Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Qubino z-wave plus dimmer. Murstein?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp!

 

Jeg har brukt en Qubino Z-wave plus dimmer med HS3 uten problemer i et par uker.

Denne: https://www.tronika.no/en/lighting-control/864-dimmer-zmnhdd1.html

 

Så fant jeg ut at jeg ville bruke I2 til noe, derfor satte jeg parameter 100 til 9, som det står i manualen. Man skal så ekskludere, og inkludere modulen igjen, og I2 skal kunne brukes. Nå får jeg ikke inkludert modulen på skikkelig vis igjen. Ved inklusjon stopper inklusjonsprosessen opp, og jeg får en ghost device i kontrolleren (som er en UZB1).

 

Jeg har gjort dette på siste versjon av z-wave plugin  (3.0.1.77), men har nå også testet å nedgradere til BETA 3.0.1.74, men det hjelper ikke.

Akkurat samme som her:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=176341

 

Det rare er at det funket fint å inkludere modulen for noen uker siden da den var ny.

Forslag?

Kan jeg

1) gjenoprette en sikkerhetskopi av min UZB1?

2) Sette opp domoticz/Z-Way, inkludere der og så "import info from controller" til HS3?

3) Annet?

4) Kaste hele greia?

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... står det faktisk at du skal først sette parameter 100 til 9, ekskludere og deretter inkludere? Blir ikke alle Z-wave noder satt til fabrikk-innstillinger når de eksluderes, da?

 

Slik jeg leser manualen skal parameter 100 settes til et tall mellom 0 og 6 (der 0 er disabled, og større er forskjellige sensortyper), men at dette gjelder endpoints, altså hvis du skal bruke de som sensor.

 

Hvis du bruker en knapp, er det vel bare å assosiere Group 7 til hva du vil styre.

 

Hvis du har en "ghost node" og du ikke får inkludert, høres det nesten ut som om det skjedde noe feil i ekskulderingsprosessen, og at modulen muligens tror den er medlem av nettverket, men controlleren din (UZB1) ikke er enig.

 

 

 

Hvor er @iblis når du trenger han?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under parameter 100

"NOTE1: After parameter change, first exclude module (without setting parameters to default value) then wait at least 30s and then re include the module!"

Lenger ned står det at den vil huske parametrene hvis den ekskluderes med X trykk på I1 og ikke huske Y trykke på I1.

1-6 er "notification sensors" og 9 er binær sensor. Jeg forsøkte først å assoiere alle gruppene til HS, men fikk ingen instant status på I2 (kun dersom jeg holdt I2 inne og pollet samtidig). Derfor forsøkte jeg dette.

 

Nå har jeg egentlig gitt opp I2, og vil bare ha dimmeren til å funke igjen...

 

Etter mye frem og tilbake får jeg fjernet ghost devicen fra kontrolleren. Ved å vente lenge (på det meste over natten) dukker det opp én root device som kommuniserer dårlig med kontrolleren (og som ikke kan brukes til å styre noe). Den kan jeg fjerne enten ved "Remove bad node" eller tradisjonelt fra Qubino-modulen, og da forsvinner den også fra UZB1, ser det ut til. (Mens HS3-devicen er der, fylles loggen med alskens feilmeldinger også fra andre noder.)

 

Når jeg så da forsøker å inkludere igjen (secure eller noe-secure) gjentar balletten seg. Jeg har også flyttet serverer till rett under modulen siden Qubino skriver noe om maks én meter...

 

Med så mange eksklusjoner/resets, kan jeg egentlig ikke forstå at parameter 100 fortsatt er satt til annet enn 0/default, men hvert forsøk på inklusjon av modulen får systemet til å knele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@DiderikFrom: Jeg sitter på jobb så får ikke svart deg ordentlig før senere i kveld.

 

Hvis det har opprettet seg "ghost" noder i systemet ditt så kan det være grunnen for at kontrolleren din kneler under inkluderingen. Under inkludering vil kontrolleren samtidig prøve å oppdatere node kartet og med "ghost" noder i systemet vil dette ta ekstra lang tid da den vil prøve å finne opp til 3 ruter frem til hver "ghost" hvor de alle feiler før den går videre på neste node. Hele inkluderings prosedyren går på tid og det kan godt være at tiden går ut før den blir ferdig med intervjuet av enheten og derfor feiler.

