Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du kjøpt idag


Anbefalte innlegg

Ringeklokke fra Dahua.

Mer riktig er kanskje å kalle det intercom system? Har bl.a. mulighet for å strømme kamera, onvif og sip. Tok en sjanse på å bestille noe dyrt fra Kina, etter inspirasjon fra YouTube. Kjøpte full pakke med poe switch og poe skjerm for leke med. Ikke sikker på jeg tør å bruke switchen fast, men den er jo fra Dahua så kanskje sikker nok :)

Kommer en post med mer detaljer når jeg er ferdig. Ble litt mer jobb å trekke kabler enn jeg hadde tenkt.

 

https://www.aliexpress.com/item/4000822412376.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dWNV4Y0

 

 

 

Kjøpte også en Aqara magic cube. Den er foreløpig i test på kontoret, der den bytter mellom lysinnstillinger ved å ha riktig sid opp og dimmer med å vri. Veldig bra støtte via deconz og JowiHue. 

IMG_20201026_151237.jpg

IMG_20201106_151201b.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kensko skrev:

Ringeklokke fra Dahua.

Mer riktig er kanskje å kalle det intercom system? Har bl.a. mulighet for å strømme kamera, onvif og sip. Tok en sjanse på å bestille noe dyrt fra Kina, etter inspirasjon fra YouTube. Kjøpte full pakke med poe switch og poe skjerm for leke med. Ikke sikker på jeg tør å bruke switchen fast, men den er jo fra Dahua så kanskje sikker nok :)

Kommer en post med mer detaljer når jeg er ferdig. Ble litt mer jobb å trekke kabler enn jeg hadde tenkt.

 

https://www.aliexpress.com/item/4000822412376.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dWNV4Y0

 

 

Kjøpte også en Aqara magic cube. Den er foreløpig i test på kontoret, der den bytter mellom lysinnstillinger ved å ha riktig sid opp og dimmer med å vri. Veldig bra støtte via deconz og JowiHue. 

 

 

 

Dette var to spennende produkter. Del gjerne mer når du har fått litt erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mathias said:

Hvordan ble det håndtert med tanke på mva og toll?

Norsk mva ble lagt til i Aliexpress handelen. Når det gjelder toll er jeg ikke helt sikker. Jeg var fullt foreberedt på å betale toll på hele beløpet, og det var en del av "eksperimentet", men har ikke mottatt noe krav. Og det kommer nok av en misforståelse med DHL, som håndterte frakt og fortolling. Selger i Kina opplyste at deksel for utenpåliggende montering ble sendt i egen pakke. Så når DHL spurte etter dokumentasjon på pris for "Doorbell accessories", ga jeg de prisen på ca 200kr for dekselet. Men det var ikke 2 forskjellige pakker, da alt kom i en eske. Så da tror jeg det ikke kommer noe fortollingskrav, men det kan jo ta litt tid.

 

Det hele tok vel et par uker. 

 

Edit: Ja, også var ordren under 3000kr som @petersv sier. Men var ikke sikker på hvordan det ville bli behandlet, særlig med tanke på hva evt spedisjonsfirma måtte finne på.

 

Har handlet en del "småting" under 350kr i de siste 2 måneder og har ikke opplevd å måtte betale noe annet enn mva påslaget som Aliexpress allerede gjør.

Endret av Kensko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 07/11/2020 at 12:36, Kensko said:

Når det gjelder toll er jeg ikke helt sikker. Jeg var fullt foreberedt på å betale toll på hele beløpet, og det var en del av "eksperimentet", men har ikke mottatt noe krav.

 

Det er veldig få varegrupper det er toll på. Stort sett tobakk, mat og alkohol. Klær er det litt toll på, men fritatt under 3000kr-grensa. Ingen elektronikk er det toll på, meg bekjent.

Edit: 
De har en bra side her: https://www.toll.no/no/netthandel/ og en fin kalkulator her: https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Endret av petersv
  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

https://www.proshop.no/Smarthus/LEDVANCE-Smart-Ceiling-33cm-Tunable-White-Zigbee/2799785

Nå blir det lys ute i felleinngangen også 🙂

 

 

EDIT:
Etter en drøy uke så må jeg si jeg er fornøyd med disse - for ca 200,- så må det nok være ett av mine beste kjøp 🙂
Dessverre er de oppe på full pris igjen nå, men de er så bra at jeg hadde sterkt vurdert disse på nytt, selv med full pris.
Det er billig plast, men ser ikke så ille ut dersom du bare ikke kommer for nært innpå og studerer 🙂

Endret av HSv
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, HSv said:

Takk for tips!

Dette er billigere enn en hver (dum) dimbar LED-lampe jeg har funnet tidligere.

Så om noen behøver enkle taklamper så er det bare å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at noen skrytte av de på fjesboka så kjøpte jeg Sonoff sine bevegelsesensorer. Det var bomkjøp. De trigger på bevegelse og de trigger på alt mulig annet også. Muligens fordi en liten spurv slapp en fis på utsiden av huset, hva vet jeg. Jeg er kanskje med i neste episode av "Åndenes makt" på TV.

