Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du kjøpt idag


Anbefalte innlegg

7 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Denne går på ZigBee, ikke Z-wave. Du trenger en ConBee eller RaspBee og deCONZ-programvaren. Usikker på hvordan den kan integreres mot OpenHAB - til HomeSeer er det en plugin (JowieHue). :) 

Takk for det - en ny protokoll for meg altså. Er det vanlig at man støtter flere typer enheter (feks Z-wave og ZigBee), eller velger man seg en standard og så kjøper kun enheter som passer til dette?

 

Og hva hvis jeg har lyst til å kjøpe meg et sett med Nest røykalarmer - enda en ny protokoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Erlend1963 skrev:

Takk for det - en ny protokoll for meg altså. Er det vanlig at man støtter flere typer enheter (feks Z-wave og ZigBee), eller velger man seg en standard og så kjøper kun enheter som passer til dette?

 

Det er i utgangspunktet 2 protokoller som er mest utbredt/vanlig: Z-wave og ZigBee (og i desember kjøpte ZigBee-produsenten opp Z-wave-produsenten). 

ZigBee brukes av blant annet IKEA Trådfri, Philips Hue, Elko Wireless og Xiaomi.  ZigBee har ikke like "stricte" sertifiseringsprosedyrer som Z-wave. Det fører til at det kan være litt "bingo" om ZigBee-enheter fungerer mot hverandre eller ikke. F.eks må IKEA Trådfri oppdateres med ny firmware for å kunne legges til i en Hue-hub. En annen konsekvens er at ZigBee-enheter kanskje er litt billigere (som IKEA Trådfri og Xiaomi). 

Z-wave har ganske "stricte" sertifisertingsprosedyrer. Det gjør at de i utgangspunktet skal fungere om hverandre, men de er gjerne litt dyrere.

 

En annen "protokoll" er 433 MHz-utstyr - jeg skriver "protokoll" fordi det egentlig ikke er en protokoll, men en frekvens (på samme måte som at Z-wave er 868 MHz og ZigBee 2,4 GHz). Forskjellen er at man med f.eks en RFXtrx433E kan kommunisere med veldig mange enheter som går på 433 MHz (fordi RFXtrx433E støtter veldig mange protokoller på den frekvensen), mens man med Z-wave ikke kan kommunisere med andre enheter på 868 MHz.

Felles for 433 MHz-utstyr er at de ikke "kvitterer" for om et signal er mottatt eller ikke, i motsetning til f.eks Z-wave. Det gjør at om "on"-signalet til lyset ikke kommer frem, så vil sentralen din fortsatt tro lyset er påslått. Z-wave kvitterer for mottatt signal og vil sende signalet på nytt hvis det ikke får kvittering.

433 MHz er billig (f.eks Nexa-utstyr), men er altså best egnet til f.eks temperatursensorer (for det er ikke så farlig om signalet ikke kommer frem en gang i blant).

 

Jeg har fra dag 1 hatt Z-wave og RFXtrx433E, men har først nå nylig utvidet med ZigBee. Nå føler jeg at jeg har "alt jeg trenger" og kan omtrent kjøpe hva jeg vil av utstyr. F.eks bruker jeg den knappen over til å slå på en pluginmodul fra Nexa (433 MHz) og det bare fungerer, uten at jeg trenger tenke på om det er den ene eller andre protokollen.

ConBee/RaspBee og deCONZ er relativt nytt og fremdeles beta, men fungerer bra hos meg (mot litt Xiaomi-brytere og en del IKEA-pærer).

 

10 minutter siden, Erlend1963 skrev:

Og hva hvis jeg har lyst til å kjøpe meg et sett med Nest røykalarmer - enda en ny protokoll?

 

Nest er vel wifi, så på  en måte er vel svaret "ja"... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Det er i utgangspunktet 2 protokoller som er mest utbredt/vanlig: Z-wave og ZigBee (og i desember kjøpte ZigBee-produsenten opp Z-wave-produsenten). 

ZigBee brukes av blant annet IKEA Trådfri, Philips Hue, Elko Wireless og Xiaomi.  ZigBee har ikke like "stricte" sertifiseringsprosedyrer som Z-wave. Det fører til at det kan være litt "bingo" om ZigBee-enheter fungerer mot hverandre eller ikke. F.eks må IKEA Trådfri oppdateres med ny firmware for å kunne legges til i en Hue-hub. En annen konsekvens er at ZigBee-enheter kanskje er litt billigere (som IKEA Trådfri og Xiaomi). 

Z-wave har ganske "stricte" sertifisertingsprosedyrer. Det gjør at de i utgangspunktet skal fungere om hverandre, men de er gjerne litt dyrere.