 

Dette er bare synsing fra min side og jeg vil kunne gi deg et bedre svar hvis du hadde gitt oss loggen fra hendelsen i HS3.

 

Quote

Etter mye frem og tilbake får jeg fjernet ghost devicen fra kontrolleren. Ved å vente lenge (på det meste over natten) dukker det opp én root device som kommuniserer dårlig med kontrolleren (og som ikke kan brukes til å styre noe). Den kan jeg fjerne enten ved "Remove bad node" eller tradisjonelt fra Qubino-modulen, og da forsvinner den også fra UZB1, ser det ut til. (Mens HS3-devicen er der, fylles loggen med alskens feilmeldinger også fra andre noder.)

 

Dette er en liten prosedyre jeg skrev på diskusjon.no om hvordan fjerne "ghost" noder i HS3:

 

----

For å finne ut om du har fantom noder på kontrolleren i Homeseer og deretter slette dem er veldig lett:

Naviger deg til PLUG-INS/Z-Wave/Node Information (det kan ta noe tid før siden loader avhengig av hvor mange noder du har).

Gå igjennom node listen og forsikre deg om at hver eneste node har en fysisk enhet. Skulle du være så uheldig å finne en node som ikke har en fysisk enhet så må du slette den på følgende vis:

Trykk på fantom noden slik at du kommer til z-wave konfigurasjons siden.

Screen Shot 2015-05-20 at 18.23.57.png

Trykk så på "Remove Node".

Screen Shot 2015-05-20 at 18.27.04.png

Du vil helt sikkert få en feil melding om at noden IKKE ble fjernet fra kontrolleren. Gjenta dette en 3, 4 ganger bare for å være på den sikre siden (feilmeldingen får du som regel hver gang).

Når dette er gjort så må du restarte z-wave kontrolleren din. Naviger deg til PLUG-INS/Z-Wave/Controller Management. Under Z-Wave Interfaces så velger du kontrolleren din og fra Actions drop-down menyen så velger du Restart THIS interface.

Screen Shot 2015-05-20 at 18.38.54.png

Når dette er gjort så restarter du Homeseer.

Hvis du nå går på "Node Information" siden igjen så skal forhåpentligvis fantom noden være borte.          

----

Endret av iblis
Leste gjennom posten en gang til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Guiden din er nyttig! Den har jeg sett og brukt tidligere, men dessverre hjelper den ikke her. Noden legger seg inn som du ser på skjermdumpen under: det er altså ikke noe å trykke på. (I dag tidlig hadde det lagd seg en inkomplett node som jeg fikk fjernet med denne metoden.)

 

Screen Shot 2016-05-21 at 16.32.21.png

 

Jeg får dog fjernet noden ved å ekskludere på tradisjonelt vis mange, mange ganger. Etter å ha forsøkt igjen og igjen, får jeg beskjed om at det ble funnet en node som skal ekskluderes, og success, eller hva det står.

 

Loggen ved inklusjon er som følger (dette er fra rescan, men det står akkurat det samme):

Screen Shot 2016-05-21 at 16.37.18.png

 

(Jeg har altså ikke trykket abort eller avsluttet.)

 

Og i selve log'en:

