimmer Stuelampe2_ColorTemp        "Stue Midt ct [%d %%]"         <slider>  (Alle, StueLamper_CT)                     {channel="hue:0220:0017884a2949:2:color_temperature"}
 

Sitemap

Switch item=Alle

Switch item=Stuelampe1_Toggle
    Slider item=Stuelampe1_Dimm
    Slider item=Stuelampe1_ColorTemp
    Switch item=Stuelampe2_Toggle
    Slider item=Stuelampe2_Dimm
    Slider item=Stuelampe2_ColorTemp

 

Alle lys av og på fungerer, men når jeg skal skru av og på en av den så fungerer det ikke. samme med dimming. Bare fargetemperaturen jeg kan endre på dem...

 

37 minutes ago, Lazarus said:

Slik jeg forstår det(har ikke benyttet meg av dette selv) så må du koble channel Alert til et string Item, som du da setter til enten, "NONE"/"SELECT"/"LSELECT".

Hva de forskjellige verdiene gjør aner jeg ikke. Test gjerne og kom tilbake til med konklusjon. 1f601.png

hmm vet ikke helt hvordan jeg skal få dette fram i Sitemap for eks.

skal jeg inn string i Items sånn som dette?

String Stuelampe1                                                                                     {channel="hue:0220:0017884a2949:1:alert"}

 

 

Jammen er det mye å sette seg inn i i Openhab :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Brian skrev:

Okei, så dette vil ikke fungere på Iphone IOS?

De har IOS app også: http://docs.openhab.org/addons/uis/apps/ios.html

 

31 minutter siden, Brian skrev:

Har du brukt IFTTT? fant ikke ut hvordan jeg kunne lage oppskrift selv der jeg

Jepp. Klikk på My applets, og så på new applet. dersom den ikke vises klikker du på pilen oppe i høyre hjørne.

IFTTT.PNG.69159d7627bda28c431230cbcc7f7b8b.PNG

 

31 minutter siden, Brian skrev:

Dimmer Lys_Gang                 "Ganglys [%d %%]"          <slider> (Alle)    ["Lighting"]    {cahnnel="tellstick:dimmer:e97eb955:1323336:dimmer"}

Tror flere(alle utenom farge temp?) har skrivefeil? channel ikke cahnnel.

 

Utenom det ser det bra ut. Kunne du lagt ut et bilde av tilgjengelige channels på Hue pæren? Dersom skrivefeilen ikke løser problemet.

 

31 minutter siden, Brian skrev:

hmm vet ikke helt hvordan jeg skal få dette fram i Sitemap for eks.

skal jeg inn string i Items sånn som dette?

String Stuelampe1                                                                                     {channel="hue:0220:0017884a2949:1:alert"}

Stemmer med item definisjonen. 

Eksempel som jeg tror skal fungere:

Item

String Stuelampe1_alert          {channel="hue:0220:0017884a2949:1:alert"}

Sitemap

Frame label="Hue Alert"{
  Selection item=Stuelampe1_alert mappings=[
    "NONE"="No effect?",
    "SELECT"="Effect1",
    "LSELECT"="Effect2"
  ]
}

 

31 minutter siden, Brian skrev:

 

Jammen er det mye å sette seg inn i i Openhab :)

Hehe, det kan jeg skrive under på... ?

Men kjekt når en får det til, og det blir lettere etterhvert.

 

Tips, dersom du ikke allerede gjør det, bruk SmartHome designer, den gir ofte beskjed dersom du skriver noe som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.