 

En annen "protokoll" er 433 MHz-utstyr - jeg skriver "protokoll" fordi det egentlig ikke er en protokoll, men en frekvens (på samme måte som at Z-wave er 868 MHz og ZigBee 2,4 GHz). Forskjellen er at man med f.eks en RFXtrx433E kan kommunisere med veldig mange enheter som går på 433 MHz (fordi RFXtrx433E støtter veldig mange protokoller på den frekvensen), mens man med Z-wave ikke kan kommunisere med andre enheter på 868 MHz.

Felles for 433 MHz-utstyr er at de ikke "kvitterer" for om et signal er mottatt eller ikke, i motsetning til f.eks Z-wave. Det gjør at om "on"-signalet til lyset ikke kommer frem, så vil sentralen din fortsatt tro lyset er påslått. Z-wave kvitterer for mottatt signal og vil sende signalet på nytt hvis det ikke får kvittering.

433 MHz er billig (f.eks Nexa-utstyr), men er altså best egnet til f.eks temperatursensorer (for det er ikke så farlig om signalet ikke kommer frem en gang i blant).

 

Jeg har fra dag 1 hatt Z-wave og RFXtrx433E, men har først nå nylig utvidet med ZigBee. Nå føler jeg at jeg har "alt jeg trenger" og kan omtrent kjøpe hva jeg vil av utstyr. F.eks bruker jeg den knappen over til å slå på en pluginmodul fra Nexa (433 MHz) og det bare fungerer, uten at jeg trenger tenke på om det er den ene eller andre protokollen.

ConBee/RaspBee og deCONZ er relativt nytt og fremdeles beta, men fungerer bra hos meg (mot litt Xiaomi-brytere og en del IKEA-pærer).

 

 

Nest er vel wifi, så på  en måte er vel svaret "ja"... :P 

Flott, takk for utfyllende svar. Jeg holder på med en liten bestilling hos Tronika, så for å dekke opp alle muligheter blir det da UZB1, ConBee og RFXtrx433E. Og når da Nest bruker WiFi skulle det meste være dekket. Det blir jo litt dyrt dette her (jeg skulle jo bare ha noe for å sjekke om garasjeporten var åpen eller lukket), men det får våge seg, dette kan jo bli artig, hehe... Jeg har jo ikke valgt meg programvare enda, men forstår at med dette utstyret kan jeg iallfall velge mellom HS, openHAB, HASS, Docomoticz på min Windows 10 PC - jeg får prøve meg litt fram når jeg får utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Erlend1963 skrev:

Det blir jo litt dyrt dette her (jeg skulle jo bare ha noe for å sjekke om garasjeporten var åpen eller lukket), men det får våge seg, dette kan jo bli artig, hehe...

 

Ja, det koster litt å komme i gang. Et tips kan være å få på plass varmestyring i 3 rom (f.eks med en billig temp.måler og plugin til panelovn). Da kan du søke 20% refusjon fra Enova på server, programvare (inkl plugins), USB-controllere, værstasjoner, osv (alt du søker om må være anskaffet siste 12 mnd). Jeg fikk akkurat igjen 1400 kr! :) 

 

12 timer siden, Erlend1963 skrev:

Jeg har jo ikke valgt meg programvare enda, men forstår at med dette utstyret kan jeg iallfall velge mellom HS, openHAB, HASS, Docomoticz på min Windows 10 PC - jeg får prøve meg litt fram når jeg får utstyret.

 

Ja, det er det fine - USB-enhetene fungerer mot det meste og man kan prøve litt forskjellig før man velger. HomeSeer er litt dyr, kommer trolig på halv pris i mai, men den har også prøveversjon da. :) 

 

Jeg ville kanskje ventet litt med å ta i bruk ConBee/deCONZ - det kompliserer oppsettet litt og er som sagt i beta enda (men veldig aktiv utvikling for tiden!). Så den kan muligens skape deg litt for mye bry (=tid) i starten. Men, sjekk om programvaren du vurderer har støtte for deCONZ i det minste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut jeg får hive meg på ZigBee bølgen så kjøpte en pose med IKEA trådfri pærer i alle varianter og noen brytere. Det er 30% på all IKEA beslysning frem til 7. Januar så det var greie priser. Plukket også opp en Philips HUE start pakke fra NetonNet på tilbud på vei hjem. ConBee og en Raspbee er også i bestilling så da er det bare å leke med JowiHue og deCONZ mens en venter på Elko RF dimmere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/11/2017 at 19:34, bio said:

Tømte hylla til NetonNet Liertoppen for Chromecast Audio og mottok endelig pakke fra Aliexpress etter tilbudet som var for 1mnd siden:) fe422f1b494290cf8275033fb9a17f46.jpg

 

Er dette Wolf-Guard sensorer? Til ca 25 dollar?

