Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lage Rules osv på OpenHAB / OpenHAB2. Nybegynnerspørsmål


Brian

Anbefalte innlegg

13 hours ago, Lazarus said:

ja hadde visst lastet ned den appen. blir My openhab som er Sikkerhet for å komme inn på mitt smarthjem utenfra da eller?

ser ut til at jeg ikke kan bruke Main IP adresse jeg har fra modem lenger.

iallefall lagt inn passord og bruker så får nå logget inn på remote URL https://home.myopenhab.org/:D

 

 

Takk! da skal jeg prøve ut litt ifra IFTTT etterhvert

 

13 hours ago, Lazarus said:

Tror flere(alle utenom farge temp?) har skrivefeil? channel ikke cahnnel.

 

Utenom det ser det bra ut. Kunne du lagt ut et bilde av tilgjengelige channels på Hue pæren? Dersom skrivefeilen ikke løser problemet.

Takker! har sett meg helt blind på dette her xD skrivefeil er no drit xD

jeg bruker jo SmartHome Designer, rart jeg ikke fikk noe som helst slags feil da.

og at "Alle" bryteren fungerte på dem!  hehe

 

13 hours ago, Lazarus said:

Stemmer med item definisjonen. 

Eksempel som jeg tror skal fungere:

Dette fungerte utmerket! :D 

nå må jeg bare få laget en Rule på det nå sammen med Alarm når jeg er borte.

lurte litt på den "LSELECT" på alert. denne varer bare i 15 sek, kan man legge denne i en LOOP på alarmen til alarm evt. blir slått av?

 

blir bare bedre og bedre dette! :D

veldig kjekkt når man får det til :D

 

Bruker du Habpanel som hovedApp/dispay hjemme eller Lazarus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Brian skrev:

blir My openhab som er Sikkerhet for å komme inn på mitt smarthjem utenfra da eller?

ser ut til at jeg ikke kan bruke Main IP adresse jeg har fra modem lenger.

iallefall lagt inn passord og bruker så får nå logget inn på remote URL https://home.myopenhab.org/:D

Dersom du har åpnet port 8080 i brannmuren din så skal du kunne nå den utenifra, men det er ikke å anbefale da du ikke får kryptering eller autentikasjon på den måten, Anbefaler at du tar en titt på reverse proxy(http://docs.openhab.org/installation/security.html) dersom det er av interesse.

 

Myopenhab fungerer litt som en slik reverse proxy der den legger på autentisering, kryptering og den lar deg slippe å "skyte hull" i brannmuren.

minuset er at du da er litt mer avhengig av OpenHAB skyen, på godt og vondt.

 

4 timer siden, Brian skrev:

Dette fungerte utmerket! :D 

nå må jeg bare få laget en Rule på det nå sammen med Alarm når jeg er borte.

lurte litt på den "LSELECT" på alert. denne varer bare i 15 sek, kan man legge denne i en LOOP på alarmen til alarm evt. blir slått av?

Hvordan er effektene på de forskjellige kommandoene? blinker det rødt og blått? ?

Dette burde kunne fungere:

rule "Alarm triggered"
when
	Item Alarm changed to "Triggered"
then
	while(Alarm.state == "Triggered") {
      sendCommand(LightAlarmItem, "LSELECT")
      Thread::sleep(15000)
    }
end

 

4 timer siden, Brian skrev:

 

Bruker du Habpanel som hovedApp/dispay hjemme eller Lazarus?

Njaa... Arbeider med å bruke det som primærdisplay, har benyttet meg av Rotini før, men bytter grunnet pris på Rotini(ved neste versjon) og det faktum at jeg kan tilpasse mye mer via HabPanel.

Av GUI-apper jeg bruker nå så er det Project Rotini, HabPanel, HabDroid og Tasker/AutoWear(Widget på hovedskjermen , på klokken ol.).

 

Neste versjon av HabPanel har mange nye standard widgets og forbedrede funksjoner for custom widgets. Har troen på at det blir et bra GUI rammeverk etterhvert. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lazarus skrev:

Dersom du har åpnet port 8080 i brannmuren din så skal du kunne nå den utenifra, men det er ikke å anbefale da du ikke får kryptering eller autentikasjon på den måten, Anbefaler at du tar en titt på reverse proxy(http://docs.openhab.org/installation/security.html) dersom det er av interesse.

 

Myopenhab fungerer litt som en slik reverse proxy der den legger på autentisering, kryptering og den lar deg slippe å "skyte hull" i brannmuren.

minuset er at du da er litt mer avhengig av OpenHAB skyen, på godt og vondt.

 

Jeg kjører en apache med cert fra Let's Encrypt i front fra yttersiden :) ingen grunn til at "skyen" ikke kan være i garasjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, xibriz skrev:

 

Jeg kjører en apache med cert fra Let's Encrypt i front fra yttersiden :) ingen grunn til at "skyen" ikke kan være i garasjen ;)

Nginx i boden for min del. ?

Bruker myopenhab.org, men har vurdert å hoste en klone av prosjektet selv. Men tenker jeg skal være moderne en stund til og bruke cloud (☁️??)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.