May-21 11:26:39	 		Z-Wave 	Z-Wave Plus Association Root Group Information For Group 9 retrieved successfully from Node 51 Group Name=NotificationKey, Profile Is General:Not Specific And the group hosts 1 Event commands.
May-21 11:26:39 	  	Z-Wave 	Z-Wave Plus Association Root Group Information For Group 8 retrieved successfully from Node 51 Group Name=BasicSetKey1, Profile Is General:System And the group hosts 1 Event commands.
May-21 11:26:39 	  	Z-Wave 	Z-Wave Plus Association Root Group Information For Group 7 retrieved successfully from Node 51 Group Name=NotificationKey1, Profile Is General:Not Specific And the group hosts 1 Event commands.
May-21 11:26:37 	  	Z-Wave 	Z-Wave Plus Association Root Group Information For Group 2 retrieved successfully from Node 51 Group Name=BasicSetKey1, Profile Is General:Not Specific And the group hosts 1 Event commands.
May-21 11:26:36 	  	Z-Wave 	Z-Wave Plus Association Root Group Information For Group 11 retrieved successfully from Node 51 Group Name=TempReport, Profile Is General:Not Specific And the group hosts 1 Event commands.
May-21 11:26:36 	  	Z-Wave 	Z-Wave Plus Association Root Group Information For Group 10 retrieved successfully from Node 51 Group Name=NotificationKey1, Profile Is General:Not Specific And the group hosts 1 Event commands.
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Getting Z-Wave Plus Association Group Information (11 groups) from Node 51...
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	All associations for node 51 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1, 10, 11, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 9 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 8 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 7 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 6 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 5 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 4 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 3 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 2 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 11 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 10 can have 16 associations, and currently has 0
May-21 11:26:35 	  	Z-Wave 	Node 51 Association Group 1 can have 1 associations, and currently has 0
May-21 11:26:34 	  	Z-Wave 	Getting association information for node 51
May-21 11:26:34 	  	Z-Wave 	Node 51 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
May-21 11:26:34 	  	Z-Wave 	Node 51 is Z-Wave version: Lib: 4.05 App: 1.1
May-21 11:26:34 	  	Z-Wave 	Node: 51 Controls Class(es): BASIC, SWITCH_MULTILEVEL
May-21 11:26:34 	  	Z-Wave 	Node: 51 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO_V2, VERSION_V2, MANUFACTURER_SPECIFIC, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, BASIC, SWITCH_ALL, SWITCH_BINARY, SWITCH_MULTILEVEL, SENSOR_BINARY, NOTIFICATION_V3, METER, MULTI_CHANNEL_V3, ASSOCIATION, MULTI_INSTANCE_ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO, CONFIGURATION 

 

Igjen, tusen takk! Bare gi lyd dersom jeg skal komme med mer info.

 

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

warning: Device synchronization/creation aborted by timeout or by the user.

 

Som jeg tenkte så ser det ut som selve inkluderingen timer ut. 

 

Kan du kjøre en "Test Node Connectivity on a Network" og poste resultatet for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne!

 


Obtaining a list of nodes to be contacted...
22 nodes will be contacted, the following nodes will be skipped: 1 10 12 18 19 20 29 30 32 34 35 37 38 46
Node 3 (Node 3 Study Fibaro Switch Binary Node 3 Root) Successfully contacted.
Node 4 (Node 4 Study Fibaro Switch Binary Node 4 Root) Successfully contacted.
Node 5 (Node 5 Living Room Switch Multilevel Node 5 Root) Successfully contacted.
Node 6 (Node 6 Bedroom Fibaro Switch Binary Node 6 Root) Successfully contacted.
Node 7 (Node 7 Bedroom Table lamp) Successfully contacted.
Node 8 (Node 8 Laundry Aeon Labs Switch Multilevel Node 8 Root) Successfully contacted.
Node 9 (Node 9 Study Fibaro Switch Binary Node 9 Root) Successfully contacted.
Node 11 (Node 11 Living Room GreenWave Switch Binary Node 11 Root) Successfully contacted.
Node 13 (Node 13 Kitchen Counter Light) Successfully contacted.
Node 14 (Node 14 Bathroom Fibaro Switch Binary Node 14 Root) Successfully contacted.
Node 15 (Node 15 Bathroom RGBW Node 15 Root Vertical Cove) Successfully contacted.
Node 16 (Node 16 Bathroom RGBW Node 16 Root Ceiling Cove) Successfully contacted.
Node 21 (Node 21 Bathroom RGBW Mirror Node 21 Root) Successfully contacted.
Node 22 (Node 22 Bathroom Fibaro Switch Binary Node 22 Root) Successfully contacted.
Node 23 (Node 23 Study Aeon Labs Multisensor Node 23 Root) did not respond.
Node 24 (Node 24 Living Room Aeon Labs Multilevel Sensor Node 24 Root) did not respond.
Node 28 (Node 28 Study Aeon Labs Switch Binary Node 28 Root) did not respond.
Node 39 (Node 39 Storage Room Light) did not respond.
Node 42 (Node 42 Living Room Fibaro Switch Binary Node 42 Root) did not respond.
Node 43 (Node 43 Kitchen Aeon Labs Switch Binary Node 43 Root) did not respond.
Node 44 (Node 44 Bedroom Aeon Labs Switch Binary Node 44 Root) did not respond.
Node 52 (Node 52 Z-Wave Fibaro Switch Multilevel) Successfully contacted.
Finished!

