Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Velge pc


Oliver

Anbefalte innlegg

Hei. Har nå bestemt meg for å kjøpe homeseer pro og skal kjøpe meg en dedikert pc til dette. Har et budsjett på 4000,- og lurer litt på om hva som er fordeler og ulemper med laptop vs stasjonære. Siden den står på 24/7 så vet jeg ikke hva som er best. En laptop har jo batteri hvis strømmen skulle gå. Er det sånn at hvis pc krasjer så stopper alt å virke eller vil z wave (som jeg vil bruke) kunne virke lokalt likevel?

Ønsker også stemmestyring hvis dette har noe å si for pc valg. 

Hva bruker dere? Tar med stor takk imot forslag☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får stort sett mer PC for pengene hvis du velger stasjonær enn en laptop. En laptop har som du sier batteri hvis strømmen skulle gå, men det redder ikke router/switcher og annet ekstern utstyr, og derfor mister man jo tilkoblingen til omverdenen likevel. En UPS er alltid en god idé...

 

I tillegg er det enklere å bytte komponenter hvis du skulle ha behov for mer minne, lagringsplass, etc, etter hvert som du bygger ut systemet. Når det er sagt så trenger HS3 alene ikke noe særlig med datakraft. Men når man først har en server kjørende, er det fryktelig lett å utvide behovene etter hvert. Plutselig er det kjekt med et sentralt sted å lagre bilder på, og så installerer man Plex og vil transcode...

 

Jeg kjører HS3 på en virtuell server. Det er nok overkill for de aller fleste. Men fryktelig praktisk hvis man kjører flere forskjellige tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.