Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fase 1 - Z-wave kontrolert varme. Valg av enheter


Lux

Spørsmål

Hei! Takk for mye av hjelpen som allerede er skrevet i dette forumet! Her er det mye godt å hente.

Jeg har lagt en 6 faset plan for å konvertere mitt hus som er bygd i 2012. Huset har relativt god elektrisk standard så her er det mye muligheter!
Jeg ønsker gjerne å høre fra dere basert på deres erfaringer rundt alle deler av min plan, men dette innlegget går på fase 1.

Målet er å ha et system som kan vokse og som tillater at "alt" en dag kommer på nett. For er alt på nett, så vil man på en eller annen måte få styrt alt også.
Kjapp oversikt over fasene:
1: Kontroller (Del 1 - OpenHAB) og Varmestyring
2: Kontroller (Del 2 - Homeseer Black Friday) - Utelys (2x Dimmer+ 5x Lysbryter) - Port og garasjeport åpner
3: Innelys (5x Dim - 9x Lysbryter) + Sensorer + Stemmestyring

4: Brannalarm + Gardiner

5: Ip Kamera / Alarm System

6: Høyttaler

Fase 1 spørsmål:
Heatit Multireg, ser ut som et godt alternativ, Jeg har i dag Elko vanlig vri ( Se bilde), og jeg forstår det slik at Multireg sin passer perfekt inn i. Siden jeg har varmekabler i alle gulv i hele huset er det viktig for meg at disse skal være gode. Noen andre alternativer som dere liker godt for et slikt formål? Regner med at samme modell også kan brukes på badet.

Jeg har også et Flexit varmegjennvinngin ventilasjon. Vil denne kunne fungere sammen med systemet? : https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/982-systemair-hvac-adapter.html

For Kontroller regner jeg med å bruke en Windows eller Linux maskin, denne vil stå sammen med min backupserver, relativt ikke i midten av boligen. Har dere noen forslag til hvordan man sette Z-wave antennen eller enheten i midten. lang usb? Vi snakker om ca 10 meter. Jeg blir å kjøre et gratisprogram før det blir noe særlig tilbud på Homeseer. Siden første del kun skal styre varmen uansett så skal det være godt nok.


Samtidig ønsker jeg å stille et kanskje kontroversielt spørsmål. Bruker dere elektriker for alle lysdimmere/releer dere legger inn i huset? Blir det skrevet noe dokumentasjon eller lignende for jobben som må lagres noe sted? Jeg ønsker å gjøre ting "straight" men ikke betale mer enn jeg må. Sånn i prinsippet anser jeg det ikke som en vanskelig oppgave å installere et par releer selv.

7020160440808_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

når det gjelder multireg, så kommer det en ny versjon ca i april, så om du har tid kan det kanskje lønne seg å vente til da. hovedsaklig er forskjellen rapportering av strømforbruk.

det er flere som har ordnet en "workaround" vha script for å få energimåling på den nåværende versjonen.

se her:

Multireg-termostaten passer fint inn i elko rammer.

 

 

2 timer siden, Lux skrev:

Jeg har også et Flexit varmegjennvinngin ventilasjon. Vil denne kunne fungere sammen med systemet?

det kommer vel litt an på hvilken modell du har, har du modellbetegnelse?

mulig det er noe vettugt her:

 

2 timer siden, Lux skrev:

forslag til hvordan man sette Z-wave antennen eller enheten i midten. lang usb?

se her:

 

2 timer siden, Lux skrev:

Bruker dere elektriker for alle lysdimmere/releer dere legger inn i huset?

er elektriker selv, så dette må jeg vel svare ja på, ?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for gode svar.

Ja, tenker det kan være lurt både med tanke på pris på "gammel" modell multireg også :)

Skal undersøke mer på ventilasjonssiden.



Ang elektriker, vil det foreligge noe mer dokumentasjon enn den som ligger i sikringsskapet? Litt viktig for meg at det også finnes "bevis" på at jeg ikke har gjort det. Eller er jeg for nøye hva angår dokumentasjon av elektrisk anlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, Lux skrev:

Ang elektriker, vil det foreligge noe mer dokumentasjon enn den som ligger i sikringsskapet? Litt viktig for meg at det også finnes "bevis" på at jeg ikke har gjort det. Eller er jeg for nøye hva angår dokumentasjon av elektrisk anlegg?