Qubino kommer ikke med i listen. Den er id 51.

Men her var det altså mye som ikke svarte. Jeg har hatt et system som har fungert prikkfritt lenge, helt inntil dette.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

23 og 24 er Aeon Labs ZW-100 MultiSensorer (batteridrevne).

28 er en Aeon Plug-In switch Gen5, 39 er en Everspring Screw-in Bulb Module, 42 er en Fibaro Wall Plug (nyeste type), mens 43 og 44 er Aeon Smart Switch - ZW096. Disse burde svare, og jeg har ikke hatt noe trøbbel tidligere.

 

Jeg kjøpte en Fibaro DImmer 2 i dag for ev. å ersatte Qubino'en dersom den var murstein. Forsøkte å inkludere den (midlertidig, strøm koblet til via en apparatøedning og uten last), alt ser fint ut, men fikk et par feilmeldinger, og status på devicene settes bare til "Unknown".

 

Da jeg holdt på i går, klarte jeg å bli kvitt ghost noden fra kontrolleren, men ikke i dag. Den blir bare værende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Jeg har lurt på hvorfor HS ikke skjønner at de batteridrevne sensorene ikke skal våkne. Dette er dog ikke noe nytt, og har ikke ført til problemer tidligere.

Men rescan av node 24 gikk ikke så bra.

 

May-21 23:57:44 	  	Z-Wave Warning 	The device at node 24 should result in 4 child devices being created, but the node interrogation currently has 0. This may still result in a successful child creation.
May-21 23:57:44 	  	Z-Wave Error 	Node 24 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
May-21 23:56:51 	  	Z-Wave Error 	UZB1: Error, the Z-Wave API Transmit Queue is not empty after waiting 20 seconds - the interface may be disconnected or not operational (UZB1).
May-21 23:55:46 	  	Z-Wave 	Getting association information for node 24
May-21 23:55:07 	  	Z-Wave 	Node 24 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
May-21 23:55:07 	  	Z-Wave 	Node 24 is Z-Wave version: Lib: 4.05 App: 1.6
May-21 23:55:07 	  	Z-Wave Warning 	Error getting version information for node 24, Send failed.
May-21 23:54:57 	  	Z-Wave 	Node: 24 Controls Class(es): DEVICE_RESET_LOCALLY
May-21 23:54:57 	  	Z-Wave 	Node: 24 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO_V2, VERSION_V2, MANUFACTURER_SPECIFIC, ASSOCIATION_GRP_INFO, ASSOCIATION, POWERLEVEL, NOTIFICATION_V3, WAKE_UP, BATTERY, SENSOR_BINARY, SENSOR_MULTILEVEL_V2, CONFIGURATION, FIRMWARE_UPDATE_MD_V3
May-21 23:54:57 	  	Z-Wave 	Syncing Z-Wave nodes with device list...
May-21 23:54:57 	  	Z-Wave 	Found 36 Z-Wave nodes
May-21 23:54:57 	  	Z-Wave 	Getting Z-Wave node list for network CFDE9095... 

Eller 23

 

May-22 00:10:04 	  	Z-Wave Error 	UZB1: Error, the Z-Wave API Transmit Queue is not empty after waiting 20 seconds - the interface may be disconnected or not operational (UZB1).
May-22 00:08:03 	  	Z-Wave 	Getting association information for node 23
May-22 00:07:13 	  	Z-Wave 	Node 23 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
May-22 00:07:13 	  	Z-Wave 	Node 23 is Z-Wave version: Lib: 4.05 App: 1.6
May-22 00:07:13 	  	Z-Wave Warning 	Error getting version information for node 23, Send failed.
May-22 00:07:00 	  	Z-Wave 	Node: 23 Controls Class(es): DEVICE_RESET_LOCALLY
May-22 00:07:00 	  	Z-Wave 	Node: 23 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO_V2, VERSION_V2, MANUFACTURER_SPECIFIC, ASSOCIATION_GRP_INFO, ASSOCIATION, POWERLEVEL, NOTIFICATION_V3, WAKE_UP, BATTERY, SENSOR_BINARY, SENSOR_MULTILEVEL_V2, CONFIGURATION, FIRMWARE_UPDATE_MD_V3
May-22 00:07:00 	  	Z-Wave 	Syncing Z-Wave nodes with device list...
May-22 00:07:00 	  	Z-Wave 	Found 36 Z-Wave nodes
May-22 00:07:00 	  	Z-Wave 	Getting Z-Wave node list for network CFDE9095... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Multisensor - ZW100 nodene så er jeg faktisk litt usikker på hva som er riktig oppsett når det gjelder inkludering. På de gamle DSB05 modellene med 300 brikken så står det i manualen:

Power - It's important to 'Include' the MultiSensor while it's powered as you intent to use it.

