Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer koblinger howto


Snowman

Anbefalte innlegg

Et gjentagende spm er kobling av Fibaro dimmer 2. Skulle uansett ha en vanlig 1 polet bryter (1 stor bryter) og en endevender/kronevender (2 smale brytere) Sistnevnte kan gjøre bruk av S2 som da kan sende scene-id til hub. Lagde en mal for å fotografere dem så jeg kunne legge dem ut her. Litt hytt og pine i farger, mer for å vise alle koblinger. Dette er et støpsel jeg har klipt, samt en lyspæreholder med en 40w pære. IKKE gjør dette hjemme med mindre det er for å lage en et bilde til et slikt fora 1f642.png:-) Mange elektrikere klør seg litt i hodet når de ser dimmeren, og da kan dere vise frem dette. Den hvor S2 er koblet er da kronevneder med to knapper. Knappene er fjærbelastet.

S1.jpg

S1 og s2.jpg

Endret av Snowman
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snowman skrev:

Mange elektrikere klør seg litt i hodet når de ser dimmeren,

 

Jeg hadde en sånn en - selv med koblingskjemaet printet på ca en halv A4-side...

 

Det med S2 og hva den skulle gjøre var visst fryktelig vanskelig...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, ZoRaC said:

Det med S2 og hva den skulle gjøre var visst fryktelig vanskelig...

Snakket med noen elektrikere som generelt er vanskelige om det ikke står Elko på plastikken.

Ser man hvor eksplosivt smarthusmarkedet er om dagen, så lukter det omskolering av en del av dem ?

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
9 timer siden, Venin skrev:

Det bør nevnes at 10A sikring kanskje bør brukes med FGD-212. Les denne tråden og tråden det lenkes til i første post.

Lurer på hvor mange "proffe" som gjør dette i praksis. Tipper at FutureHome ikke ber elektrikerne installere 10A-sikringer foran dimmerne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.3.2017 at 09:53, xibriz said:

Hva er det S2 på den dimmeren egentlig styrer/gjør?

For å utdype litt.

Den kan sende kommandoer til hub, eks scene id 24, 25, og 26 osv etter om man trykker 1, 2 eller 3 ganger.

Alternativt så kan den som @Moskus sier styre andre z-wave noder i stort og smått.

Når man benytter scener så kan jo hub gjøre alt fra å lage shoppingliste til å ringe på dørklokka.

Alt din hub måtte klare å utføre :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Snowman said:

For å utdype litt.

Den kan sende kommandoer til hub, eks scene id 24, 25, og 26 osv etter om man trykker 1, 2 eller 3 ganger.

Alternativt så kan den som @Moskus sier styre andre z-wave noder i stort og smått.

Når man benytter scener så kan jo hub gjøre alt fra å lage shoppingliste til å ringe på dørklokka.

Alt din hub måtte klare å utføre :-)

 

 

Tusen takk for forklarende bilder!


Jeg har foreløpig ikke noen "smarte" deler i huset, bortsett fra noen vanlige 433Mhz temperaturmålere.

 

Jeg sliter litt med å bytte fra Halogen til LED for mine downlights pga for lav last når jeg dimmer ned. Foreløpig løst ved å mikse LED og Halogen, men de dimmes i forskjellig "hastighet", slik at lyset blir ujevnt når man dimmer ned.

Vurderer derfor å bytte til en dimmer som kan takle "kun LED".

 

 

Når jeg ser på kombinasjonen av Fibaro dimmer + Fibaro bypass ser det ut til å løse problemet jeg har med at for lav last får dimmeren til å slutte og fungere, og ville være en perfekt og faktisk billig erstatning, hvor jeg samtidig tar et skritt mot å automatisere hjemmet.

Da kan jeg fjernstyre alle dimmelysene, noe som jeg tror ville gi bra WAF.

 

Det eneste jeg lurte på er:
Dagens manuelle dimmere har vribrytere for dimming (og trykk for av/på), og for maks WAF hadde det vært ønskelig å beholde en "vrifunksjon" eller evt. egne knapper for opp og ned-dimming ved manuell dimming.