Du får et papir på at utstyr er montert ihht. diverse bestemmelser og at arbeidet er utført av en fagmann. Det skal du i det minste få, på alle elektriker-arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg starter der du starter nå, for ca ehm 4 måneder siden.

Ville ha varmestyring, så endte opp med Domoticz på Raspberry pi 3.

 

 - Varmestyring

   Gang: her bruker jeg en Nexa z-wave mottaker av/på til varmekablene(billigst på "eldirekte"). Varmesensoren er en Aeotec multisensor 6 og en Virituell termostat som er opprettet i Domoticz. Logikken er programmert enkelt med blockly.

   Stue: Her bruker jeg 2 stk fibaro wall-plugs som er koblet til 1 panelovn og 1 frittstående ovn og er programmert på samme måte som i gangen. Multisensor 6 som står på bordet.

 

- Lys

Bruker multisensor Motion delen for å ha nattlys. Setter på dimmet lys i 60 sekunder hvis jeg skal på badet. Denne funksjonen har noe delay første gangen den går i "aktiv", som er multisensoren som står i sleep mode(?). Ellers når det "PÅ" så reagerer det instantly.

 

Erfaringer er at varmestyingen fungerer 200% over forventninger og det er veldig behagelig å ha det på både telefon og pad i gang og stue. Panelovnene er skrudd på 30 grader, så er det systemet som regulerer selv. Jeg måtte til og med sette inn en funskjon at ovnene skulle stå på 180 sekunder ekstra, etter oppnådd temperatur fordi det regulerer for bra. Setter du 22 grader, får du 22 grader. punktum.

Da satt jeg 180 sekunder ekstra for å unngå konstant klikkelyd i wallpluggene. 

 

Også artig å ha "hjemme" og "borte" modus som du programmerer slik du vil selv.

 

Kjøpt stort Nexa switch, entenn det er av/på eller dimmere. fibaro wall plugs og noe dør open/close sensorer på aliexpress :P

 

Kjempegøy! :D

Endret av jhenrikb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et tips litt på siden. Enova gir tilskudd til varmestyring av (minst) 3 soner. 20% av kostnadene inntil 20.000. Jeg fikk nettopp tilbake noen tusen derfra. Kravene er blant annet at investeringene må skje innenfor et år, og at minst tre soner må styres. Se Enova for detaljer. Du kan jo ha det i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Moskus skrev:

Gjelder det nye investeringer også? Dvs utvidelser av eksisterende systemer?

Jeg er usikker. Kravet er vel at man installerer et system som kan styre varmen i minst tre soner. Dersom man allerede har styring i minst tre soner, og legger til tre nye, vet jeg ikke om tilskuddet fortsatt gjelder... Vilkårene er ganske lesbare da. Jeg tok en telefon til Enova også for å oppklare noen detaljer, og fikk gode svar. Det eneste jeg syntes var litt krøkkete var at skjemaene krever norsk organisasjonsnummer for alle kvitteringer som skal søkes tilskudd for. Så når jeg har kjøpt en del ting fra både USA (HomeSeer, f.eks) og Sverige så ble det litt vanskeligere. Måtte ettersende den informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
34 minutter siden, psv021 skrev:

Dersom man allerede har styring i minst tre soner, og legger til tre nye, vet jeg ikke om tilskuddet fortsatt gjelder..

 

Hvis man har 500 kvm og styring i 3 rom, før man får på plass styring i de siste 30 rommene, så burde man jo få tilskudd for de 30? Så fremt man ikke fikk tilskudd for de første 3, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja skulle jo tro det, men jeg vet ikke. Leste litt i vilkårene nå uten at jeg ble veldig mye klokere. Anbefaler en tlf/mail til Enova. Det er jo ikke helt utenkelig at tilskuddet gis til etablering av varmestyring, men ikke utvidelse av eksisterende.

 

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/redusere-eller-styre-stromforbruket/varmestyringssystem-/

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror nok jeg blir å sende en søknad inn der :) Takk for mye god hjelp her.

Noen som har noen gode webbutikker å anbefale samtidig? Er det forskjell på Europeisk og Amerikansk z-wave?

Regner med noen her har erfaring fra aeotech ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.