If you're going to use batteries, install and include the MultiSensor while it's using batteries power. 
If you plan to use USB powered, then include while running on USB power.

Men på de nye ZW100 modellene med 500 brikken står det:

Your MultiSensor can be powered by battery or by USB with
an appropriate adaptor. For the purposes of installation and
setup, even if you intend to power your sensor with batteries, we
recommend utilizing the provided USB cable for setup. For this,
you’ll need an adaptor to plug your USB cable into, this can include
any USB port on a computer and most mobile phone chargers.
These steps can be performed in any location with your home, and
not necessarily in your MultiSensor’s final installation location.

Uansett så er det ikke bra for mesh-nettverket ditt at du har batteri-noder konfigurert som rute-noder. Så hadde jeg vært deg hadde jeg ekskludert node 23 og 24, deretter inkludert dem igjen, men denne gangen mens de er på batteri strøm i håp om at HomeSeer konfigurerer de riktig som sovende batteri noder.

 

Node 28, 39, 42, 43 og 44: Kan du gå på "PLUG-INS/Z-Wave/Node Information" og fortelle meg hvilke naboer disse nodene har? Jeg er interessert i å vite om node 23 og 24 står oppført som naboer på disse nodene?

 

Jeg mener det er viktig at vi rydder opp i mesh-nettverket ditt før du går videre med å inkludere/ekskludere nye noder da dette vil kunne skape mer konflikter.

 

Så det jeg vil du skal gjøre er:

 

  1. Se om node 23 og 24 er oppført som naboer til noen av de andre nodene i nettverket ditt. Hvis ja, gå videre til neste steg.
  2. Ekskluder node 23 og 24
  3. Full optimize av nettverket ditt helt til du ikke får feilmeldinger som timeouts osv.
  4. Inkluder node 23 og 24 igjen som batteri noder.
  5. Full optimize igjen.
  6. Ta en "Test Node Connectivity on a Network".

 

Hvis den siste testen kommer bra ut så kan du gå videre med å inkludere nye noder.

 

EDIT: Jeg regner med at ting som å restarte z-wave pluginen og fysisk reset av UZB1 stikken allerede er gjort/prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips når det gjelder å fjerne noder, etc. Hvis du tar en backup av controlleren og åpner denne backupen i notepad, så kan du faktisk fjerne en node derfra. Fjern den, lagre og restore (husk å kjøre fulle optimaliseringer etterpå!).

 

Jeg har IKKE testet dette selv, men det blir til stadig nevnt som en mulighet på HS-forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Moskus skrev:

Bare et lite tips når det gjelder å fjerne noder, etc. Hvis du tar en backup av controlleren og åpner denne backupen i notepad, så kan du faktisk fjerne en node derfra. Fjern den, lagre og restore (husk å kjøre fulle optimaliseringer etterpå!).

 

Jeg har IKKE testet dette selv, men det blir til stadig nevnt som en mulighet på HS-forumet.

 

Ja, så lenge noden ikke er tilstede på selve kontrolleren så går dette fint. 

 

Men gjør du det på denne måten så ville jeg samtidig forandret navn på z-wave.db fila til f.eks z-wave.db.old slik at HS gjenoppbygger z-wave databasen neste gang den starter opp pluginen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, igjen!

 

Naboer

28: Neighbors: 3, 4, 7, 9, 14, 15, 16, 21, 22, 39

39: Neighbors: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 15, 16, 21, 22, 28, 42, 52

42: Neighbors: 3, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 21, 22, 39, 43, 52

43: Neighbors: 5, 6, 8, 13, 14, 22, 42

44: Neighbors: 8, 11

 

23 og 24 er altså ikke naboer til noen av disse.