Er det mulig å få disse sendt fraktfritt slik at du får en for under 350,- og slipper moms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Er dette Wolf-Guard sensorer? Til ca 25 dollar?
Er det mulig å få disse sendt fraktfritt slik at du får en for under 350,- og slipper moms?
Hei.
Det er NEO COOLCAM NAS-PD01Z Z-wave PIR Motion Sensor Detector.
Betalte vel $22 pr stk, så kom akkurat under grensen. Det var 36% rabatt på disse da jeg kjøpte.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, bio said:

Hei.
Det er NEO COOLCAM NAS-PD01Z Z-wave PIR Motion Sensor Detector.
Betalte vel $22 pr stk, så kom akkurat under grensen. Det var 36% rabatt på disse da jeg kjøpte.

 

Da kjøpte du 2 stykker og fikk de under tollgrensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  sku_140971_1.jpg PCB ENC28J60 Ethernet Module for Arduino      
  sku_163849_1.jpg TTL to RS485 Module for Arduino (Works with Official Arduino Boards)        
  sku_379444_1.jpg CH340G Serial Port Debugger USB to TTL Converter for Arduino Pro Mini        
  sku_300512_1.jpg Sensor Shield v5.0 Expansion Board for Arduino - Deep Blue        
  sku_403072_1.jpg OPEN-SMART ESP-12 ESP8266 Serial Wi-Fi Wireless Module for Arduino        
  sku_400559_1.jpg ESP-07 ESP8266 Serial Wi-Fi Wireless Transceiver Module for Arduino        
  sku_290154_1.jpg Produino LM393 Soil Moisture Sensor/Soil Detection Module for Arduino        
  sku_427228_1.jpg Gold-Plated Pin Header Kit for Arduino Expansion Board - Black + Gold        
  sku_300106_1.jpg 400-Hole Mini Breadboard + Power Supply Module + 65 Jump Wires Kit        
  sku_148125_1.jpg MB102 Breadboard Power Supply Module for Arduino        
  sku_916495962_1.jpg Original 3.5" LCD TFT Touch Screen Display for Raspberry Pi 2 / Raspberry Pi 3 Model B Board + Acrylic Case + Stylus white        
  sku_447001_1.jpg 2.8" TFT LCD Touch Screen LCD Shield Kit w/ TF card UNO R3 for Arduino        
  sku_396964_1.jpg Experimental Platform for Raspberry Pi 2 Model B / B+ / Arduino UNO R3        
  sku_412487_1.jpg ESP8266 ESP-12E Wi-Fi Development Board Module        
  sku_421348_1.jpg Acrylic Bottom Plate Case Fixed Shell for Arduino UNO R3        
  sku_380434_1.jpg UNO R3 Board Module + Ethernet Shield W5100 Module for Arduino - Blue        
  sku_149014_1.jpg Wireless Control V03 Shield Module for Arduino (Works with Official Arduino Boards)        
  sku_424787_1.jpg ESP8266 ESP-12F Wi-Fi UNO Development Board Module Usable with Arduino IDE Built-in CH340G Driver        
  sku_451226_1.jpg Multifunctional Fundamental Learning Expansion Board Kit for Arduino        
  sku_403011_1.jpg UNO R3 Micro USB Socket ATmega328P Board for Arduino - Blue + Black        
  sku_485347_1.jpg Geekworm ESP8266 NodeMCU LUA ESP-12E Wi-Fi Development Board + ESP8266 NoteMcu Base Board IoT Kit        
  sku_415855_1.jpg Improved UNO R3 ATMEGA328P Board + Ethernet Shield W5100 for Arduino        
  sku_440025_1.jpg GPRS A6 Module Wireless Extension Module GSM GPRS Board w/ Antenna        
  sku_379837_1.jpg Geeetech 9V 1A Power Adapter for Arduino - Black (EU Plug)        
  sku_118059_1.jpg LCD Keypad Shield for Arduino Duemilanove & LCD 1602        
  sku_379324_1.jpg I2C / IIC LCD 1602 Display Module for Arduino, Raspberry Pi, AVR, ARM        
  sku_443771_1.jpg OPEN-SMART New I2C / IIC LCD 2004 Blue Display Module for Arduino      
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2017 den 0.44, Merko skrev:

Kan bruke Appen Tasker om du skal ha autostart av HSTouch ;)

 

Hm., nye enheter. Får ikke Autostart & Stay til å åpne appene ved boot. Dvs. logge inn.

 

Det er ikke passord.

 

Gjelder Android nettbrett.

 

EDIT: Løst...

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
1 hour ago, JohnMartin said:

 

Kan jeg spørre hvordan du har tenkt å montere den? :)
Skjult strømtilførsel?

 

Tenker modde den med trådløs ladeplate hvis det er enkelt å åpne den samt plass på innsiden . Hvis ikke USB U-lade kontakt kabel/trådløst lade plate.  Har et par strømpunkt under overskap for strøm. Vurderer magnet feste så en kan ta den av, da med lade plate. Alternativt en arm på veggen så en kan vinkle/dra den ut litt. Så blir litt googling her?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.