Så dette var søppel og det irriterer meg at jeg lot meg rive med. Byttes ut i en Philips Hue PIR sensor snarest. Philips har i tillegg både lysstyrke- og temperatursensor som Sonoff manglet i tillegg til at den sviktet totalt på hovedfunksjonen.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, stigvi said:

Etter at noen skrytte av de på fjesboka så kjøpte jeg Sonoff sine bevegelsesensorer. Det var bomkjøp. De trigger på bevegelse og de trigger på alt mulig annet også. Muligens fordi en liten spurv slapp en fis på utsiden av huset, hva vet jeg. Jeg er kanskje med i neste episode av "Åndenes makt" på TV.

Så dette var søppel og det irriterer meg at jeg lot meg rive med. Byttes ut i en Philips Hue PIR sensor snarest. Philips har i tillegg både lysstyrke- og temperatursensor som Sonoff manglet i tillegg til at den sviktet totalt på hovedfunksjonen.

 

Jeg har god erfaring med Xiaomi/Aqara sine. De koster lite på Kjell & Co, og du kan bytte de om du ikke er fornøyd :)

Kan du utdype hvordan de fra Sonoff fungerer? Kanskje de kan være nyttige i andre settinger? Kan også hende de har en parameter som kan settes for å velge sensitivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, petersv skrev:

Jeg har god erfaring med Xiaomi/Aqara sine

Har også gode erfaringer med disse. Har 3 av Aqara sine og 6 av Philips sine. Philps sine er klart best. De måler lys opp til 70000 lux og de måler temperatur nøyaktig. Og på Philips sine kan en i deconz lett stille følsomhet. Dette er fraværende på Sonoff sine. Det kunne jeg selvfølgelig leve med, men Sonoff sin trigger i tide og utide flere ganger i timen uten at der er bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, petersv skrev:

Ja, lux-sensoren er bedre, men det er jo en bevegelses-sensor, så det blir jo sekundert i de fleste tilfeller ;)

Tja, det er jo ofte behov for å slå på lys når det er mørkt og ikke når det allerede er lyst så jeg bruker disse sensorene sin lysmåler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, petersv skrev:

Selvfølgelig, men du nevnte ikke lysmåler i din initielle post om hvor hardt du hata Sonoff-bev.sensorene dine, så det er irrelevant i den sammenhengen ;)

Da må jeg bare si tja en gang til 😉 Jeg tok det som en selvfølge at sonoff kunne måle lysstyrke og det ble en skuffelse at de ikke kunne det. Men det er min egen feil at jeg ikke sjekket opp dette før jeg kjøpte.

I går oppdaterte jeg deconz til den versjonen som kom da. Så at de hadde fikset noen bugs angående denne sensoren, men det hjalp ikke meg. Den sender fortsatt ut falske bevegelser. Ser ikke vekk fra at akkurat denne er ødelagt. Men når den er kjøpt billig på ebay så er resultatet det samme. Den havner i søpla......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne jeg og mange sliter med Xiaomi/Aqara bevegelse + deconz, hver 5 gang vil de raportere bevegelse med en gang, vanligvis tar det 30-60s, så de er ubrukelige i praksis med deconz. De fungerte fint med xiaomi sin hub, men ikke med deconz og deres usb hub. De sier det er xiaomi sin problem, xiaomi fungerer fint med de andre, så... men overraskende god erfaring med Neo Coolcam z-wave motion sensor, veldig vanskelig å paire den, men har fungert stabilt på første baterie i gangen for over to år, og her snakker vi ca. 20-30 motions per dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, DaJo skrev:

Vil bare nevne jeg og mange sliter med Xiaomi/Aqara bevegelse + deconz, hver 5 gang vil de raportere bevegelse med en gang, vanligvis tar det 30-60s

Mine Aqara fungerer helt fint hver gang. Men det er sikkert forskjellige firmware-versjoner på disse som gjør at noen er fornøyde og andre ikke. Philips Hue sine sensorer er dyrere til 320 kroner i norske butikker, men noen ganger er det verd den ekstra prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2020 den 13.34, Sture00 skrev:

Tror de fleste har identisk hardware men forskjellig merke som gir de ut.  Denne ble kjøpt på Aliexpress under navnet "2020 Newest Temperature and Humidity Sensor with LCD screen display working with TuYa Zigbee Hub batery powered smart life"  fra den kjente butikken Mr. Wu Digital Store :)

Kjøpte 2 av disse (fra samme sjappe), men det er ingen respons i Deconz når jeg prøver å legge den til. Var det noe triks du gjorde? NB: Jeg har faktisk bare prøvd å legge til den ene, kanskje jeg skulle prøve den andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2020 at 10:06, petersv said:

Mine er også lynkjappe og registrerer umiddelbart hver gang, i flere år nå. Er ganske sikker på at problemet ditt @DaJoer relatert til Zigbee-nettverket ditt. Kanskje en enhet relayer tregt, eller du har dårlig antenne/dekning osv.

Hm... kanskje, men den eneste som er i kontor er faktisk nærmest controlleren, ca 1.5m, bør går direkte men hvem vet. 

Har også funnet på nettet mange som sliter med akkurat samme problemet. 
https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1178
 

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/3631
 

og et par flere som klager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.