 

Jeg kjørte nå en full optimize uten andre feil enn 23 og 24. Prøvde nå å ekskludere 24 og så inkludere, men det blir bare feil ved inklusjon, ZW100 inkluderes med ymse inkomplette varianter av child devices. Problemet her er den hersens qubino dimmeren som ligger i kontrolleren, node 51, som jeg ikke blir kvitt. All manipulasjon av z-wave-nettverket fører til feilmeldinger nå, og det begynte etter at jeg satte parameter 100 til 9 på qubino'en, ekskluderte, og så inkluderte. Før det har jeg gjort masse rart frem og tilbake uten feilmeldringer eller problemer. Jeg har kjørt optimize, Z-health og diverse og alt har fungert fint. Jo mer jeg gjør nå, jo mer clogger ting seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da har jeg ekskludert 23 og 24, inkludert dem som batterinoder. De virker ikke. De har snodige child devices, men "Test node connectivity on a network" tar dem ikke med. Da betyr det altså noe (i motsetning til hva Aeotec skriver i manualen) hvorvidt de inkluderes med USB-strøm eller på batteri.

 


Obtaining a list of nodes to be contacted...
20 nodes will be contacted, the following nodes will be skipped: 1 10 12 18 19 20 29 30 32 34 35 37 38 46 55 56
Node 3 (Node 3 Study Fibaro Switch Binary Node 3 Root) Successfully contacted.
Node 4 (Node 4 Study Fibaro Switch Binary Node 4 Root) Successfully contacted.
Node 5 (Node 5 Living Room Switch Multilevel Node 5 Root) Successfully contacted.
Node 6 (Node 6 Bedroom Fibaro Switch Binary Node 6 Root) Successfully contacted.
Node 7 (Node 7 Bedroom Table lamp) Successfully contacted.
Node 8 (Node 8 Laundry Aeon Labs Switch Multilevel Node 8 Root) Successfully contacted.
Node 9 (Node 9 Study Fibaro Switch Binary Node 9 Root) Successfully contacted.
Node 11 (Node 11 Living Room GreenWave Switch Binary Node 11 Root) Successfully contacted.
Node 13 (Node 13 Kitchen Counter Light) Successfully contacted.
Node 14 (Node 14 Bathroom Fibaro Switch Binary Node 14 Root) Successfully contacted.
Node 15 (Node 15 Bathroom RGBW Node 15 Root Vertical Cove) Successfully contacted.
Node 16 (Node 16 Bathroom RGBW Node 16 Root Ceiling Cove) Successfully contacted.
Node 21 (Node 21 Bathroom RGBW Mirror Node 21 Root) Successfully contacted.
Node 22 (Node 22 Bathroom Fibaro Switch Binary Node 22 Root) Successfully contacted.
Node 28 (Node 28 Study Aeon Labs Switch Binary Node 28 Root) Successfully contacted.
Node 39 (Node 39 Storage Room Light) Successfully contacted.
Node 42 (Node 42 Living Room Fibaro Switch Binary Node 42 Root) Successfully contacted.
Node 43 (Node 43 Kitchen Aeon Labs Switch Binary Node 43 Root) Successfully contacted.
Node 44 (Node 44 Bedroom Aeon Labs Switch Binary Node 44 Root) Successfully contacted.
Node 52 (Node 52 Z-Wave Fibaro Switch Multilevel) Successfully contacted.
Finished!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Da har jeg ekskludert 23 og 24, inkludert dem som batterinoder. De virker ikke. De har snodige child devices, men "Test node connectivity on a network" tar dem ikke med. Da betyr det altså noe (i motsetning til hva Aeotec skriver i manualen) hvorvidt de inkluderes med USB-strøm eller på batteri.

 

"Test node connectivity on a network" SKAL ikke ta med batteridrevne noder, fordi disse ikke vil svare på tiltale siden de går på batteri... ;)

 

Litt rart at AeoTec har bommet i manualen, men det vil ikke være første gangen...

 

 

14 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Nå forsvant node 51, altså qubinoen... Hvordan går det an? Er du, iblis, et geni?

Hvis du allerede har merket den som node som skal fjernes, og HomeSeer har fått litt tid på å verifisere at den faktisk er helt borte, så vil den sannsynligvis bli fjernet etter hvert. Jeg har sett det selv, uten at jeg egentlig kan forklare hvorfor.