Finnes det noe slikt, eller er eneste alternativ vanlige vippebrytere med impulsfjær hvor man slik jeg forstår det må trykke en gang for å dimme opp og så en gang til for å dimme ned (evt. motsatt)?

 

Dette er muligens også løsbart med noen ekstra komponenter og/eller logikk i hjemmesentralen, men vil helst ha et system som også kan fungere uten å involvere hjemmesentralen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, PutiPlot said:

Det eneste jeg lurte på er:
Dagens manuelle dimmere har vribrytere for dimming (og trykk for av/på), og for maks WAF hadde det vært ønskelig å beholde en "vrifunksjon" eller evt. egne knapper for opp og ned-dimming ved manuell dimming.

Finnes det noe slikt, eller er eneste alternativ vanlige vippebrytere med impulsfjær hvor man slik jeg forstår det må trykke en gang for å dimme opp og så en gang til for å dimme ned (evt. motsatt)?

Du ender nok opp med bryter med impulsfjær.

Det vender dere til kjapt, det man vender seg til enda kjappere er at de bryterene er til pynt.

Det tar ikke lang tid før alle lys er automatisert av andre ting, så eneste gangen du bruker bryteren er når du forlater rommet og ikke vil la dem stå på til automasjonen slår dem av.

I Sofa, spisebord osv er det greit med litt lang ventetid før de slår seg av automatisk.

Når man forlater huset, så går jo huset over i en annen modus, og vil da slå av lysene automatisk også.

 

Når vi legger oss, eller forlater huset så dobbeltklikker vi på en knapp, så slår alt seg av hos oss.

Inklusive tv, sonos, lys osv.

 

Automasjon fjerner fokus på brytere, men jommen er det mye kult du kan lage med scener.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Snowman said:

Du ender nok opp med bryter med impulsfjær.

Det vender dere til kjapt, det man vender seg til enda kjappere er at de bryterene er til pynt.

<...KLIPP...>

Automasjon fjerner fokus på brytere, men jommen er det mye kult du kan lage med scener.

 

 

Takk for raskt svar!
Høres fornuftig ut. 

Det er heller ikke så ofte jeg dimmer lysene. Det er oftest om natten så det skal stå på litt lys hvis barna må på do etc.

 

Og dette vil jo være et helt åpenbart scenario som vil være noe av det første jeg kommer til å programmere:

F.eks.: "Skru av alle lys som skal skrus av som ikke er av allerede, de andre skal dimmes ned til riktig styrke"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, PutiPlot said:

F.eks.: "Skru av alle lys som skal skrus av som ikke er av allerede, de andre skal dimmes ned til riktig styrke"

Lurt... Selv så er det forskjellig styrke på lys ut fra tid på døgnet og moduser hjemme hos oss.

Lys i gang og på badet er på 10% om natten.

Ingen dimmere kommer noen gang over 80% fordi da presser jeg dem ned til 80 igjen.

Sparer livet til en led lampe mangfoldig på den måten.

Ved typisk tv og film så er det bare stemningslys fra Philips HUE som er på, og de kan man lett skifte når de er brukt opp.

Du er i gang i tenkeboksen kjenner jeg :-D

Ha en fantastisk helg med tankene på automasjon!!!

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Snowman said:

<....KLIPP....>

Du er i gang i tenkeboksen kjenner jeg :-D

Ha en fantastisk helg med tankene på automasjon!!!

 

Tusen takk!
(Har vel egentlig vært i tenkeboksen alt for lenge allerede. Det er flere år siden jeg startet å lese gjennom den enorme Hjemmeautomasjons-tråden til Moskus på diskusjon.no...:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎31‎.‎03‎.‎2017 klokken 19.06, PutiPlot skrev:

Det er flere år siden jeg startet å lese gjennom den enorme Hjemmeautomasjons-tråden til Moskus på diskusjon.no...:) )

Den ble litt for stor, og litt for utdatert... ;)

Enklere med hjemmeautomasjon.no :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.