Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IFTTT og Homeseer - tips og erfaringer


psv021

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hoppet på IFTTT-bølgen ennå, men nylig gikk jeg til innkjøp av kamerasystemet ARLO fra Netgear. Vel vitende om at det sannsynligvis ikke fantes noen måter å koble HS3 til Arlo på, falt valget likevel på Arlo pga en del andre forhold. Uansett, jeg fant etter hvert ut at det finnes en fellesnevner mellom Arlo og HS3: IFTTT. Så jeg tenkte at jeg for eksempel kunne slå av/på kameraer, starte/stoppe opptak osv fra HS3 via IFTTT til Arlo. Det fikk jeg ikke til. I prosessen forsøkte jeg å finne andre bruksområder for IFTTT (mens jeg er på 30-dagers trial på plug-in).

 

Men jeg klarer ikke se at dette kan brukes til noe særlig. Faktisk fremstår hele IFTTT, for meg, som ganske ubrukelig. Mye fordi appletene i IFTTT er "pakker" med både trigger og aksjon pre-definert. F.eks. finnes det en applet som heter "If you exit an area, arm Arlo" - som kun fungerer dersom man bruker Apple-produkter. Ubrukelig, med andre ord. Et annet eksempel er appleten "If Arlo detects motion, turn on Philips Hue lights". Hva hvis jeg vil kombinere? "If Arlo detects motion, run a HomeSeer event"? Det jeg egentlig vil her, er som sagt å starte/stoppe opptak via eventer i HS3. Så vidt jeg ser går det ikke? Her tar jeg helt sikkert feil, derav denne tråden:

 

Hvordan bruker du IFTTT mot HS3?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK jeg lastet som sagt ned trial av IFTTT-plugin, men da trenger jeg ikke den? Jeg ser at jeg kan kommunisere fra IFTTT til HomeSeer (kjør event, kontroller device, etc), men hvordan kan jeg trigge den andre veien (HS3 --> IFTTT)? Med plug-in fikk jeg en IFTTT-opsjon i Events-rullegardinen.

 

Edit: https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=173540

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettopp en liten åpenbaring. Det viser seg at nettsiden ikke fungerer så bra. Uansett hvor mange ganger jeg har forsøkt å legge til applets etc, så har det ikke fungert. Så jeg forsøkte app'en nå - det var en annen verden. Her fungerte det betydelig bedre. Og ikke minst: Her var det mulig å lage egne custom regler, slik Blodstrupmoen skriver. Så da kan jeg svare på mitt eget spørsmål:

 

Armer/disarmer bevegelsesstyrt opptak på Netgear Arlo-kameraer. Da kan kameraene linkes til hjemme/borte-status (vil ikke ha aktive kameraer når noen er hjemme...).

 

Fortsatt veldig interessert i å høre andres bruk og erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så vidt begynt å bruke IFTTT etter å ha forsøkt å finne en enkel løsning for å integrere Google kalender med HS3.

Har lagt et enkel applet som søker i teksten for event (i Google kalenderen), slik at HS3 for vite om når det er fridag eller ferie.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/03/2017 at 12:27, Blodstrupmoen said:

Det er fullt mulig og kombinere dette som du vil med egendefinerte appleter i ifttt. Du skriver trial av ifttt. Ifttt er integrert i Homeseer og trenger ingen plugin.

 

Har jeg da endt opp med å kjøpe en plugin som er helt bortkastet? Jeg visste ikke at man kunne kjøre IFTTT i Homeseer uten denne plugin .. føler meg litt dum nå, spesielt siden jeg ikke bruker det aktivt...

 

Capture.JPG.5640bee3b99b6446fe91ff5c43248fb6.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, TomB skrev:

Har jeg da endt opp med å kjøpe en plugin som er helt bortkastet?

Ja, dessverre tror jeg det. HomeSeer har støttet IFTTT lenge ut av esken.

 

Plugin'en kan riktignok gjøre en del som HomeSeer sin støtte ikke kan, men den er også vesentlig mer knotete å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Moskus said:

Ja, dessverre tror jeg det. HomeSeer har støttet IFTTT lenge ut av esken.

 

Plugin'en kan riktignok gjøre en del som HomeSeer sin støtte ikke kan, men den er også vesentlig mer knotete å bruke.

 

Hmm, greit å vite.