 

Men @iblis ER et geni. La det være hevet over tvil! ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DiderikFrom skrev:

Node 28 (Node 28 Study Aeon Labs Switch Binary Node 28 Root) Successfully contacted.
Node 39 (Node 39 Storage Room Light) Successfully contacted.
Node 42 (Node 42 Living Room Fibaro Switch Binary Node 42 Root) Successfully contacted.
Node 43 (Node 43 Kitchen Aeon Labs Switch Binary Node 43 Root) Successfully contacted.
Node 44 (Node 44 Bedroom Aeon Labs Switch Binary Node 44 Root) Successfully contacted.

 

 

Se der ja! Da våknet de nodene som lå etter 23 & 24 i køen til live igjen. ?

 

4 timer siden, DiderikFrom skrev:

Nå forsvant node 51, altså qubinoen... Hvordan går det an? Er du, iblis, et geni?

 

Nei, jeg er langt i fra et geni ? Men etter å ha jobbet i 10 år med seismikk hvor en av mine hovedoppgaver har vært feilsøking av mesh-nett på recording bøyer (som igjen hadde en radio-rekkevidde på 20-30km mellom hvert punkt), var ikke overgangen til Z-Wave sitt mesh-nett noe særlig annerledes.

 

4 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du allerede har merket den som node som skal fjernes, og HomeSeer har fått litt tid på å verifisere at den faktisk er helt borte, så vil den sannsynligvis bli fjernet etter hvert. Jeg har sett det selv, uten at jeg egentlig kan forklare hvorfor.

 

Det er helt riktig som @Moskus skriver, men forklaringen er faktisk ganske enkel:

 

Z-Wave bruker et prioriteringssystem (QoS) + en "timeout" klokke på hvor lenge den skal beholde meldinger i kø. Som første prioritering vil kontrolleren alltid prøve å pushe igjennom CommandClass meldinger som omhandler direkte kontroll av enheter. CommandClass meldinger som omhandler "Enhets konfigurasjon" ligger lengre ned på prioriteringslisten og vil derfor få en "timeout" når det er for lang kø i systemet.

 

Og som vi allerede vet er et feilkonfigurert node-kart roten til alt ondt når det gjelder det å skape kø i et z-wave nettverk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nå ser det ut som om ting fungerer greit igjen. Rescan ser ut til å fikse devicene som er ødelagt, men jeg vet ikke om jeg tør inkludere qubino'en en gang til. Det var jo da bøtteballetten startet, selv om jeg hadde inkludert en gang tidligere uten problemer.

 

Jeg prøver...

 

Edit

 

Veldig rart. Jeg forsøkte igjen å legge til qubino'en igjen. Det feilet på samme måte som tidligere, men den fikk igjen node 51, selv om bevegelsessensoren ble 56 ved siste inklusjon. "Node information" hadde ingen node 51, ei heller HS. Det må bety at qubino'en på en eller annen måte ligger i minnet et eller annet sted?

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve. Det er et herk å ekskludere den. Jeg får ikke noen bekreftelse på at den er ekskludert, men jeg får den bare inkludert dersom jeg har foretatt ekskluderingsprosedyren veldig mange ganger. før jeg inkluderer.

 

Her er loggen:

Screen Shot 2016-05-22 at 23.06.27.png

 

Akkurat samme som sist.

 

Edit: Scan Existing Devices (Light scan)


Loading network information from your Z-Wave interface...
Done.
Synchronizing network information against HomeSeer devices...
Getting Z-Wave node list for network CFDE9095...
Found 35 Z-Wave nodes
Syncing Z-Wave nodes with device list...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 0
Node: 51 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO_V2, VERSION_V2, MANUFACTURER_SPECIFIC, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, BASIC, SWITCH_ALL, SWITCH_BINARY, SWITCH_MULTILEVEL, SENSOR_BINARY, NOTIFICATION_V3, METER, MULTI_CHANNEL_V3, ASSOCIATION, MULTI_INSTANCE_ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO, CONFIGURATION
Node: 51 Controls Class(es): BASIC, SWITCH_MULTILEVEL
Node 51 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
Warning: Node 51 did not respond to a request for the Command Class Version for MULTI_INSTANCE/MULTI_CHANNEL
Warning: The device at node 51 should result in 5 child devices being created, but the node interrogation currently has 0. This may still result in a successful child creation.
Finished with Z-Wave device synchronization.

Og i "Node Information" står fortsatt Node 51 tom, dvs. som i skjermdumpen over uten noen man kan klikke på.

Endret av DiderikFrom
Added info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selve debug loggen.

 

Gå til http://HS_IP/ZWaveConfig og aktiver Detaljert Debug logging til fil. 

 

HS3ZWaveConfig.png

 

Deretter finner du ZWave_Debug.log filen her C:/HomeSeer HS3/Debug Logs 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups. Sorry. Gikk litt fort. Gjør det nå. Denne gangen fikk jeg faktisk positiv tilbakemelding på eksklusjon. Jeg har prøvd utallige ganger uten suksess.

Nå ble det da ny node (57).

Legger straks til loggen... Og her er den: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1745139/ZWave_Debug.log

 

Edit: Da ble altså en ny tom node 57 lagt til, mens node 51 fikk en root device "Node 51 Z-Wave Goap Switch Multilevel".

Endret av DiderikFrom
Added info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått litt tid til å granske debug loggen og har gjort noen observasjoner.

 

Node 51 inneholder ingen data og er en ghost node. 

Node 57 er faktisk Qubino modulen din selv om WebUI sier noe annet. 

 

Når du inkluderer Qubino dimmeren kommer det opp en advarsel om at COOPER REPLICATION ikke helt stemmer overens med kommando klassen GENERIC_TYPE_SWITCH_MULTILEVEL.

5/22/2016_11:23:02 PM COOPER REPLICATION - skipping due to node type of replicating node appearing to not be correct: GENERIC_TYPE_SWITCH_MULTILEVEL
5/22/2016_11:23:03 PM COOPER REPLICATION - skipping due to manufacturer of replicating node appearing to not be correct: 345

Hva dette betyr har jeg ikke en anelse om, men jeg vet HomeSeer la inn ekstra støtte for sine egne Cooper brytere i Z-Wave Plug-In 3.0.1.66+. Så det kan være en mulighet for at det er en konflikt der og at plugin versjoner lavere enn 66 vil håndtere inkluderingen bedre. Husker du hvilken versjon du brukte da du inkluderte de første gang hvor de virket?

 

Uansett så må du få fjernet node 51 da dette bare er en "fantom" node som lager trøbbel.

 

Den 5/22/2016 klokken 12.21, Moskus skrev:

Bare et lite tips når det gjelder å fjerne noder, etc. Hvis du tar en backup av controlleren og åpner denne backupen i notepad, så kan du faktisk fjerne en node derfra. Fjern den, lagre og restore (husk å kjøre fulle optimaliseringer etterpå!).

 

Jeg har IKKE testet dette selv, men det blir til stadig nevnt som en mulighet på HS-forumet.

 

Jeg kom til å lese posten til @Moskus fra i går en ekstra gang i dag og skjønte fort at det hadde gått litt raskt i svingene i går da svaret jeg ga overhode ikke stemmer med hva Moskus prøvde å formidle. Dette er faktisk en glimrende måte å fjerne "fantom" noder på som ligger på kontrolleren når de andre metodene ikke fungerer, og du trenger IKKE gjenoppbygge z-wave databasen til HomeSeer etter du har gjort dette. Så beklager at jeg var så brå i avtrekkeren der Moskus ?

 

Sitat

Det er et herk å ekskludere den. Jeg får ikke noen bekreftelse på at den er ekskludert, men jeg får den bare inkludert dersom jeg har foretatt ekskluderingsprosedyren veldig mange ganger. før jeg inkluderer.

 

Gjør du slik det står i manualen og trykker 5 ganger innen 3 sekunder?

 

- Press push button I1 five times within 3s ( 5 times change switch state within 3 seconds) in the first 60 seconds after the module is connected to the power supply.
or
- Press service button S (only applicable for 24 V SELV supply voltage) for more than 6 second.

By this function all parameters of the module are set to
default values and own ID is deleted.
If push button I1 is pressed three times within 3s (or service
button S is pressed more than 2 and less than 6 seconds)
module is excluded, but configuration parameters are not
set to default values.
NOTE: If the module is included with parameters 100 or
101 with values different to default and module reset is
done, wait at least 30s before next inclusion.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.