 

Hvordan funker IFTTT direkte med HS3 uten plugin? Jeg tror ikke jeg så noen måte å bruke det på før jeg installerte plugin :) Det er ikke noe krise, gjort er gjort, og er integrert "bedre" enn plugin så tar jeg den bare bort igjen uten å grine over det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Du VET at du har brukt plugin'en når du må bruke Dropbox. Plugin'en lager ingen HS3-merkede muligheter i IFTTT.

 

Så HS3 bruk av IFTTT direkte bruker ikke Dropbox, det er kun plug-in som gjør det?

 

Jeg så som sagt ikke noen måte å bruke IFTTT på før jeg la inn plugin, men når det var gjort så kom det opp flere alternativer på events. Jeg får grave litt mer på det. Det brukes altså da ikke Dropbox om man bruker native IFTTT støtte i HS3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TomB skrev:

Så HS3 bruk av IFTTT direkte bruker ikke Dropbox, det er kun plug-in som gjør det?

Jepp.

 

4 minutter siden, TomB skrev:

Jeg så som sagt ikke noen måte å bruke IFTTT på før jeg la inn plugin, men når det var gjort så kom det opp flere alternativer på events

Kikk her: http://www.homeseer.com/ifttt.html

 

4 minutter siden, TomB skrev:

Det brukes altså da ikke Dropbox om man bruker native IFTTT støtte i HS3?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner, så alle ting IFTTT skal brukes til sammen med HS3 må da altså settes opp andre veien, altså fra IFTTT mot HS3 events og devices? Kan man ikke lage actions i HS3 som da trigger spesifikke ting i IFTTT, er det der man trenger den plugin for å gjøre noe andre veien?

 

Det er forsåvidt greit, jeg har ikke helt sett hva jeg trenger det til ennå, men finner nok en bruk for det etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Moskus skrev:

 

10 timer siden, TomB skrev:

Kan man ikke lage actions i HS3 som da trigger spesifikke ting i IFTTT

Jo, det går helt fint. Bare velg "Trigger Event" som Action i IFTTT, og velg HS3-eventet ditt.

 

Mulig jeg missforstå her, men forstod spørsmålet slik:

Kan man fra HomeSeer gi beskjed til IFTTT, slik at IFTTT kan gjøre noe videre til andre tilknyttede tjenester?

 

Ser at IFTTT kan reagere på om en enhet er slått av eller på, men da må man jo lage virtuelle enheter for å få den til å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

WOW, steike...

 

Oppdaget denne i dag, har vært på en altfor lang todo-liste lenge.

 

Har fått beskjed om å bruke ifttt til støvsugeren, det fungerer ba.

 

Dermed måtte jeg utforske litt mere.

 

Fant også ut at varmepumpa støttes, det var en opptur.

 

Til poenget: Har jeg forstått det riktig at jeg må lage virtuelle enheter for å trigge ifttt?

 

Kan bli mange brytere, bare for varmepumpa, modus, tmp., vifte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Erling skrev:

Til poenget: Har jeg forstått det riktig at jeg må lage virtuelle enheter for å trigge ifttt?

Du kan selvfølgelig bruke eksisterende også, men det kan være litt tungvindt å måtte skru på taklyset for å starte støvsugeren... :P 

  • Like 1
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bump...

 

Bruker dere fortsatt IFTTT?

 

Jeg tok det i bruk for å styre Luxaflex-gardiner men det var veldig ustabilt.

 

Med 3 forskjellige feilkilder (+undertegnede) visste jeg at feilsøking ble innviklet.

 

Google gav mange treff, sendte uten særlig håp melding til Ifttt og fikk også svar.

 

De påpekte at det var problemer rundt Homeseer. Ba meg om å disable mine applets inntil Homeseer hadde ordnet opp.

 

Ikke at de 3 dollarne i mnd. er dyrt, men hvis Homeseer ikke får orden på sysakebe sine sier jeg opp abb.

 

Noen andre som opplever dette som stabilt eller ustabilt?

 

Til å begynne med skjedde det umiddelbart, så tok det 2-3-4 minutter til nå hvor alt feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Erling skrev:

 

Bruker dere fortsatt IFTTT?

Jeg gjør. Det er et nødvendig onde fordi ikke alt lar seg styre lokalt. :(

 

HomeSeer (og et par andre integreringer, Google Home /Alexa f.eks.) er av og til ganske trege, men IFTTT sin egen Maker applet fungerer (nesten) alltid.

image.png

 

image.png

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.